Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3353 - konkurrence Bilag 7
Offentligt
1429106_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2014
Formueretskontoret
Liv Ann Uggerhøj
2013-709-0181
1402150
1.
Ved Folketingets Europaudvalgs møde den 28. november 2014 forelag-
de jeg forslaget til et nyt pakkerejsedirektiv (KOM (2013) 512) med hen-
blik på forhandlingsoplæg, idet forslaget er på dagsordenen for det kom-
mende rådsmøde for konkurrenceevne den 4.-5. december 2014 med hen-
blik på generel indstilling.
På udvalgets møde tilkendegav jeg, at jeg skriftligt ville redegøre nærmere
for harmoniseringsniveauet og direktivforslagets konsekvenser i dansk ret.
Jeg kan i den anledning oplyse følgende:
2. Harmoniseringsgraden
2.1.
Direktivforslaget lægger – i modsætning til det gældende pakkerejse-
direktiv (90/314/EØF) – op til en totalharmonisering af medlemsstaternes
lovgivning.
Udgangspunktet efter direktivforslaget er således, at medlemsstaterne ikke
kan vedtage eller opretholde regler, der giver den rejsende en bedre be-
skyttelse end den, der følger af direktivforslaget.
Udgangspunktet om totalharmonisering fraviges dog i forhold til enkelte
bestemmelser i direktivforslaget, jf. det seneste kompromisforslag. Det
drejer sig navnlig om artikel 10 og 11 i direktivforslaget.
Artikel 11 om pakkerejsearrangørens ansvar for leveringen af rejseydel-
serne giver således medlemsstaterne mulighed for at bestemme, at formid-
leren af en pakkerejse tillige skal være ansvarlig for levering af rejseydel-
serne.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den valgmulighed, der ligger for medlemsstaterne i artikel 11, muliggør,
at de nuværende danske regler om kundens mulighed for at rette et krav
mod både pakkerejsearrangøren og formidleren vil kunne opretholdes.
Artikel 10 om opsigelse af aftalen inden pakkerejsens begyndelse giver med-
lemsstaterne mulighed for at fastsætte, at den rejsende kan træde tilbage fra
en aftale om et rejsearrangement – der er indgået uden for den erhvervsdriv-
endes sædvanlige forretningssted og ikke på den rejsendes initiativ – inden
for 14 dage efter aftaleindgåelsen uden at give en begrundelse (en fortrydel-
sesret).
Ud over de nævnte minimumsharmoniseringsbestemmelser i direktivfor-
slaget fremgår det af betragtning 19 a i præamblen, at medlemsstaterne kan
beslutte, at direktivets regler også skal gælde for rejsetyper mv., der ikke
er omfattet af direktivet – eksempelvis ved køb af en flybillet alene. Dette
muliggør, at den danske rejsegarantiordning vedrørende køb af enkeltstå-
ende rejseydelser vil kunne opretholdes.
Herudover indeholder direktivet bestemmelser, som overlader medlems-
staterne et vist skøn med hensyn til, hvordan implementeringen af direkti-
vet nærmere skal foretages. Dette gælder f.eks., hvordan pakkerejsearran-
gøren nærmere skal stille garanti for tilfælde af konkurs eller insolvens.
Der kan i øvrigt henvises til pkt. 2 og 4 i samlenotatet af 20. november
2014 om direktivforslaget.
3. Direktivforslagets konsekvenser for dansk ret
3.1.
De væsentligste ændringer med direktivforslaget i forhold til den gæl-
dende danske regulering i pakkerejseloven, jf. lov nr. 472 af 30. juni 1990,
og rejsegarantifondsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1192 af 8. december
2009, er, at der sker en markant udvidelse af direktivets anvendelsesområ-
de.
Med direktivforslaget åbnes der således for, at rejseydelser, som købes se-
parat hos forskellige erhvervsdrivende, under visse betingelser kan udgøre
en pakkerejse. Efter pakkerejseloven og rejsegarantifondsloven er det i dag
alene rejseydelser, som er købt eller sammensat af en enkelt arrangør, som
kan udgøre en pakkerejse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En vedtagelse af direktivforslaget vil således indebære, at de nævnte loves
anvendelsesområde vil skulle udvides til at omfatte den nye definition af
pakkerejse. Denne udvidelse vil indebære, at flere rejsende får gavn af den
beskyttelse, som pakkerejseloven og rejsegarantifondsloven yder den rej-
sende, herunder i tilfælde af rejsearrangørens konkurs eller insolvens.
Med direktivforslaget lægges der endvidere op til at indføre en ny kategori
af rejsearrangement, såkaldt ”formidlede rejsearrangementer”.
Et formidlet rejsearrangement tilsigtes efter det seneste kompromisforslag
bl.a. at omfatte tilfælde, hvor den rejsende har købt en flybillet på én
hjemmeside, og så efterfølgende ved at følge et link til en anden hjemme-
side køber hotelovernatning. Det er dog betingelse, at hotelovernatningen
er købt senest 48 timer efter, at flybilletten er købt.
De formidlede rejsearrangementer findes ikke i pakkerejseloven eller rej-
segarantifondsloven. En vedtagelse af direktivforslaget vil således nød-
vendiggøre, at de pågældende love ændres med henblik på at sikre, at den
rejsende ved formidlede rejsearrangementer får den information og beskyt-
telse mod konkurs og insolvens, som er bestemt i direktivforslaget.
3.2.
Med direktivforslaget lægges der op til at undtage visse forretningsrej-
ser fra direktivets anvendelsesområde. Baggrunden herfor er, at der ikke
findes at være det samme behov for beskyttelse af den rejsende, når aftalen
er indgået mellem professionelle parter.
Forretningsrejser er ikke undtaget fra pakkerejseloven og rejsegaranti-
fondsloven, og de nævnte love vil således skulle ændres med henblik på at
undtage visse forretningsrejser fra anvendelsesområdet. Dette vil indebæ-
re, at forretningsrejsende i de omhandlede tilfælde ikke vil opnå den be-
skyttelse, som de pågældende har i dag efter pakkerejseloven og rejsega-
rantifondsloven.
Herudover indebærer det seneste kompromisforslag ikke ændringer, der
generelt set forringer beskyttelsen af den rejsende i forhold til de gældende
danske regler på området.
3.3.
Ud over de markante ændringer i anvendelsesområdet udvider direk-
tivforslaget også indholdet af den beskyttelse af den rejsende, som ydes
ved pakkerejser.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pakkerejseloven indeholder dog på væsentlige punkter en beskyttelse af
den rejsende, som er mere vidtgående end det gældende pakkerejsedirek-
tiv.
Med direktivforslaget lægges der op til at indføre en adgang for den rej-
sende til at afbestille rejsen mod at betale rejsearrangøren en passende er-
statning herfor, jf. forslagets artikel 10. En adgang til afbestilling af rejsen,
der i vidt omfang svarer til direktivets, findes dog allerede i pakkerejselo-
vens § 9.
Endvidere foreslås der med direktivet indført en ret for den rejsende til frit
– og ikke kun i tilfælde, hvor vedkommende er forhindret i at deltage i rej-
sen – at overdrage pakkerejsen til anden person, som opfylder alle betin-
gelserne for at deltage i rejsen og mod at betale eventuelle gebyrer og an-
dre omkostninger i forbindelse med overdragelsen. En sådan adgang til at
overdrage pakkerejsen findes imidlertid allerede i pakkerejselovens § 12.
Herudover foreslås der bl.a. indført en 8-procentsgrænse for prisstigninger
således, at prisen – i de tilfælde, hvor der er adgang til at sætte prisen op
(f.eks. ved ændringer i brændstofpriser) – ikke kan forhøjes med mere end
8 pct. i forhold til prisen på aftaletidspunktet. En sådan grænse findes ikke
i pakkerejseloven, og pakkerejseloven vil således skulle ændres på dette
punkt, hvis direktivforslaget vedtages.
Desuden lægges der op til at udvide oplysningspligten i forhold til det
gældende pakkerejsedirektiv, således at oplysningspligten vil omfatte en
række yderligere oplysninger som f.eks. oplysninger om, hvilket sprog
inkluderede aktiviteter vil foregå på og om adgangsforhold for
bevægelseshæmmede personer. Der lægges i den forbindelse også op til, at
omfanget af oplysningspligten ikke længere vil afhænge af, om der stilles
en brochure til rådighed for den rejsende.
Udvidelsen af oplysningspligten vil nødvendiggøre ændringer i de danske
regler på området, idet det dog bemærkes, at der efter de gældende danske
regler allerede er pligt til at meddele oplysninger om bl.a.
indkvarteringsstedets egnethed for bevægelseshæmmede personer.
Herudover vil direktivforslaget nødvendiggøre visse andre justeringer af
de danske regler på området, herunder i forhold til erstatning for ikke-
økonomisk skade.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 og 4 i samlenotatet af 20. november 2014.
4. Regeringens holdning
4.1.
Regeringen finder, at der bl.a. er behov for yderligere drøftelser og
undersøgelser med henblik på at klarlægge indholdet og konsekvenserne af
direktivforslaget og undgå tvivl.
I overensstemmelse med det forhandlingsmandat, som regeringen fik til-
slutning til på mødet i Folketingets Europaudvalg den 28. november 2014,
vil regeringen under de fortsatte forhandlinger op til og under rådsmødet
gøre gældende, at drøftelserne i arbejdsgruppen bør fortsættes. Hvis der
imidlertid er udsigt til et klart flertal blandt de øvrige medlemsstater for en
generel indstilling, er regeringens indvendinger imod forslaget dog ikke af
en sådan afgørende karakter, at regeringen vil gå imod et sådant flertal og
undlade at støtte forslaget. I en sådan situation vil regeringen dog fortsat
bl.a. arbejde på at få klarlagt indholdet og konsekvenserne af forslaget
nærmere i de efterfølgende forhandlinger om forslaget.
Som det blev tilkendegivet på mødet, vil jeg orientere udvalget om sagen,
herunder om de bestræbelser, der er gjort på at klarlægge indholdet og
konsekvenserne af forslaget nærmere, når det vurderes at være relevant.
Mette Frederiksen
/
Thomas Klyver
5