Lærervejledning til tema om 50-året for Danmarks EU-medlemskab 

Det er 50 år siden, at vælgerne stemte Danmark ind i EU. Se, hvordan du kan bruge undervisningsmateriale til samfundsfag.

I 2022 er det 50 år siden, at danskerne stemte Danmark ind i EU. Folketinget har i den anledning produceret 5 korte reportagefilm, en podcastserie og en historisk film om Danmarks 50 år i EU. Mediematerialet er suppleret med elevopgaver til samfundsfag på ungdomsuddannelserne. 
 
Elevopgaverne er produceret ud fra fem underemner: kultur og værdier, indre marked og velfærd, klima og miljø, folkestyre og suverænitet samt sikkerhed og grænser.
 
Til hvert emne har vi produceret en film, der skal fungere som inspiration og diskussionsoplæg. Til hvert emne er der udarbejdet spørgsmål, som eleverne enten kan besvare i grupper eller læse som lektie. Estimeret tidsforbrug til dette arbejde er 1 klokketime pr. emne. Derudover er der arbejdsspørgsmål til selve filmene, som kan variere i tidsforbrug afhængigt af niveau og alderstrin. Her er fokus lagt på at få gang i gruppe- eller klassediskussioner.

Anvendelse og niveau

Som underviser kan du altså enten bruge materialet til et forløb på 10 moduler, hvor eleverne forbereder sig på emnerne et efter et og derefter løser opgaverne, der er knyttet til filmene for til sidst at afslutte med at lave en film.

Det er oplagt at præsentere filmene for hinanden i klassen efterfølgende. Men du kan også vælge at bruge bare 2 moduler på det forberedende arbejde ved at fordele eleverne i grupper på de fem emner.   

Opgaverne fungerer både til A, B og C-niveau, men på C-niveau kan det være en fordel at klippe lidt i arbejdsspørgsmålene.

Forløbet omhandler primært kernestof:

  • Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
  • Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne
  • Arbejdsmarkedsforhold
  • Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt 
  • Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
  • Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
  • Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Niveauer:

Forløbet kan opfylde flere faglige mål på både A, B og C-niveau, herunder:

  • at anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå 
  • at anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser 
  • at undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af europæiske  og globale forhold 
  • at forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre 
  • at forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed 
  • at formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere 
  • at forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser 
  • at påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler 
  • at analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi 
  • at på et faglig grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog. 

Mediemateriale