L 103 Forslag til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område.

(Afskæring af statstilskud og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 23-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l103_som_fremsat (html)

L 103 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område. (Afskæring af statstilskud og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende).

Fremsat den 23. februar 2005 af undervisningsminister (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område

(Afskæring af statstilskud og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende)

 

§ 1

I lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 955 af 28. november 2003, som ændret ved § 1 i lov nr. 361 af 19. maj 2004 og lov nr. 479 af 9. juni 2004, foretages følgende ændring:

1. I § 14 indsættes efter stk. 4 som nye stykker:

»Stk. 5. Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 2 og 4, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 6. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 5, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 5-7 bliver herefter stk. 7-9.

§ 2

I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 954 af 28. november 2003, som ændret ved § 7 i lov nr. 1156 af 19. december 2003, § 3 i lov nr. 98 af 18. februar 2004 og § 2 i lov nr. 361 af 19. maj 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 15, stk. 1, ændres »stk. 2-6« til: »stk. 2-8«.

2. I § 15 indsættes efter stk. 4 som nye stykker:

»Stk. 5. Udenlandske deltagere i videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 2 og 3 og § 19, stk. 4, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske deltagere efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 6. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske deltagere end dem, der er nævnt i stk. 5, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og 8.

§ 3

I lov nr. 481 af 31. maj 2000 om mellemlange videregående uddannelser, som ændret ved § 9 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, § 7 i lov nr. 1083 af 17. december 2002 og § 11 i lov nr. 299 af 30. april 2003, foretages følgende ændring:

1. I § 10 indsættes som stk. 3 og 4 :

»Stk. 3. Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 1 og 2, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 4. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 3, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

§ 4

I lov nr. 1115 af 29. december 1997 om korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser), som ændret ved § 8 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, § 6 i lov nr. 1083 af 17. december 2002 og § 10 i lov nr. 299 af 30. april 2003, foretages følgende ændringer:

1. I § 9 indsættes efter stk. 5 som nye stykker:

»Stk. 6. Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 1 og § 9 a, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 7. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 6, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 8 og 9.

2. § 9, stk. 7, der bliver stk. 9, affattes således:

»Stk. 9. Når en institution har henlagt undervisning til en anden institution eller virksomhed og i andre særlige tilfælde, kan ministeren godkende, at udgifterne uanset bestemmelsen i stk. 1 helt eller delvis afholdes af andre offentlige eller private midler, herunder ved deltagerbetaling. Ministeren kan fastsætte nærmere regler herom.«

§ 5

I lov om Danmarks Journalisthøjskole, jf. lovbekendtgørelse nr. 231 af 30. marts 2001, som ændret ved § 5 i lov nr. 1156 af 19. december 2003, foretages følgende ændring:

1. I § 9 indsættes efter stk. 3 som nye stykker:

»Stk. 4. Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 3, 2. pkt., hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 5. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 4, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 4-7 bliver herefter stk. 6-9.

§ 6

I lov om landbrugsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 871 af 23. oktober 2002, som ændret ved § 7 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, lov nr. 1082 af 17. december 2002, § 5 i lov nr. 1083 af 17. december 2002, § 2 i lov nr. 297 af 30. april 2003 og § 9 i lov nr. 299 af 30. april 2003, foretages følgende ændringer:

1. I § 16 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:

»Stk. 2. Udenlandske elever i landbrugets overbygningsuddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 1 og § 16 a, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske elever efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 3. Institutionens udbud af overbygningsuddannelserne, jf. § 1, stk. 3, til andre udenlandske elever end dem, der er nævnt i stk. 2, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 2-5 bliver herefter stk. 4-7.

2. I § 16, stk. 4, der bliver stk. 6, ændres »stk. 3« til: »stk. 5«.

3. I § 22, stk. 1, ændres »§ 16, stk. 5« til: »§ 16, stk. 7«.

§ 7

I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 956 af 28. november 2003, foretages følgende ændring:

1. I § 4 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:

»Stk. 2. Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter § 6, stk. 4 og 6, jf. § 6, stk. 1 og 9, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 3. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 2, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 4.

§ 8

Loven træder i kraft den 1. august 2006 og gælder for udenlandske studerende, deltagere og elever, der optages med henblik på at påbegynde en uddannelse i efterårssemestret 2006 eller senere.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Baggrunden for lovforslaget

Undervisningsministeren fremsatte den 7. oktober 2004 forslag til Lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område (Afskæring af statstilskud og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende), nr. L 23, jf. Folketingstidende 2004-05, 1. samling, Tillæg A, side 662 og 648, Folketingets Forhandlinger, side 397. Lovforslaget nåede ikke at blive færdigbehandlet, inden der blev udskrevet folketingsvalg.

Nærværende lovforslag er en genfremsættelse af ovennævnte lovforslag, idet lovforslagets ikrafttræden dog er udskudt et år til den 1. august 2006. Samtidig er bemærkningerne til lovforslaget konsekvensrettet på baggrund heraf.

Forslaget er et led i regeringens målsætning om en styrkelse af internationaliseringen af uddannelserne. Undervisningsministeren og ministeren for videnskab, teknologi og udvikling afgav den 21. april 2004 redegørelse nr. R 14 til Folketinget om styrket internationalisering af uddannelserne. Det fremgår heraf, at den internationale dimension i uddannelserne skal styrkes til gavn for den faglige og pædagogiske kvalitet. Danske studerende og arbejdstagere skal være i stand til at agere i internationale miljøer, og studentermobiliteten skal øges både til og fra Danmark.

Antallet af studerende uden for deres hjemland forventes øget i de kommende år, og der vil derfor i stigende grad blive udbudt uddannelse på det internationale uddannelsesmarked med øget konkurrence til følge.

Det danske uddannelsessystem skal rustes til denne udvikling, fordi øget internationalt samkvem styrker danske uddannelser.

2. Gældende ret

Indtil sommeren 2003 har institutionerne ubegrænset kunnet optage udenlandske uddannelsessøgende i korte og mellemlange videregående uddannelser og samtidig modtage almindeligt statstilskud for optagelsen. I sommeren 2003 blev der indført en kvoteordning for optagelse af uddannelsessøgende fra lande uden for EU/EØS i korte og mellemlange videregående uddannelser for at forhindre enkelte lande i at sende uddannelsessøgende til gratis uddannelse i Danmark samt for at undgå, at institutioner "importerer" uddannelsessøgende for at opveje manglende national søgning. Ordningen begrænser antallet af studerende fra lande uden for EU/EØS til højst 15 pct. af det faktiske optag pr. år i korte og mellemlange uddannelser og indebærer, at der højst ydes almindeligt statstilskud til institutionerne op til disse 15 pct.. Kvoteordningen ophører med gennemførelsen af lovforslaget.

3. Lovforslagets indhold

Med henblik på at kvalificere efterspørgslen og opnå balance mellem ønsket om at tiltrække flere udenlandske uddannelsessøgende og ønsket om styring af merudgifter som følge heraf indebærer lovforslaget, at taxametertilskuddet for visse udenlandske studerende på videregående uddannelser bortfalder, og at institutionernes udbud af uddannelse til disse uddannelsessøgende skal ske som indtægtsdækket virksomhed. Med forslaget vil en institution, der er godkendt til at udbyde en videregående uddannelse med tilskud, således uden tilskud kunne udbyde denne uddannelse til visse udenlandske uddannelsessøgende og udstede deltagerbevis og uddannelsesbevis for deltagelse i eller gennemførelse af uddannelsen. Det er en forudsætning for udstedelse af deltagerbevis og uddannelsesbevis til de pågældende uddannelsessøgende, at uddannelsen fuldt ud er i overensstemmelse med den uddannelse, der er givet godkendelse til, og som i øvrigt er tilskudsudløsende for institutionen. En institution, der i strid med reglerne for den pågældende uddannelse, som der er givet godkendelse til at udbyde, ændrer på en uddannelse, vil ikke kunne udstede deltagerbevis eller uddannelsesbevis til disse uddannelsessøgende for deltagelse i eller gennemførelse af den godkendte uddannelse.

Med forslaget ændres følgende love:

1) Lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v.

2) Lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.

3) Lov om mellemlange videregående uddannelser.

4) Lov om korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser).

5) Lov om Danmarks Journalisthøjskole.

6) Lov om landbrugsuddannelser.

7) Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse).

Baggrunden for, at også uddannelseslovene foreslås ændret, er, at disse love også indeholder visse tilskudsbestemmelser.

Forslaget omhandler udenlandske uddannelsessøgende, der hverken efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere. Aftaler, der er indgået af Den Europæiske Union, betragtes også efter forslaget som en del af EU-retten.

Forslaget er møntet på uddannelsessøgende, der kommer til Danmark for at studere, og hvor opholdsgrundlaget er uddannelse, og på uddannelsessøgende, der uddannes på en dansk uddannelsesinstitution, og hvor undervisningen er tilrettelagt som fjernundervisning. Der henvises til redegørelse nr. R 14 om styrket internationalisering af uddannelserne. En institutions udbud af uddannelse til udenlandske studerende, der ikke har krav på ligestilling med danske statsborgere, kan ikke udløse statstilskud til institutionen.

Forslaget vil indebære, at deltagerbetaling som noget nyt skal opkræves af uddannelsessøgende, der optages på almindelige adgangsvilkår i ordinære uddannelser, uanset om de uddannelsessøgende optages enkeltvis eller efter rekvirering på særlige hold. Udbuddet af uddannelse til de pågældende uddannelsessøgende kan ikke udløse statstilskud til institutionen, uanset om de har ophold her i landet eller ej, herunder også når de deltager i fjernundervisning.

Betalingsordningen vil dog ikke omfatte de uddannelsessøgende, som 1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark, eller 2) er udvekslet med danske uddannelsessøgende efter aftale mellem en dansk institution og en institution i udlandet, eller 3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, særlige konventioner og udvekslingsaftaler m.v. har ret til ligebehandling med danske statsborgere ved optagelse på de pågældende hele eller dele af hele uddannelser. Familiesammenførte udlændinge og udlændinge, der har fået asyl i Danmark, vil således ikke blive omfattet af betalingsordningen.

Det forudsættes, at hver udenlandsk studerende, der kommer til Danmark i henhold til en udvekslingsaftale, modsvares af en dansk studerende, der er rejst til udlandet for en tilsvarende periode.

Med hensyn til åben uddannelse skal uddannelsesinstitutionen i henhold til gældende lov og efter et nærmere fastsat beregningsgrundlag opkræve betaling for deltagelse i undervisningen inklusive prøver og anden bedømmelse. Staten yder dog tilskud til delvis dækning af undervisningsudgifter inklusive prøver og anden bedømmelse og udgifter til administration, ledelse og bygningsdrift og ved supplerende uddannelsesaktiviteter for individuel deltagelse. Med forslaget bortfalder statstilskuddet til delvis dækning af undervisningsudgifter m.m. for de pågældende udenlandske uddannelsessøgendes individuelle deltagelse. Herved sidestilles institutionens udbud af åben uddannelse til disse uddannelsessøgende med udbud af uddannelse til virksomheder eller lignende, der efter gældende lov sker som indtægtsdækket virksomhed, og hvortil der ikke ydes statstilskud. Ved åben uddannelse gælder som udgangspunkt de samme vilkår for optagelse som på den ordinære uddannelse.

Forslaget indebærer, at optagelse af udenlandske uddannelsessøgende sker på de betingelser, der for den pågældende uddannelse er fastsat om mødepligt, deltagerpligt og omfanget af studie- eller praktikophold i Danmark eller i udlandet.

Ordningen foreslås at træde i kraft fra og med studieåret 2006/07. Samtidig bortfalder kvoteordningen på de korte og mellemlange videregående uddannelser, da den ikke harmonerer med ønsket om øget mobilitet.

Forslaget indebærer blandt andet:

a) Uddannelsesinstitutionerne får frihed til at drive kommercielle uddannelsesaktiviteter på det globale uddannelsesmarked gennem opkrævning af betaling fra visse udenlandske uddannelsessøgende.

b) Danmark kan få del i den betalingsdygtige del af udenlandske uddannelsessøgende.

c) Optagelse af udenlandske uddannelsessøgende omfattet af betalingsordningen indebærer, at de ikke udløser statstilskud, men at optagelsen sker som indtægtsdækket virksomhed. Institutionerne vil med forslaget kunne udbyde deres hovedaktiviteter til de pågældende udenlandske uddannelsessøgende. Da der vil blive tale om konkurrence på det internationale marked, får institutionerne hermed frihed til at fastsætte en betaling, der ligger over de langsigtede gennemsnitsomkostninger. Dette kan udgøre et incitament til at forbedre uddannelsernes kvalitet og dermed tiltrække flere kvalificerede uddannelsessøgende.

Samtidig hermed foreslår regeringen, at højt kvalificerede uddannelsessøgende fra prioriterede lande uden for EU/EØS m.v. får mulighed for tildeling af friplads. Det indebærer, at institutionerne ikke kan opkræve betaling af disse uddannelsessøgende. Desuden foreslås det, at de pågældende uddannelsessøgende modtager et stipendium til delvis dækning af leveomkostningerne mindst svarende til den danske SU. Gennem friplads- og stipendieordningen vil uddannelse kunne understøtte erhvervspolitikken. Der henvises til det samtidigt fremsatte lovforslag herom.

Der er ikke lagt op til ændringer i forholdene for de udenlandske uddannelsessøgende, der kommer hertil som led i internationale udvekslingsprogrammer og udvekslingsaftaler mellem uddannelsesinstitutioner.

4. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Indførelsen af betalingsordningen vil medføre en mindreudgift til taxametertilskud til de ordinære korte og mellemlange videregående uddannelser samt åben uddannelse. Statens mindreudgift til ordinære korte og mellemlange videregående uddannelser vurderes at udgøre 10 mio. kr. i 2007, 23 mio. kr. i 2008 og 28 mio. kr. i 2009. Der er ingen økonomiske konsekvenser i 2006, idet tilskud til korte og mellemlange videregående uddannelser udløses på baggrund af beståede semestre, hvilket medfører, at aktivitet gennemført i 2006 først udløser taxametertilskud til undervisningsudgifter i 2007 med ½ års forsinkelse. Statens mindreudgift til åben uddannelse vurderes på nuværende tidspunkt at være begrænset.

Initiativet skal ses i sammenhæng med den foreslåede friplads- og stipendieordning for udvalgte studerende fra lande uden for EU/EØS, jf. det samtidigt hermed fremsatte lovforslag herom, samt forslaget om et internationaliseringstaxameter på erhvervsuddannelserne og korte videregående uddannelser i redegørelse nr. R 14 til Folketinget om styrket internationalisering af uddannelserne.

Lovforslaget indeholder ingen økonomiske konsekvenser for amtskommuner og kommuner.

5. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Indførelse af ordningen vurderes ikke at have administrative konsekvenser for staten, amtskommuner og kommuner.

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget indeholder ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

7. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Studerende, der efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, har krav på ligestilling med danske statsborgere, indgår fortsat ved beregningen af taxametertilskud og kan ikke optages som betalende heltidsstuderende. Forslaget indeholder derfor ikke EU-retlige aspekter.

9. Høring

Et udkast til lovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer:

Amtsrådsforeningen, KL, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, Danmarks Evalueringsinstitut, Rektorkollegiet, CVU-rektorkollegiet, Interesseorganisationen for handelsskolernes ledelser (HFI), Foreningen af skoleledere ved tekniske skoler, Handelsskolernes Bestyrelsesforening, Foreningen af landbrugsskoler, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Danmarks Erhvervsskoleforening, Handelsskolernes Lærerforening, Dansk Teknisk Lærerforbund, Akademikernes Centralorganisation, Lærernes Centralorganisation, Rådet for Mellemlange Videregående Uddannelser, Erhvervsakademirådet, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Rådet for de grundlæggende erhvervsuddannelser, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, CIRIUS, Rigsrevisionen, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Konkurrencestyrelsen, Danske Studerendes Fællesråd, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danmarks Landboungdom, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes Landsråd, Landbrugsuddannelsesudvalget, Foreningen af frie Samarbejdende MVU-Institutioner, Lærerseminariernes Rektorforsamling, Pædagogernes Rektorforsamling og Sundhedsstyrelsen.

Lovudkastet har endvidere været offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside.

10. Vurdering af konsekvenser for lovforslaget

 

 

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang)

Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

10 mio. kr. i 2007, 23 mio. kr. i 2008 samt stigende til 28 mio. kr. i 2009

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v.

Til nr. 1

Det foreslås, at udenlandske studerende kun kan udløse statstilskud, hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark, eller 2) er udvekslet med danske uddannelsessøgende efter aftale mellem en dansk institution og en institution i udlandet, eller 3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, særlige konventioner og udvekslingsaftaler m.v. har ret til ligebehandling med danske statsborgere ved optagelse på de pågældende hele eller dele af hele uddannelser.

Med forslaget vil en institution, der er godkendt til at udbyde en uddannelse med tilskud, kunne udbyde den samme uddannelse uden tilskud til disse udenlandske studerende.

Udlændinge omfattet af udlændingelovens § 9 c, jf. §§ 28 og 31 i bekendtgørelse nr. 581 af 10. juli 2002 om udlændinges adgang her til landet (udlændingebekendtgørelsen), hvorefter udlændinge kan få midlertidig opholdstilladelse for højst et år ad gangen til deltagelse i en hel videregående uddannelse, vil som følge af forslaget ikke udløse tilskud, medmindre dette følger af EU-retten, konventioner eller aftaler, jf. de almindelige bemærkninger under pkt. 3. Udenlandske studerende, som en uddannelsesinstitution indskriver som led i en gensidig udvekslingsaftale, vil dog udløse tilskud.

Det foreslås, at institutionernes udbud af uddannelse til de udenlandske studerende til deltagelse i den almindelige undervisning og prøver, og som ikke længere vil være tilskudsberettigede, sker som indtægtsdækket virksomhed. De studerende vil kunne optages enten enkeltvis eller på hold, der er særligt tilrettelagt efter rekvirering af f.eks. de pågældendes hjemland, en udenlandsk eller dansk virksomhed eller en udenlandsk eller dansk organisation.

Til § 2

Lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse

Til nr. 1

Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 2.

Til nr. 2

Der henvises til bemærkningerne til § 1.

Til § 3

Lov om mellemlange videregående uddannelser

Til nr. 1

Der henvises til bemærkningerne til § 1.

Til § 4

Lov om korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser)

Til nr. 1

Der henvises til bemærkningerne til § 1.

Til nr. 2

I konsekvens af forslaget i nr. 1 udgår reglen i den gældende § 9, stk. 7, 1. pkt., om, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om betaling for særligt tilrettelagt undervisning med henblik på udenlandske studerende.

Til § 5

Lov om Danmarks Journalisthøjskole

Til nr. 1

Der henvises til bemærkningerne til § 1.

Til § 6

Lov om landbrugsuddannelser

Til nr. 1

Der henvises til bemærkningerne til § 1.

Til nr. 2 og 3

Forslagene er en konsekvens af forslaget i nr. 1.

Til § 7

Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.

Til nr. 1

Åben uddannelse er kendetegnet ved allerede at være omfattet af deltagerbetaling, samtidig med at den er tilskudsberettigende. Det gælder ubetinget på det videregående niveau.

Med forslaget vil udenlandske uddannelsessøgende, der ikke har krav på ligestilling med danske statsborgere, ikke kunne udløse statstilskud til videregående uddannelsesaktiviteter under åben uddannelse. Det foreslås, at optagelse af de pågældende uddannelsessøgende i forløb under åben uddannelse sker som indtægtsdækket virksomhed.

For åben uddannelse gælder allerede, jf. lovens § 4, stk. 1, at institutionerne kan udbyde åben uddannelse som indtægtsdækket virksomhed til hold fra virksomheder eller lignende, som ønsker et særligt tilrettelagt uddannelsesforløb.

Med forslaget vil adgangen til at udbyde indtægtsdækket virksomhed ikke længere være begrænset til hele hold fra virksomheder eller lignende, idet udbudet som indtægtsdækket virksomhed også kan ske til enkelte udenlandske uddannelsessøgende, der ikke har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Der henvises til de almindelige bemærkninger under pkt. 3. Lovforslagets indhold.

Til § 8

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2006.

Udenlandske uddannelsessøgende, der er optaget i en uddannelse under den gældende kvoteordning, berøres ikke af lovforslaget.

 


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

I lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 955 af 28. november 2003, som ændret ved § 1 i lov nr. 361 af 19. maj 2004 og lov nr. 479 af 9. juni 2004, foretages følgende ændring:

1. I § 14 indsættes efter stk. 4 som nye stykker:

»Stk. 5. Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 2 og 4, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 6. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 5, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 5-7 bliver herefter stk. 7-9.

 

 

 

§ 2

I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 954 af 28. november 2003, som ændret ved § 7 i lov nr. 1156 af 19. december 2003, § 3 i lov nr. 98 af 18. februar 2004 og § 2 i lov nr. 361 af 19. maj 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 15, stk. 1, ændres »stk. 2-6« til: »stk. 2-8«.

2. I § 15 indsættes efter stk. 4 som nye stykker:

»Stk. 5. Udenlandske deltagere i videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 2 og 3 og § 19, stk. 4, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske deltagere efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 6. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske deltagere end dem, der er nævnt i stk. 5, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og 8.

 

 

 

§ 3

I lov nr. 481 af 31. maj 2000 om mellemlange videregående uddannelser, som ændret ved § 9 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, § 7 i lov nr. 1083 af 17. december 2002 og § 11 i lov nr. 299 af 30. april 2003, foretages følgende ændring:

1. I § 10 indsættes som stk. 3 og 4 :

»Stk. 3. Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 1 og 2, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 4. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 3, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

 

 

 

§ 4

I lov nr. 1115 af 29. december 1997 om korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser), som ændret ved § 8 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, § 6 i lov nr. 1083 af 17. december 2002 og § 10 i lov nr. 299 af 30. april 2003, foretages følgende ændringer:

1. I § 9 indsættes efter stk. 5 som nye stykker:

»Stk. 6. Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 1 og § 9 a, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 7. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 6, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 8 og 9.

 

§ 9.

Stk. 7. Når en institution har henlagt undervisning til en anden institution eller virksomhed eller har tilrettelagt undervisning med henblik på udenlandske studerende og i andre særlige tilfælde, kan ministeren dog godkende, at udgifterne helt eller delvis afholdes af andre offentlige eller private midler, herunder ved deltagerbetaling. Ministeren kan fastsætte nærmere regler herom.

 

2. § 9, stk. 7, der bliver stk. 9, affattes således:

»Stk. 9. Når en institution har henlagt undervisning til en anden institution eller virksomhed og i andre særlige tilfælde, kan ministeren godkende, at udgifterne uanset bestemmelsen i stk. 1 helt eller delvis afholdes af andre offentlige eller private midler, herunder ved deltagerbetaling. Ministeren kan fastsætte nærmere regler herom.«

 

 

 

§ 5

I lov om Danmarks Journalisthøjskole, jf. lovbekendtgørelse nr. 231 af 30. marts 2001, som ændret ved § 5 i lov nr. 1156 af 19. december 2003, foretages følgende ændring:

 

 

1. I § 9 indsættes efter stk. 3 som nye stykker:

»Stk. 4. Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 3, 2. pkt., hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 5. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 4, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 4-7 bliver herefter stk. 6-9.

 

 

 

§ 6

I lov om landbrugsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 871 af 23. oktober 2002, som ændret ved § 7 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, lov nr. 1082 af 17. december 2002, § 5 i lov nr. 1083 af 17. december 2002, § 2 i lov nr. 297 af 30. april 2003 og § 9 i lov nr. 299 af 30. april 2003, foretages følgende ændringer:

1. I § 16 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:

»Stk. 2. Udenlandske elever i landbrugets overbygningsuddannelser kan kun indgå i beregningen efter stk. 1 og § 16 a, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske elever efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 3. Institutionens udbud af overbygningsuddannelserne, jf. § 1, stk. 3, til andre udenlandske elever end dem, der er nævnt i stk. 2, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 2-5 bliver herefter stk. 4-7.

2. I § 16, stk. 4, der bliver stk. 6, ændres »stk. 3« til: »stk. 5«.

3. I § 22, stk. 1, ændres »§ 16, stk. 5« til: »§ 16, stk. 7«.

 

 

 

§ 7

I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 956 af 28. november 2003, foretages følgende ændring:

1. I § 4 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:

»Stk. 2. Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan kun indgå i beregningen efter § 6, stk. 4 og 6, jf. § 6, stk. 1 og 9, hvis de

1) er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,

2) er udvekslet med danske studerende efter aftale mellem institutionen og en institution i udlandet eller

3) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har krav på ligestilling med danske statsborgere.

Stk. 3. Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 2, sker som indtægtsdækket virksomhed.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 4.