Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2011) 0656 Bilag 2
Offentligt
1220821_0001.png
 
Til  Europaudvalget  
 
Vedr.  fødevarespekulation  og  behandling  af  revision  af  direktiv  og  forordning  vedrørende  
markeder  for  finansielle  instrumenter  (MiFID/MiFIR)  
 
I  øjeblikket  pågår  forhandlinger  om  direktivet  og  forordningen  vedrørende  markeder  for  finansielle  
instrumenter  (MiFID/MiFIR).  MiFID/MiFIR  spiller  en  central  rolle  i  at  
sætte  en  stopper  for  spekulation  i  
råvarepriser,  som  flere  internationale  organisationer
1
 siger  spiller  en  væsentlig  rolle  i  de  historisk  
voldsomme  udsving  i  globale  fødevarepriser  som  vi  er  vidne  til  i  disse  år.  
Udsving  som  var  med  til  at  
skubbe  100  millioner  mennesker  ud  i  en  sultkatastrofe  i  2007-­‐2008.    
 
I  forbindelse  med  en  konference,  vi  stod  for  i  november  2011,  hørte  vi  mange  positive  tilkendegivelser  fra  
både  regeringspartierne,  Enhedslisten  og  Venstre,  der  alle  viste  vilje  til  at  gå  aktivt  ind  i  sagen.  Det  vil  vi  
gerne  følge  op  på,  ligesom  vi  gerne  ser  en  dialog  med  de  øvrige  partier.  
 
I  revisionen  af  MiFID  opfordrer  vi  Europaudvalget  til  at  støtte  positionslofter  (MIFID  art.  59)  som  
et  middel  til  at  begrænse  fødevarespekulation  der  skader  både  producenter  og  forbrugere.  
Positionslofter  har  tidligere  vist  sig  meget  effektive  i  både  USA,  Japan,  Singapore  og  Sydafrika.  
Positionslofter  skaber  gennemsigtighed,  øger  retssikkerheden  og  er  nødvendige  for  at  forhindre,  at  
spekulanter  flygter  til  EU  fra  USA,  hvor  der  netop  nu  arbejdes  på  at  implementere  strammere  regler.  
 
Som  hjemsted  for  nogle  af  verdens  største  finansmarkeder  har  EU  et  ansvar  for,  at  begrænse  skadelig  
finansspekulation  og  de  ødelæggende  virkninger  som  denne  forårsager  for  verdens  fattigste.  
Vi  anbefaler  derfor,  at:  
 
-­‐
Alle  medlemslande  får  pligt  til  at  sikre,  at  handelssteder  anvender  juridisk  bindende    
positionslofter  
på  markedsdeltagernes  positioner  for  
alle  kontrakter  
(der  afvikles  både  fysisk  
og  kontant)  og  for  
alle  måneder  
(MiFID  art.59).  Disse  positionslofter  skal  være  fastsat  på  forhånd  
(ex-­‐ante  positionslofter).  
-­‐
Disse  begrænsninger  sættes  af  den  regulerende  myndighed  
(ikke  af  handelsstederne  f.eks.  
børser),  idet  der  ellers  vil  være  en  risiko  for  meget  høje  lofter  p.g.a.  en  interessekonflikt  for  
handelsstederne.  Den  danske  regerings  holdning  er,  at  fastsættelsen  skal  ske  på  handelsstederne.  
Det  ville  være  beklageligt,  hvis  dette  ender  med  at  være  Danmarks  holdning,  så  regeringen  bør  i  
stedet  støtte  en  model  hvor  fastsættelsen  foretages  af  myndighederne,  fx  ESMA.  
-­‐
Positionsforvaltningsordninger  
kun  bliver  brugt  som  et  ekstra  kontrolmiddel,  og  ikke  som  et  
alternativ  til  positionslofter.  De  britiske  erfaringer  med  positionsforvaltning  peger  tydeligt  på,  at  
denne  model  ikke  er  effektiv.  
-­‐
Der  foregår  en  detaljeret  rapportering  i  realtid  omkring  positionerne  til  de  
ansvarshavende  myndigheder  
såvel  som  til  handelssteder,  hvilket  er  nødvendigt  for  at  sikre  en  
effektiv  etablering  af  positionslofter  og  den  offentlige  rapportering.  
 
Vi  indgår  meget  gerne  i  dialog  med  medlemmer  af  Europaudvalget  i  forbindelse  med  behandlingen  af  
forslaget,  og  vi  kommer  gerne  til  møder  for  at  uddybe  vores  synspunkter.  
 
Mvh.  
 
 
Kenneth  Haar  
 
 
Nielst  Tofte    
                   Laust  Leth  Gregersen  
Researcher    
 
Generalsekretær  
                   Sekretariatsleder  
Corporate  Europe  Observatory  
Care  Danmark  
                   Concord  Danmark  
 
28.  februar  2013  
                                                                                                           
1
 
 Bl.a.  
FN’s  Fødevare-­‐  og  Landbrugsorganisation  (FAO),  FN’s  Landbrugsudviklingsfond  (IFAD)  og  Verdens  Fødevareprogram  (WFP),