L 24 Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, færdselsloven, registreringsafgiftsloven og andre love.

(Justeringer vedrørende digital motorregistrering, registreringsafgift af motorcykler, godtgørelse af afgift ved eksport af køretøjer og kontrol af registreringsafgift samt krav om syn ved eksport af køretøjer).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-10-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l24_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2008)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, færdselsloven, registreringsafgiftsloven og andre love (Justeringer vedrørende digital motorregistrering, registreringsafgift af motorcykler, godtgørelse af afgift ved eksport af køretøjer, kontrol af registreringsafgift samt krav om syn ved eksport af køretøjer).

(Lovforslag nr. L 24).

Der er overordnede tre formål med lovforslaget.


Det primære formål er at forberede digitaliseringen og den delvise privatisering af registreringen af køretøjer; den såkaldte digitale motorregistrering.


Der stilles i forbindelse hermed forslag om justering af reglerne om autorisation af nummerpladeoperatører, således at også leasingselskaber kan autoriseres. Og der stilles forslag om en adgang for alle til teknisk betonede oplysninger om køretøjer i det kommende Køretøjsregister.


Et formål med lovforslaget er også at styrke politiets og told- og skatteforvaltningens muligheder for at kontrollere brugen af køretøjer på de danske veje, herunder at der er betalt registreringsafgift af køretøjerne.


Der stilles således forslag om at præcisere, at politiet kan standse et køretøj alene med det formål at kontrollere, at køretøjet er registreret korrekt, og at dette kan ske som en stikprøvekontrol uden forudgående mistanke. Og der stilles forslag om, at føreren af et køretøj efter anmodning skal legitimere sig over for politiet eller told- og skatteforvaltningen og oplyse, hvem der ejer køretøjet.


Det tredje hovedformål med lovforslaget er at justere administrationen vedrørende tilbagebetaling af registreringsafgift i forbindelse med eksport af et køretøj.


Der stilles således forslag om, at køretøjer, der eksporteres, i vidt omfang skal synes, før registreringsafgiften godtgøres. Formålet er at skabe et mere solidt grundlag for beregning af godtgørelsen, og at sikre at køretøjerne er i køreklar stand. Som konsekvens af dette krav om syn, stilles der forslag om, at gebyret for told- og skatteforvaltningens værdifastsættelse af køretøjer, der eksporteres, afskaffes.


Der stilles også forslag om, at tinglyste rettigheder i et køretøj, der eksporteres, skal respekteres ved udbetaling af godtgørelsen.


I øvrigt stilles der forslag om prisen på de kommende papegøjenummerplader til varebiler, der må bruges privat..


Samlet set vil en gennemførelse af lovforslaget give mere retfærdige regler.


Lovforslaget vil give borgerne en mindre merudgift til papegøjenummerplader.


Lovforslaget har modsatrettede konsekvenser for erhvervslivet.


Lovforslaget skønnes samlet set at give staten et mindre provenutab som følge af afskaffelsen af et gebyr ved eksport af køretøjer.