Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
Det Europæiske Råd 13-14/3-08 Bilag 8
Offentligt
536596_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 14. marts 2008
(OR. en)
7652/08
CONCL 1
FØLGESKRIVELSE
fra:
formandskabet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD I BRUXELLES
DEN 13.-14. MARTS 2008
FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i Bruxelles
den 13.-14. marts 2008.
________________________
7652/08
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0002.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
Forud for Det Europæiske Råds møde gav formanden for Europa-Parlamentet, Hans-Gert
Pöttering, en redegørelse, hvorefter der fandt en udveksling af synspunkter sted.
o
o
1.
o
De grundlæggende vilkår for Den Europæiske Unions økonomi er fortsat sunde: de offentlige
underskud er mere end halveret siden 2005, og den offentlige gæld er også faldet til lige under
60%. Den økonomiske vækst nåede op på 2,9% i 2007, men vil sandsynligvis blive lavere i
år. Der er skabt 6,5 mio. nye job i løbet af de seneste to år. Selv om konjunkturbetingede fak-
torer også har spillet en rolle, er denne udvikling blevet hjulpet på vej af de strukturreformer,
der i de senere år er iværksat inden for rammerne af Lissabonstrategien, og de gunstige virk-
ninger af euroen og det indre marked.
2.
Udsigterne for verdensøkonomien er imidlertid blevet forværret i den seneste tid som følge af
en afmatning i den økonomiske aktivitet i USA, højere olie- og råvarepriser og turbulensen på
de finansielle markeder. For store udsving og ukontrollerede bevægelser i valutakurserne er
ikke ønskelige for den økonomiske vækst. Vi er under de nuværende omstændigheder bekym-
rede over uforholdsmæssigt store bevægelser i valutakurserne. Derfor er det så meget desto
vigtigere for EU ikke at slække på opmærksomheden og at opretholde reformindsatsen ved en
fuldstændig gennemførelse af de nationale reformprogrammer og de integrerede retningslinjer
for vækst og beskæftigelse. Der skal fortsat gøres en indsats for at gennemføre og udbygge
det indre marked. Økonomiske og finansielle politikker, der er tæt samordnede, skal rettes
mod at sikre makroøkonomisk stabilitet, udnytte globaliseringens muligheder og imødegå de
mere langsigtede udfordringer forude, herunder aldrende befolkninger, klimaændringer og
energi. For at sikre større stabilitet på de finansielle markeder er det også nødvendigt at gøre
dem mere gennemsigtige og velfungerende og yderligere styrke rammerne for tilsyn og regu-
lering nationalt, i EU og globalt.
3.
Det Europæiske Råd noterer, at de seneste betydelige stigninger i fødevare- og energipriserne
har bidraget til inflationspresset. I denne forbindelse minder Det Europæiske Råd om, at det er
nødvendigt at undgå skævvridende politikker, der forhindrer de økonomiske aktører i at fore-
tage de nødvendige justeringer. Det opfordrer Rådet til at afdække, hvilke kræfter der ligger
bag udviklingen i råvare- og fødevarepriserne, og føre en politik på EU-plan og nationalt plan,
som fjerner eventuelle udbudsbegrænsninger.
7652/08
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0003.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
LANCERING AF DEN NYE CYKLUS I DEN FORNYEDE LISSABONSTRATEGI FOR
VÆKST OG BESKÆFTIGELSE (2008-2010)
4.
I forlængelse af Kommissionens strategirapport og i lyset af arbejdet i de relevante rådssam-
mensætninger lancerer Det Europæiske Råd den anden treårige cyklus i strategien, og
bekræfter, at de nuværende integrerede retningslinjer (de overordnede retningslinjer for
medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker og beskæftigelsesretningslin-
jerne) fortsat er gældende og skal anvendes i perioden 2008-2010. Rådet (Økofin og
EPSCO) opfordres til at vedtage de integrerede retningslinjer formelt i overensstemmel-
se med traktaten
giver sin tilslutning til de landespecifikke henstillinger om de økonomiske politikker og
beskæftigelsespolitikker for medlemsstaterne og euroområdet, som Rådet har udarbejdet
på grundlag af Kommissionens forslag. Rådet opfordres til at vedtage henstillingerne
formelt. Medlemsstaterne bør fastlægge detaljerede og konkrete aktioner vedrørende de-
res specifikke politiske tiltag i forbindelse med de integrerede retningslinjer, de lande-
specifikke henstillinger og de prioriterede områder, der kræver opmærksomhed, i deres
nationale reformprogrammer og de efterfølgende årlige gennemførelsesrapporter.
Kommissionen opfordres til at fortsætte samarbejdet med medlemsstaterne om at vide-
reudvikle en klar og gennemsigtig metodologi for overvågning og evaluering af
Lissabonreformerne
tager hensyn til de prioriteter, som Rådet har indkredset, samt til nedennævnte konkrete
tiltag og opfordrer Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet til inden for deres re-
spektive kompetenceområder at arbejde videre med de ti mål i Fællesskabets Lissabon-
program, som udgør en strategisk reformdagsorden for Fællesskabets del af den fornye-
de Lissabonstrategi. Fremskridtene bør vurderes hvert år.
5.
Den nye cyklus skal fokusere på gennemførelsen. Det Europæiske Råd
bekræfter derfor på ny, at de fire prioriterede områder, der blev vedtaget på forårsmødet
i 2006, er hjørnestenene i den fornyede Lissabonstrategi, og opfordrer samtidig til en
højere grad af udnyttelse af synergierne mellem dem
7652/08
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0004.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til i forbindelse med den multilaterale
overvågning at øge udvekslingen af bedste praksis, navnlig ved i fuldt omfang at gøre
brug af de eksisterende åbne koordinationsmetoder, idet en effektiv koordinering i euro-
området er af særlig betydning
opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at styrke inddragelsen af relevante inte-
ressenter i Lissabonprocessen
anerkender den rolle, som det lokale og det regionale niveau spiller med hensyn til at
skabe vækst og beskæftigelse; øget ejerskab til dagsordenen for vækst og beskæftigelse
på alle forvaltningsniveauer vil føre til en mere sammenhængende og effektiv politisk
beslutningstagning
fremhæver, at økonomisk, social og territorial samhørighed også bidrager til at opfylde
målene i den fornyede Lissabonstrategi, og hilser de fremskridt, der er gjort med at mål-
rette samhørighedsmidler til støtte for nationale reformprogrammer og gennemførelse af
de integrerede retningslinjer, velkommen. Nu hvor programmeringsfasen er afsluttet,
opfordrer Det Europæiske Råd medlemsstaterne til at påse, at udgifterne afspejler de til-
sagn, der er givet om øremærkning
understreger vigtigheden af makroøkonomisk stabilitet for at imødegå de mere langsig-
tede udfordringer forude. EU's budgetrammer som fastlagt i den reviderede stabilitets-
og vækstpagt giver de nødvendige redskaber i denne forbindelse. Forbedringen i den
samlede budgetsituation i EU giver det nødvendige spillerum til, at de automatiske sta-
bilisatorer kan få indvirkning, hvis de nedadgående risici skulle blive til virkelighed. De
lande, der har opfyldt deres mellemfristede målsætning, bør opretholde deres strukturel-
le stilling, og alle de lande, der endnu ikke har nået deres mellemfristede målsætning,
bør fremskynde nedbringelsen af underskuddet og gælden i overensstemmelse med
Rådets udtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne og anvende de indtægter,
der er højere end forventet, på denne målsætning. De offentlige finansers kvalitet skal
forbedres ved at øge efficiensen og effektiviteten af de offentlige udgifter og indtægter,
herunder fortsatte bestræbelser på at bekæmpe skatteunddragelse over grænserne, mo-
dernisere den offentlige forvaltning og prioritere de foranstaltninger i de offentlige bud-
getter, der fremmer produktivitet, beskæftigelse og innovation.
7652/08
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0005.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
bekræfter på ny betydningen af EU's sociale dimension som en integrerende del af
Lissabonstrategien og understreger navnlig nødvendigheden af yderligere at integrere de
økonomiske, beskæftigelsesmæssige og sociale politikker
vedtager de konkrete tiltag, der er omhandlet i det følgende. Det Europæiske Råd tilslut-
ter sig i den forbindelse både nøglebudskaberne fra Rådet i sammensætningerne øko-
nomi og finans, konkurrenceevne, beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik
samt uddannelse og ungdom og Rådets konklusioner om undersøgelsen af det indre
marked.
6.
Det Europæiske Råd fremhæver desuden, at det bliver nødvendigt med et fortsat tilsagn på
EU-plan om strukturreformer og bæredygtig udvikling samt social samhørighed efter 2010 for
at fastholde de fremskridt, der er gjort med den fornyede Lissabonstrategi for vækst og be-
skæftigelse. Det Europæiske Råd opfordrer derfor Kommissionen, Rådet og de nationale
Lissabonkoordinatorer til at begynde at overveje Lissabonstrategiens fremtid i perioden efter
2010.
Investeringer i viden og innovation
7.
Det er en nøglefaktor for fremtidig vækst, at de europæiske borgeres innovations- og kreativi-
tetspotentiale udvikles fuldt ud på grundlag af europæisk kultur og videnskabelig topkvalitet.
Den fælles indsats har efter relanceringen af Lissabonstrategien i 2005 ført til betydelige re-
sultater inden for forskning, viden og innovation. Gennemførelsen af den bredt funderede in-
novationsstrategi er nøglen til at opfylde EU's ambitioner på dette område. Alle prioriteter i
strategien bør fremmes hurtigt. Der skal samtidig gøres en yderligere indsats, også i den pri-
vate sektor, for flere og mere effektive investeringer i forskning, kreativitet, innovation og
videregående uddannelse og for at nå målet på 3% for FoU-investeringer. Det Europæiske
Råd fremhæver følgende tiltag, som medlemsstaterne og Fællesskabet kraftigt opfordres til at
gøre hurtige fremskridt med:
medlemsstaterne opfordres til i deres nationale reformprogrammer at redegøre for,
hvordan de vil gøre fremskridt for at nå de nationale investeringsmål for FoU og for,
hvordan deres FoU-strategier vil bidrage til virkeliggørelse og bedre styring af det euro-
pæiske forskningsrum
7652/08
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0006.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
centrale projekter som Galileo, Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi,
Det Europæiske Forskningsråd, finansieringsfaciliteten for risikodeling og de fælles
teknologiinitiativer skal hurtigt gennemføres eller fremmes yderligere. Der bør snarest
muligt træffes afgørelser om artikel 169-initiativer og yderligere forskningsinitiativer
e-infrastrukturen på videnskabsområdet og brugen af højhastighedsinternet skal øges
væsentligt. Medlemsstaterne bør bestræbe sig på at give alle skoler adgang til højha-
stighedsinternet senest i 2010 og opstille ambitiøse nationale mål for husstandsadgang
til dette net som led i deres nationale reformprogrammer
der skal træffes foranstaltninger til fremme af et EU-marked for venturekapital til gavn
for de mest innovative virksomheder, og Den Europæiske Investeringsfond skal i den
forbindelse spille en nøglerolle i finansieringen af innovative SMV'er
bestræbelserne på at skabe bedre rammebetingelser for innovation bør koordineres
bedre, bl.a. ved at styrke forbindelserne mellem videnskab og industri og innovations-
klynger i verdensklasse og udvikling af regionale klynger og net
der bør især lægges vægt på at fremme initiativer med henblik på fælles programmering
af forskning, gensidigt supplerende internationale VT-samarbejdsstrategier og en styr-
kelse af forskningsinfrastrukturer af fælleseuropæisk interesse
universiteterne bør have mulighed for at udvikle partnerskaber med erhvervslivet, så de
kan nyde godt af supplerende finansiering fra den private sektor.
8.
For virkelig at blive en moderne og konkurrencedygtig økonomi skal medlemsstaterne og EU
på grundlag af arbejdet med fremtidens videnskab og teknologi og modernisering af universi-
teterne fjerne hindringerne for den frie bevægelighed for viden ved at skabe en "femte
fri-
hed",
der er baseret på:
at fremme den grænseoverskridende mobilitet for både forskere og studerende, viden-
skabsfolk og universitetslærere
at gøre arbejdsmarkedet for europæiske forskere mere åbent og konkurrencepræget og
skabe bedre karrierestrukturer, gennemsigtighed og familievenlighed
at gennemføre yderligere reformer af de videregående uddannelser
7652/08
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0007.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
at lette og fremme en optimal anvendelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, der er
skabt i offentlige forskningsorganisationer, for at øge overførslen af viden til erhvervsli-
vet, især i kraft af det IP-charter, der skal vedtages inden årets udgang
at tilskynde til åben adgang til viden og åben innovation
at fremme videnskabelig topkvalitet
at lancere en ny generation af forskningsfaciliteter i verdensklasse
at fremme gensidig anerkendelse af kvalifikationer.
Frigørelse af erhvervspotentialet, navnlig hos små og mellemstore virksomheder
9.
De beslutninger, der er truffet siden fornyelsen af Lissabonstrategien, er begyndt at føre til
bedre vilkår for aktørerne på markedet. Det er blevet lettere at etablere egen virksomhed, fordi
samtlige medlemsstater har indført one-stop-shops eller lignende ordninger for at lette regi-
streringen og begrænse papirarbejdet. Det Europæiske Råd hilser de fremskridt, der er gjort
med
bedre regulering
i 2007, velkommen og mener, at det er nødvendigt med en yderligere
indsats for at opnå afgørende forbedringer af EU's erhvervslivs, og især SMV'ernes, konkur-
renceevne. Hver af Rådets sammensætninger bør prioritere bedre regulering højt i sit lovgiv-
ningsarbejde. For at sikre, at initiativet til bedre regulering medfører reelle og væsentlige øko-
nomiske fordele,
bør der i tråd med Det Europæiske Råds konklusioner fra marts 2007 gøres en ekstra
indsats for at reducere de administrative byrder som følge af EU-lovgivningen med 25%
senest i 2012; det hilses velkommen, at der er udpeget en rådgivende gruppe af uaf-
hængige interessenter inden for rammerne af handlingsprogrammet; fremskridtene vil
blive evalueret på forårsmødet i 2009 på grundlag af Kommissionens "strategiske eva-
luering af bedre regulering"
bør de endnu ikke færdigbehandlede lovgivningsmæssige forslag efter den hurtige pro-
cedure snarest vedtages, og nye forslag bør identificeres, og Kommissionen bør desuden
fortsat løbende fremsætte forslag til reduktion af den administrative byrde. Gennemfø-
relsen af det rullende forenklingsprogram bør fortsætte
bør der gøres mere for at udvikle EU-institutionernes kapacitet med hensyn til konse-
kvensanalyse i overensstemmelse med de relevante nøglebudskaber fra Rådet (konkur-
renceevne).
7652/08
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0008.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
10.
Det indre marked
er fortsat en afgørende drivkraft for forbedring af EU-borgernes levestan-
dard og Europas konkurrenceevne i den globaliserede økonomi. For yderligere at forbedre det
indre markeds funktion, så erhvervslivet, især SMV'erne, og forbrugerne kan udnytte dets po-
tentiale fuldt ud, er det nødvendigt at gå videre med følgende foranstaltninger og tiltag som
umiddelbare prioriteter:
sikring af en effektiv årlig opfølgning af Kommissionens undersøgelse af det indre mar-
ked med fokus på de tiltag, der er nødvendige for at øge vækst og beskæftigelse ved at
fjerne de resterende hindringer for de fire friheder i traktaten, herunder gennem harmo-
nisering og gensidig anerkendelse, hvor det er relevant. Markedsudviklingen bør i den
forbindelse overvåges for at prioritere indsatsen på de markeder, hvor der er reelle og
markante hindringer for markedets funktionsmåde og konkurrenceevnen. Der skal også
tages behørigt hensyn til den sociale dimension og til tjenesteydelser af almen interesse
en øget indsats for at styrke konkurrencen i netværksindustrierne (energi, elektronisk
kommunikation) og for at vedtage de nødvendige reguleringsmæssige rammer. Arbejdet
med sammenkobling bør i den forbindelse videreføres, og tempoet sættes i vejret
sikring af en fuldstændig, sammenhængende og hurtig transponering og gennemførelse
af servicedirektivet, som er et vigtigt skridt hen imod etableringen af et ægte indre mar-
ked for tjenesteydelser. Det er i den forbindelse afgørende at forbedre den måde, det
digitale indre marked fungerer på, ved at indføre interoperable løsninger på tværs af
grænserne for så vidt angår elektronisk signatur og e-autentificering.
11.
Små og mellemstore virksomheder
(SMV'er) er rygraden i den europæiske økonomi og har
potentiale til at bidrage betydeligt til at skabe mere vækst og beskæftigelse i Den Europæiske
Union. For at forstærke EU's SMV-politik og gøre det muligt for SMV'erne at operere mere
effektivt i det indre marked er det umiddelbart vigtigt at sætte ind med:
en hurtig rådsbehandling af det kommende Small Business Act-initiativ med en integre-
ret tilgang for hele SMV-livsforløbet i overensstemmelse med principperne om bedre
regulering og "tænk småt først" med henblik på at forstærke SMV'ernes vækst og kon-
kurrenceevne yderligere
indførelse, når det er berettiget og efter screening af gældende fællesskabsret, af frita-
gelser for SMV'er fra de administrative krav i EU-lovgivningen
7652/08
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0009.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
øget støtte til forskningsudførende og innovative SMV'er med et højt vækstpotentiale,
f.eks. gennem en ny statut for private europæiske selskaber
yderligere lettelse af adgangen til finansiering, også gennem eksisterende EU-finansie-
ringsinstrumenter
fremme af innovative SMV'ers øgede deltagelse i klynger og i offentlige indkøb.
12.
Åbne markeder og et sundt internationalt miljø bidrager til vækst og beskæftigelse og bør
medføre gensidige fordele. EU bør derfor fortsætte sine bestræbelser på at forme globaliserin-
gen ved at forstærke
den fornyede Lissabonstrategis eksterne dimension.
Det Europæiske
Råd hilser det velkommen, at Kommissionen har til hensigt hvert år at forelægge en rapport
om markedsadgang og pege på lande og sektorer, hvor der stadig er betydelige hindringer, og
mener, at EU bør fortsætte sine bestræbelser på
at fremme frihandel og åbenhed som et middel til at skabe vækst, beskæftigelse og ud-
vikling for EU og dets handelspartnere og fortsat spille en førende rolle på dette områ-
de.
at forbedre det multilaterale handelssystem, navnlig ved fortsat at arbejde for en ambiti-
øs og afbalanceret samlet aftale i forbindelse med Dohaudviklingsrunden
at indgå ambitiøse bilaterale aftaler med vigtige handelspartnere og gøre en øget indsats
for integrering med nabo- og kandidatlande ved at udvikle et fælles økonomisk rum
at sikre pålidelig adgang til energi og strategiske råvarer
at styrke de nuværende økonomiske forbindelser og udvikle gensidigt fordelagtige stra-
tegiske partnerskaber med nye vækstøkonomier på betingelser, der er præget af fair
konkurrence
at fremme samarbejdet om regulering, konvergens med hensyn til standarder og ækviva-
lens med hensyn til bestemmelser i EU's og dets partneres gensidige interesse og gøre
håndhævelsessystemet for intellektuelle ejendomsrettigheder til et mere effektivt middel
til bekæmpelse af forfalskninger.
7652/08
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0010.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
Investering i mennesker og modernisering af arbejdsmarkederne
13.
Uddannelsesdelen af videnstrekanten "forskning-innovation-uddannelse" bør forstærkes. Ud-
dannelse af høj kvalitet og flere og mere effektive investeringer i humankapital og kreativitet
hele livet igennem er altafgørende forudsætninger for Europas succes i en globaliseret verden.
Dette kan bane vej for og fremme bevægelsen hen imod en videnbaseret økonomi, skabe flere
og bedre job og bidrage til sunde budgetstillinger. Det er også effektive metoder til at bekæm-
pe ulighed og fattigdom og kan bidrage til at nedbringe ungdomsarbejdsløsheden.
14.
Det Europæiske Råd ser frem til Kommissionens forslag om en fornyet social dagsorden, som
bør spille en nøglerolle i styrkelsen af Lissabonstrategiens sociale dimension ved at tage hen-
syn til Europas nye sociale og arbejdsmarkedsmæssige virkelighed og ved også at omfatte
spørgsmål som ungdom, uddannelse, migration og demografiske forhold samt den interkultu-
relle dialog. I den forbindelse er bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse, fremme af ak-
tiv inklusion og øgede beskæftigelsesmuligheder for de personer, der befinder sig længst væk
fra arbejdsmarkedet, alt sammen af stor betydning. Til dette formål bør alle hensigtsmæssige
instrumenter og redskaber, der er til rådighed på fællesskabsplan, tages i anvendelse. Det
Europæiske Råd opfordrer på baggrund af den tiltagende mangel på kvalificeret arbejdskraft i
en række sektorer Kommissionen til at forelægge en samlet vurdering af de fremtidige kom-
petencekrav i Europa frem til 2020, hvor der tages hensyn til de teknologiske ændringer og
befolkningernes aldring, og til at foreslå foranstaltninger, der skal tage højde for fremtidens
behov. Økonomisk migration kan spille en rolle i forbindelse med at efterkomme arbejdsmar-
kedets behov og kan bidrage til at mindske manglen på kvalificeret arbejdskraft. Det Europæ-
iske Råd finder derfor, at det er nødvendigt at tage beskæftigelsen af tredjelandsstatsborgere
og den sociale virkning af deres migration op i forbindelse med Kommissionens forslag om
en fælles migrationspolitik.
7652/08
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0011.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
15.
Det Europæiske Råd opfordrer indtrængende medlemsstaterne til at træffe konkrete foran-
staltninger med henblik på:
kraftigt at reducere antallet af unge, der ikke kan læse ordentligt, og antallet af unge, der
forlader skolen i utide, og forbedre uddannelsesniveauet for lærende med indvandrer-
baggrund eller fra dårligt stillede grupper
at få flere voksne, især kortuddannede og ældre arbejdstagere, i uddannelse og erhvervs-
uddannelse og i højere grad lette den geografiske og erhvervsmæssige mobilitet
at fremme en større samlet erhvervsfrekvens og tackle opdelingen for at sikre en aktiv
social inklusion
at skabe bedre politiksammenhæng og -koordination med hensyn til de økonomiske,
beskæftigelsesmæssige og sociale politikker for at øge den sociale sammenhængskraft.
16.
Flexicurity skaber balance mellem fleksibilitet og sikkerhed på arbejdsmarkedet og sætter så-
vel arbejdstagere som arbejdsgivere bedre i stand til at udnytte de muligheder, som globalise-
ringen giver. Det Europæiske Råd opfordrer i tråd med henstillingerne fra de europæiske ar-
bejdsmarkedsparter i oktober 2007 og i erkendelse af, at der ikke findes én enkelt flexicurity-
model, medlemsstaterne til at gennemføre de vedtagne fælles principper om flexicurity ved i
deres nationale reformprogrammer for 2008 at skitsere de nationale ordninger, der udmønter
disse principper i praksis. Fleksibilitet og sikkerhed forstærker hinanden gennem hele livsfor-
løbet. Der bør i den forbindelse ses på solidariteten mellem generationerne i alle de fire ele-
menter i flexicurity. Det er nødvendigt fortsat at rette opmærksomheden mod ungdomsbe-
skæftigelsen og især overgangen fra uddannelse til beskæftigelse i forbindelse med gennemfø-
relsen af den europæiske ungdomspagt. Handicappedes beskæftigelse bør også vies opmærk-
somhed. Udbuddet af børnepasning af god kvalitet og til overkommelige priser bør øges i
overensstemmelse med de mål, som Fællesskabet og medlemsstaterne har sat. Der bør udfol-
des bestræbelser på at forene arbejdsliv med privatliv og familieliv for både kvinder og mænd,
opnå en væsentlig formindskelse af løngabet mellem kønnene og på at gennemføre den euro-
pæiske ligestillingspagt. Den europæiske alliance for familier kan også bidrage til at nå disse
mål.
7652/08
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0012.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
KLIMAÆNDRINGER OG ENERGI
17.
EU gav sidste år faste og ambitiøse tilsagn om klima- og energipolitikken. Nu, i 2008, består
udfordringen i at levere resultater. I december sidste år blev der på klimakonferencen på Bali
opnået et vigtigt gennembrud og indledt en inklusiv international forhandlingsproces, der er
fastlagt udførligt i Balikøreplanen. EU er forpligtet på at fastholde sit internationale lederskab
inden for klimaændringer og energi og på at opretholde momentum i forhandlingerne om De
Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer og den dertil knyttede Kyoto-
protokol, navnlig på parternes næste konference i Poznan. Målet er at sikre en ambitiøs, glo-
bal og samlet aftale om klimaændringer for tiden efter 2012 i København i 2009, som er for-
enelig med EU's 2 °C-målsætning. Ved at opfylde alle de mål, der blev opstillet på Det Euro-
pæiske Råds forårsmøde i 2007, vil EU yde et væsentligt bidrag til denne målsætning. En cen-
tral udfordring vil bestå i at sikre, at denne overgang til en sikker og bæredygtig økonomi med
lav CO
2
-emission håndteres på en måde, der er i overensstemmelse med bæredygtig udvik-
ling, konkurrenceevne, forsyningssikkerhed, fødevaresikkerhed samt sunde og holdbare of-
fentlige finanser og økonomisk og social samhørighed i EU. EU erklærer sig rede til at bidra-
ge til en accelereret og samordnet indsats på højt plan til støtte for De Forenede Nationers
rammekonvention om klimaændringer og Balihandlingsplanen med henblik på at udvikle en
sammenhængende og konsekvent struktur for en aftale for perioden efter 2012, som sikrer
øgede finansierings- og investeringsstrømme til såvel imødegåelse som tilpasning. Under hen-
syntagen til den omstændighed, at energi og klima udgør en integrerende del af Lissabon-
strategien, vil EU også bidrage positivt til de overordnede mål for vækst og beskæftigelse.
7652/08
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0013.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
18.
Den ambitiøse pakke med forslag, som Kommissionen har fremlagt med henblik på gennem-
førelse af konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007, er et godt udgangs-
punkt og grundlag for at nå frem til en aftale. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen
til at fortsætte med at støtte medlemsstaternes bestræbelser på at reducere deres drivhusgas-
emissioner gennem omfattende og ambitiøse fællesskabspolitikker og -foranstaltninger. Om-
fattende forhandlinger i Rådet i tæt samarbejde med Europa-Parlamentet bør resultere i enig-
hed om disse forslag som en sammenhængende pakke inden udgangen af 2008, så de kan ved-
tages i indeværende lovgivningsperiode og senest i begyndelsen af 2009. I forbindelse hermed
bør Rådet være opmærksomt på betydningen af at opretholde en samlet balance for pakken
som helhed, og det bør basere sit arbejde på principperne om gennemsigtighed, økonomisk ef-
fektivitet og omkostningseffektivitet og retfærdighed og solidaritet i forbindelse med forde-
lingen af indsatsen blandt medlemsstaterne. Det bør også tage hensyn til medlemsstaternes
forskellige udgangspunkter, situationer og potentiale og til de resultater, de allerede har opnå-
et, og respektere nødvendigheden af en bæredygtig økonomisk vækst i hele Fællesskabet, som
alle sektorer bidrager til. Der bør ligeledes følges en omkostningseffektiv og fleksibel frem-
gangsmåde, når der udvikles markedsbaserede instrumenter, for at nå målene for energi- og
klimapolitikken, så medlemsstaterne ikke får uforholdsmæssigt store udgifter. Forøgelsen af
reduktionen til det mere ambitiøse mål på 30% som led i en global og samlet aftale skal ind-
bygges eksplicit og på en afbalanceret, gennemsigtig og retfærdig måde under hensyntagen til
arbejdet i Kyotoprotokollens første forpligtelsesperiode.
19.
Det Europæiske Råd erkender, at i en global kontekst af konkurrerende markeder er risikoen
for CO
2
-lækage et problem i visse sektorer, såsom energiintensive industrier, der er særlig ud-
sat for international konkurrence; dette problem skal analyseres og tackles hurtigt i det nye
emissionshandelsdirektiv, så der kan træffes passende foranstaltninger, hvis de internationale
forhandlinger slår fejl. En international aftale er stadig den bedste måde at håndtere dette
spørgsmål på.
7652/08
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0014.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
20.
Det Europæiske Råd understreger, at EU's emissionshandelsordning udgør en væsentlig del af
en integreret klima- og energipolitik og anerkender betydningen af en samlet overgrænse i
emissionshandelsordningen for hele EU og en kurs for emissionsbegrænsningerne. Det æn-
drede direktiv bør fremme omkostningseffektiviteten af de nødvendige emissionsreduktioner,
gøre det muligt for EU's emissionshandelsordning at knytte forbindelse til andre obligatoriske
emissionshandelsordninger med henblik på at fastsætte en overgrænse for de absolutte emis-
sioner og føre til øget brug af fleksibilitetsmekanismer, der er resultatet af projekter gennem-
ført i tredjelande. Det Europæiske Råd understreger desuden nødvendigheden af fleksibilitet
med hensyn til at nå de nationale mål, der ikke vedrører emissionshandelsordningen, og de
nationale mål for vedvarende energi i overensstemmelse med den handlingsplan, der blev
vedtaget af det Europæiske Råd på mødet i marts 2007, og understreger betydningen af effek-
tive nationale støtteordninger for vedvarende energi og en effektiv fleksibilitetsmekanisme,
der bygger på oprindelsesgarantier som foreslået af Kommissionen, og understreger endvide-
re, at det er nødvendigt, at Fællesskabets og medlemsstaternes energipolitik medfører en øget
energieffektivitet og forsyningssikkerhed, der er nøgleelementer i virkeliggørelsen af EU's in-
tegrerede klima- og energipolitik og en bæredygtig økonomisk udvikling i EU.
21.
Det Europæiske Råd minder om, at formålet med forslaget om regler for CO
2
-opsamling og
-lagring er at sikre, at denne nye teknologi sættes ind på en miljøsikker måde, hvilket vil blive
påvist ved hjælp af projekter, som besluttet i foråret 2007.
22.
Når det ambitiøse mål for brug af biobrændstoffer skal opfyldes, er det overordentlig vigtigt at
formulere og opfylde kriterierne for effektiv bæredygtighed for at sikre markedsføring af an-
dengenerationsbiobrændsel, som i fremtiden også kunne overvejes til anvendelsen af andre
former for biomasse til energi i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske
Råds forårsmøde i 2007.
23.
Det er nødvendigt at opnå større synergier mellem klimaændrings- og biodiversitetspolitik-
kerne som et middel til at sikre sidegevinster, bl.a. ved at styrke gensidigt understøttende akti-
viteter og foranstaltninger vedrørende imødegåelse af klimaændringer og tilpasning og vedrø-
rende produktion, forbrug og handel med biobrændstoffer. Det Europæiske Råd tilskynder
medlemsstaterne og Kommissionen til at intensivere bestræbelserne på at sætte en stopper for
tabet af biodiversitet senest i 2010 og i tiden derefter. Den niende konference mellem parterne
i biodiversitetskonventionen i maj 2008 i Bonn og en fuld gennemførelse af Natura 2000-
nettet er væsentlige skridt hen imod at nå dette mål.
7652/08
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0015.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
24.
Et effektivt, fuldt fungerende og sammenkoblet indre marked for energi er en afgørende for-
udsætning for en sikker, bæredygtig og konkurrencedygtig energiforsyning i Europa. Det
Europæiske Råd opfordrer derfor kraftigt Rådet til at basere sig på de seneste resultater med
tredje pakke vedrørende det indre marked for gas og elektricitet med henblik på at nå til poli-
tisk enighed senest i juni 2008 samt fuldt ud tage hensyn til konklusionerne fra Det Europæi-
ske Råds forårsmøde i 2007. Det opfordrer Kommissionen til i forbindelse med den videre
udvikling af disse politikker at tage hensyn til situationen og behovene på små eller isolerede
energimarkeder.
25.
Det Europæiske Råd erindrer om den betydning, det tillægger øget energisikkerhed for EU og
medlemsstaterne. Selv om indsatsen vedrørende klimaændringer og energi, det indre energi-
marked og nye teknologier alt sammen bidrager til denne målsætning, må der desuden fortsat
gøres en energisk indsats for at videreudvikle den eksterne dimension af energipolitikken for
Europa 2007-2009. Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på de fremskridt, der er gjort i
den forbindelse, således som de fremgår af den statusrapport, Rådet har fået forelagt (dok.
6778/08), og vil foretage en mere samlet vurdering af fremskridtene med gennemførelsen og
af, hvilke yderligere tiltag der er nødvendige, på grundlag af den næste strategiske energire-
degørelse, der skal forelægges i november 2008 og godkendes på Det Europæiske Råds for-
årsmøde i 2009, og som skal danne grundlag for den nye energihandlingsplan for tiden efter
2010, som Det Europæiske Råd skal vedtage på sit forårsmøde i 2010. Denne strategiske
energiredegørelse vil især fokusere på forsyningssikkerhed, herunder samkøringslinjerne, og
den eksterne energipolitik. Det Europæiske Råd lægger særlig vægt på, at EU og medlemssta-
terne taler med én stemme om energispørgsmål med tredjeparter.
26.
Det Europæiske Råd hilser den fælles rapport fra den højtstående repræsentant og Kommis-
sionen om klimaændringernes virkninger på den internationale sikkerhed velkommen. Det
understreger betydningen af dette spørgsmål og opfordrer Rådet til at gennemgå rapporten og
senest i december 2008 forelægge sine anbefalinger til de nødvendige opfølgende foranstalt-
ninger, navnlig med hensyn til, hvordan man kan intensivere samarbejdet med tredjelande og
regioner om klimaændringernes virkninger på den internationale sikkerhed.
7652/08
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0016.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
27.
Overgangen til en sikker og bæredygtig økonomi med lav CO
2
-emission vil påvirke en lang
række politikker og borgernes økonomi og dagligdag. Der er desuden behov for sammenhæn-
gende politikker, der udnytter synergien mellem energi og klimaændringer både inden for de
tre andre prioriterede områder under Lissabonstrategien og inden for EU's øvrige politikom-
råder, herunder:
udvikling af sammenhængende politikker for FoU og innovation på europæisk og
nationalt plan
frigørelse af miljøindustriens forretningsmuligheder og udvikling af en bæredygtig
industripolitik samt bæredygtige og globalt konkurrenceprægede førende markeder,
samtidig med at der tages hensyn til energi- og klimaforanstaltningernes indvirkning på
konkurrenceevnen
fremme af et bæredygtigt transportsystem, der giver medlemsstaterne mulighed for
inden for rammerne af EU's politikker at træffe de nødvendige foranstaltninger til at
imødegå klimaændringerne på en virkningsfuld måde
overvejelser om en revision af energibeskatningsdirektivet for i højere grad at bringe det
i overensstemmelse med EU's energi- og klimamålsætninger
forbedring af energi- og ressourceeffektiviteten inden for alle sektorer
oplysning af forbrugerne om effektiv energianvendelse for at tackle de sociale virknin-
ger og muligheder i forbindelse med energi og klimaændringer.
Det Europæiske Råd opfordrer også Kommissionen til, når den forelægger sine lovgivnings-
forslag om momssatser, der er planlagt til sommeren 2008, og samarbejder med medlemssta-
terne, at undersøge, på hvilke områder økonomiske instrumenter, herunder momssatser, kan
spille en rolle med hensyn til at øge anvendelsen af energieffektive varer og energibesparende
materialer.
28.
Det Europæiske Råd fremhæver, at det er nødvendigt med vedholdende investeringer i forsk-
ning og udvikling og aktiv indførelse af nye teknologier på energiområdet, som der for nylig
er gjort rede for i Kommissionens strategiske energiteknologiplan for Europa.
29.
Det Europæiske Råd erkender, at indsatsen i forbindelse med energi og klimaændringer også
er et spørgsmål om at forme værdier og ændre borgernes adfærd. Det opfordrer derfor ind-
trængende de nationale regeringer og EU-institutionerne til at foregå med et godt eksempel
ved at gøre væsentlige fremskridt hen imod at reducere energiforbruget i deres bygninger og
bilparker.
7652/08
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0017.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
STABILITET PÅ DE FINANSIELLE MARKEDER
30.
Det Europæiske Råd godkender interimsrapporten fra Rådet (økonomi og finans) om stabilitet
på det finansielle marked. Selv om betingelserne i det internationale finansielle system fortsat
er usikre, er der allerede foretaget visse tilpasninger som reaktion på uroen på de finansielle
markeder siden sidste efterår, idet Den Europæiske Centralbank, nationale og EU-myndig-
heder og finansielle institutioner har grebet ind for at stabilisere situationen.
31.
Omgående og fuld offentliggørelse af eksponering for kriseramte aktiver og ikke-balanceførte
enheder (off-balance-sheet vehicles) og/eller af tab lidt af banker og andre finansielle institu-
tioner er afgørende. Det er nødvendigt med forbedringer af tilsynsrammerne og risikostyrin-
gen af de enkelte institutioner i et klima præget af konstant innovation på det finansielle om-
råde, som har understreget de nye udfordringer i forbindelse med kriseforebyggelse og finan-
sielt tilsyn på nationalt plan, EU-plan og globalt plan.
32.
Med hensyn til reaktionen på uroen finder Det Europæiske Råd, at det primære ansvar ligger
hos den private sektor, men samtidig står myndighederne i EU klar til at træffe regulerings-
og tilsynsforanstaltninger, hvor det er nødvendigt. Den politiske indsats bør fokusere på fire
områder:
forøgelse af gennemsigtigheden for investorer, markeder og tilsynsmyndigheder, især
for så vidt angår eksponeringen for strukturerede produkter og ikke-balanceførte enhe-
der
forbedrede værdiansættelsesstandarder, særlig i forbindelse med illikvide aktiver
styrkelse af tilsynsrammerne og risikostyringen i den finansielle sektor ved at gennemgå
en række områder af direktivet om kapitalkrav og forbedring af likviditetsrisikostyrin-
gen. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at fortsætte sine konsultationer
og fremsætte sit forslag inden september 2008 og understreger vigtigheden af at arbejde
for, at Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen inden april 2009 når frem til en af-
tale om de nødvendige reguleringsmæssige ændringer, og
forbedringer af markedets funktion og incitamentstruktur, herunder kreditvurderingsin-
stitutternes rolle, hvor EU er klar til at overveje regulerende alternativer, hvis markeds-
deltagerne ikke gør noget ved disse spørgsmål hurtigt.
7652/08
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0018.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
33.
Den nuværende uro har fremhævet behovet for yderligere styrkelse af rammerne om den fi-
nansielle stabilitet gennem bedre tilsyn og forbedrede redskaber til finansiel krisestyring. Det
Europæiske Råd opfordrer Rådet (økonomi og finans) til hurtigt og fuldt ud at gennemføre det
arbejdsprogram, der blev aftalt i efteråret 2007; dette indebærer, at der i foråret 2008 skal gø-
res yderligere fremskridt med hensyn til:
det finansielle tilsyn, hvor de vigtigste spørgsmål omfatter forbedringer af og konver-
gens mellem nøgletilsynsregler og -standarder, konvergens mellem tilsynsrapportering
og finansiel rapportering med henblik på tilsynet med grænseoverskridende koncerner,
afklaring af forholdet mellem myndighederne i hjemlandet og myndighederne i værts-
landet med tydelig angivelse af deres kompetencer og ansvar, herunder afbalanceret ud-
veksling af oplysninger, den rolle, som kollegierne af tilsynsmyndigheder spiller, og
forbedring af den måde, som tilsynsudvalgene fungerer på, samt overvejelser om at
medtage en EU-dimension i de nationale tilsynsførendes mandater for at fremme kon-
vergens og samarbejde
styringen af grænseoverskridende finansielle krisesituationer; redskaberne og procedu-
rerne bør forbedres, og som et første skridt forventes der undertegnet et nyt aftalememo-
randum om grænseoverskridende samarbejde mellem de relevante myndigheder i for-
året 2008. På grundlag af det fortsatte arbejde frem til medio 2008 bør Rådet også un-
dersøge nærmere, hvordan indskudsgarantiordningerne fungerer
34.
Desuden bør systemer for tidlig varsling på EU-plan og internationalt plan forbedres, bl.a. ved
at styrke IMF's rolle i forbindelse med tilsynet med den makrofinansielle stabilitet. EU bør i
forbindelse med spørgsmål om stabiliteten på de finansielle markeder arbejde tæt sammen
med sine internationale partnere i de relevante fora.
35.
Det Europæiske Råd opfordrer Rådet til fortsat at prioritere disse spørgsmål højt i de kom-
mende måneder med en større gennemgang af fremskridtene i april 2008 og nøje overvåge si-
tuationen, så der eventuelt kan sættes hurtigt ind, hvis der eventuelt skulle ske en negativ ud-
vikling. Det Europæiske Råd vil om nødvendigt vende tilbage til disse spørgsmål, og det se-
nest i efteråret 2008.
7652/08
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0019.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
36.
Det Europæiske Råd hilser Kommissionens meddelelse om statsejede investeringsfonde vel-
kommen. Den Europæiske Union støtter et åbent, globalt investeringsmiljø baseret på fri kapi-
talbevægelighed og effektivt fungerende globale kapitalmarkeder. De statsejede investerings-
fonde har hidtil spillet en meget nyttig rolle som kapital- og likviditetsudbydere med et lang-
sigtet investeringsperspektiv. Imidlertid har fremkomsten af nye aktører med begrænset gen-
nemsigtighed hvad angår deres investeringsstrategi og -mål givet anledning til en vis bekym-
ring for så vidt angår en eventuel ikke-kommerciel praksis. Afgrænsningen mellem statsejede
investeringsfonde og andre enheder er ikke altid klar. Det Europæiske Råd er enigt om, at der
er behov for en fælles europæisk tilgang, der tager hensyn til nationale rettigheder, i overens-
stemmelse med de fem principper, Kommissionen har foreslået, nemlig: tilsagn om et åbent
investeringsmiljø; støtte til det igangværende arbejde i IMF og OECD; anvendelse af nationa-
le instrumenter og EU-instrumenter efter behov; overholdelse af EF-traktatens forpligtelser og
internationale tilsagn; proportionalitet og gennemsigtighed. Det Europæiske Råd støtter målet
om, at der på internationalt plan aftales en frivillig adfærdskodeks for statsejede investerings-
fonde, og at der på internationalt plan defineres principper for modtagerlandene. EU bør be-
stræbe sig på at yde koordineret input til den igangværende debat, og Kommissionen og Rådet
opfordres til at fortsætte arbejdet i overensstemmelse hermed.
________________________
7652/08
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0020.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
BILAG I
ERKLÆRING OM "BARCELONAPROCESSEN: MIDDELHAVSUNIONEN"
Det Europæiske Råd tilsluttede sig princippet om en Middelhavsunion, som skal bestå af EU's med-
lemsstater og de af Middelhavets kyststater, der ikke er medlemmer af EU. Det anmodede Kommis-
sionen om at forelægge Rådet de nødvendige forslag til fastlæggelse af de nærmere detaljer vedrø-
rende det, der vil blive kaldt "Barcelonaprocessen: Middelhavsunionen", med henblik på det top-
møde, der afholdes i Paris den 13. juli 2008.
________________________
7652/08
BILAG I
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0021.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
BILAG II
LISTE OVER DOKUMENTER FORELAGT FOR DET EUROPÆISKE RÅD
LISSABONSTRATEGIEN FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
- Rapport fra Økofin-Rådet til Det Europæiske Råd
7280/08
Landespecifikke integrerede henstillinger
- Rapport fra Rådet til Det Europæiske Råd
7275/08
Dokument om nøglespørgsmål - bidrag fra Rådet (konkurrenceevne)
6933/08
Nøglebudskaber vedrørende uddannelse og erhvervsuddannelse med henblik på Det
Europæiske Råds forårsmøde
6445/08
Nøglebudskaber fra EPSCO-Rådet
7171/08
Fælles beskæftigelsesrapport 2007/2008
7169/08
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
7170/08
Fælles rapport om social beskyttelse og social inklusion 2008
7274/08
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalgs udtalelse om beskæftigelse for prioriterede
befolkningsgrupper (Lissabonstrategien)
SOC/251 - CESE 997/2007
Regionsudvalgets resolution til Det Europæiske Råds forårsmøde 2008: Strategien for vækst
og beskæftigelse - håndtering af "Lissabonparadokset"
CdR 331/2007
7652/08
BILAG II
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
536596_0022.png
Formandskabets konklusioner - den 13.-14. marts 2008 i Bruxelles
ENERGI OG KLIMAÆNDRINGER
Meddelelse om en strategisk energiteknologiplan for EU (SET-plan)
- Rådets konklusioner
6326/1/08
Bidrag fra Rådet (miljø) til Det Europæiske Råd
7251/08
Klimaændringer og den internationale sikkerhed
- Rapport fra Kommissionen og generalsekretæren/den højtstående repræsentant
7249/08
STABILITET PÅ DE FINANSIELLE MARKEDER
Dokument om nøglespørgsmål - bidrag fra Økofin-Rådet
6408/08
Stabilitet på de finansielle markeder
- Rapport om resultatet af drøftelserne i Økofin-Rådet den 4. marts 2008
7304/08
Statsejede investeringsfonde
- Rapport om resultatet af drøftelserne i Økofin-Rådet den 4. marts 2008
7302/08
DIVERSE
Udkast til rapport om Den Europæiske Unions fremskridt i 2007
7233/08
_____________________
7652/08
BILAG II
21
DA