Europaudvalget 2008-09
Det Europæiske Råd 19-20/3-09 Bilag 7
Offentligt
658946_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 20. marts 2009
(OR. en)
7880/09
CONCL 1
FØLGESKRIVELSE
fra:
formandskabet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD I BRUXELLES
DEN 19.-20. MARTS 2009
FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i Bruxelles
den 19.-20. marts 2009.
________________________
7880/09
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0002.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
Det Europæiske Råd udtrykte tillid til EU's evne til at tackle den finansielle og økonomiske krise.
Det så igen på den betydelige finanspolitiske stimulans, der i øjeblikket bliver tilført EU's økonomi
(over 400 mia. EUR), og det understregede, at samordnet handling og koordination er en væsentlig
del af Europas genopretningsstrategi, og fremhævede, at Europa vil gøre alt, hvad der er nødven-
digt for at genoprette væksten. Det understregede endvidere, at det indre marked er centralt for at
gøre recessionen i Europa kortere og mindre alvorlig. Det understregede behovet for at få låne-
strømmene tilbage til virksomhederne og husholdningerne, og det var enigt om at fremskynde enig-
heden om fremsatte lovgivningsforslag om den finansielle sektor. Det Europæiske Råd vil i juni
træffe de første afgørelser med henblik på at styrke reguleringen af og tilsynet med EU's finansielle
sektor på basis af Kommissionens forslag i forlængelse af en grundig drøftelse i Rådet af De
Larosière-rapporten. På baggrund af EU's egne erfaringer og dets ønske om at bidrage væsentligt
til at forme den fremtidige internationale styring af den finansielle sektor fastlagde det EU's hold-
ning med henblik på G20-topmødet den 2. april i London.
Det Europæiske Råd tog også spørgsmålet om energisikkerhed op igen. Det blev mere konkret enigt
om retningslinjerne for etablering af en krisemekanisme til håndtering af forsyningsafbrydelser. Det
gik videre med forberedelserne til klimakonferencen i København. Endelig vedtog det en erklæring
om lancering af det østlige partnerskab.
o
o
o
Forud for Det Europæiske Råds møde kom formanden for Europa-Parlamentet,
Hans-Gert Pöttering, med en redegørelse, hvorefter der fandt en udveksling af synspunkter sted.
o
o
o
I.
Den økonomiske, finansielle og sociale situation
At tackle den globale økonomiske og finansielle krise er en af de største udfordringer, som EU no-
gensinde har stået over for. Ved at handle i fællesskab kan EU give sin finansielle sektor et solidt
grundlag, lette långivningen til realøkonomien og beskytte sine borgere mod de værste virkninger af
krisen. Foranstaltninger til at støtte genopretningen kan også udformes for at hjælpe EU med at ska-
be en stærkere økonomi for fremtiden.
7880/09
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0003.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
Opbygning af tillid og fremme af finansiel stabilitet
1.
Den Europæiske Union er besluttet på at genoprette tilliden til det finansielle marked og brin-
ge det til at fungere korrekt, hvilket er en helt nødvendig forudsætning for, at vi kan komme
ud af den nuværende finansielle og økonomiske krise, på basis af resultatet af topmødet i
Berlin den 22. februar 2009 og ministermødet i G20 den 14, marts 2009.
2.
De garantiforanstaltninger og hurtige rekapitaliseringsforanstaltninger, som medlemsstaterne
har truffet efter fælles principper, har forhindret en finansiel nedsmeltning. Der kan dog blive
behov for yderligere foranstaltninger for igen at få kreditmarkederne til at fungere og lette
långivningen til realøkonomien, herunder at løse problemet med værdiforringede bankaktiver
gennem fuldstændige oplysninger til tilsynsmyndighederne. Det Europæiske Råd opfordrer
medlemsstaterne til at handle samordnet i overensstemmelse med de retningslinjer, som
Kommissionen har udstukket i sin meddelelse af 25. februar 2009, og under fuld overholdelse
af konkurrencereglerne. Rådet opfordres til at vurdere effektiviteten af de trufne foranstalt-
ninger samt den generelle situation med hensyn til de finansielle markeders stabilitet og funk-
tion og aflægge rapport til Det Europæiske Råd i juni 2009. Med hensyn til banksektoren bør
støtte til moderbanker ikke medføre nogen restriktioner for datterselskabernes aktiviteter i
EU-værtslande.
3.
Omfanget af den aktuelle globale finansielle og økonomiske krise og de underliggende årsa-
ger hertil viser, at det er nødvendigt at rekonstruere den globale makroøkonomiske styring og
de lovgivningsmæssige rammer for finansmarkederne. Forsigtighedsreglerne, krisestyrings-
ordningerne og tilsynsrammen skal styrkes på nationalt, europæisk og globalt plan. Finansiel
regulering bør dæmpe snarere end forstærke de økonomiske cyklusser. Det Europæiske Råd
opfordrer FSF, Baselkomitéen for Banktilsyn og Kommissionen til at fremskynde deres ar-
bejde og hurtigt fremsætte passende henstillinger. Dette bør suppleres med et stærkt EU-
initiativ med henblik på at revidere de internationale regnskabsstandarder.
4.
Det Europæiske Råd opfordrer i den forbindelse Rådet og Europa-Parlamentet til hurtigt at nå
til enighed om retsakterne om kreditvurderingsinstitutter, forsikringsselskabers solvens, kapi-
talkrav til banker og grænseoverskridende betalinger og elektroniske penge, så de kan vedta-
ges, inden Europa-Parlamentet holder pause.
7880/09
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0004.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
5.
Det Europæiske Råd var enigt om, at der er behov for at forbedre reguleringen af og tilsynet
med de finansielle institutioner, og at rapporten fra Højniveaugruppen vedrørende Finansielt
Tilsyn under ledelse af Jacques de Larosière er handlingsgrundlaget. Det pålægges Rådet at
behandle rapporten samt forslagene fra Kommissionen vedrørende styrkelse af reguleringen
af og tilsynet med EU's finansielle sektor, så de første afgørelser kan træffes på Det Europæi-
ske Råds møde i juni 2009. Der følger mere detaljerede lovgivningsforslag til efteråret. Der
bør også arbejdes hurtigt videre med de kommende kommissionsforslag om hedgefonde og
privat egenkapital, om cheflønninger og om en yderligere skærpelse af kapitalkravene.
Arbejdet med at få realøkonomien tilbage på sporet
6.
Det Europæiske Råd ser med fortrøstning på perspektiverne for EU's økonomi på mellemlang
og lang sigt og er besluttet på gøre, hvad der er nødvendigt for at genskabe beskæftigelsen og
genoprette væksten. EU vil overvinde krisen og komme styrket ud af den, hvis der fortsat ar-
bejdes koordineret inden for rammerne af det indre marked og ØMU'en.
7.
Det er gjort gode fremskridt med gennemførelsen af den europæiske økonomiske genopret-
ningsplan, som blev vedtaget i december 2008. Selv om det vil tage tid, før de positive virk-
ninger slår igennem i økonomien, vil størrelsen af den finanspolitiske indsats (omkring 3,3%
af EU's BNP eller over 400 mia. EUR) føre til nye investeringer, sætte skub i efterspørgslen,
skabe job og hjælpe EU med at gå over til en lavkarbonøkonomi.
Det Europæiske Råd nåede til enighed
1
om fællesskabsdelen af den europæiske økonomiske
genopretningsplan til støtte for projekter på energi- og bredbåndsinternetområdet samt sund-
hedstjekket af den fælles landbrugspolitik. Det Europæiske Råd opfordrer formandskabet til at
fremskynde kontakterne med Europa-Parlamentet, så Rådet og Europa-Parlamentet kan nå til
enighed, inden Europa-Parlamentet holder pause.
8.
1
Enigheden er gengivet i dok. 7848/1/09 REV 1, der skal gennemgås juridisk.
3
7880/09
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0005.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
9.
Samlet stilles der omkring 30 mia. EUR til rådighed. Det Europæiske Råd hilser de fremskridt
velkommen, der er opnået, navnlig med forskudsbetalinger fra struktur- og samhørighedsfon-
dene, aftalen om anvendelsen på frivilligt grundlag af nedsatte momssatser samt EIB's foran-
staltninger til fremme af finansieringsmulighederne for SMV'er. Det opfordrer til hurtigt at nå
til enighed om revisionen af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen.
10.
Medlemsstaternes foranstaltninger til støtte for realøkonomien og beskæftigelsen bør gennem-
føres rettidigt, være målrettede og midlertidige og samtidig overholde følgende retningslinjer:
fremme åbenhed i det indre marked og over for tredjelande, sikre, at varer og tjenesteydelser
fra andre medlemsstater ikke forskelsbehandles, og sikre overensstemmelse med de langsigte-
de reformmål. Medlemsstaterne og Kommissionen bør derfor udveksle oplysninger og bedste
praksis og forene deres indsats med henblik på at skabe synergier. Kommissionens meddelel-
se af 25. februar 2009 fastlægger en vigtig ramme for foranstaltninger til støtte for bilindustri-
en, bl.a. en øget europæisk koordinering af ordninger for fornyelse af bilparken.
11.
Fortsat gennemførelse af de aftalte genopretningsforanstaltninger er af afgørende betydning
både nationalt og på fællesskabsplan. Kommissionen og Rådet opfordres til at evaluere og
overvåge de foranstaltninger, der er truffet, og aflægge rapport herom til Det Europæiske Råd
i juni 2009.
12.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny sit stærke engagement i sunde offentlige finanser og i
rammerne i stabilitets- og vækstpagten. Medlemsstaterne bør vende tilbage til deres mellem-
fristede budgetmål snarest muligt i takt med det økonomiske opsving og i overensstemmelse
med stabilitets- og vækstpagten og dermed vende tilbage til positioner, der er i overensstem-
melse med holdbare offentlige finanser så snart som muligt.
7880/09
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0006.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
13.
Makrofinansiel stabilitet er et væsentligt element for den europæiske økonomis modstands-
dygtighed som helhed. Det Europæiske Råd understreger solidariteten mellem medlemssta-
terne som en grundlæggende værdi for EU og opfordrer Kommissionen og Rådet til at træffe
de nødvendige foranstaltninger til om nødvendigt at være klar til handling fra sag til sag på
grundlag af alle de instrumenter, der er til rådighed, og, når det er hensigtsmæssigt, i tæt sam-
arbejde med de internationale finansielle institutioner. Fællesskabet er navnlig parat til at give
betalingsbalancestøtte til støtteberettigede medlemsstater, der har behov for det, og hilser det
med henblik herpå velkommen, at Kommissionen agter at fremsætte et forslag om fordobling
af loftet for EU's støttefacilitet til betalingsbalancestøtte til 50 mia. EUR.
Fuld udnyttelse af den fornyede Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse
14.
I den aktuelle krise er den fornyede Lissabonstrategi, herunder de nuværende integrerede ret-
ningslinjer, fortsat en effektiv ramme for at skabe holdbar vækst og beskæftigelse. Krisen un-
derstreger behovet for at gå videre med strukturreformerne og fremskynde dem, hvilket vil
øge troværdigheden og virkningerne af stimuleringsforanstaltningerne. De foranstaltninger,
som EU og medlemsstaterne træffer på kort sigt, vil give størst udbytte, hvis de er i overens-
stemmelse med strategiens målsætninger på mellemlang og lang sigt.
15.
Det Europæiske Råd godkender de opdaterede landespecifikke integrerede anbefalinger ved-
rørende medlemsstaternes økonomiske politik og beskæftigelsespolitik og opfordrer til, at de
hurtigt gennemføres. I denne forbindelse ser Det Europæiske Råd frem til de forslag om
Lissabonstrategien for tiden efter 2010, som Kommissionen vil forelægge i løbet af andet
halvår af 2009.
7880/09
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0007.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
16.
Arbejdstempoet bør sættes i vejret, og der bør hurtigt træffes konkrete foranstaltninger på føl-
gende områder: fjernelse af hindringer, uden at der skabes nye, og opnåelse af et fuldt funge-
rende indre marked, yderligere mindskelse af de administrative byrder, forbedring af ramme-
vilkårene for industrien for at opretholde et stærkt industrielt grundlag og for erhvervslivet
med særligt fokus på SMV'er og innovation, fremme af partnerskaber mellem erhvervsliv,
forskning, uddannelse og erhvervsuddannelse samt forøgelse og forbedring af kvaliteten af
investeringer i viden, uddannelse og forskning. Navnlig med henblik på reduktion af de admi-
nistrative byrder opfordres Kommissionen til at fremsætte alle forslag på hvert af de 13 priori-
terede områder inden udløbet af sin embedsperiode. Den strategiske ramme for et europæisk
samarbejde om uddannelse og erhvervsuddannelse er af afgørende betydning.
17.
I overensstemmelse med konklusionerne fra mødet i december 2008 mindede Det Europæiske
Råd om den grundlæggende rolle, som udviklingen inden for telekommunikation og bredbånd
spiller for europæiske investeringer, jobskabelse og den samlede økonomiske genopretning.
Under hensyn til de risici, som investeringsselskaberne løber, skal effektive investeringer og
innovation i ny og forbedret infrastruktur fremmes. Med henblik herpå skal der tillades for-
skellige samarbejdsordninger mellem investorer og adgangssøgende parter for at sprede inve-
steringsrisikoen, samtidig med at det sikres, at konkurrencestrukturen på hele markedet og
princippet om ikke-forskelsbehandling opretholdes. I den forbindelse opfordrer det Kommis-
sionen til at udarbejde en europæisk bredbåndsstrategi inden udgangen af 2009 i tæt samar-
bejde med interessenterne.
18.
Det Europæiske Råd erkender, at fri og retfærdig handel er et nøgleelement i den globale gen-
opretning, og opfordrer til en hurtig afslutning af de bilaterale handelsforhandlinger og
WHO's Dohaudviklingsdagsorden.
7880/09
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0008.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
Tackling af de sociale følger af krisen
19.
Den hastige stigning i arbejdsløsheden giver anledning til stor bekymring. Det er vigtigt at
hindre og begrænse tab af arbejdspladser og negative sociale konsekvenser. Stimulering af be-
skæftigelsen, navnlig ved at fremme tilegnelsen af nye færdigheder, som nye job kræver, skal
også prioriteres. Nøglen til at genskabe og styrke tilliden og medvirke til at bane vejen for op-
svinget er at bygge på solidaritet og lade de sociale beskyttelsessystemer spille deres rolle
som automatiske stabilisatorer fuldt ud. Mobilitet har også vist sig at bidrage væsentligt til
økonomisk vækst. Opmærksomheden bør navnlig rettes mod de mest sårbare og mod nye risi-
ci for udstødelse.
20.
Beskæftigelsestopmødet i maj 2009 vil give mulighed for en udveksling af erfaringer om, i
hvilket omfang de genopretningsforanstaltninger, som er truffet, har været til gavn for be-
skæftigelsen. Der vil især blive behandlet spørgsmål som opretholdelse af beskæftigelses-
niveauet ved hjælp af flexicurity og mobilitet, forbedring af kvalifikationer og forudsigelse af
arbejdsmarkedets behov med henblik på at fastlægge konkrete retningslinjer. Det vil også væ-
re en anledning til at se på en styrkelse og omstrukturering af arbejdsmarkedet for at forberede
det på fremtiden. Topmødet vil blive forberedt i samarbejde med alle relevante interessenter,
bl.a. arbejdsmarkedets parter.
Samarbejde på globalt plan
21.
En global krise kræver globale svar. Det er nødvendigt med en koordineret og rettidig indsats
for at få den globale økonomi tilbage på sporet mod genopretning. I overensstemmelse med
resultatet af topmødet i Berlin og ministermødet i G20 gør EU sit for at støtte efterspørgslen,
og det vil træffe de foranstaltninger, der er nødvendige. EU's indsats skal afspejles på passen-
de vis på internationalt plan.
7880/09
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0009.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
22.
Den Europæiske Union vil føre an på globalt plan i indsatsen for fremme af en hurtig tilbage-
venden til holdbar økonomisk vækst, styrkelse af EU's evne til at håndtere kriser, fremme af
reformen af de finansielle markeder og støtte til udviklingslandene for at undgå, at de frem-
skridt, der er opnået i de senere år, kommer i fare og dermed undergraver deres økonomiske
og politiske stabilitet. G20-topmødet i London får en afgørende rolle med hensyn til at rekon-
struere det globale finansielle system og genoprette de økonomiske aktørers tillid verden over.
Det Europæiske Råd vedtager derfor den fælles holdning i bilag 1 og opfordrer Rådet og
Kommissionen til at sørge for en passende opfølgning af topmødet.
23.
Med hensyn til disse spørgsmål vil EU søge at fremme multilaterale konsultationsmekanis-
mer, som regionale grupperinger kan deltage i.
II.
Energi og klimaændringer
Styrkelse af EU's energisikkerhed
24.
Energisikkerhed er en nøgleprioritet, som skal styrkes gennem forbedringer af energieffektivi-
teten, diversificering af energileverandørerne, -kilderne og -forsyningsruterne og fremme af
EU's energiinteresser over for tredjelande. For at kunne levere resultater med hensyn til ener-
gisikkerhed er det nødvendigt, at både EU som helhed og de enkelte medlemsstater er rede til
at kombinere solidaritet med ansvar. Det Europæiske Råd tilslutter sig på den baggrund de
brede initiativer i anden strategiske energiredegørelse, som behandles mere indgående i TTE-
Rådets konklusioner af 19. februar 2009. Det er bl.a. enigt om følgende:
7880/09
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0010.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
Energiinfrastrukturerne og samkøringslinjerne skal udvikles. Kommissionen opfordres
derfor til i samarbejde med medlemsstaterne hurtigt at fremlægge de nærmere aktioner,
som er nødvendige for at gennemføre de prioriterede områder, der peges på i den strate-
giske energiredegørelse
1
. Disse foranstaltninger foregriber ikke andre prioriterede ener-
giprojekter, som der er opnået enighed om. I et længere perspektiv opfordres Kommis-
sionen til i begyndelsen af 2010 at fremlægge sit forslag til et nyt EU-instrument for
energisikkerhed og -infrastruktur.
Den nylige gaskrise har vist, at der er et presserende behov for at indføre relevante kri-
semekanismer i EU og for at arbejde på at opnå klare garantier fra leverandører og tran-
sitpartnere, så forsyningerne ikke afbrydes. Rådet bør inden udgangen af 2009 behandle
de kommende kommissionsforslag om at revidere lovgivningen om gasforsyningssik-
kerhed. Dette bør omfatte en hensigtsmæssig krisemekanisme, der kan sikre beredskabet
hos alle aktører, herunder energisektoren, gennemsigtighed og forudgående underret-
ning gennem udarbejdelse af EU-planer og regionale planer for forsyningssikkerhed, so-
lidaritet blandt medlemsstaterne gennem udvikling af regionale planer samt forbedret
evaluering og koordinering gennem en omdefinering af tærsklen for at træffe afgørelser
om foranstaltninger på fællesskabsniveau.
Fremme af energieffektiviteten kan yde et større bidrag til energisikkerheden. Det Euro-
pæiske Råd opfordrer derfor Rådet til inden årets udgang at vedtage de forslag, der ind-
går i energieffektivitetspakken. Det opfordrer Kommissionen til hurtigt at foreslå en re-
vision af handlingsplanen for energieffektivitet.
Et effektivt og liberaliseret indre marked for energi med gode sammenkoblinger er en
forudsætning for en effektiv energisikkerhedspolitik. Derfor retter Det Europæiske Råd
en opfordring til Rådet og Europa-Parlamentet om at indgå en aftale om den tredje pak-
ke for det indre energimarked, inden Europa-Parlamentet holder pause.
1
Den sydlige gaskorridor, diversificerede og tilstrækkelige LNG-forsyninger til Europa, reel
sammenkobling af Østersøområdet, Middelhavsenergiringen, passende nord-syd-gas- og el-
sammenkoblinger i Central- og Sydøsteuropa og Nordsø- og Nordvestnettet.
9
7880/09
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0011.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
Det Europæiske Råd fremhæver vigtigheden af at diversificere kilder, brændstoffer og
energiforsyningsruter og understreger, at energien spiller en stadig større rolle i EU's
eksterne forbindelser. Det opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at fremsætte
forslag til konkrete foranstaltninger vedrørende udviklingen af den sydlige korridor,
herunder en mekanisme til at lette adgangen til kaspisk gas. Det er særlig vigtigt for EU
og medlemsstaterne fortsat at udsende konsekvente budskaber ("tale med én stemme")
til leverandør- og transitlandene.
Det Europæiske Råd minder også om behovet for at gøre bedst mulig brug af egne
energiressourcer, herunder vedvarende energi, fossile brændstoffer og, i lande, der har
valgt dette, atomenergi.
Forberedelse af klimakonferencen i København
25.
Den Europæiske Union er fortsat besluttet på at spille en ledende rolle i forbindelse med ind-
gåelsen af en global og samlet klimaaftale i København i december 2009, der skal begrænse
den globale opvarmning til under 2 ºC. Med henblik herpå minder Det Europæiske Råd om
EU's tilsagn om at yde en reduktion på 30% som sit bidrag til en sådan aftale, under forudsæt-
ning af at andre udviklede lande forpligter sig til tilsvarende emissionsreduktioner, og at de
mere udviklede udviklingslande yder et passende bidrag i overensstemmelse med deres ansvar
og respektive kapaciteter. Rådets konklusioner fra marts 2009 omhandler mere detaljeret den
indsats, EU forventer fra udviklede lande og udviklingslande, herunder behovet for, at det
samlede mål for de udviklede lande fordeles på en måde, der er retfærdig, og sikrer, at deres
indsatser svarer til hinanden.
26.
Det Europæiske Råd lægger særlig vægt på betydningen af at opbygge et globalt CO
2
-marked,
herunder en reform af CDM-mekanismen.
7880/09
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0012.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
27.
Der er behov for væsentlige indenlandske og udenlandske finansieringskilder, såvel private
som offentlige, til finansiering af modvirknings- og tilpasningstiltag, særlig i de mest sårbare
udviklingslande. Den Europæiske Union vil påtage sig sin rimelige andel af finansieringen af
sådanne tiltag i udviklingslandene. Fremtidige drøftelser om tilvejebringelse af finansiel støtte
bør fokusere på bl.a. forskellige tilgange, herunder en bidragstilgang på grundlag af en aftalt
fordelingsnøgle, en markedsbaseret tilgang på grundlag af auktioneringsordninger eller en
kombination heraf og andre muligheder.
28.
Det Europæiske Råd vil drøfte disse spørgsmål yderligere på mødet i juni. Det Europæiske
Råd understreger behovet for mere detaljeret at undersøge internationale finansieringsmeka-
nismer. Det vil i god tid inden konferencen i København fastlægge 1) EU's holdninger til de
vigtigste strategier for finansiering af modvirkning, tilpasning, teknologistøtte og kapacitets-
opbygning, 2) de særlige forhold i forbindelse med EU's bidrag og 3) og principperne for byr-
defordelingen mellem medlemsstaterne. Dette blive gjort på grundlag af konkrete forslag fra
Kommissionen. I den forbindelse vil Den Europæiske Union lægge særlig vægt på de mest
sårbare udviklingslandes behov.
III. Den europæiske naboskabspolitik
Det østlige partnerskab
29.
Det er af strategisk betydning for Den Europæiske Union at fremme stabilitet, god regerings-
førelse og økonomisk udvikling i de østlige naboområder. I overensstemmelse med Kommis-
sionens meddelelse af 3. december 2008 hilser Det Europæiske Råd oprettelsen af et ambitiøst
østligt partnerskab velkommen og vedtager den erklæring, der er knyttet som bilag til disse
konklusioner. Det opfordrer til, at der gøres alle de nødvendige forberedelser til det topmøde
med partnerlandene, hvor det østlige partnerskab skal lanceres den 7. maj 2009.
7880/09
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0013.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
30.
Det østlige partnerskab vil fremme stabilitet og velstand blandt de af EU's østlige partnere,
der er omfattet af den europæiske naboskabspolitik. Det Europæiske Råd giver på de vilkår,
der er omhandlet i erklæringen, tilsagn om et dybere bilateralt engagement og om en ny multi-
lateral ramme, der omfatter EU, Armenien, Aserbajdsjan, Belarus, Georgien, Republikken
Moldova og Ukraine, og som tager sigte på at fremskynde reformer, lovgivningsmæssig til-
nærmelse og yderligere økonomisk integration.
31.
Det Europæiske Råd opfordrer endvidere Kommissionen samt det nuværende og det kom-
mende formandskab til hurtigt at gå videre med den praktiske gennemførelse af partnerskabet
sammen med partnerne og anmoder Kommissionen om til sin tid at forelægge en rapport om
det første år af gennemførelsen af det østlige partnerskab.
Middelhavsunionen
32.
Det Europæiske Råd gentager sit ønske om at styrke partnerskabet med partnerne i de sydlige
Middelhavslande. Det opfordrer til genoptagelse af gennemførelsen af de projekter, der blev
identificeret på topmødet i Paris. I denne forbindelse er det vigtigt at sætte fart i arbejdet med
etableringen af Middelhavsunionens faste sekretariat i Barcelona.
IV. Forbindelserne mellem EU og USA
33.
Formandskabet orienterede Det Europæiske Råd om de hidtidige forberedelser af det uformel-
le topmøde mellem EU og USA, der finder sted den 5. april 2009 i Prag. Det Europæiske Råd
bekræfter den strategiske betydning af de transatlantiske forbindelser. Det er enigt om, at
økonomiske spørgsmål, energisikkerhed og klimaændringer samt den strategiske tilgang til
området mellem Middelhavet og Det Kaspiske Hav især bør drøftes.
7880/09
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0014.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
V.
Lissabontraktaten
34.
Det Europæiske Råd blev orienteret om, hvor langt man er nået med gennemførelsen af dets
konklusioner fra december 2008 om Lissabontraktaten. Det vil vende tilbage til dette spørgs-
mål på mødet i juni 2009.
35.
Til orientering redegjorde Den Tjekkiske Republiks premierminister for situationen med hen-
syn til Lissabontraktatens ratifikation i Den Tjekkiske Republik. Efter den tjekkiske forfat-
ningsdomstols dom af 26. november 2008 gav det tjekkiske parlaments deputeretkammer den
18. februar 2009
1
bemyndigelse til ratifikationen, og senatet drøfter dette spørgsmål i de
kommende uger.
________________________
1
Ved denne lejlighed mindede det tjekkiske parlament om, at gennemførelsen af Lissabon-
traktaten, når den træder i kraft, skal overholde de almindelige retsgrundsætninger, herunder
princippet om ikke-tilbagevirkende kraft og subsidiaritetsprincippet.
7880/09
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0015.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
BILAG 1
VEDTAGNE FORMULERINGER MED HENBLIK PÅ G20-TOPMØDET I LONDON
En ledende rolle i den nødvendige internationale indsats for at fremme en hurtig tilbagevenden
til holdbar økonomisk vækst
i)
Den internationale koordinering af finanspolitiske stimuli bør fortsættes i overensstemmelse
med resultaterne af Berlintopmødet og G20-ministermødet. De planlagte finanspolitiske sti-
mulanspakker bør gennemføres hurtigt. En kontrolleret vending af makroøkonomiske stimuli
skal forberedes.
ii)
Indsatsen for igen at få kreditmarkederne til at fungere og lette långivningen til økonomien
bør prioriteres, hvilket er afgørende for effektiviteten af de finansielle stimuli. Der skal hand-
les på et rettidigt og koordineret grundlag, og de lige vilkår skal bevares.
iii)
Sammenhængen mellem finanspolitiske foranstaltninger og mere langfristede mål bør sikres,
f.eks. bæredygtige offentlige finanser, forbedring af produktiviteten og imødegåelse af udfor-
dringerne i forbindelse med aldrende befolkninger og klimaændringer.
iv)
Markederne bør holdes åbne, og alle former for protektionistiske foranstaltninger bør undgås
(ingen nye investerings- eller handelshindringer og ingen nye eksportrestriktioner). Det bør
tilstræbes hurtigt at nå til enighed om modaliteterne for Dohaudviklingsdagsordenen med et
ambitiøst og afbalanceret resultat.
v)
Der bør ydes støtte til et multilateralt initiativ om handelsfinansiering, da tilbagegangen i han-
delsfinansieringen bidrager til at øge tilbagegangen i verdenshandelen. Bestræbelserne på at
sikre, at handelsfinansiering når alle virksomheder, herunder små og mellemstore virksomhe-
der, bør støttes både i de udviklede lande og i udviklingslandene, og det bør ske hurtigt uden
at skabe forvridninger.
7880/09
BILAG 1
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0016.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
Styrkelse af vores evne til at styre og forebygge kriser på globalt plan
vi)
IMF bør pålægges i tæt samarbejde med Forummet for Finansiel Stabilitet (FSF) at overvåge
og fremme gennemførelsen af den handlingsplan, der blev vedtaget på G20-topmødet i
Washington i november 2008 på området finansiel regulering.
vii) IMF's tilsynsinstrumenter skal forbedres for at styrke dens centrale rolle i kriseforebyggelsen.
Samarbejdet mellem IMF og FSF bør øges med henblik på at påpege systemiske risici og
svagheder i forbindelse med den finansielle sektor og regulering, og det bør sikres, at med-
lemmerne træffer korrigerende foranstaltninger.
viii) IMF's ressourcer bør øges i meget betydeligt omfang, så fonden kan yde hurtig og fleksibel
hjælp til medlemmerne, hvis de får problemer med betalingsbalancen. IMF's udlånsrammer
bør strømlines og tilpasses med henblik på at styrke fondens kapacitet til at forebygge og rea-
gere på kriser. EU-medlemsstaterne er med henblik på specifik krisestøtte villige til på frivil-
lig basis at yde hurtig, midlertidig støtte til IMF's udlånskapacitet i form af et lån på i alt
75 mia. EUR.
ix)
Reformen af de internationale finansielle institutioners styring bør støttes. IMF's kvote- og
stemmereform fra april 2008 bør gennemføres hurtigt. Der bør gennemføres en reform af
IMF, så den mere korrekt afspejler medlemmernes relative økonomiske vægt i verdensøko-
nomien, og en revision af processen til udvælgelse af de internationale finansielle institutio-
ners øverste ledelse ved at gøre den mere gennemsigtig og meritbaseret. FSF's udvidelse til at
omfatte alle G20-medlemmerne, Spanien og Europa-Kommissionen hilses velkommen, og
FSF's institutionelle styrkelse støttes.
x)
Der bør tilstræbes konsensus om og vedtages et globalt charter for holdbar økonomisk aktivi-
tet baseret på markedskræfterne, men således at for store udsving forebygges, som et første
skridt mod opstilling af globale standarder for styring.
7880/09
BILAG 1
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0017.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
Bedre regulering af finansmarkederne
xi)
Der bør ske en styrkelse af gennemsigtighed og ansvarlighed for at undgå tidligere tiders pro-
blemer, navnlig ved at makroprudentielt tilsyn bliver et almindeligt led i tilsynet med finans-
sektoren.
xii) Der bør sikres passende regulering af og tilsyn med alle finansmarkeder, finansielle produkter
og finansmarkedsdeltagere, som kan udgøre en systemisk risiko, uden undtagelse og uden
hensyn til, hvilket land de har hjemsted i. Dette gælder især for private kapitalpuljer, herunder
hedgefonde, privat egenkapital og alternative investeringsinstrumenter.
xiii) Kreditvurderingsinstitutter bør underlægges passende regulering og tilsyn, der udøves konse-
kvent på internationalt plan, for at sikre vurderingernes kvalitet og gennemsigtighed og undgå
interessekonflikter.
xiv) Kreditderivatmarkedernes gennemsigtighed og modstandsdygtighed bør styrkes, navnlig ved
at fremme kontraktstandardisering og anvendelse af centrale clearingmodparter i overens-
stemmelse med effektiv regulering og effektivt tilsyn.
xv)
Såvel skatteunddragelse, økonomisk kriminalitet, hvidvaskning af penge og finansiering af
terrorisme som enhver trussel mod finansiel stabilitet og markedsintegritet bør resolut be-
kæmpes. Det finansielle system bør beskyttes mod uigennemsigtige og ikke-samarbejdsvillige
jurisdiktioner, der er løst reguleret, herunder offshorecentre. Der bør stilles krav om en for-
tegnelse over sådanne jurisdiktioner under hensyntagen til den seneste udvikling og udvikles
en værktøjskasse med sanktioner, således at der kan anvendes passende og graduerede mod-
foranstaltninger. Den Finansielle Aktionsgruppe, OECD og FSF bør opfordres til at fremsætte
forslag herom.
xvi) Der bør vedtages sunde fælles principper for god virksomhedsledelse og aflønningspraksis for
at undgå kompensationsordninger, der tilskynder til at løbe for store risici. Kompensations-
ordninger bør gennemgås af tilsynsførende, som støttes af en effektiv håndhævelsesordning.
7880/09
BILAG 1
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0018.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
xvii) Samarbejdet om tilsyn, navnlig gennem hurtig etablering af tilsynskollegier for alle større
grænseoverskridende finansinstitutioner bør forbedres inden udgangen af 2009. De tilsynsfø-
rende skal udveksle god praksis og fremme global ensartet praksis.
xviii) Reguleringen af bankernes kapital bør forbedres for at sikre, at bankerne opbygger buffere af
ekstra ressourcer i gode perioder, så de er bedre rustede til at klare dårlige perioder. De ar-
bejdsgrupper og institutioner, der er aktive på dette felt, bør tilskyndes til snarest muligt at fo-
relægge passende anbefalinger, hvor der tages hensyn til de eksisterende reglers effektivitet
(Basel II).
xix) Forsigtighedsreglerne og regnskabsstandarderne bør forbedres for at modvirke deres procykli-
ske effekter og øge International Accounting Standards Boards ansvarlighed ved en yderligere
reform af dens styring og mandat.
xx)
Der bør indføres streng håndhævelse af reglerne på det finansielle område og gennemsigtig-
hed støttet af sanktioner, der er effektive, står i et rimeligt forhold til overtrædelsen og har af-
skrækkende virkning, med henblik på at fremme integritet på de finansielle markeder. Der bør
foretages en gennemgang af reglerne om god forretningsskik for at beskytte markederne og
investorerne, hvor det er relevant, på tværs af de forskellige sektorer og markeder.
Støtte til udviklingslandene med henblik på at imødegå krisens virkninger
xxi) Den globale udvikling bør fremmes som en del af løsningen på den globale krise og et grund-
lag for fred og stabilitet.
xxii) Tilsagn om øget udviklingsbistand bør opfyldes. Tilsagnet om at virkeliggøre årtusindudvik-
lingsmålene bør bekræftes. Tilsagnene om bistand for handel bør opfyldes, og de mindst ud-
viklede lande bør indrømmes told- og kvotefri markedsadgang.
7880/09
BILAG 1
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0019.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
xxiii) Andre officielle finansieringskilder bør udnyttes fuldt ud, f.eks. eksportkreditter og investe-
ringsgarantier samt udviklingsorienteret støtte på områderne forskning og teknologi, fred og
sikkerhed, migration og klimaændringer. Instrumenter og ressourcer bør effektiviseres og ko-
ordineres bedre.
xxiv) Multilaterale udviklingsbanker bør få mulighed for at imødegå krisens virkninger i udvik-
lingslandene, navnlig i forhold til de fattigste og mest sårbare befolkningsgrupper.
________________________
7880/09
BILAG 1
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0020.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
BILAG 2
ERKLÆRING FRA DET EUROPÆISKE RÅD OM DET ØSTLIGE PARTNERSKAB
1.
Det er af strategisk betydning for Den Europæiske Union at fremme stabilitet, god regerings-
førelse og økonomisk udvikling i de østlige naboområder. EU har derfor en stærk interesse i
at udvikle et stadig tættere forhold til sine østlige partnere, Armenien, Aserbajdsjan, Belarus,
Georgien, Republikken Moldova og Ukraine. Den Europæiske Unions forslag om etablering
af et ambitiøst østligt partnerskab med disse lande tjener dette formål.
Det østlige partnerskab vil betyde en væsentlig styrkelse af EU's politik over for sine østlige
partnere ved at søge at skabe de nødvendige betingelser for politisk associering og yderligere
økonomisk integration mellem Den Europæiske Union og dens østlige partnere gennem ud-
viklingen af en specifik østlig dimension i den europæiske naboskabspolitik. For at opnå dette
søger det østlige partnerskab at støtte politiske og socioøkonomiske reformer, der letter til-
nærmelse til og konvergens mod Den Europæiske Union. I samme forbindelse vil det østlige
partnerskab medvirke til at opbygge tillid og udvikle tættere bånd mellem de seks østlige
partnere indbyrdes.
2.
Arbejdet under det østlige partnerskab vil ikke få indflydelse på de enkelte deltagende landes
ønsker med hensyn til deres fremtidige forhold til Den Europæiske Union. Det østlige part-
nerskab vil blive styret af principperne om fælles ejerskab, differentiering og konditionalitet.
Fælles værdier, der omfatter demokrati, retsstatsprincippet og respekt for menneskerettighe-
derne, vil stå i centrum ligesom principperne om markedsøkonomi, bæredygtig udvikling og
god regeringsførelse. Et øget engagement fra Den Europæiske Unions side vil være i overens-
stemmelse med hovedmålene for det østlige partnerskab og være afhængigt af de fremskridt,
som de enkelte partnere gør. En øget finansiel støtte i overensstemmelse med Kommissionens
forslag om 600 mio. EUR for perioden frem til 2013 vil respektere de midler, der er til rådig-
hed inden for den flerårige finansielle ramme, herunder tilstrækkelige margener.
7880/09
BILAG 2
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0021.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
3.
Der vil være reel komplementaritet mellem det østlige partnerskab og eksisterende regionale
initiativer i EU's nabolande, navnlig Sortehavssynergien. Det Europæiske Råd understreger
EU's tilsagn om at styrke Sortehavssynergien og støtte dens gennemførelse og bemærker, at
synergiens fokus er på regionalt samarbejde i Sortehavsregionen, mens det østlige partnerskab
fokuserer på tilnærmelse og vil styrke partnerlandenes forbindelser med EU. Det østlige part-
nerskab vil også blive udviklet sideløbende med det bilaterale samarbejde mellem EU og tred-
jelande.
4.
Det bilaterale samarbejde under det østlige partnerskab bør danne grundlaget for nye associe-
ringsaftaler mellem EU og de partnere, der har gjort tilstrækkelige fremskridt i retning af
principperne og værdierne i punkt 2 ovenfor, og som er rede og i stand til at opfylde de her-
med forbundne forpligtelser, herunder oprettelse af eller en målsætning om at oprette vidtgå-
ende og omfattende frihandelsområder. Den Europæiske Unions omfattende programmer for
institutionsopbygning vil hjælpe de deltagende lande med at forbedre deres administrative ka-
pacitet. Det østlige partnerskab vil fremme mobilitet for partnerlandenes statsborgere gennem
aftaler om visumlempelse og tilbagetagelse. EU bør i overensstemmelse med den samlede
migrationsstrategi også tage gradvise skridt hen imod en fuldstændig visumliberalisering som
et langsigtet mål for de enkelte partnerlande og på individuelt grundlag, forudsat at betingel-
serne for at forvalte mobiliteten på en god og sikker måde er til stede. Det østlige partnerskab
tager sigte på at styrke samarbejdet om energisikkerhed mellem alle deltagere med hensyn til
energiforsyning og transit på lang sigt, herunder gennem bedre regulering og større energief-
fektivitet. Det vil stille EU's ekspertise inden for social og økonomisk udviklingspolitik til rå-
dighed for partnerne.
5.
Det østlige partnerskabs multilaterale ramme vil omfatte samarbejdsaktiviteter og dialog, der
tjener partnerskabets formål. Den bør fungere på grundlag af fælles afgørelser truffet af EU-
medlemsstaterne og de østlige partnere, uden at dette berører EU's beslutningsautonomi.
7880/09
BILAG 2
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0022.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
Det Europæiske Råd foreslår, at der holdes regelmæssige møder, i princippet en gang hvert
andet år, på stats- og regeringschefniveau i det østlige partnerskab og en gang om året på
udenrigsministerniveau. Der bør etableres fire tematiske platforme svarende til de vigtigste
samarbejdsområder (demokrati, god regeringsførelse og stabilitet, økonomisk integration og
konvergens med EU-politikkerne, energisikkerhed og mellemfolkelig kontakt). Det Europæi-
ske Råd støtter også iværksættelsen af flagskibsinitiativer for at tilføre partnerskabet dynamik
og konkret indhold. EU ser frem til en snarlig drøftelse med partnerne herom.
Tredjelande vil på individuelt grundlag kunne deltage i konkrete projekter, aktiviteter og mø-
der under de tematiske platforme, hvor det bidrager til målene for særlige aktiviteter og det
østlige partnerskabs generelle mål.
6.
Det østlige partnerskab vil inddrage en bred vifte af aktører, herunder ministerier og agentu-
rer, parlamenter, civilsamfundet, internationale organisationer, finansielle institutioner og den
private sektor.
7.
På grundlag af denne erklæring vil EU afholde de nødvendige konsultationer med de østlige
partnere med henblik på at udarbejde en fælles erklæring om det østlige partnerskab, der skal
vedtages på topmødet om iværksættelse af det østlige partnerskab den 7. maj 2009. Det Euro-
pæiske Råd ser frem til at iværksætte det østlige partnerskab som et fælles projekt sammen
med partnerne og er overbevist om, at dette initiativ vil fremme god regeringsførelse, øge vel-
standen og styrke stabiliteten og give borgerne i alle deltagende lande varige og håndgribelige
fordele.
________________________
7880/09
BILAG 2
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658946_0023.png
Formandskabets konklusioner - den 19.-20. marts 2009 i Bruxelles
BILAG 3
Liste over referencedokumenter, der er forelagt Det Europæiske Råd
Den økonomiske, finansielle og sociale situation
Dokument om nøglespørgsmål vedtaget af Økofinrådet (6784/2/09 REV 2)
Rapport om landespecifikke integrerede henstillinger: bidrag fra Økofinrådet (7444/09)
Nedsatte momssatser: enighed på samlingen i Økofinrådet (7448/1/09 REV 1)
Reduktion af de administrative byrder: bidrag fra Økofinrådet (7445/09)
Dokument fra formandskabet om de vigtigste budskaber til G20-topmødet vedrørende udvik-
lingslandene og den globale økonomiske krise (7523/09)
Rådets (konkurrenceevne) konklusioner om opfølgningen af undersøgelsen af det indre mar-
ked (7383/09)
Dokument om nøglespørgsmål vedtaget af Rådet (konkurrenceevne) (7232/09)
Nøglebudskaber vedtaget af Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik)
(7434/09)
Fælles beskæftigelsesrapport (7435/09)
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker (7436/09)
Fælles beretning om ligestilling mellem mænd og kvinder 2009 (7017/09)
Rådets konklusioner om arbejdskraftens arbejdsmæssige og geografiske mobilitet og arbejds-
tagernes frie bevægelighed inden for Den Europæiske Union (6480/09)
Rådets konklusioner om nye kvalifikationer til nye job - om at foregribe og matche kvalifika-
tionsbehovet på arbejdsmarkedet (6479/09)
Nøglebudskaber vedtaget af Rådet (uddannelse, ungdom og kultur) om ungdomspolitik
(6669/09) og om uddannelse og erhvervsuddannelse (6666/09)
Energi og klimaændringer
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) - konklusioner om udviklingsaspek-
tet af en samlet post 2012-klimaaftale (7645/09)
Økofinrådets konklusioner om de internationale finansielle aspekter af klimaforandringer
(7443/09)
Rådet (miljø) - konklusioner om videreudbygningen af EU's holdning vedrørende en samlet
post 2012-klimaaftale (7128/09)
Rådet (miljø) - konklusioner om forberedelsen af Det Europæiske Råds forårsmøde (7065/09)
TTE-Rådets konklusioner om anden strategiske energiredegørelse (6692/09)
Note fra formandskabet om konferencen om gasforsyningssikkerheden (6253/09)
Diverse
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) - konklusioner om Afghanistan
(7610/09)
Rapport om Den Europæiske Unions fremskridt i 2008 (6788/1/09 REV 1)
________________________
7880/09
BILAG 3
22
DA