Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 102 Bilag 1
Offentligt
2821970_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021 - 814
Den 7. februar 2024
.//.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed høringsnotat og de samlede eksterne høringssvar
vedrørende forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., byggeloven og lov om produkter
og markedsovervågning (Gennemførelse af dele af drikkevandsdirektivet, herunder risikobaseret
tilgang til vandsikkerhed, minimumskrav til hygiejne for materialer, der kommer i kontakt med
drikkevand, minimumskrav til behandlingskemikalier og filtermedier, der kommer i kontakt med
drikkevand, adgang til drikkevand og oplysninger til offentligheden)
Lovforslaget er fremsat tirsdag den 6. februar 2024.
Lovforslaget har til formål at sikre rent og sundt drikkevand for alle ved at etablere bemyndigelser og
bestemmelser om bl.a. risikovurdering og risikostyring i hele vandforsyningssystemet, krav til hygiejne
til materialer, der kommer i kontakt med drikkevand, krav om informationspligt til forbrugerne og
krav om adgang til drikkevand og fremme af brug af drikkevand fra vandhanen med henblik på at
gennemføre eller muliggøre gennemførelse af drikkevandsdirektivet fra 2020.
Lovforslaget ændrer vandforsyningsloven, byggeloven samt lov om produkter og markedsovervågning,
og det rummer følgende forslag til ændringer og tilføjelser:
-
En ændring af vandforsyningslovens formålsbestemmelse foreslås med henblik på at sikre
overensstemmelse med direktivets formål og anvendelsesområde.
Et forslag til, at miljøministeren forpligtes til at foretage risikovurdering og risikostyring af
tilstrømningsområderne for indvindingssteder. Endvidere foreslås, at ministeren bemyndiges
til at bestemme, at kommunalbestyrelsen eller regionsrådet skal foretage risikovurdering og
risikostyring til brug for ministerens risikovurdering og risikostyring, og til at fastsætte
nærmere regler herom i bekendtgørelser.
Et forslag til, at miljøministeren forpligtes til at foretage risikovurdering af forbrugernes
fordelingsnet med hensyn til afsmitning af bly og lignende risici og til at træffe visse specifikke
foranstaltninger til imødegåelse af disse risici, samt at ministeren kan bestemme, at
kommunalbestyrelsen skal udføre dele heraf. Det foreslås endvidere, at ministeren kan
fastsætte nærmere regler herom i bekendtgørelse. Hertil foreslås, via en ændring af
vandforsyningslovens gældende bestemmelse om udbedrende foranstaltninger, at specifikke
risikoforanstaltninger skal tages i betragtning ved manglende overholdelse af
parameterværdien for bly. Endvidere foreslås det, at miljøministeren kan fastsætte regler om
gebyr til dækning af myndighedernes omkostninger ved den kontrol, der foretages i
forbindelse med risikovurderingen. Gebyret retter sig som udgangspunkt mod ejerne af
prioriterede ejendomme, som er større ejendomme, som ikke er husstande, med mange
brugere, såfremt en generel analyse peger på behov for kontrol af sådanne ejendomme.
-
-
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 102 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
-
Et forslag til, at social- og boligministeren efter byggeloven kan fastsætte regler om
parameterværdier, hvad angår Legionella og lignende risici, som kan fastsættes af EU
Kommissionen i fremtiden under direktivet, om kontrol af disse og om foranstaltninger, hvor
parameterværdier er overskredet, i nye såvel som bestående bygninger, samt om indberetning
af kontroller.
Et forslag til, at krav om adgang til drikkevand ved at opretholde eller etablere
drikkevandshaner i rimeligt forhold til behovet og lokale forhold, og at brugen af drikkevand
fra vandhanen kan fremmes f.eks. ved at tilskynde til, at drikkevand fra hanen stilles til
rådighed, gennemføres ved, at kommunalbestyrelserne får hovedansvaret herfor i
vandforsyningsloven, og at miljøministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Et forslag til, at der fastsættes krav til hygiejne til materialer, der kommer i kontakt med
drikkevand, i vandforsyningsloven. Det foreslås, at miljøministeren bemyndiges til at udpege
private og offentlige virksomheder samt offentlige myndigheder til som bemyndigede organer
at foretage overensstemmelsesvurderingsopgaver. Endvidere foreslås, at ministeren
bemyndiges til at henlægge denne beføjelse til DANAK, Den Danske Akkrediteringsfond, samt
til at fastsætte nærmere regler om udpegning m.v. af de bemyndigede organer. Det foreslås, at
fastsætte regler om markedsføring og -overvågning af produkter, som anvender materialer,
der kommer i kontakt med drikkevand, gennemføres i lov om produkter og
markedsovervågning, som hører under erhvervsministerens ressort.
Et forslag til, at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte krav til renheden af
behandlingskemikalier og filtermedier ved bekendtgørelse.
Et forslag til, at miljøministeren bemyndiges til, efter forhandling med erhvervsministeren, at
fastsætte krav til drikkevand på søgående skibe, der afsalter vand, befordrer passagerer og
fungerer som vandforsyning.
Et forslag til at præcisere og udbygge krav om underretning af forbrugerne, når vandet anses
for potentielt farligt, ved at nyaffatte den gældende underretningsbestemmelse i
vandforsyningsloven.
Et forslag til at fastsætte krav om informationspligt til forbrugerne, ved at vandforsyningerne
får ansvaret for at offentliggøre oplysninger om drikkevandet og vandforsyningen m.v.
Endvidere foreslås det, at miljøministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren
bemyndiges til dels at fastsætte nærmere regler om denne offentliggørelse, dels at fastsætte
regler om, at vandforsyningerne skal informere deres forbrugere direkte f.eks. på faktura eller
via digitale midler om det leverede drikkevands kvalitet og om pris og husstandsforbrug m.v.
Det foreslås, at miljøministeren får bemyndigelse i vandforsyningsloven til at fastsætte regler
om indhentelse af de fornødne oplysninger fra andre offentlige myndigheder og institutioner,
vandforsyninger og laboratorier, med henblik på at gennemføre krav om datasæt i direktivet.
Det foreslås, at den gældende bestemmelse om, at miljøministeren kan give tilladelse til
indvinding af vand til drikkevandsforsyning gennem afsaltning af havvand erstattes med en ny
bestemmelse, og at ministeren også skal kunne give tilladelse til indvinding af grundvand og
overfladevand til iblanding i afsaltet havvand, samt at ministeren kan fastsætte regler herom,
og om at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en indstilling til brug for ministerens afgørelse
-
-
-
-
-
-
-
-
2
L 102 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
om tilladelse til indvinding af grundvand eller overfladevand, der iblandes afsaltet havvand.
-
Endvidere foretages en række ændringer i vandforsyningslovens bestemmelse om bl.a.
udbedrende foranstaltninger ved manglende overholdelse af krav til drikkevandskvaliteten
m.v. for at bringe bestemmelsen i overensstemmelse med krav fra det gamle
drikkevandsdirektiv fra 1998, som er videreført i det nye direktiv.
Endelig foreslås en bemyndigelse til henholdsvis miljøministeren og klima-, energi- og
forsyningsministeren, der skal sikre, at der kan foretages andre mindre ændringer eller
justeringer af teknisk karakter til gennemførelse af direktivet eller andre EU-retsakter, eller
hvis der viser sig et behov for yderligere regler end forventet for at implementere eksisterende
retsakter. Anvendelsen af bemyndigelsen, der er subsidiær til lovens øvrige bemyndigelser,
forudsætter, at den enkelte medlemsstat ikke overlades noget betydningsfuldt skøn.
Herudover indeholder lovforslaget enkelte præciseringer af bestemmelser i
vandforsyningsloven.
-
-
Lovforslaget har været i 4 ugers høring fra den 12. september 2023 til den 10. oktober 2023 og er
fremsat den 6. februar. Lovforslaget 1. behandles den 20. februar med henblik på ikrafttrædelse 1. maj
2024. Det bemærkes, at der er indkommet eksterne høringssvar, som vil blive offentliggjort sammen
med høringsnotat umiddelbart efter fremsættelsen af lovforslaget. Det bemærkes hertil, at
høringssvarene generelt ikke har givet anledning til væsentlige ændringer til lovforslaget.
Lovforslaget er på flere områder blevet præciseret efter høringen, og der er foretaget en række
lovtekniske ændringer. Det bemærkes hertil, at der for så vidt angår lovforslagets dele om ændring af
byggeloven er foretaget visse ændringer efter høringen af lovforslaget, herunder at den foreslåede
gebyrordning til finansiering af kommunens administrative opgaver i forbindelse med kontrol for
Legionella udgår, samt at kommunen får mulighed for på eget initiativ at udpege bygninger, der ikke
er udpeget som prioriteret ejendom, til kontrol. Relevante interessenter er blevet orienteret om disse
ændringer forud for fremsættelsen af lovforslaget.
Magnus Heunicke
/
Henrik Søren Larsen
3