Skatteudvalget 2006-07
KOM (2007) 0381 Bilag 1
Offentligt
393499_0001.png
Grundnotat
27. august 2007
J.nr. 2007-221-0006
Grundnotat
om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
2006/112/EF (EU’s momsdirektiv) med hensyn til visse midlerti-
dige bestemmelser angående momssatser, KOM (2007) 381
Resumé:
Kommissionen har fremsat forslag om at forlænge nogle af de nye medlemsstaters
undtagelser fra momsdirektivets regler om nedsatte momssatser. Forlængelsen fore-
slås frem til og med 31. december 2010. Kommissionen vil senere fremsætte forslag
til revision af momsdirektivets regler om nedsatte momssatser med henblik på ikraft-
træden 1. januar 2011.
1. Baggrund
Flere af de nye medlemsstaters undtagelser fra momsdirektivets regler om nedsatte
momssatser, der blev forhandlet i forbindelse med tiltrædelsestraktaterne, udløber i
2007 og 2008.
Kommissionen har den 5. juli 2007 fremlagt en Meddelelse til Rådet og Europa-
Parlamentet om nedsatte momssatser, KOM (2007) 380. I Meddelelsen gennemgår
Kommissionen i kort form en undersøgelse af virkningerne af nedsatte momssatser,
som er foretaget af en uafhængig økonomisk ”tænketank”. Kommissionen fremlæg-
ger også sine foreløbige overvejelser i anledning af undersøgelsen og lægger op til
en generel europæisk debat. Kommissionen vil derefter udarbejde og fremsætte et
forslag til revision af momsdirektivets regler om nedsatte momssatser med henblik
på, at dette kan træde i kraft 1. januar 2011. Med udgangen af 2010 udløber samtidig
dels en forsøgsordning, hvor landene kan vælge at indføre nedsat moms på arbejds-
kraftintensive ydelser, dels en regel om, at landenes normalsats for moms skal være
mindst 15%.
Formålet med at forlænge nogle af de nye medlemslandes undtagelser med hensyn
til nedsatte momssatser er at give rimelig tid til debatten om momssatserne. I perio-
den frem til og med 2010 ”ligestilles” de 12 nye medlemslande med de 15 gamle,
hvis undtagelser ikke er tidsbegrænset, men løber indtil det ”endelige momssystem”
Side 1 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bliver vedtaget (med andre ord uendeligt, da man er gået væk fra det ”endelige
momssystem”). De undtagelser, Kommissionen foreslår forlænget, angår områder
med nedsat moms, som Kommissionen venter vil stå centralt i den kommende debat
i Rådet.
2. Indhold
De foreslåede forlængelser frem til og med 31. december 2010 vedrører mulig-
hed for at anvende
nedsat sats (ned til 5% for Cypern, 7% for Polen samt 8,5% for Sloveni-
en) for restauranter
nedsat moms (ned til 5% Tjekkiet og Slovenien samt 7% for Polen) for
boligbyggeri uden for socialpolitikken
0-sats for fødevarer (angår Cypern og Malta)
supernedsat sats (1-4%) for fødevarer (angår Polen)
0-sats for bøger (angår Polen)
0-sats for farmaceutiske produkter (angår Cypern og Malta)
Som nævnt mener Kommissionen, at restauranter, boligbyggeri, fødevarer, bø-
ger og farmaceutiske produkter vil stå centralt i den kommende debat om nedsat
moms.
Kommissionen oplyser i bemærkningerne, at den ikke har foreslået forlængelse
af Polens mulighed for at anvende en supernedsat sats på 3% for varer og ydel-
ser af en art, der normalt er bestemt til brug i landbrugsproduktionen. Undtagel-
sen udløber 30. april 2008. Kommissionen forklarer, at det skyldes hensyn til
det Indre Marked, og at Polen alligevel efter de almindelige regler vil kunne an-
vende en nedsat sats ned til 5% for disse leverancer.
Kommissionen har heller ikke foreslået en forlængelse af Estlands mulighed for
nedsat moms ned til 5% for salg af tørv, briketter, kul og brænde til fysiske per-
soner, der er udløbet 30. juni 2007. Kommissionen mener, at en forlængelse her
vil stride mod Fællesskabets politik på energi- og miljøområdet.
3. Forholdet til Europa-Parlamentet
Parlamentet skal udtale sig om forslaget. Dette forventes at ske i løbet af efter-
året 2007.
4. Retsgrundlag
Forslaget er fremsat med henvisning til TEF, særlig artikel 93 (vedtagelse i Rå-
det med enstemmighed).
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Høring
Det skønnes ikke nødvendigt at sende forslaget i høring.
6. Regeringens foreløbig generelle holdning
Regeringen er principielt imod udvidelse af anvendelsesområdet i EU for nedsat
moms på varer og tjenesteydelser.
Regeringen er som udgangspunkt skeptisk overfor forslaget, der foregriber re-
sultatet af Rådets kommende drøftelser.
7. Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdninger
Forhandlingerne om forslaget er ikke påbegyndt, hvorfor det endnu ikke er mu-
ligt at oplyse om andre landes holdninger.
8. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Det skyldes, at Fællesskabet allerede har fastsat harmoniserede regler om
anvendelse af nedsatte momssatser, som medlemsstaternes lovgivning skal
overholde. Disse regler kan kun ændres af Fællesskabet.
Af de samme grunde mener også regeringen, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
9. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser og skønnes heller ikke at have
nævneværdige samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark andre end dem,
der følger af konsekvenserne af nedsatte momssatser.
10. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser og skønnes heller ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
11. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelser
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4