Miljøudvalget 2014-15 (1. samling), Europaudvalget 2014-15 (1. samling), Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 249, EUU Alm.del Bilag 470, FLF Alm.del Bilag 208
Offentligt
1518748_0001.png
Ren luft i EU
Teknisk gennemgang af forslag til nyt NEC direktiv
Vicedirektør Michel Schilling og Claus Torp
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0002.png
Hvorfor et NEC direktiv?
Luftforurening er meget grænseoverskridende – Danmark får ca. ¾ af
sin luftforurening fra nabolande og skibsfarten.
Store sundhedsomkostninger:
EU: 400.000 for tidlige dødsfald per år pga. luftforurening og
samlede sundhedsomkostninger på 3-900 mia. euro per år.
DK: 3.300 for tidlige dødsfald per år pga. luftforureningen og
samlede sundhedsomkostninger på 29 mia. kr. per år.
Kommissionens forslag vil spare EU for sundhedsomkostninger på 40
mia. euro per år – og vil koste ekstra 2,2 mia. euro per år.
Partikler er absolut største sundhedsmæssige omkostning.
SIDE 2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0003.png
Baggrund
Maj 2012: Enighed om ny Gøteborg Protokol med
reduktionsforpligtelser for 2020.
December 2013: Kommissionen fremlægger forslag til nyt NEC
direktiv med reduktionsforpligtelser for 2020 (fra Gøteborg
protokollen) og for 2030
Første halvår 2014: Teknisk analyse og konsultationer om
forudsætninger for Kommissionens forslag
November 2014: Ny Kommission som overvejer at trække
direktivforslaget
Januar 2015: Forslaget trækkes ikke og Kommissionen præsenterer
nye tal på baggrund af de tekniske udredninger
2. kvartal 2015: Rådet starter de politiske forhandlinger
September 2015: Europa Parlamentet planlægger at stemme
SIDE 3
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0004.png
Kommissionens beregning af reduktionsmål
GAINS modellen:
Optimeringsmodel – størst mulig sundhedseffekt, billigst muligt
Beregner på tværs af landegrænserne
Lægger generelle og ikke nationale særhensyn til grund
Bilaterale konsultationer:
Mellem de enkelte lande og Kommissionen (+ deres konsulent)
Identificere fejl og mangler i forhold til den nationale virkelighed
GAINS model er rettet til - så godt som det er muligt
Nyt udspil til reduktionsmål til politisk forhandling
INDSÆT FOOTER: >VIS >SIDEHOVED & SIDEFOD >APPLICÉR PÅ ALLE, STORE BOGSTAVER
SIDE 4
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0005.png
Kommissionens nye NEC tal
% reduktion
ift. 2005
2020 fra
EU forslag
Gøteborg
2030
protokollen (dec. ‘13)
DK
EU
-59%
-42%
-22%
-28%
-6%
-
DK
-58%
-69%
-64%
-59%
-37%
-24%
EU
-81%
-69%
-51%
-50%
-27%
-33%
EU forslag
2030
(jan. ‘15)
DK
-62%
-66%
-56%
-49%
-32%
-
EU
-81%
-65%
-54%
-46%
-25%
-
DK frem-
skrivning
2030
DK
-49%
-63%
-50%
-44%
-30%
-3%
Svovl
NOx
Partikler
NMVOC
Ammoniak
Metan
-35%
-56%
-33%
-35%
-24%
-
SIDE 5
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0006.png
Hvad er kilderne til luftforurening i Danmark?
NOx
Landbrug
12%
Andet
0,2%
Energi sektor
17%
Ikke industriel forbrænding
(brændeovne)
19%
Fremstillingsindustri og
konstruktion
10%
Transport
42%
SIDE 6
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0007.png
Svovl
Industrielle processer
14%
Affald
4%
Diffuse kilder
5%
Energi industri
27%
Ikke-industriel
forbrænding
19%
Transport
10%
Fremstillingsindustri
21%
SIDE 7
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0008.png
NMVOC
Affald
0,1%
Energi industri
2%
Fremstillingsindustri og
konstruktion
1%
Transport
9%
Landbrug
33%
Ikke-industriel forbrænding
(brændeovne)
19%
Diffuse emissioner fra
brændstoffer
8%
Solventer og anden brug af
opløsningsmidler
26%
Industrielle processer
3%
SIDE 8
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0009.png
Partikler
(PM2,5)
Industrielle processer
2,0%
Diffuse emissioner
0,2%
Landbrug
10,0%
Affald
1,0%
Energi industri
3,0%
Fremstillingsindustri og
konstruktion
4,0%
Transport
10,0%
Ikke-industriel
forbrænding
(brændeovne)
70,0%
SIDE 9
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0010.png
Ammoniak
Landbrugsjorde
46%
Øvrige kilder i
landbrugssektor
0%
Stalde
49%
Kilder udenfor
landbrugssektor
5%
SIDE 10
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0011.png
Samfundsøkonomiske omkostninger
Skønnede nye, yderligere samfundsøkonomiske omkostninger ved at
øge dansk indsats op til Kommissionens forslag:
Tiltag i
sektorer
Industri og
transport
Industri
Landbrug
Landbrug
Husholdninger
Husholdninger
Effekter
Nye, yderligere
Nye, yderligere
omkostninger
omkostninger
Kommissionens forslag Regeringens holdning
299 mio. kr./år
503 mio. kr./år
306 mio. kr./år
3.925 mio. kr./år
19 mio. kr./år
72 mio./år
0 kr./år
0 kr./år
0 kr./år
0 kr./år
Mindre end 19 mio. kr./år
0 kr./år
SIDE 11
NOx / svovl
svovl
ammoniak /
metan
metan
partikler /
NMVOC
NMVOC
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0012.png
Ammoniak – 2020 reduktionsmål på 24%
Hvor meget miljøteknologi der anvendes (særligt nye
stalde) og antal dyr er centralt for fremskrivning af
emissionerne
Andel af stalde, der i 2020 anvender ny teknologi i
fremskrivningerne:
2012
fremskriv-
ning
malkekøer
søer
slagtesvin
40%
50%
40%
2013
fremskriv-
ning
25%
29%
21%
2014
2014
fremskriv-
fremskriv-
ning
ning neutral
progressiv
26%
37%
44%
29%
41%
49%
Faktiske
miljøgodkendel-
ser pr. 2013
21%
29%
35%
SIDE 12
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0013.png
Resultater af DCEs fremskrivning
SIDE 13
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 249: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af forslag til nyt direktiv om reduktion af nationale udledninger af luftforurenende stoffer (NEC-direktivet)
1518748_0014.png
Målopfyldelse ift. seneste års emissioner
SIDE 14