Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 164
Offentligt
2324581_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
FOR / LAN
Dato
26. januar 2021
J nr.
2019-90526
/CHFE
Høringsnotat vedr. udkast til revideret bekendtgørelse om undtagelse af anlæg og
sideordnede aktiviteter fra elforsyningsloven
I det følgende vil de indkomne høringssvar blive gennemgået efterfulgt af ministeriets
bemærkninger. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om
svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Ud over de ændringer i bekendtgørelsen, som høringssvarene har givet anledning til, er der
foretaget en række andre ændringer af mindre betydning, herunder præciseringer og
lovtekniske ændringer.
I denne forbindelse henvises der særligt til,
at begrebet ”tilknyttet aktivitet”, der er blevet
brugt i bekendtgørelsen nr. 358 af 20. maj 2003, som bliver erstattet af nærværende
bekendtgørelse, er blevet præciseret i forhold til høringsudgaven således, at det fremgår, at
der er tale om
”virksomhed,
som har nær sammenhæng til netvirksomhed (tilknyttede
aktiviteter)”.
Dette skyldes, at samme terminologi bruges i forbindelse med de bestemmelser i lov om
elforsyning, der omhandler kommuners hjemmel til at varetage andre aktiviteter end dem,
der direkte er omfattet af elforsyningsloven. Historisk har afgrænsningen af de aktiviteter,
som kommuner må varetage i medfør af lov om elforsyning ud over de direkte omfattede
aktiviteter, og afgrænsningen af de aktiviteter netvirksomhederne må varetage ved siden af
netvirksomhed, haft sammenhæng. Derfor anses det som hensigtsmæssigt at tilpasse
terminologien til den for kommuner siden 2007 brugte terminologi, jf. lov nr. 503 af 17. juni
2008 om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning og
lov om Energinet.dk. Vejledning om hvilke aktiviteter, der efter deres art kan anses at
værende virksomhed, som har nær sammenhæng til netvirksomhed, findes i § 3, stk. 1, i
bekendtgørelse nr.
1133 af 27. november 2008 om kommuners og Energinet.dk’s deltagelse
i anden virksomhed, som har nær tilknytning til deres hovedvirksomhed efter
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
2324581_0002.png
elforsyningsloven
1
. Det understreges, at nærværende bekendtgørelse ikke berører
spørgsmålet om, hvilke aktiviteter en kommune har hjemmel til at varetage.
Når der i det følgende henvises til §§-betegnelser, refereres til §§-betegnelser i
høringsudkastet for bekendtgørelsen, medmindre andet fremgår.
***
Dansk Energis
forståelse er, at undtagelsen fra kravet om, at aktiviteter skal udøves i
selvstændige selskaber alene finder anvendelse i forhold til vertikalt integrerede
netvirksomheder. Det er uklart for Dansk Energi, om det er hensigten med ændringen, at en
netvirksomhed, der ikke er vertikalt integreret, ikke vil kunne undtages fra kravet om
selskabsmæssig adskillelse.
Endvidere anfører Dansk Energi i forhold til § 3, stk. 4, i høringsudkastet, at det er
uhensigtsmæssigt, at der under en bestemmelse om krav til regnskaber henvises til
forpligtelsen til at undgå forskelsbehandling og krydssubsidiering. Dansk Energi er enig i, at
en netvirksomhed hverken må forskelsbehandle eller krydssubsidiere og henviser til, at der
er tale om grundlæggende principper, der allerede er indeholdt i andre bestemmelser i lov
om elforsyning, såsom § 24 (forbud mod begunstigelse) og § 46 (sikring om
markedsmæssighed i aftaler). Dansk Energi mener, at kravet i bekendtgørelsens § 3, stk. 4,
bør udgå. I stedet for kan der indsættes et nyt krav i bekendtgørelsen om program for intern
overvågning. Dette krav skal forpligte netvirksomheder i deres programmer til at beskrive
tiltag, der skal sikre, at netvirksomheder, der har tilknyttede aktiviteter i virksomheden, holder
disse regnskabsmæssig adskilt.
Energistyrelsens bemærkninger:
Undtagelsen fra kravet om selskabsmæssig adskillelse inden for de rammer, der er fastsat i
bekendtgørelsen, finder, modsat Dansk Energis forståelse, ikke alene anvendelse i forhold til
vertikalt integrerede netvirksomheder. Undtagelsesmuligheden bibeholdes, som hidtil, også
for ikke-vertikalt integrerede netvirksomheder forudsat, at de har mindre end
100.000 tilsluttede kunder. Formuleringen i bekendtgørelsen, der refererer til
”netvirksomheder, der alene eller sammen med andre netvirksomheder inden for samme
vertikalt integreret virksomhed har mindre end 100.000 tilsluttede elforbrugere”, genspejler
formuleringen i hjemlen i § 47, stk. 5, i lov om elforsyning. Af bemærkningerne til ændringen
af § 47, stk. 5, ved L 67 af 30. oktober 2020 fremgår det, at formålet med den ændrede
ordlyd er at sikre en korrekt gennemførelse af elmarkedsdirektivets artikel 35, stk. 4. Navnlig
fremgår følgende af bemærkningerne:
” Forslaget
vil medføre, at ministerens bemyndigelse til at undtage
netvirksomheder fra kravet om selskabsmæssig adskillelse, kun vil gælde i
forhold til netvirksomheder, der er vertikalt integreret, hvis deres antal
kunder, sammen med det antal kunder i andre netvirksomheder i samme
vertikalt integreret virksomhed, ligger under 100.000-grænsen. Indgår
netvirksomheden ikke i en vertikalt integreret virksomhed, vil det fortsat,
ligesom hidtil, kun være netvirksomhedens kunder, der vil tælle med.”
I forhold til den foreslåede bestemmelse hvorefter det under revisionen skal undersøges, om
forpligtelsen til at undgå forskelsbehandling og krydssubsidiering overholdes, bemærkes det,
1
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2008/1133
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
2324581_0003.png
at bestemmelsen er blevet revurderet i anledning af de modtagne høringssvar, herunder
FSR
danske revisorers høringssvar, jf. nedenfor. Bestemmelsen skulle have til formål at
sikre gennemførelse af direktivets enslydende krav i artikel 56, stk. 4. Det er blevet vurderet,
at formålet med direktivbestemmelsen er at sikre, at der kun regnskabsføres omkostninger
for netvirksomhedens aktivitet, dvs. den bevillingspligtige aktivitet, der kan henføres dertil.
Det vurderes, at dette formål allerede tilgodeses i medfør af Forsyningstilsynets
bekendtgørelse om reguleringsregnskaber og den revisorinstruks, der indgår i
bekendtgørelsen. Herefter påser revisoren, at de regnskabsoplysninger, der aflægges til
Forsyningstilsynet i reguleringsregnskabet, kan henføres til den bevillingspligtige aktivitet,
dvs. den egentlige netvirksomhedsaktivitet. Hvis den aktivitet, som visse netvirksomheder
måtte udøve uden selskabsmæssig adskillelse i medfør af bekendtgørelsen om sideordnede
aktiviteter ikke er en del af netvirksomhedens bevillingspligtige aktivitet, bør der heller ikke
indgå omkostninger fra disse i de aflagte reguleringsregnskaber, hvilket revisor skal påse.
Det er derfor vurderet, at bestemmelsen om revision i bekendtgørelsens høringsudkast kan
udgå.
FSR
danske revisorer
anfører, at det bør tilføjes efter hvilken begrebsramme fx
årsregnskabsloven, regnskaberne skal udarbejdes efter. FSR påpeger, at der ikke fremgår
et egentlig krav om revision i bekendtgørelsen. Det er ikke klart, hvad der ønskes revideret.
Endelig savner FSR en definition af begreberne krydssubsidiering og forskelsbehandling.
Energistyrelsens bemærkninger:
Krav om revision efter årsregnskabsloven fremgår af § 85, stk. 1, i lov om elforsyning. Der er
tilføjet en henvisning til denne bestemmelse i bekendtgørelsen. Det der revideres, er
netvirksomhedens regnskaber, herunder de særskilte aktivitetsbaserede regnskaber.
Dansk Fjernvarme
støtter kravet om revision i bekendtgørelsens § 3, stk. 4, mhp. at undgå
forskelsbehandling og krydssubsidiering.
Energistyrelsens bemærkninger:
Som det fremgår af Energistyrelsens bemærkninger til Dansk Energi og FSR, se ovenfor,
udgår revisionskravet, dog varetages formålet med bestemmelsen i medfør af gældende
bestemmelser i Forsyningstilsynets bekendtgørelse om reguleringsregnskaber.
De Frie Energiselskaber
finder, at undtagelsesmulighed for virksomheder med under
100.000 tilsluttede elforbrugere generelt bør afskaffes og mener, at elmarkedsdirektivets
bestemmelse, der giver mulighed for at undtage virksomheder fra kravet om
selskabsmæssig adskillelse, ikke er påtænkt at kunne benyttes af hovedparten af
selskaberne.
Energistyrelsens bemærkninger:
Elmarkedsdirektivet stiller kun krav om selskabsmæssig adskillelse for vertikalt integrerede
netvirksomheder. Kravet om selskabsmæssig adskillelse efter lov om elforsyning gælder
bredt. Bekendtgørelsen tillader kun undtagelser fra kravet om selskabsmæssig adskillelse
for begrænsede aktiviteter og også kun inden for et vist økonomisk omfang i forhold til
hovedvirksomheden, netvirksomhedsaktiviteten. Der er samlet set ikke fundet anledning til at
begrænse undtagelsesmuligheden set i forhold til antal tilsluttede elforbrugere ifm. revision
af den eksisterende bekendtgørelse om undtagelse af anlæg og sideordnede aktiviteter fra
elforsyningsloven.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
2324581_0004.png
Landbrug & Fødevarer
støtter kravet om regnskabsmæssig adskillelse og om revision i
bekendtgørelsens § 3, stk. 4, mhp. at undgå forskelsbehandling og krydssubsidiering.
Endvidere støtter Landbrug & Fødevarer bekendtgørelsens minimumsgrænse for
undtagelsesmuligheden fra kravet om selskabsmæssig adskillelse efter bekendtgørelsen,
men finder at der bør tilføjes, at grænsen skal revideres løbende på baggrund af den
strukturelle udvikling af elmarkedet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Der henvises til Energistyrelsens bemærkningerne til Dansk Fjernvarme og De Frie
Energiselskabers høringssvar.
Side 4/4