Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25
L 199 Bilag 7, L 199 A Bilag 7, L 199 B Bilag 7
Offentligt
3026022_0001.png
Til lovforslag nr.
L 199
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [22. maj 2025]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af værgemålsloven og lov om social service
(Initiativer med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos Familieretshuset i værgemålssager, fastsættelse af øvre
grænse for antal værgemål m.v.)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget. Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1, 10 og 13, herunder om deling af lovfor-
slaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-9,
11 og 12.
2. Indstillinger
<>
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af værgemålsloven (Initia-
tiver med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne
hos Familieretshuset i værgemålssager, fastsættelse af øvre
grænse for antal værgemål m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-3,
5-9 og 11-16 og §§ 3 og 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af værgemålsloven og lov
om social service (Ny attestordning for varetagelse af per-
sonlige anliggender m.v.)« omfattende § 1, nr. 4 og 10, § 2,
§ 3, stk. 1, og § 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
2)
Efter
indledningen
indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 4, stk. 1, 2. pkt.,
og
§ 50, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§
18, stk. 1 og 4« til: »§ 18, stk. 1 og 3«.
02.
I
§ 7, stk. 5,
ændres »§ 25, stk. 2, 2. og 3. pkt.« til: »§ 25,
stk. 1, 2. pkt.«.«
[Korrektion af henvisninger]
3)
I den under
nr. 5
foreslåede nyaffattelse af
§ 18,
æn-
dres i
stk. 1, 2. pkt.,
»helbredstilstanden« til: »den pågæl-
dendes helbredstilstand«, i
stk. 2
ændres »ansøgningen« til:
»anmodningen« og i
stk. 5
indsættes efter »oplysningerne«:
»efter stk. 1-4«.
DokumentId
Journalnummer
L 199b - 2024-25 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
3026022_0002.png
2
[Korrektion]
4)
Efter
nr. 9
indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 33, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 25, stk. 1, stk. 2, 1.
pkt., og stk. 3« til: »§ 25, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2«.«
[Korrektion af henvisning]
5)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 30 a
ændres »bemyndi-
ges til at« til: »kan«.
[Sproglig korrektion]
6)
I
nr. 13
ændres i den foreslåede overskrift »Sanktioner«
til: »Straf« og i den foreslåede
§ 31 a
indsættes efter »Den
værge, der«: »forsætligt eller«.
[Strafansvaret udvides til også at omfatte forsætlige handlin-
ger]
7)
I
nr. 16
indsættes før »§ 39«: »Underoverskriften før §
39 og «.
[Underoverskriften før § 39 ophæves]
8)
Efter
nr. 16
indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 42, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 25, stk. 3« til: »§ 25, stk.
2«.«
[Korrektion af henvisning]
Til § 3
9)
I
stk. 3, 2. pkt.,
ændres »mindre end 75 værgemål« til:
»75 værgemål eller færre, og de kan i overgangsperioden
ikke beskikkes i nye værgemål«.
[Præcisering af overgangsbestemmelse]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
Til § 4
10)
Paragraffen
affattes således:
»§ 4.
Loven kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvist i kraft for Grønland med de ændringer, som de grøn-
landske forhold tilsiger.«
[Konsekvens af at de foreslåede ændringer af lov om social
service udgår]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
11)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 16, stk. 2, 3. pkt.,
ændres
»§ 25 a« til: »§ 33 a«.
[Konsekvensændring som følge af at § 1, nr. 10, udgår, og §
1, nr. 04, indsættes]
12)
Nr. 10
udgår, og efter nr. 14 indsættes som nyt num-
mer:
»04.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Attest om varetagelse af personlige anliggender m.v.
§ 33 a
Familieretshuset kan uden værgebeskikkelse ud-
stede en attest til en nær pårørende til en person, der har
behov for sådan hjælp, der giver den nære pårørende adgang
til at varetage den pågældendes personlige anliggender og
løbende økonomiske dispositioner til underhold, der betales
til en offentlig myndighed eller private kreditorer, der op-
kræver bolig- eller forsyningsudgifter. Attesten udstedes på
baggrund af en erklæring fra den nære pårørende om at
denne vil påtage sig opgaven.
Stk. 2.
Erklæringen skal vedlægges en straffeattest for den
nære pårørende samt et samtykke fra den person, der har
behov for bistand til at varetage sine anliggender, eller en
lægeerklæring, hvoraf det fremgår, at den pågældende af
helbredsmæssige grunde har behov for bistand til at varetage
sine anliggender.
Stk. 3.
Den nære pårørende skal underskrive en erklæring
på tro og love om, at der ikke er modstand blandt eventuelle
øvrige nære pårørende mod, at vedkommende påtager sig
denne opgave, og om at dette vurderes at være i overens-
stemmelse med ønskerne fra den, der har behov for bistand,
samt, hvis erklæringen er indgivet på baggrund af et sam-
tykke fra den pågældende, at vedkommende har evnen og
den fornøden dømmekraft til at forstå sin situation og til at
træffe beslutningen.
Stk. 4.
En attest efter stk. 1 kan ikke udstedes, hvis der
for den person, der har behov for bistand, er sat en fremtids-
fuldmagt i kraft eller etableret et værgemål, der omfatter de
samme forhold som attesten.
Stk. 5
En attest efter stk. 1 tilbagekaldes, hvis der for
den person, der har behov for bistand, sættes en fremtids-
fuldmagt i kraft eller etableres et værgemål, der omfatter de
samme forhold som attesten.
Stk. 6.
§§ 31-31 a finder tilsvarende anvendelse for nære
pårørende med attest efter stk. 1.
§ 33 b.
Familieretshuset fører tilsyn med nære pårørende
med attest efter § 33 a.
Stk. 2.
Bliver Familieretshuset gennem henvendelse eller
på anden måde opmærksom på forhold, som må antages at
stride imod interesserne hos den, attesten angår, kan Fami-
lieretshuset tilbagekalde attesten.
Stk. 3.
Den nære pårørende med attest skal efter anmod-
ning give de oplysninger, der er nødvendige for tilsynet.
Stk. 4.
Familieretshuset kan i øvrigt indhente oplysninger,
i det omfang det er nødvendigt for at varetage tilsynet.««
[Lovteknisk begrundet ændring af placering og sproglige
præciseringer]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
13)
I den under
nr. 10
foreslåede
kapiteloverskrift
udgår:
»m.v.« og i det foreslåede
§ 25 a, stk. 1,
udgår: »og løbende
økonomiske dispositioner til underhold, der betales til en
L 199b - 2024-25 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
3026022_0003.png
3
offentlig myndighed eller private kreditorer, der opkræver
bolig- eller forsyningsudgifter,«
[Den foreslåede attestordning afgrænses til alene at angå
personlige anliggender]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i to separate lovfor-
slag, således at der kan stemmes separat om delen om en ny
attestordning for varetagelse af personlige anliggender m.v.
Til nr. 2
Der er tale om en korrektion af henvisningen i værge-
målslovens § 4, stk. 1, 2. pkt., og § 50, stk. 2, 1. pkt. til
værgemålslovens § 18, som nyaffattes ved lovforslagets § 1,
nr. 5.
Der er endvidere tale om en korrektion af henvisningen i
værgemålslovens § 7, stk. 5, til værgemålslovens § 25, som
ændres ved lovforslagets § 1, nr. 8 og 9.
Ændringsforslaget indebærer ingen materielle ændringer.
Til nr. 3
De foreslåede ændringer i den med lovforslagets § 1,
nr. 5, foreslåede nyaffattelse af værgemålslovens § 18 er
sproglige korrektioner og præciseringer.
Til nr. 4
Der er tale om en korrektion af henvisningen i værge-
målslovens § 33, stk. 3, 1. pkt., til værgemålslovens § 25,
som ændres ved lovforslagets § 1, nr. 8 og 9. Ændringsfor-
slaget indebærer ingen materielle ændringer.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en lovteknisk korrektion af
sproglig karakter. Ændringen indebærer ingen materielle
ændringer i bemyndigelsen til justitsministeren.
Til nr. 6
Det foreslås at ændre overskriften fra »Sanktioner« til:
»Straf«. Der er tale om en lovteknisk præcisering af sproglig
karakter. Ændringen indebærer ingen materielle ændringer.
Det foreslås endvidere at udvide den med lovforslaget
foreslåede § 31 a i værgemålsloven til også at omfatte for-
sætlig misbrug af stillingen som værge, hvilket også var
hensigten med lovforslaget.
Med ændring i den foreslåede bestemmelse straffes den
værge, der forsætligt eller groft uagtsomt misbruger sin stil-
ling, med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en lovteknisk korrektion, da
underoverskriften forud for værgemålslovens § 39 fejlagtigt
ikke med det fremsatte lovforslag blev foreslået ophævet
sammen med § 39, selvom underoverskriften alene relaterer
sig til denne bestemmelse.
Til nr. 8
Der er tale om en korrektion af henvisningen i værge-
målslovens § 42, stk. 1, nr. 3, til værgemålslovens § 25, hvor
det tidligere stk. 3 bliver stk. 2 som følge af ophævelsen
af stk. 1 med lovforslagets § 1, nr. 8. Ændringsforslaget
indebærer ingen materielle ændringer.
Til nr. 9
Med den foreslåede ændring præciseres det, at de hidti-
dige regler finder anvendelse, indtil værgen kommer ned
på 75 værgemål, hvorefter de med lovforslaget foreslåede
regler finder anvendelse. Den tidligere formulering lagde op
til, at de hidtidige regler alene ville finde anvendelse, når en
værge var beskikket i mindre end 75 værgemål.
Præciseringen indebærer, at en værge, der ved lovens
ikrafttræden er beskikket i flere værgemål end 75, vil være
omfattet af de hidtidige regler, indtil de er beskikket i 75
værgemål eller færre. Herefter vil de være omfattet af de
værgemålsgrænser, der følger af det med lovforslagets § 1,
nr. 2, foreslåede § 11, stk. 2, i værgemålsloven.
Endvidere fastsættes det med den foreslåede tilføjelse di-
rekte i ordlyden, at de værger, der efter lovforslagets ikraft-
træden i en overgangsperiode er beskikket i flere end 75
værgemål, ikke i denne periode kan beskikkes i nye værge-
mål.
Til nr. 10
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grøn-
land, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan sæt-
tes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønland-
ske forhold tilsiger.
Loven gælder ikke for Færøerne, da Færøerne den 29.
juli 2018 overtog lovgivningskompetencen på det personret-
lige område.
Forslaget er en konsekvens af, at lovforslagets § 2 udgår.
Til nr. 11
Der er tale om en korrektion af henvisningen i værge-
målslovens § 16, stk. 2, 3. pkt., til den med lovforslaget
foreslåede bestemmelse om en attest, der giver adgang til at
varetage personlige anliggender m.v. Korrektionen skyldes
den ændrede placering af det foreslåede kapital 4 a. Æn-
dringsforslaget indebærer ingen materielle ændringer.
Til nr. 12
Den foreslåede ændring indebærer, at det foreslåede kapi-
tel 4 a indsættes efter kapitel 4, som det var tilsigtet, hvilket
medfører, at de med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10,
foreslåede §§ 25 a og 25 b i stedet indsættes som §§ 33 a og
33 b.
Det foreslås endvidere, at der foretages række sproglige
tilpasninger i det foreslåede § 33 a, stk. 1, hvorved det tyde-
liggøres, at det er en betingelse for udstedelse af en attest, at
personen har behov for en sådan hjælp, som attesten giver
den nære pårørende adgang til at varetage.
Der foreslås desuden en række mindre sproglige justerin-
ger i de foreslåede § 33 a, stk. 3 og 5, og § 33 b, stk. 2.
De foreslåede justeringer indebærer ingen materielle æn-
dringer
L 199b - 2024-25 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
3026022_0004.png
4
Til nr. 13
Det foreslås, at den med lovforslagets § 1, nr. 10, fore-
slåede § 25 a i værgemålsloven ændres, så attestordningen
alene giver adgang til at varetage personlige anliggende for
en nær pårørende, der har behov for bistand dertil, og at
kapiteloverskriften til bestemmelsen tilrettes i overensstem-
melse hermed.
Forslaget indebærer, at den foreslåede attestordning ikke
vil give adgang til at varetage løbende økonomiske disposi-
tioner til underhold til offentlige myndigheder eller private
kreditorer, der opkræver bolig- eller forsyningsudgifter, for
en nær pårørende, der har behov for bistand dertil.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2025 og var til
1. behandling den 29. april 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 3. februar
2025 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
134. Den 11. april 2025 sendte justitsministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <3> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <0> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <0> depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <12> spørgs-
mål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, [som mini-
steren har besvaret. ]
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Morten Klessen (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (N)
Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Pernille Vermund (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV)
Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5