B 70 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge regeringen at udarbejde en konkret plan
for afvikling af EU's struktur- og samhørighedsfonde.
Fremsat den 16. december 2008 af
Morten Messerschmidt (DF), Pia Adelsteen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge regeringen at udarbejde
en konkret plan for afvikling af EU's struktur- og
samhørighedsfonde
Folketinget pålægger regeringen i forbindelse med
de forestående budgetforhandlinger i EU at arbejde for en
afvikling af EU's struktur- og samhørighedsfonde og i den
forbindelse inden udgangen af indeværende år at
fremlægge en konkret plan herfor.
Bemærkninger til forslaget
Begrundelse
Tal fra EU's budgetrapport for 2007 viser, at EU's
pengeomfordeling ikke bare er uden virkning, men i en række
tilfælde er direkte skadelig. Den oprindelige hensigt med at
lade de rige lande betale til de mindre rige var, at
sidstnævnte landes økonomier og generelle levestandard
skulle forbedres. På et europæisk kontinent, som
historisk har været præget af krige, giver det
utvivlsomt mening at lade landene engagere sig i hinanden og skabe
indbyrdes afhængighed til opbygning af et moderne og
konkurrencedygtigt produktionsapparat. Naturligvis rammer det ikke
bare det enkelte land, men også de erhvervsmæssigt
forbundne lande, når kriser sætter ind - det være
sig strukturelle kriser, økonomiske kriser, politiske
kriser, valutakriser eller andre kriser - og derfor er vi i en
globaliseret økonomi utvivlsomt mere sårbare og har
derfor desto mere interesse i, at vore naboer udvikler sig på
en forsvarlig måde.
EU's løsning på dette spørgsmål har
i årtier bl.a. været økonomisk støtte fra
fælles struktur- og samhørighedsfonde. Hvert år
tildeles lande i EU milliarder af kroner, som efter sindrige
opgørelser og snørklede tabeller påbydes
anvendt til storstilede projekter som op- og udbygning af
infrastruktur, direkte erhvervsstøtte,
beskæftigelsesprojekter m.v. Alt i alt kan det lyde
prisværdigt, at fattige og derfor ringe udviklede lande i en
periode skal have hjælp til at komme videre, men allerede
derfor bør man stille sig selv det spørgsmål,
hvorfor så Danmark - et af Fællesskabets rigeste lande
- overhovedet modtager støtte? Med blot en smule almindelig
sund fornuft må man slås med en reel forundring over,
hvor logikken egentlig ligger i, at et land som Danmark i 2007 blev
begavet med 963,4 mio. kr., mens vi betalte 5.509,7 mio. kr. til
EU's struktur- og samhørighedsfonde. Hvis
omfordelingscirkuset havde mening, ville det da ikke være
lettere blot at bede os indbetale 4.546,3 mio. kr. til den slunkne
fælleskasse i Bruxelles og så lade os beholde resten
selv?
Tallene stammer fra Kommissionens rapport »EU Budget
2007 - Financial report«. Størrelsen af Danmarks
bidrag til struktur- og samhørighedsfondene er beregnet som
2 pct. af EU's udgifter til fondene, idet Danmark bidrager med ca.
2 pct. til EU's samlede budget. Omregning fra euro til kroner er
baseret på gennemsnitskursen for 2007 på
7,450551.
Endvidere er det bemærkelsesværdigt, at Portugal,
Grækenland, Spanien og Irland er blandt de største
nettomodtagerlande. Disse lande har alle været medlemmer af
EU i over 20 år.
Når disse lande i dag er blandt de største
modtagere, kan konklusionen kun blive, at støtten ikke har
haft den ønskede effekt, men snarere har virket som en reel
hæmsko for nødvendige økonomiske reformer i
disse lande og udgjort en sovepude, som har fået de nationale
regeringer til at nedtone nødvendige reformer. Det er derfor
på tide at indlede et opgør med denne
overførselspolitik, hvor Spaniens, Grækenlands,
Irlands og Portugals nettobidrag til EU's budget i 2007 var
henholdsvis minus 27,2 mia. kr., minus 40,5 mia. kr., minus 5,0
mia. kr. og minus 18,4 mia. kr. Til sammenligning betalte Danmark i
2007 4,5 mia. kr. til EU's budget.
Tallene stammer fra Kommissionens rapport »EU Budget
2007 - Financial report«. Omregning fra euro til kroner er
baseret på gennemsnitskursen for 2007 på
7,450551.
Henset til disse landes langvarige medlemskab er det under al
kritik, at de fortsat er blandt de største nettomodtagere.
Hvis vi ikke siger fra nu, vil overførslerne fortsætte
i al evighed, og rollefordelingen mellem yder- og modtagerlande vil
forblive den samme, fordi overførslerne ikke stimulerer
nogen reel vækst eller fremmer nogen som helst form for vilje
til at komme ud af rollen som modtagerland. Tværtimod virker
overførslerne som en hvilepude for de fattige medlemslande,
som med generøs støtte i ryggen er fritaget for at
foretage smertefulde og upopulære økonomiske reformer,
som andre lande for længst har gennemført.
Vi kan ikke fordele os til øget vækst. Men med
reformer af arbejdsmarkeder, sociale pensions- og
tilbagetrækningsordninger og ændringer i skatte- og
afgiftsforhold kan økonomier gøres mere
konkurrencedygtige. At honorere de reformivrige lande med en
kæmperegning for overførsel af penge til de lande, der
ikke vil gennemføre de nødvendige reformer, er dels
et vanvittigt spild af penge, som kunne have været brugt
på skattelettelser, øget forskning eller
nødvendige sociale reformer, og dels en
bjørnetjeneste for de uduelige regeringer, som aldrig bliver
væltet, fordi EU med vore penge dækker over deres
politiske inkompetence. I et sundt demokrati fører politisk
uduelighed til manglende opbakning i befolkningen - og dermed
opstår en ny regering og en levedygtig politik.
Forslagsstillerne foreslår derfor, at regeringen inden
udgangen af indeværende år fremlægger en konkret
plan for, hvordan man i EU - i forbindelse med de kommende
budgetforhandlinger - vil arbejde for, at EU's struktur- og
samhørighedsfonde afvikles.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
pålægge regeringen at udarbejde en konkret plan for
afvikling af EU's struktur- og samhørighedsfonde.
(Beslutningsforslag nr. B 70).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.