Miljøudvalget 2013-14
KOM (2013) 0918 Bilag 3
Offentligt
1380090_0001.png
Dato
Side
11. juni 2014
1 af 2
Miljøminister Kirsten Brosbøl
Miljøministeriet
Børsgade 4
1215 København K
Kære Kirsten Brosbøl
På Europaudvalgets og Miljøudvalgets fællesmøde den 4. juni blev der rejst en række spørgsmål
om reduktionsforpligtelser i forslaget til NEC direktiv og i Gøteborgprotokollen som en del af udval-
genes drøftelse af Kommissions luftpakke forud for Rådsmødet den 12. juni
Som allerede fremført er vi i Landbrug & Fødevarer meget bekymrede over den danske indmelding
til Gøteborg-protokollen om et reduktionskrav på 24 %, som vi anser for meget kritisk for det dan-
ske fødevareerhverv. Vi er dybt forundrede over, at du på udvalgsmødet hævder, at reduktionsmå-
let for ammoniak på 24 % bl.a. er baseret på tal fra landbrugets organisationer. Vi må kraftigt un-
derstrege, at Landbrug & Fødevarer ikke på noget tidspunkt har været inddraget i processen om
Gøteborgprotokollen.
Vi har efter dit svar nr. 117 m.fl. til folketinget søgt om aktindsigt vedrørende fremskrivningerne af
den danske ammoniakemission i Miljøministeriets departement, Aarhus Universitet/DCE og Miljø-
styrelsen. Det fremgår klart af akterne, at der ingen kontakt har været mellem Landbrug & Fødeva-
rer og hhv. Miljøministeriets departement og Miljøstyrelsen.
I forhold til DCE fremgår det af et følgebrev til Landbrug & Fødevarers aktindsigt, at der har været
sporadisk og udokumenterede telefonsamtaler samt en enkelt mailkorrespondance, der beskriver
forventningerne til stigning i mælkeydelse fra kvæg. Af følgebrevet fra DCE fremgår det også, at der
ingen kontakt har været mellem DCE og Kopenhagen Fur, som du ellers har oplyst i dit svar på
spørgsmål 117 til Folketinget. På den baggrund har vi meget svært ved at se, hvordan landbrugets
organisationer kan have et medansvar for de danske fremskrivninger og et efterfølgende redukti-
onsmål på 24 %. Vi finder det derfor misvisende, når du fremhæver, at et reduktionsmål på 24 % er
baseret på oplysninger fra landbrugets egne organisationer.
Ligesom Landbrug & Fødevarer ikke har været hørt i forbindelse med den pågældende fremskriv-
ningsrapport fra DCE, har vi heller ikke været hørt om det danske forhandlingsoplæg til Gøteborg-
protokollen.
Vi skal også bemærke, at det af aktindsigten fremgår, at Fødevareministeriet som ressortministeri-
um ikke har været involveret i de pågældende ammoniakfremskrivninger, hvilket undrer os, når vi
kan se, at f.eks. Energistyrelsen har været inddraget i energifremskrivningerne.
Der ligger en lang række og meget væsentlige forudsætninger til grund for DCEs beregninger og de
fremskrivninger af ammoniakemissionen, som førte til den danske reduktionsmål på 24 % i 2020, er
siden blevet revideret. DCE anslår nu reduktionspotentialet i 2020 til 15 %. Når du i dit svar på
mødet den 4. juni fremfører, at ”selvsamme er kommet frem til et tal på 15 %” og forud kun har
nævnt landbrugets organisationer, kan det misforstås, således at dette tal tillige stammer fra land-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380090_0002.png
Side 2 af 2
bruget. Vi skal understrege, at vi er af den klare opfattelse, at emissionsberegningerne og validite-
ten af beregningerne entydigt er DCEs ansvar,
og den efterfølgende anvendelse af DCEs emissi-
onsfremskrivninger i forhandlingerne om Gøteborgprotokollen ligeså entydigt er Miljøministeriets
ansvar.
Landbrug & Fødevarer har tidligere fremsendt beregninger, der viser meget alvorlige konsekvenser
af Gøteborg-protokollen, og vi skal derfor endnu engang kraftigt opfordre til, at regeringen undlader
at binde Danmark til de reduktionsforpligtelser, som fremgår af Gøteborgprotokollen og forslag til
NEC direktiv. Vi opfordrer til en styrket åbenhed og dialog i forbindelse med udarbejdelse af de
lovede konsekvensanalyser, således at hele spørgsmålet om reduktionsforpligtelser og konsekven-
ser har været grundigt diskuteret med fødevareerhvervet.
Afslutningsvis skal vi kraftigt opfordre ministeren til fremover at sikre en åben dialog med erhvervet
tidligt i processen når så alvorlige beslutninger skal træffes som fastsættelse af Danmarks interna-
tionale reduktionsforpligtelser i FN og EU. Forløbet om Gøteborgprotokollen har været en meget
lukket proces, og resultatet kan få meget store konsekvenser for væksten, hvis Danmark forpligter
sig på et særdeles ambitiøst reduktionsmål som de 24 %. Landbrug & Fødevarer ser frem til at
deltage i denne dialog.
Med venlig hilsen
Martin Merrild
Formand
Cc: Miljøudvalget og Europaudvalget