Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
KOM (2008) 0812 Bilag 1
Offentligt
630884_0001.png
Notat
EU-Koordination
J.nr.
Ref: japed
Den 7. januar 2009
NÆRHEDSNOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fase II-genvinding af
benzindampe ved benzinpåfyldning af personbiler på servicestationer, KOM(2008) 812 ende-
lig
Status
Kommissionen har vedtaget ovennævnte forslag, som den 12. december 2008 er fremsendt af Rå-
det. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret fler-
tal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
Formål
Forslaget tager sigte på genvinding af benzindampe, som udledes til atmosfæres i forbindelse med
tankning af personbiler på servicestationer (fase II genvinding af benzindampe). Emissionerne af
flygtige organiske forbindelser (VOC´er) bidrager til lokale og regionale luftkvalitetsproblemer (ben-
zen og ozon). Jordnær ozon er et forurenende stof, der overskrider landegrænserne og benzen er
et kræftfremkaldende stof.
Formålet med forslaget er at følge op på tilsagn Kommissionen har afgivet i:
Temastrategien for luftforurening, forslaget om at ændre direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin
og dieselolie og i en erklæring i tilknytning til et nyt direktiv om luftkvaliteten (direktiv 2008/50/EF).
Kommissionens nærhedsvurdering
Kommissionen anfører, at forslagets mål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne
alene. Som begrundelse herfor anfører Kommissionen, at jordnær ozon, der dannes ved emission
af VOC´er (fx benzindamp) og nitrogenoxider, er et grænseoverskridende forurenende stof, hvorfor
en sammenhængende indsats fra alle medlemsstater er nødvendig.
Herudover anfører Kommissionen, at den har foreslået en lempelse af kravene til benzinens damp-
tryk for at fremme brugen af bioethanol i direktiv om kvalitet af benzin og dieselolie, der sælges i
EU. En lempelse af disse krav kan resultere i større udledninger af VOC´er, hvorfor der er behov
for handling fra Fællesskabets side til at håndtere den potentielle stigning i VOC-emmissionerne.
Regeringens nærhedsvurdering
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.