Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2503185_0001.png
16. december 2021
J.nr. 2021-7988
Til Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 52 af 15. oktober 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, hvilken provenueffekt en fritagelse af genanvendt emballageplast fra emballageafgiften måtte have, til skatteministeren
2503185_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilken provenueffekt en fritagelse af genanvendt emballageplast
fra emballageafgiften måtte have?
Svar
Som det fremgår af svar på MOF alm. del
spm. 51, er de mængder af plastikprodukter,
der er omfattet af emballageafgiften, og som kategoriseres som emballage, ganske margi-
nale. Det skyldes, at hverken bæreposer eller engangsservice som udgangspunkt kategori-
seres som decideret
emballage.
Det lægges derfor til grund for besvarelsen, at der ønskes svar på provenuvirkningen ved
generelt at fritage produkter af genanvendt plast fra emballageafgift.
Dermed afgrænses svaret til bæreposer og engangskrus af plast, idet det lægges til grund
for besvarelsen, at engangstallerkner og -bestik af plastik forbydes i medio 2021,
jf. EU’s
engangsplastdirektiv.
I 2022 skønnes engangskrus af plastik derfor at udgøre tilnærmelsesvist
alt det tilbageværende plastikengangsservice på markedet omfattet af emballageafgift.
Bæreposer af plast, der indgår i emballageafgiftsloven, omfatter poser af plast mv. med
hank eller lignende, fx stropper eller snipper, der kan sammenbindes, og som har et rum-
indhold op til hank på mindst 5 liter og med rimelighed kan erstattes af stofposer, bære-
net, tasker og lignende
jf. emballageafgiftslovens §2a.
Det skønnes, at den del af afgiften, der vedrører plastbæreposer, årligt indebærer et pro-
venu på knap 300 mio. kr. Det skønnes i
analyse af emballageafgiften på engangsservice og bærepo-
ser af september 2021 (SAU alm. del
Bilag 337),
at størstedelen af markedet for plastikbære-
poser består af bæreposer indeholdende 80-99 pct. genanvendt plastik.
En afgiftsfritagelse for plastikbæreposer, der består af mindst 80 pct. genanvendt plastik,
skønnes med nogen usikkerhed at indebære et mindreprovenu på ca. 240 mio. kr. umid-
delbart og ca. 250 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, idet der må påregnes en vis substi-
tution væk fra virgint plastik og dermed et yderligere mindreprovenu end den umiddel-
bare virkning,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved afgiftsfritagelse af bæreposer og engangsservice af genanvendt
plastik i 2022
2021-niveau (mio. kr.)
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Plastbæreposer
-240
-240
-250
Engangsservice
-20
-20
-40
Anm.: Mindreprovenuet ved lempelsen øges efter adfærd, idet staten ikke alene mister afgiftsprovenu relateret til pro-
dukter af genanvendt plast, men også mister afgifter ved en nedgang i forbruget af produkter af virgint plast, grundet
substitutionseffekt. Engangsservice er baseret på grundlag og effekt for plastkrus.
Kilde: Skatteministeriet
Side 2 af 3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, hvilken provenueffekt en fritagelse af genanvendt emballageplast fra emballageafgiften måtte have, til skatteministeren
2503185_0003.png
I skønnet er det lagt til grund, at mængden af bæreposer stiger med ca. 1.600 ton, sva-
rende til en stigning i forbruget på ca. 45 pct., når prisen på poser af genanvendt plast fal-
der.
Hertil skønnes en afgiftsfritagelse for engangsservice, der består af genanvendt plastik,
med nogen usikkerhed at indebære et mindreprovenu på ca. 20 mio. kr. umiddelbart og
ca. 40 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd vedr. plastkrus,
jf. tabel 1.
I skønnet er det lagt til
grund, at mængden af engangsservice af plast samlet set stiger med ca. 400 ton.
Samlet skønnes en afgiftsfritagelse af genanvendt plast således at medføre et øget forbrug
af plastik på ca. 2.000 ton årligt. Det dækker over et fald i forbruget af virgint plast, men
en væsentligt større stigning i forbruget af genanvendt plast. Alt i alt vil affaldsmængderne
dermed stige. Hvis affaldet forbrændes, vil CO
2
-udledningen ligeledes stige. Endvidere vil
engangsprodukter lægge beslag på en større del af det genanvendte plastik, der er til rådig-
hed på markedet– en ressource der kunne være anvendt til andre formål.
Det bemærkes, at der vil være betydelige administrative omkostninger for både virksom-
hederne og skatteforvaltningen ved en differentiering af afgiften på grund af de differenti-
erede krav til forskellige typer af engangsservice, samt dokumentationskrav for, at pro-
duktet lever op til de fastsatte krav til genanvendt plast.
Således konkluderes det i
analyse af emballageafgiften på engangsservice og bæreposer af september
2021,
at en differentiering af emballageafgiften for engangsservice og plastikbæreposer
ikke understøttes af miljømæssige gevinster, som er store nok til at opveje den øgede ad-
ministrative byrde.
Analysens konklusion skal ses i sammenhæng med, at bæreposer af genanvendt plastik
udgør størstedelen af markedet for bæreposer omfattet af emballageafgift, hvilket tyder
på, at bæreposer af genanvendt plastik i dag er fuldt ud konkurrencedygtige med bærepo-
ser af virgint plastik.
Side 3 af 3