Europaudvalget 2011-12
3134 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453920_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
18416/11
(OR. en)
PRESSE 486
PR CO 78
PRESSEMEDDELELSE
3134. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 12. og 13. december 2011
Formand
Slawomir Nowak,
Polens minister for transport, byggeri og havspørgsmål
Michal Boni
Polens forvaltnings- og digitaliseringsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8847/9776 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
18416/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0002.png
12-13.XII.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Transport
Rådet nåede til politisk enighed og bekræftede sin generelle indstilling fra juni vedrørende et udkast
til direktiv om oprettelse af et
fælles europæisk jernbaneområde.
Udkastet til direktiv, der er en
omarbejdning af den første jernbanepakke, der blev vedtaget i 2001, har til formål at forenkle,
præcisere og modernisere bestemmelserne for jernbanesektoren for at øge konkurrencen, styrke
markedsovervågningen og forbedre betingelserne for investeringer.
Rådet nåede til enighed om en delvis generel indstilling til et udkast til forordning om
fartskrivere,
der anvendes i vejtransport, som skal træde i stedet for forordningen fra 1985. Formålet med det
nye udkast til lovgivning er at vanskeliggøre svig og mindske den administrative byrde ved at gøre
fuld brug af nye teknologier og indføre en række nye reguleringsforanstaltninger. Spørgsmålet om
integrering af førerkortet i kørekortet er foreløbig lagt til side, da det også skal drøftes i forbindelse
med revisionen af direktivet om kørekort.
Rådet nåede også til enighed om en generel indstilling om ajourføring af direktivet om
minimumsuddannelsesniveauet for søfartserhverv
med henblik på at stemme EU-lovgivningen
overens med de seneste ændringer i den internationale konvention om uddannelse af søfarende, om
sønæring og om vagthold (STCW).
Rådet nåede desuden til enighed om en generel indstilling om omarbejdning af forordningen fra
2002 om indfasning af
krav om dobbeltskrogsdesign for olietankskibe
med enkeltskrog. Foruden at
samle de tidligere ændringer af forordningen i én tekst ændrer omarbejdningen også proceduren
for revision af henvisningerne i forordningen til de relevante regler vedtaget af Den Internationale
Søfartsorganisation.
Endelig gjorde transportministrene status over de nye retningslinjer for en langsigtet strategi for
udvikling af
det transeuropæiske transportnet
(TEN-T). Retningslinjerne indeholder krav om
forvaltning af TEN-T-infrastrukturen og prioriteterne for udviklingen af nettet og omfatter gennem-
førelsesforanstaltninger.
Telekommunikation
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til afgørelsen om
et flerårigt radiofrekvenspolitik-
program.
Det vedtog også konklusioner om
det åbne internet og netneutralitet
i Europa.
18416/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0003.png
12-13.XII.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT ........................................................................................................................... 7
Oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde .............................................................................. 7
Forordningen om fartskrivere .............................................................................................................. 8
SØTRANSPORT ............................................................................................................................... 10
Uddannelse af søfarende .................................................................................................................... 10
Krav om dobbeltskrog for olietankere ............................................................................................... 11
INTERMODALE SPØRGSMÅL...................................................................................................... 12
Transeuropæiske transportnet ............................................................................................................ 12
EVENTUELT (Transport) ................................................................................................................. 14
TELEKOMMUNIKATION............................................................................................................... 17
Flerårigt radiofrekvenspolitikprogram............................................................................................... 17
Forordningen om roaming ................................................................................................................. 18
Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed............................................................ 19
Det åbne internet og netneutraliteten ................................................................................................. 19
EVENTUELT (Telekommunikation) ................................................................................................ 21
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
18416/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.XII.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Aftale med USA om fremme og brug af navigationssystemerne Galileo og GPS ................................................ 23
Athenkonventionen angående transport af passagerer og deres bagage til søs *................................................... 23
Udligningsordning for transsibiriske flyvninger ................................................................................................... 24
Statistikker om vejgodstrafik................................................................................................................................. 24
SOCIALPOLITIK
Statistikker over indkomstforhold og levevilkår ................................................................................................... 24
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Ændring af bilag IV (energi) til EØS-aftalen ........................................................................................................ 25
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Italien.............................. 25
DET INDRE MARKED
Direktivet om sikkerhedskrav til legetøj - Tekniske ændringer............................................................................. 25
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Kompressorer - Kina..................................................................................................................... 26
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Forhøjelse af medfinansieringssatserne for EU-fonde........................................................................................... 26
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Lokal grænsetrafik i Kaliningradregionen............................................................................................................. 27
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Bekæmpelse af piratvirksomhed på Afrikas Horn................................................................................................. 27
18416/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0005.png
12-13.XII.2011
DELTAGERE
Belgien:
Melchior WATHELET
Olivier BELLE
Bulgarien:
Ivaylo MOSKOVSKI
Valeri BORISSOV
Den Tjekkiske Republik:
Jakub DÜRR
Danmark:
Henrik DAM KRISTENSEN
Ole SOHN
Tyskland:
Klaus-Dieter SCHEURLE
Guido PERUZZO
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Leo VARADKAR
Fergus O'DOWD
Statssekretær for mobilitet, miljø og energi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for transport, informationsteknologi og
kommunikation
Viceminister for transport, informationsteknologi og
kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Erhvervs- og vækstminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport,
Anlægsarbejder og Byudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Viceminister med særligt ansvar for NewEra-projektet,
Ministeriet for Kommunikation, Energi og
Naturressourcer samt Ministeriet for Miljø-, Natur- og
Kulturarv samt Lokalstyre
Minister for infrastruktur, transport og netværk
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for infrastruktur og transport
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister under ministeren for økologi, bæredygtig
udvikling, transport og boligspørgsmål, med ansvar for
transport
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for økonomisk udvikling og infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicetransport- og kommunikationsminister
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Justitsminister, minister for offentlig forvaltning og
administrative reformer, minister for videregående
uddannelse og forskning, minister for kommunikation og
medier, minister for trossamfund
Grækenland:
Mavroudis VORIDIS
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
José BLANCO LÓPEZ
José Pascual MARCO MARTÍNEZ
Frankrig:
Thierry MARIANI
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Corrado PASSERA
Vincenzo GRASSI
Cypern:
Efthemios FLOURENTZOU
Alecos MICHAELIDES
Letland:
Juris ŠTĀLMEISTARS
Litauen:
Arūnas ŠTARAS
Luxembourg:
Claude WISELER
François BILTGEN
18416/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0006.png
12-13.XII.2011
Ungarn:
Tamás Iván KOVÁCS
Malta:
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Derk OLDENBURG
Østrig:
Doris BURES
Polen:
Slawomir NOWAK
Michał BONI
Maciej JANKOWSKI
Magdalena GAJ
Portugal:
Álvaro SANTOS PEREIRA
Sérgio MONTEIRO
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Valerian VREME
Alexandru NAZARE
Slovenien:
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Jan HUDACKÝ
Finland:
Merja KYLLÖNEN
Maria RISLAKKI
Sverige:
Catharina ELMSÄTER-SVÄRD
Anna-Karin HATT
Det Forenede Kongerige:
Justine GREENING
Ed VAIZEY
Understatssekretær for EU-anliggender og internationale
forbindelser, Ministeriet for National Udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Minister for transport, byggeri og havspørgsmål
Forvaltnings- og digitaliseringsminister
Understatssekretær, Ministeriet for transport, byggeri og
havspørgsmål
Understatssekretær, Ministeriet for forvaltning og
digitalisering
Økonomi- og beskæftigelsesminister
Statssekretær for offentlige arbejder, transport og
kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kommunikation og informationssamfundet
Statssekretær, Transport- og Infrastrukturministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Byggeri og
Regionaludvikling
Transportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Infrastrukturminister
It- og regionsminister
Statssekretær for økonomiske anliggender
Minister for kultur, kommunikation og kreative industrier
Kommissionen
Siim KALLAS
Neelie KROES
Antonio TAJANI
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Irena ANDRASSY
Næstformand
Næstformand
Næstformand
Stedfortrædende fast repræsentant
18416/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0007.png
12-13.XII.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT
Oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv om oprettelse af et fælles europæisk
jernbaneområde (17324/11) og bekræftede sin generelle indstilling fra juni i år, men tilpassede
affattelsen af visse bestemmelser for at tage hensyn til ændringer vedtaget af Europa-Parlamentet.
To delegationer tilsluttede sig dog ikke teksten. Den ene mener, at kravet om uafhængighed med
hensyn til organisation og beslutningstagning for en serviceoperatør, der tilhører et organ med en
dominerende stilling, er for bureaukratisk, og er også imod jernbanevirksomheders pligt til at lease
ubenyttede faciliteter. Den anden delegation mener, at den retlige ramme i teksten er for ufleksibel
og ikke tager tilstrækkeligt hensyn til de enkelte medlemsstaters situation. En tredje delegation
undlod at stemme og havde betænkeligheder ved infrastrukturafgiftsreglerne.
Den politiske enighed vil blive formaliseret i form af en førstebehandlingsholdning, når jurist-
lingvisterne har gennemgået teksten. Rådet vil dog allerede bestræbe sig på at indlede forhandlinger
med Europa-Parlamentet for at nå til enighed om en endelig tekst, der kan vedtages i fællesskab af
begge institutioner under andenbehandlingen.
Direktivudkastet er en omarbejdning af den første jernbanepakke, der består af tre direktiver om
udvikling af jernbanerne i Europa, udstedelse af licenser til jernbanevirksomheder og forvaltning af
jernbaneinfrastruktur (direktiv 2001/12/EF, 2001/13/EF og 2001/14/EF), som indførte en gradvis
åbning af jernbanesektoren for konkurrence på europæisk plan.
Formålet med omarbejdningen er at forenkle, præcisere og modernisere de forskriftsmæssige
rammer for jernbanesektoren i Europa og dermed øge konkurrencen, styrke markedsovervågningen
og forbedre betingelserne for investeringer i sektoren. Med henblik herpå samles de tre direktiver
og de ændringer, der i tidens løb er foretaget heri, ved omarbejdningen i én tekst, og der foretages
følgende andre ændringer:
Konkurrencen mellem jernbanevirksomheder styrkes ved at gøre vilkårene for adgang til
jernbanemarkedet mere gennemsigtige og forbedre operatørernes adgang til
jernbanerelaterede tjenesteydelser såsom jernbanestationer, godsterminaler og
vedligeholdelsesfaciliteter. For at sikre lige adgang fastsættes det udtrykkeligt ved
omarbejdningen, at en serviceoperatør, der tilhører et organ med en dominerende stilling på
det pågældende jernbanemarked, til en vis grad skal være uafhængig af dette organ, hvilket
kræver adskillelse af regnskaber og uafhængighed med hensyn til organisation og
beslutningstagning, idet der dog ikke skal oprettes en særskilt retlig enhed.
18416/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0008.png
12-13.XII.2011
De nationale tilsynsorganers uafhængighed og beføjelser, f.eks. til at indføre sanktioner eller
gennemføre revisioner, vil blive styrket. Samarbejdet mellem tilsynsorganerne om
grænseoverskridende spørgsmål bliver også udvidet. Dette vil medvirke til at fjerne
diskriminerende hindringer for adgang til jernbanetjenester og sikre, at markedet for
jernbanetjenester fungerer korrekt.
Finansieringen af jernbaneinfrastrukturen vil blive forbedret ved en mere langsigtet
planlægning, som giver investorerne større sikkerhed, og ved en tilpasning af
afgiftsreglerne, så der anspores til en modernisering af infrastrukturen, herunder reduktion af
støjemissioner.
Kommissionen fremlagde det omarbejdede forslag i september 2010 (13789/10). Europa-
Parlamentet fastlagde sin førstebehandlingsholdning den 16. november 2011 (16805/11).
Forordningen om fartskrivere
Rådet nåede til enighed om en delvis generel indstilling til et nyt udkast til forordning om krav til
konstruktion, installering, brug og afprøvning af fartskrivere
(18148/11).
Fartskrivere anvendes i
vejtransport med henblik på at kontrollere overholdelsen af reglerne om køretid og hvileperioder
med henblik på trafiksikkerhed, ordentlige arbejdsvilkår for førere og loyal konkurrence mellem
transportvirksomheder. Formålet med det nye udkast til lovgivning, som skal træde i stedet for
forordningen om fartskrivere fra 1985, er at vanskeliggøre svig og mindske den administrative
byrde ved at gøre fuld brug af nye teknologier og indføre en række nye reguleringsforanstaltninger.
Den delvise generelle indstilling omfatter ikke forslaget om, at førerkort, der anvendes sammen
med fartskriveren, integreres i kørekortet. Denne bestemmelse vil blive drøftet senere sideløbende
med forslaget til revision af direktivet om kørekort, som Kommissionen forelagde for nylig
(16842/11), og som også indeholder bestemmelser om, at førerkortfunktionerne skal integreres i
kørekortet.
Den tekst, der blev opnået enighed om, er et kompromis, som formandskabet har fremlagt, og som
et stort flertal af delegationerne støtter. Visse delegationer har dog stadig betænkeligheder med
hensyn til bestemte punkter. En delegation ønsker, at fritagelserne for kravet om brug af fartskriver
udvides, så radius for fritaget transport øges til 150 km. Andre delegationer mener ikke, at
sanktioner skal harmoniseres, og ville foretrække, at man udelader kravet om, at sanktioner skal
være i overensstemmelse med de overtrædelseskategorier, der er defineret i direktivet om sociale
bestemmelser inden for vejtransport.
18416/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.XII.2011
Den delvise generelle indstilling indeholder følgende nøgleelementer:
Med hensyn til anvendelse af teknologi vil den nuværende manuelle registrering af køretøjets
position blive erstattet af en automatisk registrering via satellitpositionering. Desuden vil
fjernkommunikation fra fartskriveren, der giver grundlæggende oplysninger om overholdelsen af
reglerne, muliggøre tidlig sporing af eventuel manipulation eller eventuelt misbrug og dermed give
kontrolmedarbejderne mulighed for bedre at målrette vejkontrollen og undgå unødvendig kontrol.
Medlemsstaterne får dog ikke pligt til at sørge for, at deres kontrolmyndigheder har instrumenter til
tidlig fjernsporing af denne art. Desuden kan fartskriveren udstyres med en grænseflade, der letter
dens integration i intelligente transportsystemer på visse betingelser.
De reguleringsmæssige ændringer omfatter skærpede krav til værksteder, der installerer og justerer
fartskrivere. For at mindske den administrative byrde vil den fritagelse for pligten til at bruge
fartskrivere, som medlemsstaterne kan indrømme visse brugere, hovedsagelig små og mellemstore
virksomheder, blive udvidet; for disse brugere indfører det nye forordningsudkast fritagelse for så
vidt angår transportoperationer inden for en radius af 100 km, idet denne fritagelse hidtil har været
begrænset til 50 km i visse tilfælde.
Reguleringsforanstaltningerne finder anvendelse to år efter forordningens offentliggørelse i EU-
Tidende med undtagelse af bestemmelserne om godkendelse og kontrol af værksteder og brugen af
førerkort, der finder anvendelse et år tidligere. Den "intelligente fartskriver", dvs. anvendelsen af
den nye satellitbaserede teknologi, bliver obligatorisk 40 måneder efter, at de tekniske
specifikationer for den nye fartskriver er fastlagt, dvs. sandsynligvis i 2017 eller 2018.
Europa-Parlamentet, hvis godkendelse også er nødvendig for vedtagelsen af forordningen, har
endnu ikke drøftet forslaget.
18416/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0010.png
12-13.XII.2011
SØTRANSPORT
Uddannelse af søfarende
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling om ajourføring af et direktiv fra 2008 om
minimumsuddannelsesniveauet for søfartserhverv (18147/11) med henblik på at stemme EU-
lovgivningen overens med de seneste ændringer i den internationale konvention om uddannelse af
søfarende, om sønæring og om vagthold (STCW). 2008-direktivet indarbejder denne konvention,
der er vedtaget af Den Internationale Søfartsorganisation (IMO), og som alle EU-medlemsstaterne
er parter i, i EU-lovgivningen.
To delegationer støttede den generelle indstilling, men rejste nogle spørgsmål. Den første var
betænkelig ved kravet om, at der skal indsendes oplysninger om beviser til Kommissionen til
statistiske formål. Den anden delegation mente, at der er juridiske uklarheder i teksten, og bad
Kommissionen om at løse dette problem ved en kommende omarbejdning af EU's STCW-direktiv.
De ændringer af STCW, som IMO vedtog i 2010, og som træder i kraft i 2012 (med
overgangsordninger indtil 2017), omfatter bestemmelser om
opdaterede standarder vedrørende helbredsmæssig egnethed, egnethed til tjeneste og
alkoholmisbrug
opstilling af de nye fagprofiler for "befarne søfarende", "elektrotekniske officerer" og
elektrotekniske menige
sikkerhedsrelateret uddannelse for alle søfarende
mere præcis og forenklet definition af beviser og
forebyggelse af svigagtige fremgangsmåder i forbindelse med beviser.
Direktivudkastet indarbejder disse ændringer i EU-retten og tilpasser STCW-bestemmelserne om
vagthold for at bringe dem på linje med EU-reglerne om arbejdstid for søfarere.
Desuden forlænger direktivudkastet den tid, som Kommissionen har til at tage stilling til
anerkendelsen af uddannelses- og bevisordningerne i tredjelande, fra tre til 18 måneder, da fristen
på tre måneder har vist sig ikke at fungere i praksis. Den nye tekst indeholder også bestemmelser
om indsamling af oplysninger om søfarendes beviser til statistiske formål som et redskab i
beslutningsprocessen i denne sektor.
18416/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0011.png
12-13.XII.2011
Direktivforslaget indgår i Kommissionens "sociale dagsorden for søtransport", der også vil komme
til at omfatte en meddelelse og et lovgivningsforslag om håndhævelse af Den Internationale
Arbejdsorganisations (ILO's) konvention fra 2006 om søfarendes arbejdsforhold.
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning til forslaget, som Kommissionen
fremlagde i september i år (14256/11).
Krav om dobbeltskrog for olietankere
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling om omarbejdning af forordningen fra 2002 om
indfasning af krav om dobbeltskrogsdesign for olietankskibe med enkeltskrog (17025/11). Ved
omarbejdningen gøres teksten tydeligere, idet de ændringer, der er foretaget i forordningen i tidens
løb, samles i én tekst; den eneste ændring af de gældende regler vedrører proceduren for revision af
henvisningerne i forordningen til de relevante regler og resolutioner vedtaget af Den Internationale
Søfartsorganisation (IMO).
Rådet og Europa-Parlamentet vil bemyndige Kommissionen til at tilpasse nummereringen af
henvisningerne til en eventuel omnummerering af IMO-reglerne. Denne procedure, der er indført
ved Lissabontraktaten, skal erstatte den nuværende, hvorefter beslutninger om ændringer af
henvisningerne træffes af et udvalg bestående af eksperter fra både Kommissionen og
medlemsstaterne. Rådet fandt det tilstrækkeligt at begrænse omfanget af eventuelle ændringer til en
omnummerering, da olietankskibe med enkeltskrog vil blive udfaset i nær fremtid, og det derfor er
usandsynligt, at IMO vil ændre indholdet af reglerne for disse.
Den forordning, der skal omarbejdes, forbyder transport til eller fra EU-havne af svære olier i
olietankskibe med enkeltskrog, og indfører en fremskyndet ordning for indfasning af anvendelsen
på olietankskibe med enkeltskrog af kravene om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design i den
internationale konvention om forebyggelse af forurening fra skibe med 2015 som sidste frist.
Forordningen blev vedtaget i 2002 som reaktion på skibsulykker, der involverede olietankskibe, og
på den deraf følgende forurening af EU's farvande og kyster. Hovedformålet er at øge sikkerheden
og forebygge forurening fra søtransport ved at gøre olietankskibe sikrere.
Europa-Parlamentet, hvis godkendelse også er nødvendig for vedtagelsen af omarbejdningen, har
endnu ikke fastlagt sin holdning.
18416/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0012.png
12-13.XII.2011
INTERMODALE SPØRGSMÅL
Transeuropæiske transportnet
Rådet noterede sig en rapport (17629/11) fra formandskabet om status over de nye retningslinjer for
udvikling af det transeuropæiske transportnet (TEN-T). Retningslinjerne definerer en langsigtet
strategi for TEN-T med henblik på at etablere et fuldstændigt og integreret transportnet, der
omfatter alle medlemsstater og regioner og danner grundlaget for en afbalanceret udvikling af alle
transportformer.
Rådets forberedende organer har først for nylig indledt drøftelserne om de retningslinjer, som
Kommissionen foreslår (15629/11). Medlemsstaterne støtter generelt forslaget om at indføre en
tostrenget struktur, hvor der skelnes mellem et hovednet, der skal indføres som en prioritet, og et
samlet net, mens andre aspekter af de foreslåede retningslinjer skal drøftes nærmere.
Medlemsstaternes største betænkeligheder er omhandlet i formandskabets rapport. Mange
delegationer tog ordet for at fremhæve følgende vigtige punkter:
Flere medlemsstater finder de budgetmæssige følger problematiske, især udgifterne til opfyldelse af
kravene i retningslinjerne for de forskellige transportformer, navnlig jernbanetransport.
Flere medlemsstater understregede, at det skal sikres, at medlemsstaterne har ret til at beslutte,
hvilke projekter der skal gennemføres på deres territorium.
Forslagets tilgang med hovednetkorridorer blev støttet af flere medlemsstater, medens flere andre
var kritiske eller ønskede større klarhed. Forvaltningen af korridorerne blev nævnt som et vigtigt
spørgsmål, der skal drøftes nærmere, og det blev understreget, at en øget administrativ byrde skal
undgås.
Flere medlemsstater understregede også betydningen af transportforbindelser med nabotredjelande.
Andre spørgsmål vedrørte de bindende frister, som Kommissionen har foreslået for oprettelse af
hovednettet og det samlede net, og Kommissionens beslutning om at lade retningslinjerne tage form
af en forordning, der er stilet direkte til alle potentielle interessenter, bl.a. regionale og lokale
myndigheder og private organer, i stedet for en afgørelse, der kun er rettet til medlemsstaterne, som
det er tilfældet med de gældende retningslinjer.
18416/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0013.png
12-13.XII.2011
Rådet pålagde sine forberedende organer at fortsætte drøftelserne om de foreslåede retningslinjer,
der skal godkendes af både Rådet og Europa-Parlamentet.
Retningslinjerne indeholder krav om forvaltning af infrastrukturen og prioriteterne for udviklingen
af TEN-T og omfatter også gennemførelsesforanstaltninger. I retningslinjerne fastlægges rammerne
for identifikationen af projekter af almen interesse, der bidrager til udviklingen af nettet; sådanne
projekter kan vedrøre oprettelse, vedligeholdelse, genopbygning og opgradering af infrastruktur for
alle transportformer og foranstaltninger til fremme af den ressourceeffektive anvendelse af
infrastruktur.
Nettets nye tostrengede struktur som skitseret i Kommissionens forslag har følgende hovedtræk:
Det samlede net, der skal færdiggøres inden udgangen af 2050, kommer til at bestå af al
eksisterende og planlagt TEN-T-infrastruktur, der opfylder kravene i retningslinjerne, bl.a.
ressourceeffektivitet og miljø- og teknologiaspekter.
Hovednettet, der skal være på plads inden udgangen af 2030, består af de komponenter i det
samlede net, der har den største strategiske betydning ud fra et europæisk synspunkt, såsom
manglende led på tværs af grænserne, de største flaskehalse og multimodale knudepunkter. Det skal
opfylde yderligere krav og vil blive gennemført via multimodale
netkorridorer,
der omfatter
mindst tre, eller i begrundede tilfælde to, forskellige transportformer og går gennem mindst tre
medlemsstater. Disse korridorer bliver et instrument til kapacitetsforvaltning, investeringer og
interoperable trafikstyringssystemer og opførelse og koordinering af multimodale
omladningsfaciliteter. For hver korridorer vil de berørte medlemsstater etablere en platform, der
skal varetage styring og samordnet gennemførelse af korridoren; hver korridor ledes af en
europæisk koordinator, som udpeges af Kommissionen.
Bilagene til forslaget indeholder kort over det samlede net og hovednettet (addenda til
15629/11),
og den foreslåede liste over hovednetprojekter findes i bilag I til forslaget om Connecting Europe-
faciliteten (16176/11).
De første retningslinjer for TEN-T-politikken blev vedtaget i 1996 og revideret i 2004. I 2010 blev
der tilføjet kort over de ti nye medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004. I den forestående revision
tages der fat på de vigtigste problemer vedrørende manglende led, især sektioner på tværs af
grænser, infrastrukturforskelle mellem og inden for medlemsstater, utilstrækkelige multimodale
forbindelser, drivhusgasemissioner fra transport og utilstrækkelig inoperabilitet.
18416/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0014.png
12-13.XII.2011
EVENTUELT (Transport)
Lufthavnspakken
Rådet påhørte en præsentation ved Kommissionen af tre lovgivningsforslag vedrørende forskellige
områder inden for luftfart, nemlig groundhandlingydelser (18008/11), tildeling af slots (18009/11)
og bestemmelser om støjbegrænsning (18010/11). Formålet med pakken, som også indeholder en
meddelelse om lufthavnspolitik (18007/11), er at tackle to nøgleudfordringer, nemlig lufthavns-
kapacitet og servicekvalitet. Mere generelt skal den bidrage til gennemførelsen af initiativet ved-
rørende gennemførelsen af et fælles europæisk luftrum.
Det kommende danske formandskab anser lufthavnspakken for at være en prioritet.
Det fælles europæiske luftrum
Formandskabet orienterede Rådet om resultaterne af en konference på højt plan vedrørende
gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum og udvidelsen heraf til lande uden for Den
Europæiske Union, der fandt sted i Warszawa den 28. november (18108/11). Konferencen
understregede behovet for at arbejde videre med gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum
og fremme samarbejdet med EU's naboer med henblik på at udvide det til lande uden for EU.
Betydningen af at gennemføre SESAR-programmet (forskning i lufttrafikstyring i det fælles
luftrum), der er luftrummets teknologiske søjle, blev også understreget.
Rådet noterede sig også oplysninger fra Kommissionen om gennemførelsen af regelsættet for
luftrummet (18291/11). Kommissionen gjorde ministrene opmærksom på sin rapport om dette emne
fra november (16582/11) og understregede, at 2012 bliver afgørende for gennemførelsen af
luftrummet med nøgleudfordringer på en række områder, nemlig oprettelse af funktionelle
luftrumsblokke (FAB), der samler to eller flere medlemsstater i grupper for således at opnå bedre
lufttrafikstyring, forbedring af præstationsordninger, netværksstyring og forberedelser til
gennemførelsen af SESAR.
Desuden underrettede den rumænske og den bulgarske delegation Rådet om oprettelsen af den
funktionelle luftrumsblok Donau, der består af både Rumæniens og Bulgariens luftrum. De to lande
underskrev aftalen om oprettelsen af denne funktionelle luftrumsblok samme dag sideløbende med
Rådets samling (18299/11).
18416/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0015.png
12-13.XII.2011
Sikkerhedsstyring på luftfartsområdet
Kommissionen forelagde Rådet sit nye forslag til sikkerhedsstyring på luftfartsområdet i Europa,
der indebærer, at man går fra regelfastsættelse og reaktion til et proaktivt, risikobaseret
sikkerhedsstyringssystem, der skal trække på ekspertise og input fra alle interessenter inden for
luftfart i hele EU (18057/11). Dette forslag er beskrevet i detaljer i Kommissionens meddelelse om
et europæisk sikkerhedsstyringssystem på luftfartsområdet (16210/11).
Luftfragtsikkerhed
Kommissionen briefede Rådet om fremskridtene med gennemførelsen af en EU-handlingsplan, som
Rådet godkendte i december 2010 med henblik på at øge luftfragtsikkerheden. Kommissionen frem-
hævede især det arbejde, der er gennemført på følgende tre områder: fælles metode for
sikkerhedsrisikovurdering, screening af fragt og overførsel af data om fragt, der føres ind i EU.
Emissionshandel i luftfartsektoren
Kommissionen briefede ministrene om situationen med hensyn til anvendelsen af EU's
emissionshandelssystem for drivhusgasser (ETS) på luftfart, der skal begynde den 1. januar 2012,
og forbindelserne med tredjelande, der er imod, at international luftfart omfattes af EU's ETS.
Kommissionen vil fortsætte sine igangværende bilaterale drøftelser med disse lande, men vil
samtidig arbejde for, at der findes en global løsning på dette spørgsmål i Organisationen for
International Civil Luftfart (ICAO).
Europæiske satellitnavigationsprogrammer
Kommissionen forelagde ministrene sit forslag til forordning om gennemførelse og udnyttelse af de
europæiske satellitnavigationsprogrammer Egnos og Galileo (17844/11). Forslaget, der skal træde i
stedet for forordning 683/2008, indeholder navnlig bestemmelserne om finansiering og styring af
programmerne for perioden 2014-2020.
Ministerkonferencen for det østlige partnerskab for så vidt angår transport
Formandskabet briefede Rådet om konferencen mellem transportministrene fra EU-medlems-
staterne, de seks lande, der er omfattet af det østlige partnerskab (Hviderusland, Ukraine, Moldova,
Georgien, Armenien og Aserbajdsjan), og Kroatien, der fandt sted i Krakow (Polen) den
24.-25. oktober 2011. På konferencen havde alle parter lejlighed til at give udtryk for deres
forventninger til et transportsamarbejde, drøfte deres roller i gennemførelsen af partnerskabet og
overveje, hvordan transportinfrastrukturforbindelserne mellem dem kan forbedres. Konferencen
nedsatte også et transportpanel for det østlige partnerskab og vedtog en fælles erklæring om
transportsamarbejde (16406/11).
18416/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.XII.2011
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Den danske delegation præsenterede det kommende formandskabs arbejdsprogram for
transportsektoren, hvori det overordnede mål vil være "grøn vækst". Det kommende danske
formandskab vil fortsætte det igangværende arbejde med de sager, der ligger på Rådets bord, og
især forsøge at nå til enighed med Europa-Parlamentet ved andenbehandlingen om omarbejdningen
af den første jernbanepakke. Desuden vil det indlede arbejdet med de forslag, som Kommissionen
har forelagt for nylig, såsom lufthavnspakken og forslagene om kørekort og
satellitnavigationsprogrammerne samt et forventet forslag om håndhævelse af konventionen om
søfarendes arbejdsforhold. TEN-T-retningslinjerne og lufthavnspakken, især forslagene om
groundhandling og støjbegrænsning, prioriteres højt.
18416/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0017.png
12-13.XII.2011
TELEKOMMUNIKATION
Flerårigt radiofrekvenspolitikprogram
På et offentligt møde vedtog Rådet sin førstebehandlingsholdning til og begrundelsen (16226/11
+
ADD1)
for udkastet til afgørelse om et flerårigt radiofrekvenspolitikprogram. Den belgiske
delegation undlod at stemme.
Den godkendte tekst er forhandlet på trilogmøder mellem det polske formandskab, Europa-
Parlamentet og Europa-Kommissionen. Rådets holdning fremsendes til Europa-Parlamentet, som
forventes at godkende den på plenarmødet i februar 2012.
Formålet med programmet er at opstille politiske retningslinjer og mål for den strategiske
planlægning og harmonisering af anvendelsen af frekvenser for at sikre det indre markeds funktion.
Programmet dækker alle de EU-politikområder, der vedrører anvendelsen af frekvenser, såsom
elektronisk kommunikation, forskning, teknologisk udvikling og rummet, transport, energi og det
audiovisuelle område.
Formålet med det nye program er især at nå følgende politikmål:
at fremme en effektiv forvaltning og anvendelse af frekvenser
rettidigt at allokere tilstrækkelige og egnede frekvenser til støtte for EU-politikmål og med
henblik herpå gøre alt, hvad der er muligt, for på grundlag af en oversigt over
frekvensanvendelser at identificere mindst 1 200 MHz frekvenser senest i 2015
at bygge bro over den digitale kløft og bidrage til målsætningerne i den digitale dagsorden for
Europa ved at fremme adgang til bredbånd med en hastighed på ikke mindre end 30 Mbps senest
i 2020 for alle EU's borgere
at gøre det muligt for EU at tage føringen på området for trådløse elektroniske
bredbåndskommunikationstjenester ved at frigøre tilstrækkelige frekvensressourcer i
omkostningseffektive bånd, således at disse tjenester kan være til rådighed generelt
at fremme innovation og investeringer
at bibeholde og udvikle effektiv konkurrence, herunder navnlig inden for elektroniske
kommunikationstjenester
at mindske opsplitningen af det indre marked og fuldt ud udnytte dets potentiale for at fremme
økonomisk vækst og udnytte stordriftsfordele på EU-niveau.
18416/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0018.png
12-13.XII.2011
I henhold til afgørelsen skal der oprettes en oversigt over de nuværende frekvensanvendelser til
kommercielle og offentlige formål. Oversigten forvaltes af Kommissionen, som senest den
1. juli 2013 forventes at vedtage relevante gennemførelsesretsakter for at udvikle fremgangsmåder
og formater for medlemsstaternes indsamling og indberetning af data.
Kommissionen aflægger rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om gennemførelsen af denne
afgørelse senest to år efter ikrafttrædelsen og foretager en evaluering af anvendelsen af afgørelsen
senest den 31. december 2015.
Forordningen om roaming
Rådet noterede sig på et offentligt møde en statusrapport (17900/11) om et udkast til forordning om
roaming og drøftede dette forslag på grundlag af formandskabets spørgsmål (17751/1/11).
Formålet med forslaget (12639/1/11) er at revidere den nuværende forordning ved at indføre
konkurrencefremmende strukturforanstaltninger og forlænge forordningens gyldighed indtil den
30. juni 2022. De foreslåede strukturforanstaltninger skal tackle manglende konkurrence og
valgmuligheder for forbrugerne, som er skyld i de høje roamingpriser. Hensigten er at åbne
markedet for forskellige typer leverandører og gøre forbrugerne mere bevidste om roamingpriser og
øge deres valgmuligheder ved at tillade dem også at købe roaming som en selvstændig tjeneste.
Den nuværende forordning om roaming udløber den 30. juni 2012. Det kommende danske
formandskab vil stile mod at opnå enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen i
begyndelsen af 2012.
Formandskabets statusrapport skal informere ministrene om det hidtidige arbejde og identificere
spørgsmål, der skal overvejes nærmere.
Gruppen har drøftet forslaget på flere møder på grundlag af tre grupperinger, som omfatter
forslagets hovedelementer: strukturforanstaltninger, prislofter samt gennemsigtighed,
beskyttelsesforanstaltninger og tilsyn. De fleste delegationer hilste forslaget velkommen. De ville
dog gerne have afklaret det nøjagtige anvendelsesområde for forpligtelsen til engrossalg og spurgte,
om det var teknisk og praktisk muligt at afkoble indenlandske mobiltjenester fra internationale
roamingtjenester, og om tidsrammen for gennemførelse af særlige tiltag, som nævnes i
forordningen. Delegationerne udtrykte også en vis betænkelighed over de foreslåede prislofter og
prislofternes margen på engros- og detailniveau.
Den første forordning om roaming, der blev vedtaget i 2007, omfattede kun taletelefoni. I juni 2009
blev den ændret og udvidet til regulering af SMS og engrosmarkedet for dataroamingtjenester.
Forordningens varighed blev forlænget til juni 2012.
18416/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0019.png
12-13.XII.2011
Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed
På et offentligt møde noterede Rådet sig fremskridtsrapporten (18156/11) om et udkast til
forordning om Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA).
Kommissionens forslag har til formål at styrke og modernisere ENISA og give det et nyt mandat for
en periode på fem år. Det nuværende mandat udløber den 13. september 2013.
I formandskabets fremskridtsrapport gøres der rede for arbejdet med dette spørgsmål under det
polske formandskab
1
. Varigheden af agenturets mandat er stadig et udestående spørgsmål; flere
delegationer kan give deres tilslutning til et tidsbegrænset mandat (herunder et længere mandat end
de fem år, som Kommissionen har foreslået), mens flere andre støtter et tidsubestemt mandat. Det
polske formandskab har foreslået nye opgaver for agenturet, navnlig at støtte og fremme frivilligt
samarbejde mellem Computer Security Incident Response Teams og Computer Emergency
Response Teams og støtte tilrettelæggelsen af bevidstgørelsesaktiviteter vedrørende net- og
informationssikkerhed. På det internationale område fokuserer formandskabets forslag på agenturets
bidrag til EU's indsats i samarbejdet med tredjelande og internationale organisationer, navnlig ved
at fremme deres inddragelse i internationale øvelser vedrørende net- og informationssikkerhed.
Europa-Parlamentet forventes at afslutte sin førstebehandling af dette forslag i begyndelsen af 2012.
Kommissionens oprindelige forslag findes i
14358/10.
Det åbne internet og netneutraliteten
Rådet vedtog konklusioner om det åbne internet og netneutraliteten i Europa (17904/11).
Disse konklusioner er udarbejdet på grundlag af Kommissionens meddelelse om emnet fra
april 2011 (9350/11). Meddelelsen skal opfylde Kommissionens tilsagn om at bevare "internettets
åbne og neutrale karakter under fuld hensyntagen til medlovgivernes ønske om at værne om
netneutraliteten som et politisk mål og reguleringsprincip, som de nationale tilsynsmyndigheder
skal fremme". Dette tilsagn blev givet i Kommissionens erklæring om netneutralitet, da 2009-
telekommunikationspakken blev vedtaget
(EUT C 308 af 18.12.2009, s. 2).
1
Det belgiske formandskab fremlagde sin fremskridtsrapport i december 2010 (16835/10) og
det ungarske formandskab sit i maj 2011 (10296/11).
19
18416/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12-13.XII.2011
I konklusionerne understreger Rådet bl.a. behovet for at bevare internettets åbne og neutrale
karakter og betragte netneutralitet som et politisk mål. Det udtrykker tilfredshed med
Kommissionens plan om på grundlag af de undersøgelser, som Sammenslutningen af Europæiske
Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation (BEREC) har foretaget, at vurdere
behovet for strengere foranstaltninger og om nødvendigt at offentliggøre yderligere retningslinjer
for netneutralitet. Det udtrykker også tilfredshed med Kommissionens tilsagn om at overvåge
gennemførelsen af EU-regelsættet om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og udsende en
kodeks for gældende onlinerettigheder i EU senest i 2012.
Kommissionen opfordres bl.a. til sammen med BEREC at vurdere uoverensstemmelsen mellem de
hastigheder for internetforbindelse, der reklameres med, og de faktiske downloadhastigheder i
medlemsstaterne og aflægge rapport til Rådet og Parlamentet om situationen senest i 2012. Desuden
opfordres Kommissionen til at give yderligere oplysninger om bedste praksis inden for trafikstyring
og om, hvordan kravene fra globale tjenesteudbydere vedrørende tjenestekvalitet og -priser skal
opfyldes.
18416/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0021.png
12-13.XII.2011
EVENTUELT (Telekommunikation)
Den digitale dagsorden for Europa
Kommissionen orienterede Rådet om situationen med hensyn til gennemførelsen af den digitale
dagsorden.
Ministerkonference om udsigter for udviklingen af markedet for elektronisk kommunikation
i EU
Formandskabet briefede Rådet om ministerkonferencen om udsigter for udviklingen af markedet for
elektronisk kommunikation i EU, der fandt sted i Warszawa den 19.-20. oktober 2011
(18159/11).
Sjette ministerkonference om e-forvaltning
Formandskabet briefede ministrene om den sjette ministerkonference om e-forvaltning, der fandt
sted i Poznań den 17.-18. november 2011
(18290/11).
Forsyningspligt i elektronisk kommunikation
Kommissionen forelagde Rådet sin meddelelse om resultaterne af den offentlige høring om
forsyningspligtens rolle inden for e-kommunikation (17466/11).
Åbne data
På et offentligt møde forelagde Kommissionen Rådet sin meddelelse "Åbne data - en drivkraft for
innovation, vækst og gennemsigtig forvaltning", et udkast til beslutning om videreanvendelse af
Kommissionens informationer og et forslag til revision af direktivet om videreanvendelse af den
offentlige sektors oplysninger.
18416/11
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0022.png
12-13.XII.2011
Connecting Europe-faciliteten
På et offentligt møde forelagde Kommissionen Rådet sit forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om retningslinjer for transeuropæiske telenet og om ophævelse af beslutning
nr. 1336/97/EF
(16006/11).
Rammerne for elektronisk kommunikation
Kommissionen briefede Rådet om situationen med hensyn til gennemførelsen af rammerne for
elektronisk kommunikation
(18169/11).
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Den danske delegation orienterede Rådet om sit arbejdsprogram for telekommunikationssektoren.
Formandskabets arbejde vil især fokusere på forordningen om roaming, forslaget om Connecting
Europe-faciliteten, direktivet om den offentlige sektors oplysninger, forordningen om ENISA og
den forestående revision af direktivet om elektroniske signaturer.
18416/11
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0023.png
12-13.XII.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Aftale med USA om fremme og brug af navigationssystemerne Galileo og GPS
Rådet gav bemyndigelse til indgåelse af en aftale med USA, der skal danne rammen om et
samarbejde om fremme, tilrådighedsstillelse og brug af de civile satellitbaserede
navigationssystemer Galileo og GPS samt tilhørende anvendelser (11575/11). Beslutningen træffes,
efter at medlemsstaterne har afsluttet deres interne procedurer, og Europa-Parlamentet har givet sin
godkendelse.
Aftalen, der blev undertegnet i juni 2004 og er blevet midlertidigt anvendt siden november 2008,
skal især sikre interoperabilitet og radiofrekvenskompatibilitet, adgang til signaler, konsultation før
indførelse af standarder og certificering, licenser eller tekniske krav og ikke-diskrimination for så
vidt angår handel med varer og tjenesteydelser.
Athenkonventionen angående transport af passagerer og deres bagage til søs *
Rådet vedtog to afgørelser (8663/11+
16974/2/11 REV 2)
om Den Europæiske Unions tiltrædelse af
protokollen fra 2002 til Athenkonventionen om transport af passagerer og deres bagage til søs fra
1974 efter Europa-Parlamentets godkendelse. Afgørelserne, hvoraf den ene omfatter transportdelen
af protokollen og den anden den civilretlige del, bestemmer også, at medlemsstaterne bør tiltræde
protokollen samtidig med EU, hvis det er muligt, dvs. senest den 31. december 2011.
Protokollen omhandler erstatningsansvar og forsikringsspørgsmål og juridiske aspekter heraf. Den
vil sikre passagerer bedre rettigheder til erstatning, især ved at fastsætte et strengt erstatningsansvar
for transportøren og omfatte obligatorisk forsikring med ret til rejse erstatningskrav direkte over for
forsikringsselskaber op til en fastsat grænse. Protokollen indeholder også regler om retternes
kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser.
Flere oplysninger kan findes i pressemeddelelsen i
8395/11,
s. 11-12.
18416/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0024.png
12-13.XII.2011
Udligningsordning for transsibiriske flyvninger
Repræsentanterne for EU-regeringerne, forsamlet i Rådet, godkendte konklusioner om indførelse af
en udligningsordning med henblik på at undgå konkurrenceforvridning mellem EU-
luftfartsselskaber, når aftalen med Rusland om udfasning af gebyrer til russiske luftfartsselskaber
for brug af transsibiriske ruter (se pressemeddelelsen i
17398/11,
s. 21) er trådt i kraft.
I henhold til udligningsordningen vil EU-luftfartsselskaber, der anvender nye frekvenser, for hvilke
der ikke skal betales, bidrage til en fond, der skal fordeles mellem de EU-luftfartsselskaber, der
stadig skal betale i henhold til gældende aftaler med russiske luftfartsselskaber i overgangsperioden
indtil den 1. januar 2014.
Aftalen med Rusland træder i kraft den første dag i måneden efter den dato, hvor der træffes
afgørelse om Ruslands tiltrædelse af Verdenshandelsorganisationen, hvilket forventes at blive i
december i år. Fra den dato - dvs. sandsynligvis fra den 1. januar 2012 - vil nye frekvenser på
transsibiriske ruter være fritaget for forretningsgebyrer for EU-luftfartsselskaber, medens gebyrer i
henhold til gældende forretningsaftaler om overflyvning ophæves senest den 1. januar 2014.
Eventuelle afgifter, der skal betales til de russiske myndigheder, vil desuden skulle være
omkostningsrelaterede og gennemskuelige og må ikke føre til forskelsbehandling mellem
udenlandske luftfartsselskaber.
Statistikker om vejgodstrafik
Rådet vedtog en omarbejdning af forordningen fra 1998 om statistisk registrering af
vejgodstrafikken (PE
61/11).
Ved omarbejdningen tilpasses forordningen til Lissabontraktaten med
hensyn til delegering af beføjelser til Kommissionen, og de ændringer, der er foretaget i
forordningen i tidens løb, samles i én retsakt.
SOCIALPOLITIK
Statistikker over indkomstforhold og levevilkår
Rådet besluttede, at det ikke ville modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om
gennemførelse af forordning 1177/2003 om EU-statistikker om indkomstforhold og levevilkår
(14914/11).
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at Kommissionen nu, da Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage direktivet, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
18416/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0025.png
12-13.XII.2011
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Ændring af bilag IV (energi) til EØS-aftalen
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg
vedrørende en ændring af bilag IV (energi) til EØS-aftalen. Ved denne ændring vil direktiv
2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder blive indarbejdet i
aftalen (16720/11).
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Italien
Rådet vedtog en afgørelse op afsættelse af 3,92 mio. EUR under den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen (EGF) til støtte for arbejdstagere, der afskediges i den italienske
byggesektor på grund af faldet i private investeringer i boligbyggeri som følge af den globale
finansielle og økonomiske krise.
DET INDRE MARKED
Direktivet om sikkerhedskrav til legetøj - Tekniske ændringer
Rådet besluttede, at det ikke vil modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om ændring
af direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj med henblik på at tilpasse
migrationsgrænserne for cadmium.
Udkastet til direktiv er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at Kommissionen
nu, da Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage direktivet, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig det.
18416/11
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0026.png
12-13.XII.2011
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Kompressorer - Kina
Rådet vedtog en forordning om en præcisering af anvendelsesområdet for den endelige
antidumpingtold, der indførtes ved forordning (EF) nr. 261/2008 på importen af visse kompressorer
med oprindelse i Kina
(17055/11).
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Forhøjelse af medfinansieringssatserne for EU-fonde
Rådet vedtog en forordning om en midlertidig forhøjelse af EU-medfinansieringssatserne fra
strukturfondene og samhørighedsfonden for medlemsstater, som er i finansielle vanskeligheder
(66/11
+
18038/11 ADD 2).
Dette sker på baggrund af enigheden med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen. Hovedformålet med de nye regler er at lette anvendelsen af finansiering fra
EU's samhørighedspolitik og derved at mildne finanskrisens følger for realøkonomien,
arbejdsmarkedet og borgerne.
Rådet vedtog også en forordning om ændring af de almindelige regler for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden (65/11
+
18036/11
ADD 1),
efter at Europa-Parlamentet var nået til enighed ved førstebehandlingen. Hovedformålet
med den nye forordning er at gøre den gældende generelle forordning om samhørighedspolitik
klarere med hensyn til anvendelsen af tilbagebetalingspligtig støtte i forbindelse med
finansieringsteknik under strukturfondene.
For yderligere oplysninger henvises til
18512/11.
18416/11
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453920_0027.png
12-13.XII.2011
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Lokal grænsetrafik i Kaliningradregionen
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 1931/2006 med henblik på at inddrage
Kaliningradregionen og bestemte polske administrative distrikter i et område, der betragtes som
grænseområde (17894/11
+
ADD 1).
Formålet med de foreslåede ændringer er at lette grænsepassage i Kaliningradregionen i Den
Russiske Føderation, der har en befolkning på næsten 1 mio. indbyggere og blev den eneste enklave
i EU som følge af udvidelsen i 2004.
Den oprindelige forordning, der blev vedtaget i 2006, indeholder en fritagelse af personer, der bor i
et grænseområde, for de generelle regler om grænsekontrol i Schengengrænsekodeksen for at sikre,
at grænserne mellem EU-medlemsstaterne og deres tredjelandsnaboer ikke skaber unødige
hindringer for handel, social og kulturel udveksling eller regionalt samarbejde.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Bekæmpelse af piratvirksomhed på Afrikas Horn
Rådet godkendte idéen om en ny mission under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik til støtte
for regional flådekapacitetsopbygning i staterne på Afrikas Horn og i det vestlige Indiske Ocean.
For yderligere oplysninger henvises til
18321/11.
18416/11
27
DA