Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2326168_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
28. januar 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2021-0030-5378.
Dok.:
1780812.
Besvarelse af spørgsmål nr. 458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 458 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. januar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om politiet og kriminalforsorgen er underlagt EU’s arbejdsdirektiv, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for om politiet og kriminalforsorgen er
underlagt EU’s arbejdsdirektiv,
herunder 48-timers reglen, og
vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, om politiet og
kriminalforsorgen overholder reglerne for kompensation, jf. 48-
timers reglen i
EU's arbejdsdirektiv?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet om en
udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende:
”Arbejdstidsdirektivet
(Europa-Parlamentets og Rådets Direk-
tiv 2003/88/EF af 4. november 2003 om visse aspekter i forbin-
delse med tilrettelæggelse af arbejdstiden) indeholder i artikel 1,
stk. 3, følgende bestemmelse om direktivets anvendelsesom-
råde:
”Dette direktiv finder anvendelse på alle former for
private og offentlige aktiviteter som defineret i arti-
kel 2 i direktiv 89/391/EØF, jf. dog nærværende di-
rektivs artikel 14, 17, 18 og 19.”
Artikel 2 i direktiv 89/391/EØF (det såkaldte ”rammedirektiv
om arbejdsmiljø”) har følgende ordlyd:
”1. Dette direktiv finder
anvendelse på alle former
for private og offentlige aktiviteter (industri, land-
brug, handel, administration, tjenesteydelser, under-
visning, kulturel virksomhed, fritidsbeskæftigelse
osv.).
2. Dette direktiv finder ikke anvendelse, når særlige
forhold i tilknytning til visse specifikke aktiviteter i
den offentlige tjeneste, f.eks. i de væbnede styrker
eller inden for politiet, eller til visse specifikke akti-
viteter i civilbeskyttelsestjenesterne på afgørende
vis taler imod dets anvendelse.
I så fald skal det påses, at arbejdstagernes sikkerhed
og sundhed sikres i videst muligt omfang i overens-
stemmelse med målsætningerne i dette direktiv.”
Udgangspunktet er således, at arbejdstidsdirektivet, herunder
48-timersreglen i direktivets artikel 6, b), finder anvendelse for
ansatte i politiet og kriminalforsorgen. Det er dog ikke tilfældet,
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om politiet og kriminalforsorgen er underlagt EU’s arbejdsdirektiv, til justitsministeren
hvis
særlige forhold
i tilknytning til visse
specifikke aktiviteter
afgørende vis
taler imod direktivets anvendelse.
Det antages generelt, at der her er tale om en meget snæver und-
tagelse fra udgangspunktet (se f.eks. Kommissionens Fortolk-
ningsmeddelelse af 24. maj 2017, 2017C 165/01, side 11-12).
Bestemmelsen undtager ikke f.eks. politiets aktiviteter generelt,
men giver alene mulighed for at gå ud over direktivets rammer
under ”alvorlige omstændigheder af exceptionelt omfang”. EU-
Domstolen har tillige udtalt, at omstændighederne skal være
kendetegnet ved, at de på grund af deres karakter umuliggør
planlægning af arbejdstiden. Det vil være et domstolsanlig-
gende, eventuelt et anliggende for EU-Domstolen, om sådanne
omstændigheder konkret foreligger.
Der kan i øvrigt vedrørende EU-Domstolens praksis om arbejds-
tidsdirektivets anvendelsesområde f.eks. henvises til C-52/04
(Feuerwehr Hamburg), hvor direktivets bestemmelser fandt an-
vendelse på indsatsstyrkerne i offentligt brandvæsen, og til C-
227/09 (Accardo), hvor direktivets bestemmelser fandt anven-
delse på kommunalt ansatte politifolk.
Det må på baggrund af ovenstående konkluderes, at arbejdstids-
direktivets bestemmelser
herunder 48-timersreglen og også di-
rektivets forskellige undtagelsesmuligheder
finder anvendelse
i forhold til ansatte i politi og kriminalforsorg, medmindre der
er tale om helt ekstraordinære omstændigheder, der er til hinder
for tilrettelæggelse af arbejdstiden på almindelig vis.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at både tjenestemandsansatte og over-
enskomstansatte i politiet er omfattet af
aftale om visse aspekter
i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden,
indgået den
18. juli 2003. Aftalen implementerer arbejdstidsdirektivet og er
vedlagt
cirkulære nr. 91 af 18. juli 2003 om aftale om visse
aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden.
Af-
talen indeholder dog visse undtagelser, hvorfor der kan være
nogle af politiets aktiviteter, der ikke er omfattet.
Politiet har derudover en mindre gruppe individuelt ansatte.
Disse er som hovedregel ansat på vilkår svarende til en specifik
statslig overenskomst og er således omfattet af reglerne i oven-
nævnte aftale. I tilfælde, hvor en individuelt ansat ikke har aftalt
vilkår svarende til en statslig overenskomst, er direktivet imple-
menteret ved bekendtgørelse af lov om gennemførelse af dele af
arbejdstidsdirektivet (lovbekendtgørelse nr. 896 af 24/8/2004)
(arbejdstidsdirektivgennemførelsesloven).
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om politiet og kriminalforsorgen er underlagt EU’s arbejdsdirektiv, til justitsministeren
Der er ikke i aftalen eller i direktivet fastsat regler om kompen-
sation knyttet til 48-timers reglen. Direktivet fastsætter derimod
regler om kompenserende hvileperioder og fridøgn, hvilket er
implementeret i den danske arbejdsmiljølovgivning og i gæl-
dende arbejdstidsaftaler, som politiet følger.
I forhold til en eventuel godtgørelse for overtrædelse af 48-ti-
mers reglen følger det af de almindelige fagretlige regler, at ar-
bejdsgiver kan ikendes en bod, hvis der sker brud på kollektive
aftaler eller overenskomster. Derudover følger det af § 8 i ar-
bejdstidsdirektivgennemførelsesloven, at en medarbejder kan
tilkendes en godtgørelse, hvis medarbejderens rettigheder er
krænket efter loven.
Det bemærkes i øvrigt, at politiet generelt har stort fokus på reg-
lerne om arbejdstid
både i forbindelse med planlægning af ar-
bejdstiden og når der sker ændringer heri.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst
følgende:
”Kriminalforsorgen kan oplyse, at EU’s arbejdstidsdirektiv er
gældende for kriminalforsorgen.
For tjenestemænd og ansatte omfattet af kollektiv overenskomst
er direktivet implementeret ved aftale om visse aspekter i for-
bindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden indgået den 18. juli
2003 mellem Finansministeriet og centralorganisationerne. Af-
talen er vedlagt som bilag 1 til cirkulære nr. 91 af 18/7/2003.
For de medarbejdere, der er ansat på individuel kontrakt i krimi-
nalforsorgen, fordi arbejdet ikke er dækket af overenskomst
mv., er direktivet implementeret ved bekendtgørelse af lov om
gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet (lovbekendtgø-
relse nr. 896 af 24/8/2004) (arbejdstidsdirektivgennemførelses-
loven), medmindre at det er aftalt i den individuelle kontrakt, at
rettighederne er sikret via kollektiv overenskomst.
I forhold til en eventuel godtgørelse for overtrædelse af 48-ti-
mers reglen skal der skelnes mellem tjenestemænd, overens-
komstansatte og ansatte på individuel kontrakt i kriminalforsor-
gen.
For så vidt angår tjenestemænd og overenskomstansatte følger
det af de almindelige fagretlige regler, at arbejdsgiver kan iken-
des en bod, hvis der sker brud på kollektive aftaler eller over-
enskomster.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om politiet og kriminalforsorgen er underlagt EU’s arbejdsdirektiv, til justitsministeren
For ansatte på individuel kontrakt følger det af § 8 i arbejdstids-
direktivgennemførelsesloven, der som udgangspunkt er gæl-
dende for kriminalforsorgens ansatte på individuel kontrakt, at
en medarbejder kan tilkendes en godtgørelse, hvis medarbejde-
rens rettigheder er krænket efter loven.
Kriminalforsorgen kan supplerende oplyse, at kriminalforsor-
gen pt. er ved at afdække eventuelle overtrædelser af 48-timers
reglen, herunder hvordan eventuelle overtrædelser skal håndte-
res.”
Side 5/5