Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0593 Bilag 2
Offentligt
1683219_0001.png
FAKTAARK - FOLKETINGETS EU-KONSULENTENHED / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
4-11-2016
Reform af ophavsret
FORVENTET MODSTAND?
Filmbranchen har været imod
oprindelseslandsprincippet, da
den er afhængig af finansiering
gennem salg af rettigheder for
hvert land.
Forslaget forsøger at komme
branchen i møde, ved at slå
fast, at aftalerne inkl. vederlag
skal tage højde for, hvor ud-
bredt brug af online tjenesten
er. Forslaget undtager også vi-
deo on demand-tjenester som
f.eks. Netflix. Der er også en
kattelem, idet forslaget taler
om, at man fortsat kan be-
grænse udnyttelsen af rettighe-
der via princippet om aftalefri-
hed (i fht f.eks. sprog), men det
er uklart hvad der ligger heri.
Ophavsret på det digitale indre marked
Hvorfor nye regler?
EU’s ophavsretsregler er fra inter-
nettes barndom og tager derfor
ikke højde ophavsretligt beskyttet
materiale på nettet. Derfor foreslår
Kommissionen en pakke, der skal:
A) udvide udbuddet af online tv
og radio på tværs af grænserne
B) finde en mere retfærdig ba-
lance mellem dem, der skaber
kreativt indhold, og dem, der tje-
ner penge på det på nettet
C) løse problemer med digitalise-
ret brug af ophavsretligt beskyttet
indhold i forskning, uddannelse og
kultur.
Oprindelseslandsprincip
Kommissionen foreslår et oprin-
delseslandsprincip for indhentning
af rettigheder til online udsendel-
ser, der enten kan ses efterføl-
gende eller samtidig med at de
sendes i flowtv. Det svarer til reg-
lerne i dag for udsendelser via ka-
bel og satellit. Princippet betyder,
at radio- og tv-selskaber kun skal
indhente rettigheder i deres hjem-
land, hvilket skal gøre det nem-
mere at håndtere rettigheder for
online udsendelser.
Obligatorisk kollektiv forvalt-
ning
Tv-pakker, der udbydes via nettet
i lukkede ip-net, skal være omfat-
tet af obligatorisk kollektiv forvalt-
ning af rettigheder, der betyder at
selskaberne kan indhente ret-
tigheder gennem organisationer,
der også repræsenterer rettig-
hedshavere, som ikke har overladt
forvaltningen af deres rettighed.
Harmoniserede undtagelser for
forskning, uddannelse og kultur
Ophavsretligt beskyttet materiale,
der bruges online af forskere, un-
dervisere og kulturarvsinstitutio-
ner skal være undtaget på ens vil-
kår i EU. I dag er undtagelserne
frivillige og forskellige. Der er til en
vis grad taget højde for den dan-
ske model, hvor uddannelsesinsti-
tutioner er med til at finansiere nye
undervisningsmaterialer gennem
aftalelicenser.
Forslagene omfatter også:
En ny eksklusiv ret for pressepub-
likationer, så online nyhedstjene-
ster (fx Google News) ikke kan ko-
piere mediers journalistiske ind-
hold uden tilladelse.
Regler for kulturarvsinstitutioners
digitale brug af ophavsretligt be-
skyttet værker, der ikke længere
forhandles.
EU-landene skal sikre, at et organ
kan bistå rettighedshavere, der
indgår aftaler med video on de-
mand-platforme (f.eks. Netflix).
Derudover omfattes disse ikke af
forslagenes bestemmelser.
Forslagene er udvalgt til nærheds-
tjek i Folketinget.
FORVENTET OPBAKNING?
Særlig musikbranchen havde
gerne set, at digitale platforme
som YouTube kunne holdes
ansvarlige for brud på ophavs-
retten på deres tjeneste. Det
ville kræve ændring i e-han-
delsdirektivet. I stedet foreslår
Kommissionen blødere be-
stemmelser: at sådanne tjene-
ster skal bruge genkendelses-
værktøjer til identificere op-
havsretligt beskyttede værker.
Musikbrancen kalder det derfor
et skridt – omend utilstrække-
ligt –i den rigtige retning.
ØKONOMISKE
KVENSER
KONSE-
Regeringen anfører, at forsla-
get ikke får statsfinansielle kon-
sekvenser, og at de samfunds-
og erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser ikke kan opgøres på
nuværende tidspunkt.
HVAD ER NÆRHEDSPRINCIPPET?
Formålet med EU’s nærhedsprincip er at sørge for, at EU ikke lovgi-
ver, hvis det bedre og mere effektivt kan gøres nationalt eller lokalt.
Hvis et parlament vurderer, at et forslag er i strid med nærhedsprin-
cippet, sender det sin indsigelse til Kommissionen i form af en ’be-
grundet udtalelse’ inden for 8 uger. Hvis 1/3 af de nationale parla-
menter gør indsigelser mod et forslag, skal Kommissionen revurdere
forslaget. Dette kaldes et gult kort. Kommissionen kan trække forsla-
get tilbage eller begrunde, hvorfor det fastholdes. Hvis halvdelen af
de nationale parlamenter finder et forslag i strid med nærhedsprincip-
pet, kan lovforslaget helt stoppes af et flertal i Rådet eller Europa-Par-
lamentet. Dette kaldes et orange kort.
KOM (2016)593 OG KOM(2016)594
FREMSAT 14. SEPTEMBER 2016