Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del EU-note E 22
Offentligt
1076959_0001.png
1076959_0002.png
1076959_0003.png
1076959_0004.png
1076959_0005.png
1076959_0006.png
1076959_0007.png

Europaudvalget og Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget

EU-konsulenten

EU-note

Til:

Dato:

Udvalgenes medlemmer7. februar 2012

Tolv forslag til fremme af vækst og beskæftigelse i EU - opdateret

Denne note er en opdateret udgave af en EU-note fra april 2011 til Erhvervs-udvalget. En række af de forslag, som var annonceret til fremsættelse er nublevet fremsat, mens der er sat datoer for fremsættelsen af de fleste andreforslag.EU’s ”indre marked” kan under dansk EU-formandskab i 2012 fejre sit 20 årsjubilæum. Trods det indre markeds store betydning for vækst og beskæftigel-se i EU, vurderer Kommissionen dog, at der stadig er et stort uforløst vækst-potentiale i det indre marked.Kommissionen har derfor udpeget i alt tolv forslag til EU-lovgivning, som skalvære med til at sætte gang i væksten i Europa.Mens nogle af forslagene er fremsat, ventes de øvrige fremsat inden udgan-gen af 2011 - og et enkelt i starten af 2012 - med henblik på at kunne vedta-ges inden udgangen af 2012.De tolv forslag udspringer af et mere omfattende katalog på ca. 50 initiativer,som blev lanceret af Kommissionen i november 2010 som en ”relancering” afdet indre marked – for en social markedsøkonomi med høj konkurrenceev-1ne” .
1
KOM(2011)206 af 13. april 2011
1/7
De tolv forslag handler vedrører følgende emner:1)2)3)4)5)6)7)8)9)10)11)12)Små og mellemstore virksomheders adgang til finansieringBorgernes mobilitetIntellektuelle ejendomsrettighederForbrugerne – aktører på det indre markedTjenesteydelserTransport-, energi- og elektroniske kommunikationsnetDet digitale indre markedSocialt iværksætteriEnergibeskatningSocial samhørighedLovgivningsmæssige rammer for virksomhederneOffentlige kontrakter.

1) Adgang til finansiering for små og mellemstore virksomheder

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som kan give fondefor risikovillig kapital mulighed for at investere i en hvilken som helst med-lemsstat uden yderligere hindringer eller krav. I dag står fonde for risikovilligkapital ifølge Kommissionen over for betydelige vanskeligheder, når det drejersig om at rejse kapital i udlandet og operere på tværs af landegrænserne pågrund af de forskellige nationale reguleringsordninger og skattemæssige bar-rierer.Forslaget er fremsat den 7. december 2011 som KOM (2011) 860.

2) Borgernes mobilitet

Kommissionen foreslår, at der vedtages en modernisering af EU-lovgivningenfor anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. De gensidige anerken-delsesprocedurer for mobile arbejdstagere skal forenkles ligesom de juridiskerammer. Der er stadig ifølge Kommissionen for mange lovgivningsmæssigehindringer, som afholder borgere i EU fra at tage arbejde i andre EU-lande.Ifølge Kommissionen kan eksempelvis oprettelsen af et europæisk erhvervs-pas være med til at fremme mobiliteten blandt kvalificerede arbejdstagere.Forslaget er fremsat den 13. december 2011 som KOM (2011) 883.
2/7

3) Intellektuelle ejendomsrettigheder

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning om indførelsen af enfælles patentbeskyttelse og i den forbindelse et harmoniseret system til atbilægge tvister.Der er ifølge Kommissionen behov for en effektiv beskyttelse af intellektuelleejendomsrettigheder, idet det vil fremme investeringer i udviklingen af nyeprodukter. Der er i dag for mange forskellige patenter og nationale tvistbilæg-gelsessystemer, som er både omkostningstunge, ineffektive og skaber retsu-sikkerhed.Lovgivningsforslag til forstærket samarbejde om EU-patentordning er fremsatden 13. april 2011 – KOM(2011)215 og 216.

4) Forbrugerne – aktører på det indre marked

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som kan sikre deeuropæiske forbrugere udenretlige klagemuligheder, som også omfatter on-linehandel.Der er ifølge Kommissionen stadig mange hindringer, der gør at forbrugerneikke har fuld tillid til, at der findes effektive klagemuligheder, hvis det går galtmed køb af varer i et andet EU-land.Kommissionen har fremsat to forslag vedrørende klagemuligheder. Et omalternativ tvist bilæggelse, på engelsk benævnt som ADR (forkortelse af Al-ternative Dispute Resolution), og et om online tvistbilæggelse, på engelskbenævnt som ODR (forkortelse af Online Dispute Resolution).Forslaget er fremsat som et direktivforslag og et forordningsforslag den 1.december 2011 KOM (2011) 793 og KOM (2011) 794.

5) Tjenesteydelser

Kommissionen har fremsat et forordningsforslag om europæisk standardise-ring. Forslaget har til hensigt at tilpasse det europæiske standardiseringssy-stem til den generelle samfundsudvikling, herunder udviklingen af moderneinformations- og kommunikationsteknologi, og sikre interessentinddragelse,gennemsigtighed, tilgængelighed samt et effektivt og fleksibelt standardise-ringssystem i Europa.
3/7
Forslaget lægger op til ændringer af det reguleringsmæssige grundlag for deteuropæiske standardiseringssystem. Forslaget har til hensigt at tilpasse deteuropæiske standardiseringssystem til den generelle samfundsudvikling ogstyrke virksomheders konkurrenceevne i overensstemmelse med 2020-strategien. Revisionen af det europæiske standardiseringssystem skal sikreinteressentinddragelse, gennemsigtighed, tilgængelighed samt et effektivt ogfleksibelt standardiseringssystem i Europa.Forslaget er fremsat den 1. juni 2011 – KOM(2011)315

6) Transport-, energi- og elektroniske kommunikationsnet

Kommisionen har den 22. juni 2011 fremsat et forslag til direkti om energief-fektivitet. Formålet med forslaget er at styrke EU's langsigtede arbejde medenergieffekti-visering og –besparelser, og dermed bidrage til 2020-strategiensmål-sætning om 20 pct. energibesparelser i 2020. De foreslåede initiativersigter mod at fremme energieffektivitet både hos forbrugere og i energiforsy-ningen samt fjerne barrierer på energimarkederne og rette nogle af de fejl vedmarkedet, som hindrer en effektiv energiforsyning og -anvendelse. Hvis derikke er udsigt til fremskridt i 2014, vil Kommissionen evt. foreslå bindendenationale mål for energieffektivisering.Se ogsåEU-note E3for en uddybning af forslaget.Forslaget til direktiv om energieffektivitet er fremsat KOM (2011) 370På transportområdet forventes Kommissionen at fremsætte et forslag, derskal skabe et indre marked for transport, som omfatter samtlige transportfor-mer og nationale systemer, bl.a. intelligente transportsystemer og udviklermoderne cabotagenet og multimodiale transportnet. Navnlig råder EU ifølgeKommissionen endnu ikke over et tilstrækkeligt sammenhængende, interope-rabelt og effektivt grænseoverskridende transportinfrastrukturnet. Forslaget tilEU’s nye retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet(TEN-T) blev fremsat i oktober 2011. I forslaget ligger, at TEN-T-nettet beståraf to lag: et hovedtransportnet, som skal stå færdigt senest i 2030, og et sam-let transportnet, som skal stå færdigt senest i 2050. Det samlede transportnetskal dække hele EU. Prioriteten i hovednettet er at etablere de transportfor-bindelser og knudepunkter i TEN-T, som skal være fuldt funktionsdygtige i2030.Forslaget er fremsat den 19. oktober 2011 KOM (2011) 650.
4/7

7) Det digitale indre marked

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som sikrer gensidiganerkendelse af elektronisk identifikation og autentificering i hele EU. EU skalsamtidig revidere direktivet om elektroniske signaturer for at muliggøre sikkerog uhindret elektronisk kommunikation mellem virksomheder, borgere ogoffentlige myndigheder. Det digitale indre marked er ifølge Kommissionen etaf de vigtigste midler til at fremme vækst og beskæftigelse i EU. Udviklingenaf et digitalt indre marked bremses ifølge Kommissionen af manglende tillidhos forbrugerne når det gælder betalingssikkerhed og sikringen af forbruger-nes rettigheder i forbindelse med grænseoverskridende handler.Forslag ventes fremsat i 1. kvartal 2012.

8) Socialt iværksætteri

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning vedrørende socialtiværksætteri, som kan være med til at etablere en fælles europæisk ramme tilfremme af udviklingen af solidariske investeringsfonde, som kan investere ivirksomheder, der forfølger mål af almen interesse og mål baseret på f.eks.social udvikling eller etiske og miljømæssige hensyn. Ifølge Kommissionensforslag er de forskelligartede nationale regler om sociale iværksætterfonde ogmanglen på regler, der er skræddersyet til formålet, har medført, at sådannefondes adgang til kapitalmarkederne er vanskelig og forbundet med storeomkostninger.Forslaget er fremsat den 7. december 2011. KOM (2011) 862

9) Energibeskatning

Kommissionen foreslår, at der vedtages en revision af EU’s eksisterenderegler for beskatning af energiprodukter i EU. Nye regler skal omstrukturereden måde, hvorpå energiprodukterne beskattes, således at de nuværendeubalancer fjernes, og der tages hensyn til produkternes CO2-emissioner ogenergiindhold. De nuværende energiafgifter foreslås opdelt i to komponenter,som tilsammen vil bestemme den samlede afgiftssats for et produkt. Kommis-sionen ønsker at fremme energieffektivitet og forbruget af mere miljøvenligeprodukter samt undgå konkurrencefordrejninger på det indre marked.Forslaget sigter på at gøre det lettere for medlemsstaterne at omarbejde de-res overordnede afgiftsstrukturer på en måde, der bidrager til vækst og be-
5/7
skæftigelse, ved at omlægge beskatningen fra afgifter på arbejdskraft til afgif-ter på forbrug.Ordføreren i Europa-Parlamentet, EPP Astrid Lulling, mener, at forslaget vilhave for store konsekvenser for industrien, og at prisstigningen på diesel somfølge af forslaget skal ned. I Rådet har nogle af de samme bekymringer væretrejst.Lovgivningsforslaget er fremsat den 13. april 2011 – KOM(2011)169.

10) Social samhørighed

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som kan være med tilat styrke gennemførelsen, anvendelsen og håndhævelsen af EU’s direktiv omudstationering af arbejdstagere. Forslaget skal bl.a. indeholde foranstaltnin-ger, som kan være med til at forebygge og straffe misbrug eller omgåelse afreglerne.Forslaget fremgår ikke af Kommissionens arbejdsprogram for 2012, men detstod i arbejdsprogrammet for 2011 og regeringen forventer, at det bliver frem-sat i uge 7.

11) Lovgivningsmæssige rammer for virksomhederne

Kommissionen foreslår, at der vedtages EU-lovgivning, som forenkler EU-direktiverne om regnskabsstandarder.
Revisionen forfølger en række centrale målsætninger:1. Reduktion af de administrative byrder og forenkling, hovedsagelig ret-tet mod små virksomheder.2. At øge klarheden og sammenligneligheden af de virksomhedskatego-riers regnskaber, for hvilke disse forhold er vigtige som følge af mereomfattende grænseoverskridende aktiviteter og et større antal ekster-ne interessenter.3. Beskyttelse af væsentlige brugerbehov med henblik på at bibeholdenødvendige regnskabsmæssige oplysninger for brugerne.4. Øget gennemsigtighed i forbindelse med betalinger foretaget til myn-digheder af virksomheder inden for udvindingsindustrien og skovningaf primærskove
6/7
Ifølge Kommissionen er der potentielle besparelser i forbindelse med detteforslag på 1,5 mia. euro om året for 1,1 mio. små virksomheder. Besparelser-ne skyldes især mindre forpligtelser i forbindelse med virksomhedernes regn-skabsaflæggelse.Forslaget er fremsat den 25. oktober 2011 - KOM(2011) 684

12) Offentlige udbud

Kommissionen har foreslået, at der vedtages en revideret og moderniseretEU-ramme for offentlige kontrakter, som kan være med til at øge efterspørgs-len efter miljøvenlige, socialt ansvarlige og innovative varer, tjenester og byg-ge- og anlægsarbejder. Offentlige myndigheder i EU bruger ca. 18 % af EU'sBNP på varer, tjenester og bygge- og anlægsarbejder.Revisionen skal samtidig give ordregivende myndigheder mere enkle og flek-sible procedurer samt sikre ikke mindst de små og mellemstore virksomhederlettere adgang til indgåelse af offentlige kontrakter.Direktivet foreslår følgende for tærskelværdier:a) 5 000 000 EUR for offentlige bygge- og anlægskontrakter.b) 130 000 EUR for offentlige vareindkøbs- og tjenesteydelseskontrakter, derindgås af statslige myndigheder, samt projekteringskonkurrencer.c) 200 000 EUR for offentlige vareindkøbs- og tjenesteydelseskontrakter, derindgås af myndigheder på lavere niveau, samt projekteringskonkurrencer.d) 500 000 EUR for offentlige kontrakter vedrørende sociale tjenesteydelser.Forslaget er fremsat den 20. december 2011 KOM (2011) 896
Med venlig hilsenMorten Knudsen (3695)Thomas Fich (3611)Iben Schacke (3694)
7/7