Du har ret til erstatning, hvis dit fly aflyses på grund af en strejke

23.03.2021

Flyselskaber skal betale erstatning til passagerer, hvis et forsinket eller aflyst fly skyldes en strejke hos flyselskabet selv, fastslår EU-Domstolen i principiel dom.

EU’s passagerrettigheder siger, at passagerer har ret til erstatning, hvis en flyrejse bliver aflyst eller udsat for længere tids forsinkelse.

EU-forordningen om passagerrettigheder siger dog også, at flyselskabet ikke skal betale erstatning, hvis aflysningen skyldes ”usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået”.

EU-Domstolen fastslår nu i en opsigtsvækkende dom, at en strejke hos luftfartsselskabet ikke skal betragtes som en ”usædvanlig omstændighed”. Dermed går Domstolen imod forslaget til afgørelse fra Generaladvokaten, der i sit forslag til en dom var nået frem til den modsatte konklusion.

Dom kan få store konsekvenser 

Domstolen siger nemlig, at en lovlig strejke må anses for at være en del af et flyselskabs almindelige drift og derfor ikke udgør en ”usædvanlig omstændighed”, der fritager flyselskabet fra at udbetale kompensation til de passagerer, der rammes af strejken.

Dommen går også imod den danske regerings intervention i sagen. Regeringen fremførte, at det kan forrykke magtforholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager, hvis en strejke tvinger et flyselskab til at betale erstatning til passagerer for forsinkede eller aflyste fly.

EU-Domstolens afgørelse kan også få stor betydning i forbindelse med tog- eller busdrift, hvor der er ved at blive udarbejdet lignende regler for kompensation.

Kontakt ved pressehenvendelser

Er du journalist, og har du spørgsmål til sagen? Ring til os på 3337 3337 eller send os en e-mail.