Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1770047_0001.png
Miljøudvalget 2013-14
MIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 117
Offentligt (01)
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2014-970
Den 3. marts 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 27. januar 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 117 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Henrik Høgh (V).
Spørgsmål nr. 117 (alm. del)
Vil ministeren redegøre for processen ved fastlæggelsen af det danske
forhandlingsmandat i forbindelse med revisionen af Göteborgprotokollen,
herunder:
- ud fra hvilket mandat er forhandlingen foregået?
- hvordan og hvornår er de erhvervsøkonomiske konsekvenser af kravene til
ammoniakemission anskueliggjort under processen?
- er Folketinget blevet inddraget i forberedelserne til forhandlingen (inkl.
vurdering af mulige konsekvenser) og i givet fald hvornår og hvordan?
- er erhvervet blevet hørt i forbindelse med vurdering af de økonomiske
konsekvenser af ammoniak-kravene?
Svar
De internationale politiske forhandlinger af Gøteborg-protokollens revision
startede i efteråret 2011 med henblik på en færdiggørelse i maj 2012, efter en
længere periode med tekniske gennemgange og analyser.
EU-Kommissionen,
som forhandlede på EU’s vegne, gjorde dette på basis at et
forhandlingsmandat fra miljøministerrådet fra 2010. Ifølge dette kunne
Kommissionen forhandle reduktionsforpligtelser for EU og medlemsstaterne
indenfor rammerne af eksisterende lovgivninger og beslutninger. Dette
forhandlingsmandat var i med høring af miljøspecialudvalget.
Forhandlingsmandatet fra 2010 beroede på Rådets beslutninger om EU's
temastrategi om luftforurening, som udsprang af EU's 6. miljøhandlingsprogram.
Folketingets Europaudvalg blev orienteret af miljøministeren om temastrategien
forud for den politiske drøftelse på miljørådsmødet i december 2005 og igen forud
for vedtagelsen af rådskonklusionerne herom på miljørådsmødet i marts 2006.
Regeringens stillingstagen baserede sig på en opdateret fremskrivning af
emissionerne for 2020, som i efteråret 2011 blev udført af Aarhus Universitet/DCE
(tidligere Danmarks Miljøundersøgelser) for Miljøstyrelsen.
Miljøministeriet
Børsgade 4
1215 København K
Tlf. 72 54 60 00
Fax 33 32 22 27
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 765: Spm., om usikkerhedsanalysen udarbejdet af Aarhus Universitet/DCE i januar 2012 m.v., til miljø- og fødevareministeren
Fremskrivningen for 2020 var baseret på gældende regulering og politiske aftaler
og blev suppleret med en nærmere analyse i januar 2012 af usikkerhederne i
fremskrivningen, som også blev foretaget af DCE.
På den baggrund vurderede Regeringen, at Danmark kunne overholde de
kommende krav til udledninger uden yderligere tiltag. På den baggrund ville
forslaget umiddelbart hverken få statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
DCE’s fremskrivning baserede sig
for så vidt angår landbrugets forudsætninger
og emissioner
på input og dialog med både Videncentret for Landbrug,
Videncenter for Svineproduktion og Copenhagen Fur.
Folketinget blev den 25. april 2012 orienteret om den forestående afslutning af
forhandlingerne om revision af Gøteborg-protokollen samt om regeringens
holdning hertil, jf. normal praksis for internationale forhandlinger.
4. maj 2012 blev der i Geneve opnået enighed om den reviderede Gøteborg-
protokol.
25. maj 2012 blev Folketinget orienteret om resultatet af forhandlingerne og de
endelige reduktionsmål for Danmark, heriblandt de 24 % for ammoniak.
Kirsten Brosbøl
/
Claus Torp
2