Nu har jeg uddelt en del roser til SF i løbet af dagen, og - synes jeg - med god grund. Men jeg må sige, at i forhold til det her forslag, så er der tale om sådan et rigtigt nu skal vi profilere SF-forslag uden nogen som helst antydning af sans for, hvilken betydning det har for chancen for at få en letbane igennem. Tværtimod vil jeg sige, det har gjort det betydelig sværere for os andre, som ligger i forhandlinger om det, at få det igennem, fordi det kommer på et forkert tidspunkt, og det kommer med en forkert profil på.
Derfor har Det Radikale Venstre sammen med V og K lavet et betænkningsbidrag, hvor vi siger, vi ikke kan støtte forslaget af den helt enkle grund, at det giver ikke mening at sætte et beløb af til et projekt, som ikke er projekteret. Regel nr. 1 i trafikpolitik er dog, at først laver man en VVM-undersøgelse, finder ud af, hvad tingene koster, og så kan man diskutere, om man vil bygge det. Man kan ikke på forhånd, bare fordi man gerne vil se godt ud i pressen, komme og sige: Nu lægger vi x antal kroner.
Men der er sket det utrolig glædelige, vil jeg så sige som en cadeau til Venstre og Konservative, at med det betænkningsbidrag, vi har leveret her sammen, har alle partier givet tilsagn om, de tre partier i hvert fald, at der kommer en statslig medfinansiering, ikke alene til den VVM-undersøgelse, som vi fik forhandlet igennem sidste år, men også til det samlede projekt. Og derfor er vi kommet et stort skridt nærmere i forligskredsen til at kunne støtte en letbane i Århus, og det er vi utrolig glade for fra radikal side, for det har jo været en mærkesag for os i mange år.