Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
12. marts 2007
222-73
EU- og Luftfartskontoret
Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om lufthavnsafgifter KOM (2006) 820 endelig
Resumé
Kommissionen foreslår, at der stilles visse grundlæggende krav til den beta-
ling, som lufthavne kan opkræve hos luftfartsselskaber for at benytte de store
lufthavne i EU (lufthavnsafgifter), således at både lufthavne og luftfartssel-
skaber sikres en fair behandling. Det foreslås bl.a., at lufthavnsafgifterne skal
være ikke-diskriminerende og åbne, og at brugerne af lufthavnen (luftfarts-
selskaberne) inddrages. Luftfartsselskaber og lufthavne skal desuden kunne
stille kvalitetskrav til hinanden, og der lægges op til etablering af en uaf-
hængig national tilsynsmyndighed, som bl.a. kan gå ind og træffe afgørelser i
sager, hvor lufthavne og dens brugere ikke kan blive enige om eksempelvis
afgiftsniveau eller om kvalitet af de leverede ydelser. Forslaget er begrænset
til et sæt minimumsregler og forhindrer ikke medlemslandene i at have deres
egne afgiftssystemer.
Forslaget er vedtaget af Europa-kommissionen den 24. januar 2007. Det er
fremsat under henvisning til Traktaten, særligt artikel 8o, stk. 2, og skal vedta-
ges efter proceduren i artikel 251 om fælles beslutningstagen mellem Rådet og
Europa-Parlamentet. Forslaget er fremsat i dansk sprogversion den 12. februar
2007.
1. Baggrund og indhold
Forslaget har til formål at fastsætte et sæt fælles minimumsbestemmelser for
den betaling, som lufthavne kan opkræve hos luftfartsselskaber for at benytte
lufthavnene i EU (lufthavnsafgifter), således at både lufthavne og luftfartssel-
skaber sikres en fair behandling.
Forslaget, der skal ses som led i bestræbelserne på at gøre lufttransport og
dermed hele EU’s økonomi så konkurrencedygtig som mulig, skal understøtte
en effektiv lufthavnsdrift og herunder en optimal udnyttelse af den begrænsede
kapacitet i lufthavnene. Lufthavnene er vigtige parter på markedet for luft-
transport, og deres afgifter udgør en del af de omkostninger, som er pålagt luft-
fartsselskaberne og dermed i sidste ende passagererne.
Kommissionen foreslår, at fastsættelsen af størrelsen af de lufthavnsafgifter,
som luftfartsselskaberne betaler for at benytte lufthavnene, sker på baggrund af