Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
2712954_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
23. maj 2023
Folketingets Kulturudvalg har 25. april 2023, efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF), stillet
mig følgende spørgsmål nr. 57 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Kan ministeren redegøre for, om indførelsen af en dansk kulturel afgift ville være ufor-
enelig med OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi af 8. oktober 2021, som
behandler de skattemæssige udfordringer i forbindelse med digitaliseringen af økono-
mien?
Svar:
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at
”[r]egeringen vil gennemføre medieaftalen, dog vil
regeringen afsøge muligheden for at erstatte kulturbidraget med en ordning, hvor udby-
derne kan vælge mellem en forpligtelse til at investere i dansksproget indhold eller betale
en afgift”.
OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi af 8. oktober 2021 hører under
Skatteministeriets ressort. Jeg har derfor anmodet Skatteministeriet om bidrag til be-
svarelsen af spørgsmålet. Skatteministeriet oplyser følgende:
”OECD-aftalen
om beskatning af den digitale økonomi blev indgået 8. oktober 2021. Det
følger bl.a. af OECD-aftalen, at en multilateral konvention vil forpligte de deltagende
jurisdiktioner til at tilbagerulle og ikke senere indføre digitale omsætningsskatter eller
lignende relevante tiltag. Det vil sige, at denne multilaterale konvention kan komme til
at fastlægge rammen for Danmarks mulighed for at indføre ordninger som kulturbidraget
i fremtiden. Det er således afgørende, at den valgte model anses for at være forenelig med
denne multilaterale konvention, såfremt denne tiltrædes og implementeres af Danmark.
Den tidligere regerings model for et kulturbidrag blev skatteteknisk vurderet til at være
en parafiskal afgift, dvs. en tvungen betaling uden nogen umiddelbar modydelse, hvor
provenuet går uden om statskassen og direkte til et formål, der er bestemt af det offent-
lige. Skatteministeriet vurderede umiddelbart, at kulturbidraget ikke forventes at ville
være i strid med forpligtelsen i den multilaterale konvention om at tilbagerulle og ikke
senere indføre digitale omsætningsskatter eller lignende relevante tiltag.
Dok. nr. 100711
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om indførelsen af en dansk kulturel afgift ville være uforenelig med OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi
Såfremt den nye ordning for et kulturbidrag indeholder et lignende afgiftselement, er det
derfor Skatteministeriets umiddelbare vurdering, at en kommende ordning heller ikke
forventes at blive kvalificeret som en digital omsætningsskat eller et lignende relevant
tiltag under den multilaterale konvention. Forhandlingerne af den multilaterale konven-
tion er dog ikke tilendebragt, hvorfor forpligtelsens præcise ordlyd og rækkevidde endnu
ikke er endeligt fastlagt. Forhandlingerne af den multilaterale konvention forventes til-
endebragt medio 2023, hvorfor der fra dansk side tidligst kan foretages en endelig vurde-
ring af den kommende ordning på dette tidspunkt. Det bemærkes videre, at den danske
vurdering af en kommende ordnings forenelighed med den multilaterale konvention vil
kunne blive udfordret af andre
lande under den multilaterale konvention.”
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2