Øvelsen er baseret på, at eleverne har høretelefoner med eller kan gå i 8 separate grupperum. Holdet behøver ikke have lektier for, men øvelsen forudsætter, at holdet har fået en generel introduktion til EU’s institutioner.
Holdet inddeles i først i 8 grupper, der får til opgave at researche på hver deres partigruppe i parlamentet. Det anbefales eleverne også at se de præsentationsvideoer, der ligger på partigruppernes respektive hjemmesider samt Europa-Parlamentets hjemmeside, så deres viden kommer til at stikke dybere end en kort Wikipedia-orientering.
Når de 8 grupper er kommet frem til en god beskrivelse af deres partigrupper, ændres gruppesammensætningen, så eleverne kommer i nye matrixgrupper med holdkammerater, der har haft andre partigrupper end dem selv. De skiftes til at fremlægge for hinanden i 8-mandsgrupperne. Det anbefales eleverne at udfylde nedenstående skema individuelt, mens de hører hinandens mundtlige beskrivelser.
Bagefter bedes grupperne indtegne alle de 8 partigrupper i det politiske koordinatsystem. Eleverne skal ikke vide fra start, at de bagefter skal anvende koordinatsystemet, da der så er risiko for, at de vil få begge aktiviteter overstået så hurtigt som muligt i første omgang. Pointen med øvelsen er netop, at eleverne først fokuserer på indholdet (hvad står de 8 partigrupper for?), sætter sig godt ind i det og senere tvinges til at bruge deres viden i dialog med de andre i gruppen.
Det understreges af læreren, inden grupperne går i gang, at EU-skepsis ligger nederst på den værdipolitiske skala, og at pro-EU-holdninger ligger øverst på den værdipolitiske skala. Det er vigtigt, at eleverne fra start har belæg for placeringen, så de har argumenter/dokumentation for at placere partigrupperne, som de gør. Det gør den fælles gennemgang til sidst på tavlen lettere, hvis eleverne har belæg parat på forhånd.
Når eleverne har haft ca. 10-20 minutter til at tegne koordinatsystemet med partigrupperne i, vælges en præsentationsgruppe (gerne en frivillig gruppe), der går til tavlen og fremlægger sin version af koordinatsystemet. Resten af holdet kommer med spørgsmål og konstruktiv kritik, hvis gruppen ikke forklarer godt nok, eller hvis det er uenigt i de vurderinger, som gruppen har foretaget i placeringen af de enkelte partigrupper. Læreren er naturligvis også i sidste instans garant for, at krydserne i koordinatsystemet er placeret nogenlunde korrekt (hvis holdet ikke reagerer på forkerte placeringer af partigrupperne).
Relevante links: