Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0078 Bilag 2
Offentligt
Fra:
Postkasse Afgifter
Til:
Lillian Bech <[email protected]>
Modtaget: 06-05-2008 08:27:26
Emne:
Videres.: Høring vedr. nyt EU-forslag -
j.nr. 2008-241-0009
___________________________________________
Skatteministeriet
Afgifter
33923392
[email protected]
>>> "Flemming Hansen" <[email protected]> 05/06/08 8:09
>>>
Til Skatteministeriet Pantefogedforeningen i Danmark har fået nyt EU-
forslag til høring – Rådets direktiv om den generelle ordning om
punktafgift KOM (2008)78. Lovudvalget under Pantefogedforeningen har
gennemgået EU-forslaget, og har følgende bemærkninger hertil. Ud fra en
vurdering af lovteksten har lovudvalget koncentreret sig om
bestemmelserne i Artikel 9. Det er denne Artikel, der anses for at kunne
give eventuelle opkrævnings- og inddrivelsesmæssige uklarheder eller
uhensigtsmæssigheder. Bemærkninger til Artikel 9: Det fremgår af Artikel
9, stk. 1, at overgangen til forbrug i de omtalte situationer anses for
at have fundet sted i afsendelsesmedlemsstaten. Som forslaget fremstår,
kan flere aktører blive pålagt at hæfte for eventuelle punktafgifter. Der
tænkes her på de forskellige aktører nævnt i Artikel 17, hvorved der er
flere mulige debitorer/hæftere på tværs af medlemsstaterne. Det fremgår
ikke umiddelbart af Artikel 9, mod hvem kravet kan rettes, men det nævnes
at punktafgifterne opkræves af afsendelsesmedlemsstaten. Er dette
ensbetydende med at kravet opkræves og inddrives hos eksempelvis
afsenderen i afsendelsesmedlemsstaten eller en af de øvrige aktører i
afsendelsesmedlemsstaten. Dette kunne tydeliggøres i EU-forslaget. Hvis
dette er tilfældet, vil opkrævning og inddrivelse inden for
afsendelsesmedlemsstatens grænser være enkel og effektiv. Hvis
opkrævningen sker af afsendelsesstaten men mod en hæftende/debitor i
modtagelsesstaten, vil der skulle ske en grænseoverskridende opkrævning
og inddrivelse, med fare for mere kompliceret og langstrakt inddrivelse
til følge, hvilket ikke vil være hensigtsmæssigt set med EU-perspektiv.
Hvis der skal ske grænseoverskridende opkrævning og inddrivelse af
punktafgifter, kunne det i forbindelse med nærværende forslag overvejes
en løsning med overdragelse af disse fordringer mellem de implicerede
medlemsstater, eksempelvis til en lovbestemt kurs, med henblik på en mere
effektiv inddrivelse i den enkelte medlemsstat. Det bemærkes i øvrigt, at
bestemmelserne i Artikel 9, stk. 1, andet afsnit, at fristen på 3 år
harmonerer med de nye danske forældelsesregler. Det kunne overvejes at
give, den af afsendelsesmedlemsstaten pålagte hæfter af punktafgifterne
jf Artikel 9, henstand med betalingen i 3 år (eventuelt kombineret med en
sikkerhedsstillelse), hvorefter kravet er endeligt og kan inddrives.
Derved undgår medlemsstaterne regulering af punktafgiftskravet
medlemsstaterne imellem, og herudover undgår man uretmæssig inddrivelse.
Dette skal ses i lyset af den usikkerhed om hvor overgangen til forbrug
reelt er sket.
Pantefogedforeningen i DanmarkPå vegne Lovudvalget
Flemming Hansen