Europaudvalget 2008-09
Det Europæiske Råd 11-12/12-08 Bilag 7
Offentligt
624685_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 12. december 2008
(OR. en)
17215/08
LIMITE
POLGEN 142
ENER 472
ENV 1010
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
delegationerne
Energi og klimaændringer
– Elementer i det endelige kompromis
Hermed følger til delegationerne elementerne i det endelige kompromis vedrørende energi- og
klimapakken som vedtaget på Det Europæiske Råds møde den 11.-12. december 2008 (jf. dok.
17271/08), hvortil der henvises i punkt 20 i konklusionerne fra Det Europæiske Råd.
________________________
17215/08
DQPG
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0002.png
BILAG I
ENERGI/KLIMAÆNDRINGER
ELEMENTER I DET ENDELIGE KOMPROMIS
Resultatet af de seneste ugers intensive drøftelser fremgår af de konsoliderede dokumenter
16723/08, 16736/08, 16958/08 og 17086/08. Det suppleres af følgende elementer:
1)
Industrisektorer, der ikke er udsat for risiko for CO
2
-lækage
Auktioneringsprocenten skal op på 70 i 2020 med henblik på at nå op på 100% i 2027, idet ud-
gangsniveauet i 2013 er fastsat til 20%.
2)
Industrisektorer, der er udsat for risiko for CO
2
-lækage
En sektor eller en delsektor betragtes som udsat for betydelig risiko for CO
2
-lækage, hvis summen
af de yderligere direkte og indirekte omkostninger som følge af gennemførelsen af direktivet med-
fører en stigning i produktionsomkostningerne på over 5% af dens bruttoværditilvækst, og hvis den
samlede værdi af dens eksport og import divideret med den samlede værdi af dens omsætning og
dens import overstiger 10%.
17215/08
BILAG I
2
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0003.png
Uanset dette betragtes en sektor eller en delsektor ligeledes som udsat for betydelig risiko for CO
2
-
lækage, hvis summen af de yderligere direkte og indirekte omkostninger som følge af gennemførel-
sen af direktivet medfører en stigning i produktionsomkostningerne på over 30% af dens bruttovær-
ditilvækst, eller hvis den samlede værdi af dens eksport og import divideret med den samlede værdi
af dens omsætning og dens import overstiger 30%.
Metoden til evaluering af udsættelsen for en betydelig risiko for CO
2
-lækage vil blive baseret på et
niveau for adskillelse af de tilsvarende sektorer eller undersektorer, som udgangspunkt på niveau 3
(NACE-kode 3) eller i givet fald, og når de relevante data foreligger, på niveau 4 (NACE-kode 4).
Anlæg i de sektorer eller delsektorer, der er udsat for betydelig risiko for CO
2
-lækage, vil blive til-
delt 100% gratiskvoter op til benchmarken for den bedste tilgængelige teknologi.
Kommissionen vil analysere, hvordan fordelingen mellem medlemsstaterne af den kvotemængde,
der skal auktioneres, påvirkes af tildelingen af yderligere gratiskvoter til de industrisektorer, der er
udsat for betydelig risiko for CO
2
-lækage. Der gøres opmærksom på, at afgørelsen om tildeling af
disse kvoter træffes på grundlag af et forslag fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet,
som ventes at foreligge i juni 2010 i lyset af resultatet af de internationale forhandlinger. Den vil i
givet fald foreslå passende foranstaltninger, under særlig hensyntagen til eventuelle omfordelingsef-
fekter.
3)
Eventuelle undtagelser fra indførelsen af en auktioneringsprocent på 100 i 2013 i el-
sektoren
Inden for rammerne af undtagelserne som fastsat i direktivets artikel 10c vil auktioneringsprocenten
i 2013 være på mindst 30 og vil gradvis bevæge sig i retning af 100, som skal nås senest i 2020. Der
er fastsat en revisionsklausul til to år inden udløbet af hver enkelt undtagelse.
17215/08
BILAG I
3
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0004.png
4)
Kvotefordeling
1
Den samlede kvotemængde i perioden 2013–2020, som medlemsstaterne skal auktionere, fordeler
sig således:
88% af den samlede mængde kvoter, der skal auktioneres, fordeles mellem medlemsstaterne i
form af andele, som for hver medlemsstat er lig med dens andel af de verificerede emissioner
under fællesskabsordningen i 2005
10% af den samlede mængde kvoter, der skal auktioneres, fordeles mellem visse medlemssta-
ter for at skabe solidaritet og vækst i Fællesskabet. Herved øges den kvotemængde, som de
pågældende medlemsstater auktionerer i medfør af ovenstående led, med de procentsatser, der
er anført i bilag IIa i forslaget til direktiv om emissionshandelsordningen
2% af den samlede mængde kvoter, der skal auktioneres, fordeles mellem de medlemsstater,
der i 2005 har nået en reduktion af drivhusgasemissionerne på mindst 20% i forhold til
Kyotoprotokollens referenceår, efter følgende fordeling:
Medlemsstat
Bulgarien
Den Tjekkiske Republik
Estland
Ungarn
Letland
Litauen
Polen
Rumænien
Slovakiet
Fordeling af de 2%
15%
4%
6%
5%
4%
7%
27%
29%
3%
1
Se også punkt 2, fjerde afsnit.
4
DQPG
17215/08
BILAG I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0005.png
5)
Korrektion af det lineære forløb for de medlemsstater, der har tilladelse til at øge deres
emissioner (beslutningen om byrdefordeling)
De medlemsstater, der har tilladelse til at øge deres drivhusgasemissioner i perioden 2005-2020, vil
ikke være bundet af forpligtelsen til at begrænse emissionsmængden i 2013 til den årlige gennem-
snitlige emissionsmængde i perioden 2008-2010.
Emissionerne fra disse medlemsstater vil i 2013 imidlertid under alle omstændigheder være mindre
end eller af samme størrelsesorden som resultatet for dette år, hvis de forøges lineært fra 2009.
6)
Finansiering af innovative teknologier til opsamling og lagring af CO
2
og af vedvarende
energikilder
Omfanget af de disponible kvoter til finansiering heraf er på 300 millioner inden for rammerne af en
ligelig geografisk fordeling af demonstrationsprojekterne.
Ingen projekter kan via denne ordning modtage støtte, der overstiger 15% af det samlede antal di-
sponible kvoter til dette formål.
7)
Mekanismen for bæredygtig udvikling og mekanismen til fælles gennemførelse (beslut-
ningen om byrdefordeling)
Loftet over de tilladte kreditter pr. medlemsstat fastsættes til 3% af de emissioner, der blev verifice-
ret i 2005.
De medlemsstater, der har et reduktionsmål for deres emissioner eller en forhøjelse på højst 5% i
medfør af beslutningen om byrdefordeling , kan imidlertid anvende yderligere kreditter på 1% af
deres verificerede emissioner i 2005 til projekter i de mindst udviklede lande og små udviklings-
østater, hvis de overholder en af følgende tre betingelser:
samlede omkostninger over eller lig med 0,70% af BNP ifølge Kommissionens konsekvens-
analyse
17215/08
BILAG I
5
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0006.png
meromkostninger på mindst 0,1% af BNP mellem det reduktionsmål, der rent faktisk er valgt
for den pågældende medlemsstat, og omkostningseffektivitetsscenariet
en transportandel på over 50% i de samlede emissioner, der er omfattet af beslutningen om
byrdefordeling
et mål for vedvarende energi på over 30%.
De berørte medlemsstater er: Østrig, Finland, Danmark, Italien, Spanien, Belgien, Luxembourg,
Portugal, Irland, Slovenien, Cypern og Sverige.
8)
Frivillig forhåndstildeling af en del af provenuet fra auktionering
Det Europæiske Råd vedtager følgende erklæring:
"Det Europæiske Rådet understreger, at det er af afgørende betydning at nå det strategiske mål om
at begrænse den globale gennemsnitlige temperaturstigning til højst 2 °C over det førindustrielle
niveau. Det understreger behovet for en beslutsom og omgående indsats, så udfordringerne i forbin-
delse med klimaændringerne kan blive tacklet effektivt. En international kollektiv indsats bliver af
afgørende betydning for et reelt, effektivt og passende svar af den størrelsesorden, der er nødvendig
for at klare udfordringerne i forbindelse med klimaændringerne.
I den forbindelse er enighed om energi- og klimaændringspakken et vigtigt bidrag til at sikre frem-
tiden for vores planet og styrke Europas førende rolle i bekæmpelsen af klimaændringer. EU's ener-
gi- og klimaændringspakke vil bidrage til EU's bestræbelser på at skaffe finansielle midler til aktio-
ner med henblik på at imødegå og tilpasse sig klimaændringerne, bl.a. gennem CO
2
-markedet inden
for rammerne af en mere omfattende international aftale.
17215/08
BILAG I
6
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0007.png
Det Europæiske Råd erindrer om, at medlemsstaterne i overensstemmelse med deres respektive for-
fatningsmæssige og budgetmæssige krav vil afgøre, hvordan provenuet fra auktionering af kvoter
inden for EU's emissionshandelsordning skal anvendes. Det noterer sig deres vilje til at anvende
mindst halvdelen af dette beløb til aktioner til begrænsning af drivhusgasemissionerne og imødegå-
else af og tilpasning til klimaændringerne og til foranstaltninger til bekæmpelse af afskovning og
udvikling af vedvarende energi, energieffektivitet samt andre teknologier, der bidrager til en over-
gang til sikker og bæredygtig lav-CO
2
-økonomi, herunder gennem kapacitetsopbygning, teknologi-
overførsel, forskning og udvikling.
I forbindelse med en international aftale om klimaændringer i København i 2009 og for dem, der
ønsker det, vil en del af dette beløb blive anvendt til at muliggøre og finansiere aktioner med hen-
blik på at imødegå og tilpasse sig klimaændringerne i de udviklingslande, der måtte have ratificeret
denne aftale, navnlig i de mindst udviklede lande. Der vil blive truffet yderligere foranstaltninger i
den retning på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2009."
9)
Rapport fra Kommissionen om en valgmulighed i forbindelse med auktionering
Kommissionen forelægger medio 2009 en rapport om de praktiske muligheder for, at en medlems-
stat under overholdelse af grundprincipperne i direktivet om emissionshandelsordningen kan vælge
at tildele mindre end den maksimale procentsats, der er fastsat i direktivets artikel 10a, stk. 7, første
afsnit, og stk. 8.
10)
Andre spørgsmål
Beregningsgrundlag for fordeling af emissionsrettigheder
Tildelingen pr. medlemsstat vil være baseret på den højeste af følgende værdier: året 2005 eller
gennemsnittet for årene 2005-2007.
17215/08
BILAG I
7
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0008.png
Tilladelse til at overskride overførselssatsen ved ekstreme vejrforhold (beslutningen om
byrdefordeling)
Medlemsstaterne har tilladelse til at overskride deres årlige emissionsloft med højst 5%.
En medlemsstat vil dog i 2013 og 2014 kunne anmode Kommissionen om en forhøjelse af denne
overførselssats, hvis der på grund af ekstreme vejrforhold sker en væsentlig forøgelse af dens driv-
husgasemissioner. Kommissionen skal træffe beslutning om, hvorvidt der skal tillades en sådan fra-
vigelse, på grundlag af de oplysninger, medlemsstaten fremlægger.
-
Anvendelse af specifikke kreditter fra projekttyper (direktivet om emissionshandelsord-
ningen)
Artikel 11a, stk. 8, i direktivet om emissionshandelsordningen affattes således:
"Fra den 1. januar 2013 kan der anvendes foranstaltninger til begrænsning af anvendelsen af speci-
fikke kreditter fra projekttyper.
Disse foranstaltninger skal også fastsætte den dato, fra hvilken anvendelsen af de i stk. 1-4 omhand-
lede kreditter skal være i overensstemmelse med foranstaltningerne. Denne dato skal tidligst ligge
seks måneder efter vedtagelsen af foranstaltningerne eller senest tre år efter deres vedtagelse.
Disse foranstaltninger, der tager sigte på at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i dette direktiv ved
at supplere det, vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 23, stk. 3. Kommissionen
overvejer at forelægge udvalget et udkast til sådanne foranstaltninger, når en medlemsstat anmoder
om det."
17215/08
BILAG I
8
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0009.png
Lukning af Ignalinakraftværket
I overensstemmelse med traktaten om Litauens tiltrædelse af Den Europæiske Union skal Ignalina-
kraftværket lukkes ved udgangen af 2009. Hvis det viser sig, at lukningen medfører en meget bety-
delig forøgelse af emissionerne, vil Litauen kunne tildeles yderligere emissionsrettigheder, der tages
fra reserven til nytilkomne. Disse yderligere rettigheder skal svare til forskellen mellem på den ene
side de verificerede emissioner i 2013-2015 og på den anden side summen af de gratiskvoter, der er
tildelt anlæggene til elproduktion i Litauen, og 3/8 (tre ottendedele) af auktionsrettighederne for
denne periode. Hvis tildelingen overskrider de verificerede emissioner i 2008-2012, vil den over-
skydende værdi blive fratrukket.
Kommissionen fremsætter i øvrigt følgende erklæring: "Kommissionen vil overvåge situationen,
navnlig i lyset af graden af sammenkobling på det baltiske energimarked, og vil aflægge rapport
inden udgangen af 2015."
Letland kan i betragtning af sin store elimport fra Litauen også blive omfattet af yderligere rettighe-
der i det rette forhold.
Energisikkerhed
Kommissionen vil i sin konsekvensanalyse af forhandlingerne om en international aftale om klima-
ændringer tage hensyn til den virkning, CO
2
-lækagerne har på medlemsstaternes energisikkerhed,
navnlig hvor elsamkøringsforbindelserne til resten af Den Europæiske Union er utilstrækkelige, og
når der findes elsamkøringsforbindelser med tredjelande. Kommissionen kan træffe passende foran-
staltninger i den forbindelse.
________________________
17215/08
BILAG I
9
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0010.png
BILAG II - CO
2
-lækage - artikel 10a (direktivet om emissionshandelsordningen)
7.
Omfanget af gratiskvoter i medfør af denne artikels stk. 3-6 vil i 2013 være på 80% af den
mængde, der er fastlagt i henhold til foranstaltningerne i stk. 1, og gratiskvoten skal derefter
nedsættes hvert år [med lige store værdier], indtil der i 2020 opnås en gratiskvote på 30%, dog
med forbehold af artikel 10b.
8.
I 2013 og hvert følgende år frem til 2020 tildeles anlæg i sektorer eller delsektorer, der er ud-
sat for en betydelig risiko for CO
2
-lækage, i medfør af artikel 10a, stk. 1, gratiskvoter på
100%
af den mængde, der er fastlagt i henhold til stk. 2-6.
Tildelingen af kvoterne i første afsnit gælder med forbehold af foranstaltningerne i artikel 10b.
9.
Senest den 31. december 2009 og hvert 5. år derefter fastlægger Kommissionen efter drøftelse
i Det Europæiske Råd de sektorer eller delsektorer, der er omhandlet i stk. 8, på grundlag af
kriterierne i stk. 9a, 9b, 9c og 9d.
Kommissionen kan hvert år på eget initiativ eller efter anmodning fra en medlemsstat tilføje
en sektor eller en delsektor til den liste, der er nævnt i stk. 8, hvis det i en analyserapport kan
godtgøres, at denne sektor eller delsektor opfylder nedenstående kriterier, og efter en ændring,
der har en væsentlig indvirkning på sektorens aktiviteter.
Med henblik på gennemførelsen af denne artikel hører Kommissionen medlemsstaterne, de
berørte sektorer eller delsektorer og andre relevante interessenter.
Disse foranstaltninger, der tager sigte på at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i dette direk-
tiv ved at supplere det, vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 23, stk. 3.
17215/08
BILAG II
10
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0011.png
9a.
For at fastlægge de sektorer eller delsektorer, der er omhandlet i stk. 8, vurderer Kommissio-
nen på fællesskabsplan, i hvilket omfang det er muligt for den pågældende sektor eller delsek-
tor på det relevante niveau at overføre de direkte omkostninger i forbindelse med de krævede
kvoter og de indirekte omkostninger som følge af højere elpriser efter gennemførelsen af dette
direktiv på produktpriserne uden væsentligt tab af markedsandele til mindre CO
2
-effektive an-
læg uden for Fællesskabet. Disse vurderinger vil blive baseret på en gennemsnitlig CO
2
-pris
ifølge Kommissionens konsekvensanalyse samt data for handel, produktion og værditilvækst
fra de seneste tre år for hver sektor eller delsektor, hvor de foreligger.
9b.
En sektor eller en delsektor anses for at være udsat for en betydelig risiko for CO
2
-lækage,
hvis:
a)
de samlede direkte og indirekte supplerende omkostninger som følge af gennemførelsen
af dette direktiv vil medføre en betydelig forøgelse af produktionsomkostningerne be-
regnet som mindst
5%
af bruttoværditilvæksten, og
b)
handelsintensiteten med tredjelande defineret som ratioen mellem den samlede værdi af
eksporten til tredjelande + værdien af importen fra tredjelande og Fællesskabets samle-
de markedsstørrelse (årlig omsætning plus den samlede import) er på over
10%.
Uanset bestemmelserne i første afsnit anses en sektor eller en delsektor også for at være udsat
for en betydelig risiko for CO
2
-lækage:
hvis de samlede direkte og indirekte supplerende omkostninger som følge af gen-
nemførelsen af dette direktiv vil medføre en betydelig forøgelse af produktions-
omkostningerne beregnet som mindst
30%
af bruttoværditilvæksten, eller
-
hvis handelsintensiteten med tredjelande defineret som ratioen mellem den samle-
de værdi af eksporten til tredjelande + værdien af importen fra tredjelande og Fæl-
lesskabets samlede markedsstørrelse (årlig omsætning plus den samlede import)
er på over
30%.
17215/08
BILAG II
11
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0012.png
9c.
Listen over sektorer eller delsektorer, som er udsat for en betydelig risiko for CO
2
-lækage, kan
suppleres efter afslutningen af en kvalitativ vurdering, hvor der, når de relevante data forelig-
ger, er taget hensyn til følgende kriterier:
i hvilket omfang individuelle anlæg i den pågældende sektor og/eller delsektor kan redu-
cere emissionsniveauet eller elforbruget, eventuelt under hensyn til den stigning i pro-
duktionsomkostningerne, som de tilhørende investeringer kan medføre, f.eks. på grund-
lag af de mest effektive teknikker
markedskarakteristika (nuværende og projekterede), herunder når handelseksponeringen
eller stigningen i de direkte og indirekte omkostninger ligger tæt på en af de tærskler, der
er nævnt i stk. 9b, andet afsnit
fortjenstmargenerne som potentiel indikator for langsigtede investerings- og/eller udflyt-
ningsafgørelser.
9d.
Listen over sektorer eller delsektorer, som er udsat for en betydelig risiko for CO
2
-lækage,
fastlægges når de relevante data foreligger, under hensyntagen til, i hvilket omfang tredje-
lande, der står for en afgørende del af verdensproduktionen af produkter i sektorer, der anses
for at indebære en risiko for CO
2
-lækage, har afgivet fast tilsagn om at reducere drivhusgas-
emissionerne i de relevante sektorer inden for samme tidsramme som og i et omfang, der
svarer til EU's, og i hvilket omfang kulstofeffektiviteten af anlæg i disse lande kan sammen-
lignes med den, der er gældende i EU.
___________________________
17215/08
BILAG II
12
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0013.png
BILAG III – Forslag til revisionsklausul – omfordelingseffekt – CO
2
-lækager – artikel 10,
stk. 2 (direktivet om emissionshandelsordningen)
Følgende afsnit indsættes:
Kommissionen vil senest den 31. marts 2011 vurdere, om de trufne beslutninger om andelen af gra-
tiskvoter, som sektorer og delsektorer modtager i medfør af artikel 10b, herunder virkningen af at
fastsætte forhåndsbenchmarks i medfør af artikel 10a, stk. 1, litra a), i væsentlig grad kan forventes
at påvirke mængden af kvoter, der skal auktioneres af medlemsstaterne i medfør af artikel 10, stk. 2,
litra b), sammenlignet med et scenario med fuldstændig auktionering for alle sektorer i 2020. Den
forelægger om nødvendigt passende forslag for Europa-Parlamentet og Rådet under hensyntagen til
forslagenes mulige fordelingseffekter.
________________________
17215/08
BILAG III
13
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0014.png
BILAG IV- Undtagelser i energisektoren – artikel 10c (direktivet om emissionshandelsord-
ningen)
Artikel 10c: Mulighed for overgangsmæssig gratistildeling til modernisering af elproduktion
1.
Som en undtagelse fra artikel 10a, stk. 1-4, kan medlemsstaterne foretage en overgangsmæs-
sig gratistildeling til anlæg, der er i drift pr. 31. december 2008, eller til anlæg, for hvilke in-
vesteringsprocessen fysisk er indledt senest samme dato, til elproduktion, hvis en af følgende
betingelser er opfyldt:
det nationale elnet var i 2007 hverken direkte eller indirekte forbundet med det netværk
af sammenkoblede net, der drives af Unionen for Koordinering af Transport af Elektri-
citet (UCTE)
eller hvis det nationale elnet i 2007 kun direkte eller indirekte var forbundet med det
netværk, der drives af Unionen for Koordinering af Transport af Elektricitet (UCTE),
gennem en enkelt forbindelse med en kapacitet på under 400 MW
eller hvis over 30% af elektriciteten i 2006 blev produceret ved hjælp af et enkelt fast
fossilt brændsel, og hvis bruttonationalproduktet pr. indbygger i 2006 til markedspriser
ikke oversteg 50% af bruttonationalproduktet pr. indbygger i EU.
Den berørte medlemsstat forelægger Kommissionen en national plan, som omhandler investe-
ringer i retrofitting og opgradering af infrastrukturen og rene teknologier, og som fastsætter en
spredning af dens energimix og forsyningskilder til et beløb, der så vidt muligt mindst svarer
til markedsværdien af gratistildelingen for så vidt angår de planlagte investeringer, samtidig
med at den tager hensyn til nødvendigheden af i så vid udstrækning som muligt at begrænse
de direkte forbundne prisstigninger. Den forelægger hvert år Kommissionen en rapport om de
investeringer, der er foretaget i opgradering af infrastrukturen og rene teknologier. Investerin-
ger, der er foretaget efter dette direktivs ikrafttræden, kan medregnes til dette formål.
17215/08
BILAG IV
14
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0015.png
2.
Overgangsmæssige gratistildelinger fratrækkes andelen af kvoter, som den pågældende med-
lemsstat ellers ville auktionere i medfør af artikel 10, stk. 2. I 2013 må den samlede over-
gangsmæssige gratistildeling ikke overstige
70%
af de årlige gennemsnitlige verificerede
emissioner i 2005-2007 fra sådanne producenter for en mængde svarende til det nationale
bruttoforbrug i henhold til de verificerede emissioner i 2005-2007 i de berørte medlemsstater
og skal derefter sænkes gradvist, indtil der ikke er nogen gratistildeling i
2020.
For de med-
lemsstater, der ikke deltog i fællesskabsordningen i 2005, beregnes de relevante emissioner på
grundlag af deres verificerede emissioner under fællesskabsordningen i 2007.
De berørte medlemsstater kan fastsætte, at de kvoter, der tildeles i medfør af denne artikel,
kun må anvendes af det berørte anlægs operatør til videregivelse af kvoter i medfør af arti-
kel 12, stk. 3, for så vidt angår emissioner fra samme anlæg i det år, for hvilket kvoterne blev
tildelt.
3.
Kvoter til operatører skal være baseret på kvoten i henhold til de verificerede emissioner i
2005-2007 eller et på forhånd fastsat effektivitetsbenchmark baseret på det vægtede gennem-
snit af emissionsniveauer for drivhusgaseffektiv elproduktion, der er omfattet af fællesskabs-
ordningen for anlæg, som anvender forskelligt brændsel. Vægtene kan afspejle andelene af de
forskellige former for brændsel i elproduktion i de berørte medlemsstater. Kommissionen skal
i overensstemmelse med proceduren i artikel [23, stk. 2,] yde vejledning for at sikre, at kvote-
metoden undgår utilbørlig konkurrenceforvridning og minimerer de negative følger for inci-
tamenterne til at formindske emissionerne.
4.
Enhver medlemsstat, der anvender denne artikel, skal kræve, at begunstigede elproducenter
og netoperatører aflægger rapport hver 12. måned om gennemførelsen af de investeringer, de
har foretaget i henhold til den nationale plan, og skal aflægge rapport herom til Kommissio-
nen og offentliggøre disse rapporter.
17215/08
BILAG IV
15
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0016.png
5.
Enhver medlemsstat, der agter at tildele kvoter på grundlag af denne artikel, skal senest den
30. september 2011 forelægge Kommissionen en ansøgning med den foreslåede kvotemetode
og individuelle kvoter. En ansøgning skal indeholde:
a)
bevis på, at medlemsstaten er omfattet af mindst en af kategorierne i stk. 1
b)
en fortegnelse over de anlæg, som omfattes af ansøgningen, og omfanget af kvoter, der
skal tildeles hvert anlæg i overensstemmelse med stk. 3, og Kommissionens vejledning
c)
den nationale plan, der er omhandlet i stk. 1, andet led
d)
bestemmelserne om overvågning og håndhævelse for så vidt angår de planlagte investe-
ringer i henhold til den nationale plan
e)
information, der viser, at kvoterne ikke skaber utilbørlig konkurrenceforvridning.
6.
Kommissionen vurderer ansøgningen under hensyntagen til elementerne i stk. 5 og kan afslå
ansøgningen inden seks måneder efter modtagelsen af den relevante information.
7.
To år inden udløbet af den periode, hvori en medlemsstat kan tildele overgangsmæssige gra-
tiskvoter til anlæg, der er i drift pr. 31. december 2008, til elproduktion, skal Kommissionen
vurdere de fremskridt, der er gjort med hensyn til gennemførelsen af den nationale handlings-
plan. Hvis Kommissionen efter anmodning fra den berørte medlemsstat vurderer, at der er be-
hov for en eventuel forlængelse af den periode, kan den forelægge Europa-Parlamentet og
Rådet passende forslag, herunder de betingelser, der vil skulle opfyldes for, at perioden kan
forlænges.
________________________
17215/08
BILAG IV
16
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0017.png
BILAG V - direktivet om emissionshandelsordningen
Erklæring fra Kommissionen ad artikel 10, stk. 3
Mellem 2013 og 2016 kan medlemsstaterne desuden anvende provenuet fra auktionering af kvoter
til at støtte bygning af højeffektive kraftværker, herunder kraftværker baseret på vedvarende energi,
der er CCS-klare. For nye anlæg, der overskrider energieffektiviteten for kraftværker i henhold til
bilag 1 til Kommissionens beslutning af 21. december 2006 (2007/74/EF)
1
, kan medlemsstaterne
støtte op til 15% af de samlede investeringsomkostninger i forbindelse med et nyt anlæg, der er
CCS-klart.
________________________
1
Kommissionens beslutning af 21. december 2006 om fastsættelse af harmoniserede reference-
værdier for effektiviteten ved separat produktion af el og varme, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/8/EF (meddelt
under nummer K(2006) 6817).
17215/08
BILAG V
17
DQPG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
624685_0018.png
BILAG VI - direktivet om vedvarende energi
Erklæring fra Kommissionen i forbindelse med vedtagelsen af direktivet om vedvarende energi
"Kommissionen erkender, at nogle medlemsstater allerede i 2005 havde opnået en høj andel af ved-
varende energi på nationalt plan. Ved udarbejdelsen af de rapporter, der er omhandlet i artikel 20,
stk. 6, litra d), stk. 7 og 8, vil Kommissionen som led i sin vurdering af det bedste cost-benefit-
grundlag tage passende hensyn til marginalomkostningerne i forbindelse med en forøgelse af ande-
len af vedvarende energi og om nødvendigt indsætte passende løsninger også for disse medlemssta-
ter i eventuelle forslag, den fremsætter i overensstemmelse med ovennævnte artikel i direktivet."
________________________
17215/08
BILAG VI
18
DQPG
DA