Erhvervsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0661 Bilag 2
Offentligt
612654_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. november 2008
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv – 94/19/EF - om
ændring af direktiv om indskudsgarantiordninger, for så vidt angår
dækningsniveau og udbetalingsfrist – KOM(2008) 661
Resumé
Forslaget har til formål at øge mindstebeskyttelsen på EU-plan ved ind-
skud i et kreditinstitut.
Beløbsgrænsen foreslås forhøjet fra 20.000 euro til 50.000 euro med øje-
blikkelig virkning. Fra 31. december 2009 foreslås en yderligere forhøjel-
se til 100.000 euro. Direktivet følger en hasteprocedure, således at direk-
tivet kan træde i kraft den 31. december 2008.
1.
Baggrund og indhold
Forslaget blev fremlagt onsdag den 15. oktober 2008. Forslaget vil revidere
direktiv 94/19/EF om indskudsgarantiordninger. Forslaget er baseret på
Traktatens art. 47, stk. 2 og er omfattet af art. 251 – den fælles beslutnings-
tagning. Direktivet følger en hasteprocedure, således at direktivet kan
træde i kraft den 31. december 2008. Indskudsdirektivet har til formål at
beskytte indskydere, hvis et kreditinstitut (herefter institut) går i betalings-
standsning eller konkurs.
Som følge af udviklingen og uroen på finansmarkederne enedes ECOFIN
den 7. oktober 2008 at tage de nødvendige skridt til at få genoprettet tilliden
til den finansielle sektor og beskytte indskydere, blandt andet ved, at alle
medlemsstater, foreløbigt for en periode på mindst et år, skulle stille ind-
skudsgaranti til enkeltpersoner for et beløb på mindst 50.000 euro, idet
mange medlemslande dog besluttede at forhøje deres minimumsdækning til
mindst 100.000 euro.
Forslaget vil
reducere tidsfristen for udbetalinger af dækkede beløb,
fjerne muligheder for at beregne selvrisiko hos indskydere,
øge minimumsdækningen og ændre dækningsområdet, og
fremme samarbejde mellem EU-landenes garantiordninger.
Udbetalingsfrister
Det foreslås at reducere udbetalingsfristen til tre dage uden mulighed for
forlængelse. Det foreslås, at fristen løber fra det tidspunkt, hvor tilsynene
har konstateret, at et berørt institut efter deres opfattelse ikke er i stand til at
tilbagebetale indskud, eller en domstol har afsagt kendelse, som indebærer,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/6
at indskydernes mulighed for at hæve deres indskud over for instituttet su-
spenderes.
Selvrisiko hos indskydere
Det foreslås at fjerne muligheden for at indføre et selvrisikoelement hos
indskydere. Princippet om selvrisiko har destabiliseret indskyderes tryghed
ved at have anbragt midler hos kreditinstitutter.
Dækning
Det foreslås at hæve minimumsdækningen i to trin. Pr. 15. oktober 2008
skal dækningen være mindst 50.000 euro. Pr. 31. december 2009 skal dæk-
ningen forhøjes til mindst 100.000 euro.
Det foreslås, at medlemslandene kan udelukke indskud fra dækning eller
kan nedsætte dækningen efter ændrede principper.
Det foreslås, at kun detailkunder skal være omfattet af dækningen. Detail-
kunder defineres som privat personer. Dog kan lande vælge, at andre kate-
gorier af kunder bliver omfattet af dækningen.
Det foreslås at fjerne mulighed for højere eller mere omfattende dækning af
indskud, fx fuldstændig dækning af visse indskud på grund af sociale årsa-
ger.
Det foreslås at ophæve følgende udelukkelsesmuligheder fra at være omfat-
tet af dækning:
Indskud fra finansieringsinstitutter
Indskud fra forsikringsselskaber, pensionsfonde og pensionskasser
Indskud fra kommunale og regionale myndigheder
Indskud fra institutter for kollektiv investering
Indskud fra direktører og andre medlemmer af ledelsen, herunder
nære pårørende, fra indehavere af mindst 5 % af kapitalen, fra de
ansvarlige revisorer samt fra personer med lignende status i andre
selskaber i samme koncern
Indskud fra andre selskaber i koncernen
Visse særligt forrentede indskud, som har bidraget til at forværre in-
stituttets situation.
Det forslås endvidere, at tilpasninger af beløbet, herunder midlertidige for-
højelser af dækningen, fremover henlægges til en komitologi-procedure, så
der kan udvises handlekraft i nødsituationer.
Grænseoverskridende samarbejde
En filial af et udenlandsk institut kan tilslutte sig indskudsgarantiordningen i
et andet EU-land (topping-up), hvis dækningen i værtslandet er højere end
dækningen i instituttets hjemland. Adgangen til at tilslutte sig garantiord-
ningen i værtsandet skal sikre, at institutterne kan konkurrere på samme vil-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612654_0003.png
3/6
kår. Det foreslås, at garantiordninger over landegrænserne er forpligtet til at
samarbejde.
Direktivet følger en hasteprocedure, således at direktivet kan træde i kraft
den 31. december 2008.
Det franske formandskab
Formandskabet arbejder blandt andet med overvejelser om en harmonise-
ring af dækningsbeløbet og mindre ambitiøse udbetalingsfrister.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Forslaget er fremsendt til Europa-Parlamentet. Der foreligger endnu ikke
oplysninger om, hvornår Europa-Parlamentet forventes at udtale sig.
3.
Nærhedsprincippet
Formålet med forslaget er at indføre et højere beskyttelsesniveau for til-
godehavender i institutter. Fællesskabsindsatsen vil bidrage til finansiel
stabilitet i EU. Dette mål kan ikke opnås i tilstrækkelig grad af medlems-
landene alene. Kun med fællesskabslovgivning er det muligt at sikre, at
institutter, som opererer i flere lande, er genstand for samme krav til ga-
rantiordninger, og på denne måde garantere lige vilkår, undgå unødven-
dige efterlevelsesbyrder i forbindelse med aktiviteter på tværs af grænser
og således fremme yderligere integration.
Der er tale om et direktiv, der ændrer i det gældende direktiv på området.
Regeringens vurdering er, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Direktivforslagets område er reguleret i lov om en garantifond for ind-
skydere og investorer med tilhørende bekendtgørelse.
Danmark har udelukket visse indskud fra at være omfattet af dækning. Der
er tale om indskud fra direktører og bestyrelsesmedlemmer samt selskaber
som indgår i koncern med det pågældende institut. Hertil kommer indskud
fra indskydere eller investorer, der ejer 10 % eller mere af kapitalen. Endvi-
dere udelukkes institutter, som er bidragspligtige til Garantifonden.
Endvidere har Danmark indført en mere omfattende dækning for så vidt an-
går visse særlige indskud, herunder skattebegunstigede opsparingsordninger
og deponerede midler i forbindelse med huskøb.
5.
Høring
Finansrådet (FR) støtter bestræbelserne på at reducere udbetalingsfristen af
hensyn til indskydere, men den må fastsættes under skyldigt hensyn til det
praktisk mulige. Tidsfristen ikke må sættes så kort, at det de facto bliver
nødvendigt for garantiordningerne at have en større kassebeholdning. FR
støtter øgning af dækningsbeløb til 50.000 euro, og er åbne over forhøjelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612654_0004.png
4/6
af beløbet til 100.000 euro, såfremt der samles et flertal herfor mellem med-
lemslandene.
FR anbefaler, at de dækkede indskydere i direktivet omfatter såvel privat-
kunder som erhvervskunder. FR anbefaler, at der foretages en totalharmoni-
sering heraf. FR støtter, at 'særlige indlån', herunder navnlig pensionsopspa-
ring, fortsat omfattes af den fulde dækning.
FR finder, at tilpasninger af dækninger bør træffes efter den almindelige be-
slutningsprocedure. FR støtter, at implementering må sættes realistisk.
Dansk Aktionærforening støtter at ændre indskydergarantidirektivet med
meget kort gennemførelsesfrist. Foreningen anbefaler, at udbetalingsfristen
skal være højst en uge. Foreningen finder, at indskudsgaranti principielt bør
være en bruttoordning uden mulighed for at modregne eventuelle lån eller
kreditter. Foreningen anbefaler endvidere, at minimumsdækningen hæves
til 50.000 euro hurtigst muligt, og at den hæves pr. 31. december til et be-
løb, der svarer til mindst 500.000 DKK. Endelig finder foreningen, at ind-
skydergarantien principielt bør omfatte alle indskydere under dækningsom-
råde.
6.
Forhandlingssituationen
Formandskabet har foreslået følgende kompromiser:
Dækningsbeløb
Pr. 31. december 2011 foreslås dækningsbeløbet forhøjet og harmoniseret
på 100.000 euro. Hvis kommissionens analyser skulle vise, at dette ikke
er nødvendigt, skal kommissionen fremsætte forslag om, at denne forhø-
jelse og harmonisering ikke gennemføres. Spørgsmålet om dækning af
særlige indlån drøftes med formandskabet.
Komitologibeføjelser
Det foreslås, at komitologi beslutninger vedrørende tilpasninger af dæk-
ningsbeløb kun kan finde anvendelse for tage højde for inflation. Det fore-
slås præciseret i teksten, at midlertidige forhøjelser for dækningsbeløb ved
brug af komitologi kun finder anvendelse i perioder med finansiel uro.
Udbetalingsfrister
Det foreslås, at udbetalingsfristen sættes til 20 arbejdsdage. Det foreslås
endvidere, at en garantiordning kan ansøge tilsynene om en forlængelse af
tidsfristen i undtagelsestilfælde, dog ikke længere end 10 yderligere ar-
bejdsdage.
Dato for at direktivet træder i kraft og skal være implementeret
Det foreslås, at medlemslandene sætter de nødvendige love og bestemmel-
ser i kraft inden 30. juni 2009. Forhøjelsen af dækningsbeløb til mindst
50.000 euro træder dog i kraft 3 dage efter offentliggørelsen, og harmonise-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612654_0005.png
5/6
ring af dækningsbeløb til 100.000 euro træder eventuelt i kraft pr. 31. de-
cember 2011.
7.
Dansk holdning
Udbetalingsfrister:
Danmark arbejder for at tydeliggøre grundlaget for, hvornår tidsfristen be-
gynder. Danmark finder, at udbetalingsfristen bør reduceres, da de nuvæ-
rende frister ikke imødekommer indskyderes behov og forventninger, men
Danmark finder også, at fristen må sættes realistisk.
Danmark arbejder for at fastsætte udbetalingsfristen til mindst 7 dage fra
kravet er behørigt efterprøvet.
Selvrisiko
Danmark støtter fjernelse af muligheden for at indføre selvrisiko på dæk-
ningen, således at indskyderen ikke bærer en vis procent af tabet.
Dækningsbeløb
Danmark kan støtte, at dækningsbeløbet i garantiordninger hæves til 50.000
euro, men kan ikke umiddelbart tilslutte sig, at dækningsbeløbet hæves til
100.000 euro.
Dækningsområde
Danmark arbejder for at skabe større klarhed om dækningsområdets ud-
strækning.
Danmark lægger afgørende vægt på, at medlemslandene fortsat skal have
mulighed for i al væsentlighed at give en højere dækning til særlige indlån,
herunder særligt pensionsopsparing.
Danmark arbejder for, at det fortsat er muligt at udelukke direktører og be-
styrelsesmedlemmer samt selskaber, som indgår i koncern med det pågæl-
dende institut, fra dækningen. Hvis forslaget er at strømline ordninger i lan-
dene bør forslaget endvidere adressere "netting"- problemstillingen.
Danmark finder ikke, at ændringer af dækningsbeløb bør være underlagt
den almindelige udvalgsprocedure samt i nødsituationer en særlig hastepro-
cedure i udvalgsregi. Da der er tale om væsentlige spørgsmål med stor be-
tydning for institutterne bør spørgsmålene underlægges den almindelige
fælles beslutningsprocedure. Medlemslandene kan frit aftale at øge dæknin-
gen, uden at det nødvendiggør en ændring af direktivet. Der vil altså også
uden en sådan mulighed kunne reageres hurtigt.
Grænseoverskridende samarbejde
Danmark støtter at hjem- og værtlandsordninger samarbejder med hinanden
for at sikre hurtig udbetaling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612654_0006.png
6/6
Gennemførelsesfrist
Lovgivningsmæssigt vil det være meget vanskeligt at gennemføre direktivet
i Danmark inden udgangen af året. Danmark arbejder for, at gennemførel-
sesfristen fastsættes realistisk.
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lov om en garantifond for indskydere og investorer samt tilhørende be-
kendtgørelse skal ændres.
De statsfinansielle konsekvenser ligger endnu ikke klar. Udgifter til indsky-
dergaranti dækkes af institutterne.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har til formål at fjerne utrygheden hos detailkunder til indskud af
mellemstore beløb i institutterne. En større tillid er en forudsætning for
normalisering af tilliden til den finansielle sektor. En større tillid til sektoren
vil lette likviditeten, og på den måde være med til at genåbne interbank-
markedet.
På grund af forslagets hastende karakter er der ikke udarbejdet en konse-
kvensanalyse af forslagets virkninger.
Kommissionen skønner, at 90 procent af alle indskud hos forbrugere vil væ-
re omfattet af dækning, hvis dækningen øges til mindst 100.000 euro. Dette
vil være en stigning på 25 procent-point i forhold til den nuværende situati-
on.