Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1546011_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015-6041
Den 3. september 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 7. august 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 67 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål nr. 67 (alm. del)
I forlængelse af svaret på MOF alm. del – spørgsmål 12 ønskes oplyst, om svaret
skal forstås således, at ministeren ikke vil nøjes med en ammoniakreduktion på 6
pct., sådan som Venstre før valget har spillet ud med, og i givet fald om
målsætningen nu er de allerede opnåede 16 pct. eller noget tredje.
Svar
Forpligtelsen til at reducere ammoniakemissionen med 24 % i 2020 ift. 2005 er
ikke indgået med den nuværende regerings støtte. Danmark er ganske vist helt i
front i EU med at reducere ammoniak. Men en forpligtelse til at reducere med 24
% er meget ambitiøst i forhold til den gennemsnitlige reduktionsforpligtelse i EU
på 6 %. Særligt i lyset af den betydelige usikkerhed der er forbundet med
emissionsfremskrivninger.
Som jeg allerede har oplyst om i min besvarelse af MOF alm. del – spørgsmål 12,
så har jeg derfor indledt drøftelser med EU Kommissionen om en mere fair
byrdefordeling i EU, for så vidt angår reduktion af ammoniak frem imod 2020.
I disse drøftelser lægger regeringen afgørende vægt på, at dansk landbrugs
konkurrencevilkår ikke forringes som følge af ammoniakmålet for 2020, og vi vil
tage hensyn til det væsentlige usikkerhedsspænd der er forbundet med grundlaget
for fastsættelsen af Danmarks ammoniakmål. Regeringen lægger derfor afgørende
vægt på, at det danske ammoniakmål for 2020 nedbringes i overensstemmelse
hermed.
Hvad dette betyder for den konkrete reduktionsprocent i 2020, er det endnu for
tidligt at sige noget om. Dette afhænger både af forhandlingerne i EU og af
emissionsudviklingen i Danmark.
Konsekvenserne i forhold til evt. ændret ammoniakudledning og deraf følgende
antal dødsfald, sygedage og samfundsøkonomisk omkostning (jf. MOF alm. del –
spørgsmål 68-71), er det således heller ikke på nuværende tidspunkt relevant at
foretage skøn for.
Danmarks andel af EU’s samlede ammoniakudledninger udgjorde i 2005 kun 2,3
% og er reduceret siden. De øvrige EU-lande står således for op mod 98 % af
udledningen. Det er derfor afgørende, at de øvrige medlemslande også løfter deres
del af opgaven, og regeringen finder ikke, at der i dag er tale om en fair
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, i forlængelse af svaret på MOF alm. del – spørgsmål 12, ønskes oplyst, om svaret skal forstås således, at ministeren ikke vil nøjes med en ammoniakreduktion på 6 pct., sådan som Venstre før valget har spillet ud med, og i givet fald om målsætningen nu er de allerede opnåede 16 pct. eller noget tredje, til miljø- og fødevareministeren
byrdefordeling mellem medlemslandene, når det gælder reduktionsmål. Derfor
har jeg indledt drøftelser med kommissionen om EU’s reduktionsmål i 2020.
Samlet set kunne man gøre meget mere på europæisk plan, hvis man så på fælles
virkemidler til at reducere udledningen af ammoniak. Siden 2002 har man i
Danmark haft et forbud mod bredspredning af gylle. Det ville have en stor effekt,
hvis dette krav blev udbredt til resten af EU
Eva Kjer Hansen
/
Claus Torp
2