Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2011) 0897 Bilag 1
Offentligt
1074338_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Direktiv om tildeling af koncessionskontrakter
1.
Resumé
Tildelingen af koncessioner om offentlige bygge- og anlægsarbejder er i
dag genstand for et begrænset antal bestemmelser i udbudsdirektivet, mens
koncessioner om offentlige tjenesteydelser kun er omfattet af de generelle
principper i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF). Dette begrænser adgangen for europæiske virksomheder, især
små og mellemstore virksomheder, til de økonomiske muligheder der op-
står i forbindelse med tildelingen af koncessioner og er årsagen til
ineffektivitet pga. mangel på retssikkerhed. Det er derfor grundtanken med
forslaget, at skabe en passende retlig ramme for tildeling af koncessioner
om både bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser med henblik på at
sikre en effektiv og ikke-diskriminerende adgang til markedet for alle EU-
økonomiske operatører og retssikkerhed i forbindelse med kontrakttildelin-
gen.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011) 897 endelig af 20. december 2011 offent-
liggjort et forslag til direktiv om tildeling af koncessionskontrakter. Forslaget
er oversendt til Rådet den 10. januar 2012 i dansk sprogversion. Forslaget er
fremsat med hjemmel i TEUF artikel 53(1), 62 og 114 og skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
Den 12. maj 2010 igangsatte Kommissionen en offentlig online-høring vedrø-
rende koncessioner, der var rettet mod den brede offentlighed. Den 5. august
2010 igangsatte Kommissionen endnu en høring vedrørende koncessioner, der
var rettet mod erhvervslivet, arbejdsmarkedets parter og ordregivere. Disse hø-
ringer bekræftede eksistensen af juridisk usikkerhed og demonstrerede, at
virksomheder oplever hindringer i adgangen til markedet for koncessionskon-
trakter. Herudover pegede høringerne på det ønskelige i et passende EU-
indgreb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1074338_0002.png
2/9
Kommissionen fastslår, at den nuværende situation indebærer, at de økonomi-
ske aktører går glip af forretningsmuligheder, hvilket er til skade for virksom-
heder, ordregivere og forbrugere. Ligeledes er den nuværende definition af
koncessioner, samt det præcise indhold af traktatens forpligtelser om gennem-
sigtighed og ikke-forskelsbehandling uklar, hvilket leder til juridisk usikker-
hed. Kommissionen bemærker, at disse problemer ikke kan løses ved, at med-
lemsstaterne selv tager lovgivningsmæssige initiativer. Den optimale løsning i
henhold til Kommissionen er derfor lovgivning baseret på en justering og sup-
plering af de gældende bestemmelser for koncessioner om offentlige bygge-
og anlægsarbejder.
3.
Formål og indhold
Tildelingen af koncessioner om offentlige bygge- og anlægsarbejder er i dag
genstand for et begrænset antal bestemmelser i udbudsdirektivet, mens kon-
cessioner om offentlige tjenesteydelser kun er omfattet af de generelle princip-
per i TEUF.
Det er grundtanken med forslaget om direktiv om tildelingen af koncessions-
kontrakter, at skabe en passende retlig ramme for tildeling af koncessioner om
både bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser. Dette skal sikre en effektiv
og ikke-diskriminerende adgang til markedet for alle EU-økonomiske operatø-
rer og retssikkerhed i forbindelse med kontrakttildelingen.
Forslaget indebærer, at størstedelen af de forpligtelser, der i dag gælder for
koncessioner om bygge- og anlægsarbejder, også kommer til at gælde for kon-
cessioner om tjenesteydelser. Desuden udvides anvendelsesområdet til kon-
cessionskontrakter i forsyningssektoren.
Indholdet af forslaget er opdelt i følgende emner, der uddybes nedenfor:
1. Definitioner, generelle principper og anvendelsesområde
2. Undtagelser
3. Generelle bestemmelser
4. Specifikke situationer
5. Principper
6. Offentliggørelse og gennemsigtighed
7. Gennemførelsen af proceduren
8. Valg af deltagere og tildeling af koncessioner
9. Regler om udførelsen af koncessionen
10. Ændring af kontroldirektiverne
11. Afsluttende bestemmelser
Definitioner, generelle principper og anvendelsesområde
Direktivforslagets regler skal anvendes af ordregivende myndigheder. Herud-
over skal direktivforslagets regler anvendes af ordregivere, såfremt bygge- og
anlægsarbejdet eller tjenesteydelsen er beregnet til udøvelsen af en af de for-
syningsaktiviteter, der er nævnt i direktivets bilag III såsom gas, varme, elek-
tricitet, vand mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/9
Forslaget indeholder en definition af koncessionsbegrebet, hvor der henvises
til et krav om en betydelig operationel risiko.
Direktivets tærskelværdi er 5 mio. euro. En koncessionskontrakt omfattes så-
ledes kun af direktivets regler, såfremt værdien af kontrakten er 5 mio. euro el-
ler derover. Herudover følger det dog af direktivforslaget, at ordregiverne i
forbindelse med indgåelsen af visse tjenesteydelseskoncessioner, der har en
værdi på mellem 2.5 og 5 mio. euro, er forpligtet til at offentliggøre en tilde-
lingsbekendtgørelse.
I direktivforslaget angives metoder for beregning af værdien af den anslåede
værdi af en koncession. Af direktivforslaget følger også, at del-kontrakter, der
har en værdi under 1 mio. og ikke overstiger 20 % af den samlede kontrakt-
værdi kan tildeles uden at følge forslagets bestemmelser om tildeling.
Undtagelser
Direktivforslaget indeholder specifikke undtagelsesbestemmelser. Direktivet
finder eksempelvis ikke anvendelse på koncessioner tildelt på basis af en eks-
klusiv rettighed, koncessioner på forsvars- og sikkerhedsområdet, når væsent-
lige sikkerhedsinteresser ikke kan tilgodeses af bestemmelserne i direktivfor-
slaget og med forbehold for Traktatens artikel 346, eller når ordregivere tilde-
ler en koncessionskontrakt til en selvstændig juridisk enhed, hvor in-house kri-
terierne er opfyldt.
Generelle bestemmelser
Varigheden af en koncession er ikke eksplicit begrænset. Det er dog angivet,
at varigheden skal være begrænset til den tid, der vurderes at være nødvendig
for, at koncessionshaveren kan genvinde investeringer og afholdte omkostnin-
ger samt få et rimeligt afkast af den investerede kapital.
Det følger af forslaget, at indgåelsen af koncessionskontrakter, der angår so-
ciale tjenester og andre specifikke tjenester angivet i bilag X, er omfattet af di-
rektivets forpligtelse til offentliggørelse af en vejledende forhåndsmeddelelse
samt forpligtelsen til at offentliggøre en tildelingsbekendtgørelse senest 48 da-
ge efter tildelingen af kontrakt.
Direktivforslaget indeholder bestemmelser om, hvilke regler der finder anven-
delse, såfremt der er tale om indgåelsen af en blandet kontrakt. En sådan kon-
trakt kan vedrøre både ordregivende myndigheders og ordregiveres eget eller
fælles køb af en blanding af varekøb, bygge- og anlægsarbejder og tjeneste-
ydelser, eller angå det sociale område eller forsvars- og sikkerhedsområdet.
Direktivet angiver bl.a., at der skal ses på værdien af kontraktens bestanddele
og på kontraktens hovedformål.
Specifikke situationer
Det følger af direktivforslaget, at medlemsstaterne under visse betingelser kan
lade kontrakter være forbeholdt beskyttede værksteder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/9
Herudover følger det af forslaget, at direktivet finder anvendelse på tjeneste-
ydelseskoncessioner vedrørende forskning og udvikling, når udbyttet udeluk-
kende tilhører ordregiveren til brug for egen virksomhed, og hvis tjenesteydel-
sen i fuldt omfang betales af ordregiveren.
Principper
Direktivforslaget indeholder en bestemmelse om økonomiske aktører, fortro-
lighed og kommunikation.
Direktivforslaget angiver yderligere, at medlemsstaterne som udgangspunkt
skal sikre, at det senest 5 år efter implementeringen af direktivet er muligt at
gennemføre alle procedurer via elektronisk kommunikation.
Offentliggørelse og gennemsigtighed
Det følger af direktivforslaget, at ordregivende myndigheder eller ordregivere,
der ønsker at tildele en koncessionskontrakt, skal offentliggøre en bekendtgø-
relse.
Denne forpligtelse er dog ikke gældende i følgende kort skitserede tilfælde:
Når der i forbindelse med en procedure for indgåelsen af en koncessions-
kontrakt ikke afgives tilbud, ikke afgives egnede tilbud eller der ikke er
modtaget nogen ansøgninger, og forudsat at de oprindelige koncessions-
vilkår ikke ændres væsentligt.
Når bygge- og anlægsarbejdet eller tjenesteydelsen kun kan leveres af en
bestemt økonomisk aktør som følge af mangel på konkurrence af tekniske
årsager, beskyttelsen af patenter, varemærker eller anden intellektuel ejen-
domsret eller beskyttelsen af andre eksklusive rettigheder.
Ved nye bygge- og anlægsarbejder eller tjenesteydelser, der er en genta-
gelse af tilsvarende bygge- og anlægsarbejder eller tjenesteydelser og som
overdrages til den økonomiske aktør, der blev tildelt den oprindelige kon-
cession af de samme ordregivende myndigheder, forudsat at disse bygge-
og anlægsarbejder eller tjenesteydelser er i overensstemmelse med det ba-
sisprojekt, som den oprindelige koncession var tildelt for. Basisprojektet
skal angive omfanget af mulige supplerende bygge- og anlægsarbejder el-
ler tjenesteydelser og de betingelser, hvorunder de vil blive tildelt.
Det følger af direktivforslaget, at ordregivende myndigheder eller ordregivere,
som har tildelt en koncession inden 48 dage efter tildelingen, skal fremsende
en tildelingsbekendtgørelse. Denne forpligtelse gælder også for de tjeneste-
ydelseskoncessioner, der har en estimeret kontraktværdi på 2.5 mio. euro eller
derover dog undtagen specifikke sociale tjenester og andre tjenester.
Gennemførelsen af proceduren
Det følger af direktivforslaget, at ordregivende myndigheder eller ordregivere
fra forskellige medlemsstater kan tildele koncessioner i fællesskab. I så fald
skal de deltagende ordregivende myndigheder og ordregivere indgå en aftale,
der bestemmer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/9
Hvilke nationale bestemmelser der finder anvendelse på udbudsprocedu-
ren. De kan til det formål vælge de nationale bestemmelser i en medlems-
stat, hvor mindst én af de deltagende myndigheder eller ordregivere er pla-
ceret.
Den interne organisering af udbudsproceduren, herunder styring af proce-
duren, ansvarsfordeling, distribution af bygge- og anlægsarbejderne, va-
rerne eller tjenesteydelserne, der skal indkøbes og afslutningen af konces-
sionen.
Direktivforslaget indeholder også regler om, hvilken national lovgivning der
gælder ved tildelingen af koncessionen, såfremt ingen aftale er indgået, samt
regler for udarbejdelsen af de tekniske specifikationer.
Valg af deltagere og tildeling af koncessioner
Direktivforslaget angiver, at koncessioner skal tildeles på basis af de kriterier,
der er fastsat af den ordregivende myndighed eller ordregiveren, og på betin-
gelse af
at tilbuddet opfylder krav, betingelser og kriterier fastsat i udbudsmateria-
let og
at tilbudsgiveren ikke er udelukket fra at deltage i konkurrencen og opfyl-
der udvælgelseskriterierne.
Af direktivforslaget følger, hvilke proceduremæssige garantier der gælder i lø-
bet af udbudsprocessen. Det angives bl.a., at ordregivende myndigheder og or-
dregivere skal beskrive indholdet af koncessionen, tildelingskriterier og mini-
mumsbetingelser, og at dette ikke må ændres i forbindelse med forhandlinger.
Herudover er det angivet, at ligebehandling af alle bydende skal sikres, og der
angives krav, som ordregivende myndigheder skal overholde, når proceduren
indebærer forhandling. Endvidere stilles krav til tidsfrister og egnethedsunder-
søgelse af leverandørerne.
I henhold til direktivforslaget skal koncessioner tildeles på baggrund af objek-
tive kriterier, der sikrer overholdelse af principperne om gennemsigtighed, ik-
ke-diskrimination og ligebehandling. Det angives bl.a., at kriterierne skal være
knyttet til kontraktens genstand. Tildelingskriterier og vægtning af disse skal
være angivet i udbudsbekendtgørelsen eller udbudsdokumenterne. Det er også
angivet, at medlemsstater kan give mulighed for at anvende tildelingskriteriet
”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”. Endelig indeholder direktivforslaget
en specifik bestemmelse om anvendelsen af livscyklus-omkostninger.
Regler om udførelsen af koncessionen
Det følger af direktivforslaget, at den ordregivende myndighed eller ordregive-
ren kan bede – eller af medlemsstaten være forpligtet til at bede – tilbudsgivere
om at specificere i deres tilbud, hvilken del af kontrakten de påtænker at få ud-
ført af tredjemand og underleverandører.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1074338_0006.png
6/9
Herudover angiver direktivforslaget rammerne for en ændring af en indgået
koncessionskontrakt. Eksempelvis er der som udgangspunkt tale om en ny
kontrakt og dermed pligt til genudbud, såfremt der foretages væsentlige æn-
dringer i en indgået koncessionskontrakt.
Ændring af kontroldirektiverne
Direktivforslaget indebærer, at anvendelsesområdet for kontroldirektiverne
(direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF, som ændret ved direktiv 2007/66/EF)
udvides til at gælde alle koncessionskontrakter, der overstiger direktivforsla-
gets tærskelværdi. Dette indebærer, at der sikres en mulighed for at anfægte
beslutningen om tildelingen af en koncessionskontrakt, og at visse retslige
standarder skal overholdes af ordregiverne.
Afsluttende bestemmelser
I direktivforslagets afsluttende bestemmelser fremgår bl.a. bestemmelser om
kommissionens kompetencer, implementeringsfrist og overgangsbestemmelser
i udbudsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
Forslaget vil blive behandlet i Europa-Parlamentets udvalg for det Indre
Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO). Det vides endnu ikke, hvornår det
forventes sat på udvalgets dagsorden.
IMCO har udarbejdet en betænkning, hvori Parlamentet giver udtryk for
dets holdning til Kommissionens modernisering af udbudsreglerne. Parla-
mentet udtaler fsva. koncessioner, at eventuelle forslag til en retsakt, som
vedrører koncessioner på tjenesteydelser, kun er berettiget, hvis formålet er
at afhjælpe forvridninger i det indre markeds funktion. Det påpeges, at der
hidtil ikke er konstateret sådanne forvridninger, og at en retsakt om konces-
sioner på tjenesteydelser derfor er unødvendig, hvis målet ikke er en påvise-
lig forbedring af det indre markeds funktion. Herudover udtales det bl.a., at
hvis Kommissionen fremlægger separate bestemmelser om koncessioner på
tjenesteydelser, bør disse ifølge EU-Domstolens seneste domme være be-
grænset til det mest nødvendige.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet finder anvendelse, idet forsla-
get til direktiv ikke falder under EU’s eksklusive kompetence.
Herudover tilkendegiver Kommissionen, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet af følgende grunde:
Samordningen af fremgangsmåderne ved offentlige indkøb over visse tær-
skelværdier er et vigtigt redskab til at opnå et indre marked ved at sikre en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1074338_0007.png
7/9
effektiv og lige adgang til koncessioner for erhvervslivet. Europæiske ud-
budbudsprocedurer indebærer gennemsigtighed og objektivitet i forbindelse
med indkøbet, hvilket resulterer i betydelige besparelser og bedre indkøb,
der kommer medlemsstaternes myndigheder og i sidste ende de europæiske
skatteydere til gode.
Kommissionen angiver, at disse mål ikke i nødvendigt omfang kan opnås
gennem medlemsstaternes egen indsats, der uundgåeligt fører til forskellige
krav og eventuelt modstridende procedurer, hvilket indebærer øget kom-
pleksitet og forårsager uberettigede hindringer for grænseoverskridende ak-
tiviteter.
Kommissionen tilføjer, at mange medlemsstater ikke har en ensartet for-
tolkning af Traktatens principper om gennemsigtighed og ikke-
forskelsbehandling i forbindelse med indgåelsen af koncessionskontrakter.
Medlemslandende har ligeledes ikke i tilstrækkeligt omfang klargjort eller
implementeret traktatprincipperne. Det er ikke sandsynligt, at den deraf føl-
gende mangel på retssikkerhed og begrænsning af adgang til markederne
kan elimineres uden intervention på et passende niveau.
Kommissionen tilkendegiver således, at et EU-indgreb er nødvendigt for i
sidste ende at sikre fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser i EU’s 27
medlemsstater. Forslaget er derfor i henhold til Kommissionen i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6.
Gældende dansk ret
Direktiv 2004/18/EF, som implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr.
712 af den 15. juni 2011 med senere ændring ved bekendtgørelse nr. 985 af
den 17. august 2011, indeholder nogle enkle særregler for koncessionsafta-
ler om bygge- og anlægsarbejder, der finder anvendelse når direktivets tær-
skelværdi er overskredet. Bekendtgørelserne har hjemmel i Lovbekendtgø-
relse nr. 600 af den 30. juni 1992. Herudover er tildelingen af koncessions-
kontrakter ikke reguleret i dansk ret.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil få lovgivningsmæssige konsekvenser, idet et
direktiv om koncessioner vil skulle implementeres i dansk ret.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det skyldes, at effektive regler om indgåelsen af koncessionskontrakter sik-
rer en effektiv allokering af ressourcer og bidrager til at styrke virksomhe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1074338_0008.png
8/9
dernes internationale konkurrenceevne. Herudover vil forslagets krav til
gennemsigtighed og objektivitet i forbindelse med indgåelsen af koncessi-
onskontrakter, resultere i besparelser og bedre kontrakter, der kommer med-
lemsstaternes myndigheder og i sidste ende de europæiske skatteydere til
gode.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke si sig selv at få administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Dog vil forslaget forventeligt medføre administrative lettelser for virksom-
heder, der indgår koncessionsaftaler, herunder færre transaktionsomkostnin-
ger forbundet med udarbejdelsen af tilbud på koncessionskontrakter.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne,
Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 11. januar 2012.
Følgende organisationer har afgivet specifikke bemærkninger til koncessions-
direktivet: Danmarks Rederiforening, Danske Havne (DH), DI, KL, Mærsk og
Offentligt Ansattes Organisationer (OAO).
Nedenfor gennemgås de dele af høringssvarene, som indeholder væsentlige
bemærkninger til forslagets indhold:
Danmarks Rederiforening, DH, DI og KL bemærker, at kontrakter om udleje
af havnearealer bør undtages fra direktivets anvendelsesområde. DH angiver
herunder, at der er fri og lige adgang til arealleje i de danske havne, og der er
ganske enkelt ikke tale om koncessionsmonopoler i dansk regi. Direktivet vil
medføre, at al udlejning af havnearealer skal opfattes som en koncession og
derfor i udbud. Forslaget vil være en stor administrativ byrde for de danske
havne.
Mærsk bemærker, at det er deres forståelse, at koncessionsdirektivet ikke fin-
der anvendelse, hvor en privat virksomhed har fået tildelt en særlig eller eks-
klusiv rettighed i henhold til procedurerne i direktiv 94/22/EF, om betingelser-
ne for tildeling og udnyttelse af tilladelser til prospektering, efterforskning og
produktion af kulbrinte. Det bør præciseres i direktivet, at dette også gælder,
når en særlig eller eksklusiv rettighed med hjemmel i artikel 13 i direktiv
94/22/EF er tildelt uden iagttagelse af artikel 3 og 5 i direktivet. Mærsk be-
mærker endvidere, at forholdet mellem koncessionsdirektivet og direktiv
94/22/EF bør præciseres.
OAO bemærker, at der også – som i udbuds- og forsyningsvirksomhedsdirek-
tivet – bør være krav om national evaluering og overvågning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1074338_0009.png
9/9
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslandes holdninger til forslaget kendes endnu ikke.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte en samordning af medlemsstaternes regler for
indgåelsen af koncessionskontrakter, der er afpasset de særlige forhold, der
gør sig gældende på dette område. Dette indebærer bl.a., at regeringens fore-
løbige generelle holdning er, at behovet for tilstrækkelig proceduremæssig
fleksibilitet i forbindelse med tildelingen af en koncessionskontrakt skal un-
dersøges nærmere. Herunder er det regeringens foreløbige generelle hold-
ning, at der bør foretages en nærmere undersøgelse af rækkevidden af de i
direktivet angivne undtagelser.
Regeringens foreløbige generelle holdning er at støtte, at direktivforslaget
indebærer en tydeliggørelse af definitionen af koncessioner. Herudover er
regeringens foreløbige generelle holdning at støtte bestemmelserne om gen-
nemsigtighed i forbindelse med indgåelsen af koncessionskontrakter om
bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser. Udbudsprocedurerne indebæ-
rer gennemsigtighed og objektivitet i forbindelse med indkøbet, hvilket re-
sulterer i betydelige besparelser og bedre indkøb, der kommer medlemssta-
ternes myndigheder og i sidste ende de europæiske skatteydere til gode.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.