L 42 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler.

(Justering af afgiftsberegningen for brugte biler m.v., afgiftsfritagelse af brint- og elbiler og udvidelse af ordningen med registrerede virksomheder).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 1

Hvorledes vil afgiftsberegning blive foretaget for en plug-in hybridbil, dvs. en hybridbil, hvis batteri primært lades fra el-nettet, og hvor batterikapaciteten er så stor, at de første 50-100 kilometers kørsel efter en opladning vil ske på ren eldrift ? Ved besvarelsen kan udgangspunkt tages i en enkelt biltype, f. eks. Toyoata Prius størrelse med en benzinmotor med 1,5 liter slagvolumen og en batterikapacitet på 10 kwh . Det bemærkes, at særkendet ved en plug-in hybridbil er, at det primært er el-motoren, der driver bilen, mens brændselsmotoren først bringes i anvendelse, når batterikapaciteten nærmer sig nulpunktet. I disse situationer er brændselsmotorens rolle at lade batteriet. Dette er det omvendte af konceptet for de aktuelt kendte, massefabrikerede hybridbiler, hvor brændselsmotoren er den primære drivkraft.
Dato: 23-01-2008
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 05-02-2008
Modtaget: 05-02-2008
Omdelt: 05-02-2008

L 42 - svar på spm. 1, fra skatteministeren

L 42 svar 1 til 4 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 23-01-2008
Modtaget: 23-01-2008
Omdelt: 23-01-2008

Spm. om hvorledes afgiftsberegning vil blive foretaget for en plug-in hybridbil, til skatteministeren