Tak for det.
Med beslutningsforslaget opfordres regeringen til at indføre en 3-årig forsøgsordning fra juli 2013, så unge tilbydes mulighed for at erhverve kørekort til bil, dvs.
kategori B, allerede som 17-årige på den betingelse, at den unge i det første år kører sammen med en nærmere defineret – i gåseøjne – erfaren bilist, som det hedder i beslutningsforslaget.
I begrundelsen for forslaget anføres det, at trafiksikkerheden i Danmark er i top, men at vi har en særlig udfordring med de helt unge bilister, hvis risiko for at blive dræbt i trafikken er syv-otte gange større end deres forældres.
Herudover henvises der til, at en lignende ordning har vist sig at være en stor succes i Tyskland, hvor det som følge af en effektiv overførsel af erfaringer fra rutinerede til urutinerede bilister er lykkedes at reducere antallet af alvorlige ulykker blandt unge bilister med mere end 20 pct.
Indledningsvis vil jeg selvfølgelig gerne takke for beslutningsforslaget, der giver os en god anledning til at drøfte det meget vigtige emne, som vi i øvrigt bør sætte endnu mere fokus på, nemlig spørgsmålet om færdselssikkerhed.
For høj færdselssikkerhed er en central prioritet for regeringen, og jeg er enig i, at vi som sagt altid bør arbejde for at højne færdselssikkerheden endnu mere.
I den forbindelse har vi alle en særlig udfordring med de helt unge bilister, hvor særlig de unge mænd desværre er overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne.
Hvis jeg kort skal ridse op, hvad der gælder i dag, kan jeg sige følgende:
I dag kan der udstedes kørekort til en person, der er fyldt 18 år.
Aldersgrænsen har været fastsat til 18 år siden 1910, hvor den blev sat ned fra 21 år.
Ud over at være fyldt 18 år skal vedkommende have gennemført en køreuddannelse og have bestået en køreprøve.
Køreuddannelsen skal sikre, at eleverne får de fornødne kørefærdigheder, og sikre, at der sker den fornødne holdningsbearbejdning af eleverne; dels i form af gruppeundervisning og diskussion af teoretiske emner, dels selvfølgelig i form af praktisk kørsel med en uddannet kørelærer.
Køreuddannelsen bygger på den vurdering, at det er vigtigt, at uddannelsen varetages af en uddannet kørelærer, der har forståelse for en ny bilists kørefærdighed og erfaring – eller mangel på samme skulle jeg måske sige – og som formår at give sin viden videre til den enkelte elev.
Det er vigtigt, at den unge bilist ikke overtager eventuelle dårlige trafikvaner, som en ældre og mere erfaren bilist måtte have tilegnet sig.
Den ordning, som beslutningsforslaget lægger op til, forudsætter, at den nye, unge bilist har adgang til en eller flere ældre og mere erfarne bilister, der har mulighed for og i øvrigt prioriterer at køre med vedkommende.
Men det vil jo ikke være tilfældet for alle unge, som ønsker at erhverve sig et kørekort.
Det giver en risiko for, at en række unge bilister tager køreuddannelsen og erhverver sig et kørekort som 17-årige, hvorefter de ikke har mulighed for at køre bil før et helt år efter.
Dermed er der stor risiko for, at meget af det, de har lært under køreuddannelsen, simpelt hen er glemt.
Der er også risiko for, at en ordning, som den foreslåede, vil ramme socialt skævt, idet ordningen kræver en ældre og erfaren bilist, der har mulighed og som sagt også prioriterer at køre med den unge.
Endelig vil jeg gerne understrege, at det foreslåede kriterium om, at den – i gåseøjne – erfarne skal have haft kørekort i 10 år, hvilket efter forslagsstillernes opfattelse skal sikre, at den unge bilist lærer af en erfaren bilist, for mig at se ikke nødvendigvis garanterer, at der er tale om en bilist med reel erfaring.
Vedkommende kan jo have erhvervet kørekortet 10 år tidligere uden at have kørt bil i den mellemliggende periode.
Dermed har vedkommende ikke opnået den nødvendige erfaring og vedligeholdt de køreevner og den trafikforståelse, som skal til at for at medvirke til oplæringen af en ung bilist.
Forslagsstillerne henviser som sagt til gode erfaringer fra Tyskland.
Jeg vil gerne sige, at regeringen selvfølgelig arbejder på at højne færdselssikkerheden, og derfor har vi selvfølgelig også noteret os den tyske rapport.
Man skal bestemt være parat til at lære af de erfaringer, gode naboer har gjort sig.
Men når det er sagt, har vi i Justitsministeriet ikke haft lejlighed til at gennemgå den tyske rapport nærmere.
Vi kender ikke til den nærmere baggrund for de tal, der oplyses i rapporten, herunder statistikkens udgangspunkt samt eventuelle andre forhold end den etablerede ordning, der kan have påvirket statistikken.
Så det ville alt andet lige være for forhastet, hvis jeg her i dag sagde ja til uden videre at overføre den tyske model til Danmark.
Vi mener, at en ændring af den gældende ordning herhjemme vil kræve nøje overvejelser og undersøgelser, herunder en nærmere vurdering af, om de erfaringer, der fremgår af rapporten, kan overføres til danske forhold.
Det vil også kræve en nærmere vurdering af, om – og hvordan – trafikbilledet i Danmark rent faktisk adskiller sig fra det tyske.
Jeg vil gerne samtidig understrege, at det er vigtigt med en ordentlig uddannelse af nye bilister.
Det skal ingen være i tvivl om.
Det er i den forbindelse centralt, at vi har en god kørelæreruddannelse, ligesom der er behov for et effektivt tilsyn med kørelærerne.
For mig at se højner vi bl.a.
færdselssikkerheden gennem en forbedret kørelæreruddannelse, og herunder ikke mindst sikkerheden for dem, der er et problem i statistikkerne, nemlig de nye, unge bilister.
Derfor vil vi i Justitsministeriet i den kommende tid arbejde videre med et løft af kørelæreruddannelsen i Danmark, og det er min hensigt, at der i næste folketingssamling kan fremsættes lovforslag, hvis der er behov for lovændringer på området.
I det arbejde, der skal foregå, vil der også blive set på, om der er ideer til nye tiltag inden for selve køreuddannelsen, herunder internationale erfaringer som f.eks.
fra den tyske ordning.
Som opsummering vil jeg sige, at færdselssikkerheden står meget højt på regeringens dagsorden, og der er bestemt grund til at sætte ind over for de unge, som er et stort problem i vores statistikker på det her område.
I regeringen arbejder vi som sagt på at løfte kørelæreruddannelsen, så nye bilister bliver endnu bedre rustet til at færdes i trafikken.
Den foreslåede model er ikke umiddelbart den rigtige vej at gå, i hvert fald ikke uden nærmere analyse af erfaringerne fra andre lande.
På den baggrund kan regeringen ikke støtte forslaget.