Forslaget pålægger regeringen at meddele Ministerråd og Kommission, at Danmark ikke vil kunne medvirke til gennemførelse af et servicedirektiv, der bygger på et oprindelseslandsprincip.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det foreliggende direktivforslag ikke er godt nok. Der skal ske forbedring på en lang række områder, bl.a. vedrørende oprindelseslandsprincippet og arbejdsmarkedsområdet.
Det er afgørende, at arbejde, der udføres i Danmark, skal ske under overholdelse af danske regler i samme omfang som i dag. De serviceudbydere, der kommer til Danmark, skal som udgangspunkt arbejde efter samme regler som danske virksomheder, når de udfører deres arbejde.
Vi skal sikre, at væsentlige danske regler for forbrugerbeskyttelse, sociale kvalitetsstandarder, miljø og arbejdsmiljø, offentlig orden, etik og dyrevelfærd samt sundhed og sikkerhed gælder, når der leveres ydelser i Danmark. Det giver mulighed for at fastholde en effektiv kontrol og håndhævelse.
Den danske arbejdsmarkedsmodel skal sikres. På arbejdsmarkedet er der allerede regler, der siger, at udstationerede medarbejdere skal følge en række minimumskrav vedrørende lovbestemte krav om løn- og arbejdsvilkår. Det ændrer servicedirektivet ikke ved, idet det viger for udstationeringsdirektivet.
I Danmark har vi ikke en lovfastsat mindsteløn. I stedet anvendes retten til at konflikte for at få rimelige løn- og arbejdsvilkår. Det skal også være muligt fremover, og det skal fortsat være muligt at føre en effektiv kontrol med udenlandsk arbejdskraft for at sikre, at reglerne overholdes. Jeg tror faktisk ikke, at der er så meget at være uenige om.
Kommissionen har allerede tilkendegivet, at den vil komme med et nyt udkast senere på året. Det går derfor i den rigtige retning. Der er behov for at gå aktivt ind i forhandlingerne. Vi skal arbejde for, at Kommissionens forslag ændres, så væsentlige danske regler i samme omfang som i dag kan håndhæves.
På den baggrund er det regeringens holdning, at en kategorisk afvisning af servicedirektivet på nuværende tidspunkt ikke vil tjene danske interesser bedst. Vi har væsentlige interesser, bl.a. på arbejdsmarkedet, som skal håndteres i forhandlingerne, uanset om oprindelseslandsprincip eller et alternativ hertil indgår mere eller mindre i et revideret forslag. Og så finder jeg også, det er forkert at stoppe udviklingen af det indre marked med henvisning til, at der er optaget 10 nye østeuropæiske lande. Regeringen kan ikke støtte Dansk Folkepartis beslutningsforslag.
EU's indre marked for varer er en af EU's største succeser. Det har resulteret i et større og bedre udvalg af varer til lavere priser til gavn for både danske virksomheder og forbrugere. Det indre marked for tjenesteydelser halter derimod langt bagefter, og fra dansk side har man en generel, positiv holdning til at få skabt et mere velfungerende indre marked for tjenesteydelser.
De mange barrierer rammer ikke mindst et land som Danmark. Danmark har en lille, men også en åben økonomi, samt mange små og mellemstore virksomheder. Mange af disse virksomheder afholder sig fra at udnytte mulighederne i det indre marked; det er for besværligt, og der skal bruges alt for mange penge på rådgivning.
Kommissionens forslag skal dels gøre det nemmere for virksomheder at etablere sig i et andet land, dels lette den grænseoverskridende handel med tjenesteydelser. Så der er en række positive elementer, når man taler servicedirektiv i forhold til etableringsdelen. Det skal være let og ubureaukratisk for virksomheder at etablere sig, det vil altså sige at åbne kontor og åbne en butik i andre EU-lande, og servicevirksomheder, der vil etablere sig i et andet EU-land, skal ikke mødes med langsommelige og også urimelige godkendelseskrav.
Derfor sanerer og forenkler et forslag landenes administrative regler og praksis. De erhvervsdrivende skal have én fast indgang at henvende sig til for at få en hurtig og også en præcis rådgivning om regler og procedurekrav. Det vil være en stor lettelse for vores virksomheder.
Når virksomheder etablerer sig i et andet EU-land, skal de naturligvis overholde reglerne i de lande, de kommer til. Hvis en græsk virksomhed etablerer sig i Danmark, skal de danske regler overholdes. Det ændrer forslaget ikke ved.
Spørgsmålet er efter min mening ikke om, men hvordan man sikrer et velfungerende indre marked for tjenesteydelser. Regeringen er enig med Kommissionen i diagnosen af det indre marked. Vi er ikke enige med Kommissionen omkring medicinen. Kommissionens forslag er ganske enkelt for vidtgående og kan ikke støttes. Det skyldes som nævnt først og fremmest det såkaldte oprindelseslandsprincip og konsekvenserne for den danske arbejdsmarkedsmodel.
Det er afgørende, at arbejde, der udføres i Danmark, skal ske under overholdelse af danske regler i samme omfang som i dag. Kort fortalt ønsker regeringen, at en tysk håndværker således som udgangspunkt skal følge de danske forbruger- og miljøregler, når han udfører sit arbejde i Danmark, uanset om han er etableret eller alene er her kortvarigt.
Mange virksomheder, herunder også danske virksomheder, løber imidlertid ofte ind i problemer, når de ønsker at komme ind på andre EU-landes markeder. En dansk arkitekt, der gerne vil deltage i en enkeltstående byggeopgave i Flensborg, vil kunne blive mødt med krav om at skulle melde sig ind i Slesvig-Holstens arkitektsammenslutning. Det er ikke holdbart, det er skadeligt for konkurrencen.
Vi skal have fjernet unødige registrerings- og tilladelseskrav, som knytter sig til adgangen til de enkelte EU-landes markeder, hvad enten det drejer sig om kortvarig levering eller egentlig etablering. Men jeg vil gerne her fra talerstolen understrege, at vi ikke skal konkurrere på laveste fællesnævner. Vi stiller krav om, at de serviceudbydere, der kommer til Danmark, skal arbejde efter samme regler som danske virksomheder, når de udfører deres arbejde. Det er med andre ord vigtigt at sondre mellem det at få adgang til markedet og så det at agere på markedet, når man først er der.
Efter min opfattelse er det altså ikke afgørende, hvad vi kalder princippet, om vi kalder det værtslandsprincip, oprindelseslandsprincip eller princippet om gensidig anerkendelse. Det vigtige er derimod den politik, der ligger bag, det vil sige, hvilke regler der i praksis skal finde anvendelse.
Det må altså ikke være sådan, at vi havner i en situation, hvor danske virksomheder stilles dårligere end i dag. Allerede i dag er der jo en række områder, hvor vi internationalt har anerkendt, at værtslandets regler ikke automatisk gælder, f.eks. inden for den internationale privatret.
Dertil kommer, at der allerede i dag efter EF-Domstolens praksis kan være situationer, hvor danske regler ikke kan håndhæves over for en tjenesteyder fra et andet EU-land. Det kan være tilfældet, hvis reglerne udgør en hindring for den fri bevægelighed for tjenesteydelser, og der gælder tilsvarende regler for tjenesteyderen i det land, hvor vedkommende kommer fra.
Værtslandets regler skal i disse tilfælde være begrundet
i saglige hensyn til f.eks. sundhed, forbrug eller miljø, for at de kan håndhæves. Derudover må de ikke være for vidtgående. Det er en sund og fornuftig praksis, der har udviklet sig til gavn for både forbrugere og virksomheder. Det fremsatte beslutningsforslag kritiserer oprindelseslandsprincippet, fordi det frygtes, at danske arbejdspladser udkonkurreres på unfair vis af f.eks. polske virksomheder, der udstationerer deres medarbejdere i Danmark på polske vilkår og til lave polske lønninger og arbejdsmiljøkrav. Det er imidlertid ikke tilfældet. Når oprindelseslandsprincippet viger for udstationeringsdirektivet, betyder det, at princippet netop ikke finder anvendelse på en række arbejds- og ansættelsesvilkår. Det vil derfor fortsat gælde, at virksomheder, der udstationerer medarbejdere, skal opfylde arbejds- og ansættelsesvilkår i det land, hvor arbejdet udføres. Med hensyn til arbejdsmiljøreglerne er regeringen enig i, at de serviceudbydere, der kommer til Danmark, skal arbejde efter samme regler som danske virksomheder. Når de udfører deres arbejde i Danmark, vil de skulle overholde danske arbejdsmiljøregler. Det bliver ikke unfair konkurrence. Eksempelvis skal et polsk firma, der udstationerer en håndværker midlertidigt i Danmark for at opføre et badeværelse, sikre medarbejderen danske vilkår på områder så som loft over arbejdstider, sikkerhed, sundhed, hygiejne på arbejdspladsen. Sådan er situationen i dag, og det vil servicedirektivet ikke ændre på. Det skal bemærkes, at det i dag er lykkedes fagbevægelsen at indgå overenskomst med en lang række udenlandske virksomheder. Modellen virker altså med andre ord, den skal bare fastholdes. Men som jeg har sagt, er der på arbejdsmarkedsområdet behov for præciseringer, der sikrer konfliktretten og også muligheden for at føre en effektiv kontrol. Det er regeringens holdning, at der er behov for, at vi går aktivt ind i forhandlingerne. Vi skal arbejde for, at Kommissionens forslag bliver ændret. På den baggrund kan regeringen ikke støtte Dansk Folkepartis beslutningsforslag om at modvirke servicedirektivet. Vi mener i bund og grund, at det vil kortslutte processen. Det vil være forkert at fastlåse vores forhandlingsposition allerede nu, for så er der risiko for, at Danmark sættes fuldstændig uden for indflydelse under de videre forhandlinger om forslaget.