Trafikudvalget 2006-07
KOM (2006) 0820 Bilag 1
Offentligt
357437_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
12. marts 2007
222-73
EU- og Luftfartskontoret
Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om lufthavnsafgifter KOM (2006) 820 endelig
Resumé
Kommissionen foreslår, at der stilles visse grundlæggende krav til den beta-
ling, som lufthavne kan opkræve hos luftfartsselskaber for at benytte de store
lufthavne i EU (lufthavnsafgifter), således at både lufthavne og luftfartssel-
skaber sikres en fair behandling. Det foreslås bl.a., at lufthavnsafgifterne skal
være ikke-diskriminerende og åbne, og at brugerne af lufthavnen (luftfarts-
selskaberne) inddrages. Luftfartsselskaber og lufthavne skal desuden kunne
stille kvalitetskrav til hinanden, og der lægges op til etablering af en uaf-
hængig national tilsynsmyndighed, som bl.a. kan gå ind og træffe afgørelser i
sager, hvor lufthavne og dens brugere ikke kan blive enige om eksempelvis
afgiftsniveau eller om kvalitet af de leverede ydelser. Forslaget er begrænset
til et sæt minimumsregler og forhindrer ikke medlemslandene i at have deres
egne afgiftssystemer.
Forslaget er vedtaget af Europa-kommissionen den 24. januar 2007. Det er
fremsat under henvisning til Traktaten, særligt artikel 8o, stk. 2, og skal vedta-
ges efter proceduren i artikel 251 om fælles beslutningstagen mellem Rådet og
Europa-Parlamentet. Forslaget er fremsat i dansk sprogversion den 12. februar
2007.
1. Baggrund og indhold
Forslaget har til formål at fastsætte et sæt fælles minimumsbestemmelser for
den betaling, som lufthavne kan opkræve hos luftfartsselskaber for at benytte
lufthavnene i EU (lufthavnsafgifter), således at både lufthavne og luftfartssel-
skaber sikres en fair behandling.
Forslaget, der skal ses som led i bestræbelserne på at gøre lufttransport og
dermed hele EU’s økonomi så konkurrencedygtig som mulig, skal understøtte
en effektiv lufthavnsdrift og herunder en optimal udnyttelse af den begrænsede
kapacitet i lufthavnene. Lufthavnene er vigtige parter på markedet for luft-
transport, og deres afgifter udgør en del af de omkostninger, som er pålagt luft-
fartsselskaberne og dermed i sidste ende passagererne.
Kommissionen foreslår, at fastsættelsen af størrelsen af de lufthavnsafgifter,
som luftfartsselskaberne betaler for at benytte lufthavnene, sker på baggrund af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
357437_0002.png
en række grundlæggende principper, som i vidt omfang er baseret på anbefa-
linger fastsat af den internationale luftfartsorganisation under FN, ICAO.
Det er ikke meningen, at der på fællesskabsniveau skal fastsættes et detaljeret
afgiftssystem for lufthavnene, og medlemslandene kan derfor fortsat have reg-
ler om eksempelvis den nærmere beregning af afgifterne og myndighedernes
godkendelse af de enkelte afgifter. Det foreslåede afgiftssystem skal desuden
kun gælde for større lufthavne, hvilket vil sige lufthavne med over 1 mio. pas-
sagerer eller 25.000 tons fragt på årsbasis.
Kommissionen foreslår følgende principper:
Afgiftssystemet må
ikke diskriminere
mellem luftfartsselskaber eller
passagerer. Dvs. at brugerne skal betale det samme for den samme
ydelse.
Der indføres obligatorisk
samråd (brugerkonsultationer)
mellem luft-
havnen og dens brugere (brugerrepræsentanter) om afgiftsfastsættelsen
i den enkelte lufthavn. Målsætningen er, at ændringer skal gennemfø-
res i enighed. Hvis parterne ikke kan blive enige, skal der være mulig-
hed for at gå til en national, uafhængig myndighed, jf. også nedenfor.
Afgiftssystemet skal være
åbent
(gennemsigtigt). Forslaget indeholder
ikke bestemmelser om, hvilke metoder der skal benyttes, når afgifterne
skal beregnes. Lufthavnene skal imidlertid efter forslaget overholde vis-
se varslingsfrister og give luftfartsselskaberne et sæt minimum af op-
lysninger, som sætter dem i stand til at vurdere afgiftsniveauet. Luft-
fartsselskaberne har en tilsvarende pligt til at give oplysninger om deres
behov for at bruge lufthavnen.
For at sikre en effektiv drift af lufthavnene skal lufthavnene og dens
brugere indgå aftale om
kvalitetsnormer
vedrørende de serviceydelser,
der leveres i lufthavnene. Hvis parterne ikke kan blive enige, kan sagen
forelægges en national, uafhængig myndighed, jf. nedenfor.
Det skal være muligt for lufthavnene at levere ydelser til luftfartsselska-
berne, der varierer i kvalitet og omfang, og dermed også at fastsætte
forskellige afgifter afhængig af ydelsen (differentierede
afgifter).
Det er
blot en forudsætning, at luftfartsselskaberne også har adgang til disse
ydelser på en fair måde. Hvis kapaciteten er begrænset, skal adgangen
begrænses på grundlag af relevante, objektive, gennemskuelige og ikke-
diskriminerende kriterier.
Der skal være ens regler for, hvordan afgifter, der vedrører security,
skal fastsættes, således at
sikkerheds-afgiften
(security) alene vedrører
udgifter til security, og at der tages hensyn til evt. offentlig støtte. Bag-
grunden er, at sikkerheds-afgiften i medlemslandene dækkes på for-
Side 2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
357437_0003.png
skellige måder (eksempelvis via skatter eller direkte offentlig støtte), og
at det kan have en konkurrenceforvridende effekt, hvis der fastsættes
sikkerheds-afgifter uden, at man har taget hensyn til sådanne midler.
Der udpeges en
national, uafhængig myndighed,
som får til opgave at
føre tilsyn med, at reglerne overholdes, og som får mulighed for at in-
tervenere, hvis lufthavnene og luftfartsselskaber ikke kan blive enige,
herunder eksempelvis om afgiftsniveauet eller om kvaliteten af den ser-
vice, der ydes i lufthavnen.
Side 3/8
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det område, der omfattes af direktivforslaget, er reguleret i luftfartsloven (§
71), som netop er ændret for bl.a. at modernisere og præcisere retsgrundlaget.
Den hidtidige administration af luftfartslovens § 71 bygger på ICAO’s internati-
onale anbefalinger, og det forventes ikke, at direktivet vil medføre væsentlige
ændringer.
Forslaget finder kun anvendelse på større lufthavne, hvilket i Danmark betyder,
at det kun vil være Københavns Lufthavn med ca. 20 mio. årlige passager og
Billund Lufthavn med ca. 1,9 mio. årlige passagerer (2006-tal), der vil være
omfattet af reglerne. De øvrige provinslufthavne vil således ikke være omfattet
af forslaget, herunder heller ikke den tredjestørste lufthavn i Danmark, Aalborg
Lufthavn, med ca. 800.000 passagerer på årsbasis.
I Danmark gælder ifølge det senest vedtagne forslag om lufthavnsafgifter (luft-
fartsloven § 71), der træder i kraft den 1. april 2007, at transport- og energimi-
nisteren kan fastsætte regler om betaling for benyttelse af offentlige lufthavne.
Det fremgår af en tillægsbetænkning over lovforslaget, at ministeren først fast-
sætter sådanne regler for provinslufthavnene, når der er udarbejdet en analyse
af provinslufthavnenes konkurrenceforhold, og når dette arbejde har været fo-
relagt de politiske partier til drøftelse.
For Københavns Lufthavn vil der snarest blive fastsat et administrativt grund-
lag der fortsætter den nuværende incitamentsskabende model. Det forudsæt-
tes, at grundprincipperne i den gældende incitamentsordning vil kunne videre-
føres inden for rammerne af direktivforslaget.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring den 8. februar 2007 hos følgende institutioner, virk-
somheder og organisationer med svarfrist den 26. februar 2007:
AOPA Danmark, DANSAM, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Flyvesik-
ringstjenesten, Grønlands Lufthavnsvæsen, Københavns Lufthavne, Forenin-
gen af Danske Flyrelaterede virksomheder, Danish Airline Pilots Association,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
357437_0004.png
Flyvebranchens Personale union, Icelandic Civil Aviation, Luftfartsstyrelsen,
Billund Lufthavn, Dansk Industri, Kongelig Dansk Aeroklub, Scandinavian Air-
lines System STOOS, Air Greeland A/S, Danish Business Travel, Foreningen af
Rejsearrangører i Danmark, MyTravel Airways, Star Air, Cimber Air, Danmarks
Rejsebureau Forening, Nordic Aero, Sterling Airlines, Danish Air Transport,
Forbrugerrådet og Novia Danmark A/S.
Aarhus Lufthavn henviser til, at de ikke er omfattet af direktivforslaget og der-
for ikke umiddelbart har bemærkninger. Lufthavnen foreslår dog, at man i lyset
af direktivforslaget vælger at droppe den nationale særlovgivning på området
(luftfartsloven). Lufthavnen ønsker endvidere at få oplyst, hvordan man i
Danmark vil sikre sig, at der er en uafhængig national tilsynsmyndighed (for-
slagets art. 10, stk. 2), idet lufthavnen henviser til interessesammenblandingen
mellem staten, Københavns Lufthavn, Statens Luftfartsvæsen og SAS.
Billund Lufthavn tilslutter sig intentionerne i forslaget, men mener dog ikke, at
der – i hvert fald for vest Danmarks vedkommende – er tale om mangel på
lufthavnskapacitet, således som Kommissionen anfører, der er i Europa gene-
relt. Lufthavnen accepterer, at der på EU-niveau ikke er behov for at regulere
lufthavne, som har mindre end 1 mio. passager om året eller mindre end
25.000 tons fragt om året. Til gengæld finder lufthavnen, at de regler, som
kommer til at gælde for lufthavne af Billunds størrelse, også bør gælde for alle
øvrige danske lufthavne, der har en trafik, der overstiger f.eks. 10.000 passager
om året.
Københavns Lufthavne anfører i sit høringssvar, at det er glædeligt, at Kom-
missionen har taget så signifikant initiativ på et tidspunkt, hvor branchen har
gennemgået store strukturelle forandringer som følge af den øgede konkurren-
ce. Københavns Lufthavne er tilfredse med visse dele af forslaget og ser betæn-
keligheder ved visse andre dele. Tilfredsheden vedrører følgende forhold:
Direktivforslaget tager afsæt i de internationalt anerkendte principper
fra International Civil Aviation Organization (ICAO), som Danmark har
ratificeret
Direktivforslaget følger subsidiaritetsprincippet (nærhedsprincippet)
og lader det være op til den enkelte medlemsstat at fastlægge den speci-
fikke regulering af statens lufthavne.
Direktivforslaget understreger, at luftfartsselskaberne skal konsulteres i
forbindelse med fastlæggelse af takster for en lufthavn. Denne praksis
har siden 2000 været det bærende element i takstfastsættelsen for Kø-
benhavns Lufthavn, hvor egentlige forhandlinger mellem Københavns
Lufthavne og luftfartsselskaberne har ført til takstfastsættelse for tre-
årige perioder. Lufthavnen anfører, at vi i Danmark med andre ord har
haft en unik model for takstfastsættelsen i Københavns Lufthavn, hvor
det er lykkedes for de kommercielle parter tre gange i træk at komme
Side 4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
357437_0005.png
frem til aftaler omkring takstudviklingen uden myndighedernes direkte
involvering.
Direktivforslaget understreger muligheden for at differentiere taksterne
i overensstemmelse med kvaliteten og omfanget af specifikke luft-
havnsservicer.
Side 5/8
Købehavns Lufthavne har dog tre alvorlige betænkeligheder til det fremlagte
direktivforslag:
Lufthavnen hylder gennemsigtighed overfor kunderne, men forslaget
om detaljeringsgraden af informationen er for vidtgående, især set i ly-
set af den skærpede konkurrencesituation mellem lufthavnene
Dialog og konsultation med kunderne er hele grundlaget for at drive en
lufthavn, men forslaget til tidsmæssige rammer er for ufleksible og vil
ikke fungere i praksis
Lufthavnen vil gerne forpligte sig på bestemte kvalitetsmål for service,
men forslaget om at det ensidigt er lufthavnen, der skal forpligte sig, vil
give en meget begrænset effekt, hvis ikke også andre parter i lufthavnen
(luftfartsselskaber og ground handlere) forpligter sig på bestemte ser-
vicemål
./.
Lufthavnen uddyber disse ovennævnte synspunkter i sit høringssvar og kom-
mer også med forslag til ny tekst til direktivforslaget. København Lufthavnes
høringssvar af 26. februar 2007 vedlægges i kopi.
Air Greenland har ikke anden umiddelbar kommentar end, at forslaget virker
som et fornuftigt tiltag, som luftfartsselskabet kun kan bakke op om.
SAS byder forslaget velkommen som et første skridt mod en nødvendig regule-
ring af europæiske lufthavne. SAS' hovedsynspunkt er, at alle led i luftfartens
værdikæde skal dereguleres og konkurrenceudsættes, for at slutbrugeren i sid-
ste instans kan købe de transportprodukter, de efterspørger til den billigst mu-
lige pris.
SAS anfører endvidere, at lufthavnene i EU har gennem årene været den mest
markante undtagelse i den sammenhæng, hvilket skyldes, at lufthavne for langt
hovedpartens vedkommende udgør naturlige monopoler – helt eller delvist - og
dermed heller ikke kan dereguleres. Hvis der således skal skabes en betryggen-
de relation mellem lufthavnene og deres kunder/brugere, og det samtidig skal
sikres, at lufthavnene udbyder den rigtige kvalitet til en rimelig pris, kan dette
kun ske ved regulering.
SAS henviser til, at status for regulering i EU's medlemslande og i individuelle
lufthavne er vidt forskellig. I visse tilfælde er der ingen regulering, mens der i
andre er en ganske detaljeret regulering. Det er vigtigt for SAS at understrege,
at det af Kommissionen fremlagte forslag primært skal ses som et fremskridt i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
357437_0006.png
forhold til lufthavne, som ikke er reguleret eller kun er reguleret i begrænset
omfang.
Generelt er det således SAS' opfattelse, at forslaget ikke går langt nok på en
række punkter, og i dansk sammenhæng i mange tilfælde udgør et tilbageskridt
i forhold til gældende og kommende regler. Forslaget er således så basalt, at der
er et betydeligt potentiale for forbedringer, mens en udvanding af forslagets
indhold efter SAS' opfattelse kan gøre det så uinteressant, at luftfartsindustrien
vil være bedre tjent med, at det ikke gennemføres. Først og fremmest anviser
forslaget ikke løsninger på en lang række konflikter og modsætningsforhold,
som i dag består mellem lufthavne og luftfartsselskaber. Det er ærgerligt. Efter
SAS' opfattelse bør en regulering danne grundlaget for en samarbejdsmodel
med fælles målsætninger til gavn for lufthavne og brugere og ikke mindst de
samfund, som vi sammen betjener.
For SAS er det derfor væsentligt, at forslaget er et minimumsdirektiv, som ikke
forhindrer, at medlemslandene går videre i retning mod et passende regule-
ringsniveau, som selvsagt må afstemmes efter nationale/lokale forhold.
SAS har en lang række mere detaljerede kommentarer til de enkelte bestem-
melser i forslaget. SAS høringssvar af 26. februar 2007 vedlægges i kopi.
Dansk Industri (DI) finder, at alle led i luftfartens værdikæde bør konkurren-
ceudsættes af hensyn til transportkøbernes behov for at købe de transportpro-
dukter, som de efterspørger til billigst mulig pris. DI hilser derfor forslaget vel-
komment som et første skridt til en bedre regulering af europæiske lufthavne.
En bedre regulering må anses for nødvendig i lyset af udvidelsen af EU, den
generelle vækst i lufttransporten samt den skærpede konkurrencesituation i EU
såvel som globalt.
DI kan forstå og acceptere, hvis der på EU niveau ikke er behov for regulering
af lufthavne, der har mindre end 1 mio. passagerer om året eller mindre end
25.000 tons cargo pr. år. Men for at konkurrencen skal foregå på lige og fair
vilkår, må der i Danmark lovgives, så reglerne kommer til at gælde for danske
lufthavne, der har en trafik, der overstiger f.eks. 10.000 passagerer om året.
Dansk Industri finder derudover, at det konkrete forslag vil kunne få så vidt-
rækkende konsekvenser for såvel lufthavnes som luftfartsselskabers fremtidige
konkurrence- og driftsvilkår, at der må foretages en grundig gennemarbejdning
og justering af det foreliggende forslag. Således rummer forslaget f.eks. en
række uklarheder f.eks. med hensyn til sammenhæng mellem ydelsers kvalitet
og pris. Der er desuden behov for at få ydelserne klarere defineret samt beslut-
tet, hvordan man mere præcist kan fastlægge et givet kvalitetsniveau. Det bør
desuden nøje overvejes, om ikke alle typer indtægter i forbindelse med lufthav-
nes drift skal bidrage til finansiering af investeringer i infrastruktur.
Side 6/8
./.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
357437_0007.png
DI finder det tilfredsstillende, at forslaget er et minimumsdirektiv, da det nu-
værende reguleringsniveau er meget forskelligt indenfor EU. Dermed bør det
være muligt at indføre og/eller fastholde endnu bedre fungerende regulering i
de medlemslande, som måtte ønske det, herunder Danmark.
På baggrund af ovenstående opfordrer DI til, at der konstruktivt arbejdes vide-
re med forslaget.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) formoder, at den uafhængige, nati-
onale tilsynsmyndighed vil blive Statens Luftfartsvæsen og indstiller, at drifts-
omkostninger i den forbindelse afholdes af staten og ikke finansieres via geby-
rer betalt af luftfartsselskaber eller lufthavne. Da staten kan være ejere af luft-
havne og/eller luftfartsselskaber og derved kan have særlige interesser heri,
skal det ifølge ES være muligt at indbringe tilsynsmyndighedens afgørelser for
EU.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og mil-
jømæssige konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljø-
mæssige eller væsentlige administrative konsekvenser.
Det område, der omfattes af direktivforslaget, er reguleret i luftfartsloven (§
71), som netop er ændret for bl.a. at modernisere og præcisere retsgrundlaget.
Den hidtidige administration af luftfartslovens § 71 bygger på ICAO’s internati-
onale anbefalinger, og det forventes ikke, at direktivet vil medføre væsentlige
ændringer.
Side 7/8
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at nærhedsprincippet er overholdt. Det fremgår af
Kommissionens forklarende memorandum, at formålene med at have fælles
regler på dette område ikke kan nås ved at overlade regelfastsættelsen til med-
lemslandene, da der ikke kan opnås en ensartet løsning i hele fællesskabet, hvis
lufthavnsafgiftssystemerne fastlægges på medlemsstatsplan. Det betyder, at der
ikke hersker lige konkurrencevilkår – hverken for lufthavne eller luftfartssel-
skaber.
Fælles regler er ifølge Kommissionen nødvendige, fordi ens regler i EU vil ska-
be lige og retfærdige betingelser for parterne i luftfartssektoren, når man skal
fastsætte parametre for brugen af lufthavnene. Fælles regler vil desuden sikre,
at der ligger ens basisprincipper bag selve afgiftsberegningen, hvilket ikke altid
er tilfældet i dag. Kommissionen understreger, at der er tale om et sæt mini-
mumsregler, og at medlemslandene fortsat kan have forskellige afgiftssyste-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
357437_0008.png
mer. Det foreslåede direktiv pålægger ikke et bestemt afgiftssystem. Det er fort-
sat op til de enkelte lande at fastlægge et sådant system.
Området er i forvejen berørt af regulering fra FN’s luftfartsorganisation ICAO
samt EU’s regler omkring konkurrenceforhold og statsstøtte.
Regeringen er enig i, at fælles EU-regler om de grundlæggende krav til afgifts-
fastsættelsen er det mest hensigtsmæssige reguleringsmiddel, og at sådanne
ligger i naturlig forlængelse af den gældende regulering. Regelfastsættelsen bør
ikke overlades til de enkelte medlemslande med risiko for, at der fortsat gælder
forskellige basale regler på dette område. Forslaget er også en naturlig forlæn-
gelse af de bestræbelser, der går ud på at fjerne hindringer for en effektiv
transportsektor i EU. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige, generelle holdning
Regeringen er overordnet set positiv over for forslaget, idet man er enig i beho-
vet for at fastsætte fælles principper for den betaling, som lufthavne kan op-
kræve hos luftfartsselskaber for at benytte lufthavnene, således at både luft-
havne og luftfartsselskaber, i sidste ende passagererne, får en fair behandling.
Regeringen finder dog, at grundprincipperne i den eksisterende incitaments-
ordning for København Lufthavn skal kunne videreføres inden for rammerne af
en fremtidig fælles EU-regulering, og således at det fortsat vil være muligt at
udforme afgiftssystemer, der understøtter effektiv lufthavnsdrift.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådet, og regeringen har derfor ik-
ke kendskab til, hvordan de øvrige medlemslande vil stille sig til forslaget.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8/8