Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0489 Bilag 1
Offentligt
1811541_0001.png
kom (2017) 0489 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 13. september 2017 forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbin-
delse med andre betalingsmidler end kontanter og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2001/413/RIA. Direktivforslaget fremsættes for at ajour-
føre og supplere Rådets rammeafgørelse 2001/413/RIA, da denne ikke i til-
strækkelig grad kan imødegå nye udfordringer og teknologiske nyskabelser
såsom virtuelle valutaer og mobilbetaling.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 83, stk. 1. Forslaget er
således omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
3. Indhold
3.1. Generelt
Forslaget har til formål at fastlægge minimumsregler vedrørende medlems-
staternes strafferetlige lovgivning om bekæmpelse af svig og forfalskning i
forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter. Direktivforslaget in-
deholder således minimumsregler om afgrænsningen af strafbare handlinger
og sanktioner vedrørende svig og forfalskning i forbindelse med andre be-
talingsmidler end kontanter. Derudover indeholder forslaget bl.a. krav til
medlemsstaternes straffemyndighed, udveksling af oplysninger og efter-
forskningsmidler.
3.2. Definitioner
Direktivforslaget indeholder en række definitioner af bl.a. de omfattede be-
talingsmidler m.v. Definitionerne svarer hovedsagligt til definitioner an-
vendt i andre EU-retsakter, herunder særligt Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2015/2366 om betalingstjenester i det indre marked.
3.3. Kriminalisering af svig og forfalskning i forbindelse med andre be-
talingsmidler end kontanter
Forslaget indeholder bestemmelser, der forpligter medlemsstaterne til at kri-
minalisere en række handlinger i forbindelse med svig eller forfalskning af
andre betalingsmidler end kontanter, når disse handlinger er foretaget med
forsæt.
2
kom (2017) 0489 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter
1811541_0003.png
Forslagets artikel 3 forpligter således medlemsstaterne til at kriminalisere
forsætlig svigagtig anvendelse af et stjålet eller på anden vis uretmæssigt
tilegnet betalingsinstrument og svigagtig anvendelse af et forfalsket eller
falsk betalingsinstrument. Forpligtelsen vedrører alle betalingsinstrumenter,
uanset om de er fysiske eller ej, herunder stjålne eller forfalskede betalings-
oplysninger eller andre data, der giver mulighed for at iværksætte betalings-
ordre eller pengeoverførsler, herunder bl.a. af virtuelle valutaer.
Forslagets artikel 4 forpligter endvidere medlemsstaterne til at kriminalisere
visse forberedende handlinger, selvom de ikke umiddelbart udgør det fakti-
ske tilfælde af svig, når disse er foretaget med forsæt. Artiklen omfatter bl.a.
tyveri (litra a) eller forfalskning af et betalingsinstrument med henblik på
svigagtig anvendelse (litra b). Artiklen omfatter endvidere visse handlinger
i forbindelse med ulovlig handel med stjålne eller forfalskede betalingsin-
strumenter, herunder besiddelse, distribution eller på anden måde stillen til
rådighed af et stjålet eller på anden vis uretmæssigt tilegnet betalingsoplys-
ninger eller af et gengivet eller forfalsket betalingsinstrument med henblik
på svigagtig anvendelse eller tilfælde, hvor gerningsmanden er bekendt med
risikoen for svigagtig anvendelse (litra c). Bestemmelsen om forberedende
handling omfatter ligeledes alle betalingsinstrumenter.
Forslagets bestemmelser om kriminalisering omfatter derudover i artikel 5
forsætlige handlinger, der gennemfører eller faciliterer en overførsel af
penge, pengeværdier eller virtuelle valutaer med henblik på at give ger-
ningsmanden eller en tredjemand en uretmæssig fortjeneste ved at forhindre
eller gribe ind i et informationssystems rette funktion eller indlæse, ændre,
slette, overføre eller tilbageholde elektroniske data.
Endvidere skal fremstilling, salg, erhvervelse med henblik på bl.a. anven-
delse, salg, distribution eller på anden måde stillen til rådighed af anordnin-
ger, instrumenter, elektroniske data eller andre midler, der er udformet med
henblik på at begå lovovertrædelser omfattet af artikel 4(a) og (b) om bl.a.
tyveri af et betalingsinstrument eller forfalskning af betalingsinstrumenter
med henblik på svigagtig anvendelse udgøre en strafbar handling, når dette
er sket forsætligt med henblik på at begå svig, jf. artikel 6. Dette gælder også
ved lovovertrædelser omfattet af artikel 5.
3
kom (2017) 0489 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter
3.4. Medvirken og forsøg
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget kriminalisere anstiftelse, medvirken,
tilskyndelse og forsøg på de af direktivet omfattede handlinger.
3.5. Sanktioner over for fysiske personer
Forslaget forpligter medlemsstaterne til at sikre strafferetlige sanktioner, der
er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og som har en
afskrækkende virkning.
Ifølge forslaget skal overtrædelser af artikel 3, 4 og 5 kunne straffes med
fængsel i mindst 3 år. Disse overtrædelser skal endvidere kunne straffes med
en maksimumstraf på fængsel i mindst 5 år, når de er begået inden for ram-
merne af en kriminel organisation eller de forårsager omfattende eller bety-
delig skade eller en fortjeneste på mindst 20.000 EUR (ca. 150.000 kr.).
Ifølge forslaget skal overtrædelser af artikel 6 straffes med en maksimum-
straf på fængsel i mindst 2 år.
3.6. Juridiske personers ansvar
Forslaget indebærer, at medlemsstaterne skal sikre, at juridiske personer kan
drages til ansvar for overtrædelser af direktivet, når handlingen er begået for
at skaffe den juridiske person vinding og af en person, der handler enten
alene eller som medlem af et organ under den juridiske person, og som har
en ledende stilling inden for den juridiske person. På samme måde skal
manglende tilsyn fra de nævnte personer i forhold til personer, der er under-
lagt den juridiske person kunne straffes. Medlemsstaterne skal ligeledes
sikre, at juridiske personers ansvar ikke udelukker strafforfølgning af fysi-
ske personer, der overtræder direktivet.
Sanktionerne over for juridiske personer skal ligeledes være effektive, stå i
rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og have en afskrækkende virk-
ning. Sanktionerne skal omfatte en strafferetlig eller administrativ bøde og
kan omfatte andre sanktioner, herunder udelukkelse fra offentlige ydelser
eller tilskud, midlertidig eller varigt forbud mod at udøve erhvervsvirksom-
hed eller likvidation efter retskendelse.
4
kom (2017) 0489 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter
3.7. Straffemyndighed
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget fastlægge deres straffemyndighed, så-
ledes at de kriminaliserede handlinger kan straffes, når forbrydelsen helt el-
ler delvist er begået på medlemsstatens område, gerningsmanden er stats-
borger i medlemsstaten eller lovovertrædelsen medfører skade på dens om-
råde, herunder skade som følge af identitetstyveri. Medlemsstaterne kan
vælge at fastlægge straffemyndighed i visse yderligere tilfælde.
3.8. Efterforskning og udveksling af oplysninger
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at de, som er ansvarlige for ef-
terforskning eller retsforfølgning af de efter direktivet kriminaliserede hand-
linger, råder over effektive efterforskningsredskaber, såsom dem, der an-
vendes i forbindelse med organiseret kriminalitet eller anden grov krimina-
litet.
Ifølge forslaget skal medlemsstaterne endvidere træffe de foranstaltninger,
der er nødvendige for at sikre, at private parter, som i henhold til national
lovgivning har pligt til at udlevere relevante oplysninger i forbindelse med
efterforskningen af direktivforslagets overtrædelser, udleverer disse oplys-
ninger uden unødigt ophold.
3.9. Udveksling af oplysninger og anmeldelse af kriminalitet
Efter forslaget skal medlemsstaterne med henblik på udveksling af oplys-
ninger sikre, at de har et nationalt operationelt kontaktpunkt, som står til
disposition døgnet rundt alle ugens dage, og som inden for 8 timer er i stand
til at angive, om anmodningen vil blive imødekommet. Medlemsstaterne
skal samtidig sikre, at passende anmeldelseskanaler for så vidt angår over-
trædelser af direktivet er til rådighed.
3.10. Ofre, forebyggelse og statistik
Forslaget indeholder endvidere bestemmelser om hjælp og støtte til ofre,
forebyggelse og om overvågning og statistik. Efter disse bestemmelser skal
medlemsstaterne sikre, at såvel juridiske som fysiske personer, der har lidt
skade som følge af de overtrædelser direktivet omhandler, får oplysninger
og vejledning. Medlemsstaterne skal endvidere iværksætte passende tiltag
til forebyggelse, herunder f.eks. informations- og bevidstgørelseskampag-
ner eller forsknings- og uddannelsesprogrammer.
5
kom (2017) 0489 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter
Forslagets bestemmelser om overvågning og statistik omfatter bl.a. opret-
telse af et overvågningsprogram under Kommissionen, hvor medlemssta-
terne skal indberette statistisk, herunder bl.a. antal overtrædelser omfattet af
direktivet, antal efterforskede sager og antal personer, der er blevet retsfor-
fulgt og dømt.
3.11. Erstatning af rammeafgørelse 2001/413/RIA
For de medlemsstater, der er bundet af det forslåede direktiv, erstattes ram-
meafgørelse 2001/413/RIA om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbin-
delse med andre betalingsmidler end kontanter af direktivet. Det bemærkes,
at rammeafgørelsens artikel 10(1)(b), om udlevering af statsborgere ikke fø-
res videre i direktivet, da bestemmelsen er blevet erstattet af Rådets ramme-
afgørelse 2002/584/RIA om den europæiske arrestordre.
4. Europa-Parlamentet
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at svig i forbindelse med kontantløse betalinger
har en betydelig grænseoverskridende dimension både inden for EU og i
resten af verden. Det fremgår endvidere af forslaget, at denne form for kri-
minalitet skaber situationer, hvor ofret, gerningsmanden og bevismaterialet
alle kan være underlagt forskellige nationale retsregler i EU. Kommissionen
anfører yderligere, at det vil være en udfordring for det enkelte land effektivt
at bekæmpe denne type kriminalitet uden et fælles sæt minimumsregler, og
at behovet for foranstaltninger på EU-plan blev anerkendt i forbindelse med
indførelse af rammeafgørelse 2001/413/RIA.
Forslaget vurderes
af de af Kommissionen anførte grunde
at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Efter dansk ret vil svigagtig anvendelse og forfalskning af betalingsinstru-
menter efter omstændighederne kunne være omfattet af en række bestem-
melser i straffeloven, herunder § 169 a om falske elektroniske penge, § 263
a om uretmæssigt salg eller videregivelse af koder eller andet adgangsmid-
del, § 276 om tyveri, § 277 om ulovlig omgang med hittegods, § 278 om
6
kom (2017) 0489 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter
underslæb, § 279 om bedrageri, § 279 a om databedrageri, § 290 om hæleri
og § 301 om uberettiget brug af oplysninger knyttet til betalingskort.
Efter straffelovens § 169 a straffes den, der uretmæssigt fremstiller, skaffer
sig eller udbreder falske elektroniske penge med forsæt til, at de anvendes
som ægte med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf. § 169, stk. 1.
Straffen kan stige til fængsel i 6 år, hvis handlingen er af særligt grov be-
skaffenhed, herunder navnlig på grund af den måde, den er udført på, eller
på grund af beløbets størrelse, jf. § 169 a, stk. 3.
Efter straffelovens § 263 a straffes bl.a. den, der uretmæssigt erhvervsmæs-
sigt sælger eller i en videre kreds udbreder en kode eller andet adgangsmid-
del til et ikke offentligt tilgængeligt informationssystem, hvortil adgangen
er beskyttet med kode eller anden særlig adgangsbegrænsning med bøde el-
ler fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Sker videregivelse m.v. under særligt
skærpende omstændigheder, er straffen fængsel indtil 6 år. Som særligt
skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor videregivelsen m.v.
sker i særligt stort omfang eller indebærer særlig risiko for betydelig skade.
For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager en frem-
med rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens til-
egnelse, jf. straffelovens § 276. Tyveri straffes med fængsel indtil 1 år og 6
måneder, jf. § 285, stk. 1. Straffen kan stige til fængsel indtil 6 år, når for-
brydelsen er af særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af udførelses-
måden, eller fordi forbrydelsen er udført af flere i forening eller under med-
tagelse af våben eller andet farligt redskab eller middel, eller på grund af de
stjålne genstandes betydelige værdi eller de forhold, under hvilke de befandt
sig, eller fordi der er tale om tyveri begået som led i organiseret indbruds-
kriminalitet, eller fordi der er tale om systematisk eller organiseret afpres-
ning, eller når et større antal forbrydelser er begået, jf.§ 286, stk. 1.
For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for derigennem at
skaffe sig eller andre uberettiget vinding tilegner sig en fremmed rørlig ting,
som ikke er i nogens varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse eller på
lignende tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt, jf. straffe-
lovens § 277. Ulovlig omgang med hittegods straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder, jf. § 285, stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i
indtil 8 år, når forbrydelsen er af særligt grov beskaffenhed navnlig på grund
af udførelsesmåden, eller fordi forbrydelsen er udført af flere i forening, el-
ler som følge af omfanget af den opnåede eller tilsigtede vinding, eller når
et større antal forbrydelser er begået, jf. § 286, stk. 2.
7
kom (2017) 0489 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter
For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding bl.a. tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans
varetægt, uden at forholdet er omfattet af tyveribestemmelsen, jf. straffelo-
vens § 278, stk. 1, nr. 1. Underslæb straffes med fængsel indtil 1 år og 6
måneder, jf. § 285, stk. 1. Straffen kan, når forbrydelsen er af særlig grov
beskaffenhed, stige til fængsel i indtil 8 år, jf. § 286, stk. 2.
For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre ube-
rettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vild-
farelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der
påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver af-
gørende, et formuetab, jf. straffelovens § 279. Bedrageri straffes med fæng-
sel indtil 1 år og 6 måneder, jf. § 285, stk. 1. Straffen kan, når forbrydelsen
er af særlig grov beskaffenhed, stige til fængsel i indtil 8 år, jf. § 286, stk. 2.
For databedrageri straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding retsstridigt ændrer, tilføjer eller sletter oplysninger eller
programmer til elektronisk databehandling eller i øvrigt retsstridigt søger at
påvirke resultatet af sådan databehandling, jf. straffelovens § 279 a. Data-
bedrageri straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf. straffelovens §
285, stk. 1. Straffen kan, når forbrydelsen er af særlig grov beskaffenhed,
stige til fængsel i indtil 8 år, jf. § 286, stk. 2.
For bedrageri, databedrageri, tyveri, ulovlig omgang med hittegods og un-
derslæb gælder det, at når overtrædelsen er af mindre strafværdighed på
grund af de omstændigheder, hvorunder handlingen er begået, de tilvendte
genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning eller af andre grunde,
er straffen bøde. Under i øvrigt formildende omstændigheder kan straffen
bortfalde, jf. § 287, stk. 1.
For hæleri straffes den, som uberettiget modtager eller skaffer sig eller andre
del i udbytte, der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse, og den, der ube-
rettiget ved at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse eller på
lignende måde efterfølgende virker til at sikre en anden udbyttet af en straf-
bar lovovertrædelse med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf.
straffelovens § 290, stk. 1. Straffen kan stige til fængsel i 6 år, når hæleriet
er af særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af forbrydelsens erhvervs-
mæssige eller professionelle karakter eller som følge af den opnåede eller
tilsigtede vinding, eller når et større antal forbrydelser er begået, jf. straffe-
lovens § 290, stk. 2.
8
kom (2017) 0489 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter
Efter straffelovens § 301 straffes den, der med forsæt til uberettiget anven-
delse fremstiller, skaffer sig, besidder eller videregiver oplysninger, som
identificerer et betalingsmiddel, der er tildelt andre, eller genererede beta-
lingskortnumre med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Sker vide-
regivelsen m.v. i en videre kreds eller under i øvrigt særligt skærpende om-
stændigheder, er straffen fængsel indtil 6 år. Bestemmelsen finder ikke an-
vendelse på ægte betalingskort, hvor sådanne handling dog efter omstæn-
dighederne kan straffes efter andre bestemmelser om berigelsesforbrydelser
i straffeloven.
Medvirken, tilskyndelse eller forsøg i forhold til overtrædelse af straffelo-
vens bestemmelser er strafbart i medfør af straffelovens §§ 21 og 23.
Der er i straffelovens §§ 6-12 fastsat regler om dansk straffemyndighed.
Efter retsplejeloven kan der som led i efterforskningen af lovovertrædelser
under en række nærmere betingelser anvendes forskellige straffeprocessu-
elle tvangsindgreb, herunder indgreb i meddelelseshemmeligheden, obser-
vation, dataaflæsning, ransagning, beslaglæggelse og edition. Det er bl.a. en
betingelse for anvendelse af visse af de nævnte straffeprocessuelle indgreb,
at efterforskningen angår en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes
med fængsel i 6 år eller derover.
Rammeafgørelse 2001/413/RIA om bekæmpelse af svig og forfalskning i
forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter, der er gennemført i
dansk ret, erstattes af direktivforslaget. Grundet retsforbeholdet vil ramme-
afgørelsen forsat være bindende for Danmark. Rammeafgørelsens artikel
10(b)(1) om udlevering af statsborgere, der i en anden medlemsstat er sigtet
for at have udvist en strafbar adfærd som beskrevet i rammeafgørelsen er
erstattet af Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA om den europæiske ar-
restordre og overgivelse mellem medlemsstaterne, der er gennemført i dansk
ret ved lov om udlevering af lovovertrædere.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget er fremsat efter TEUF artikel 83, stk. 1, der er omfattet af det dan-
ske retsforbehold. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af direktiv-
forslaget, ligesom direktivet ikke vil være bindende for eller finde anven-
delse i Danmark.
9
kom (2017) 0489 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter
Forslaget har således hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dom-
merforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Forenin-
gen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Offentlige Ankla-
gere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut), Handelshøjskolen i
Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettigheder, Kriminalpoli-
tisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet
(Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Høringsfristen er fastsat til den 17. november 2017.
9. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige medlems-
stater til selve forslaget.
10. Regeringens
foreløbige
generelle holdning
Fra dansk side er man positivt indstillet over for intentionerne om på EU-
plan at styrke den strafferetlige bekæmpelse af svig og forfalskning i forbin-
delse med andre betalingsmidler end kontanter.
11. Tidligere forlæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
10