L 85 Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.

(Uddannelsesparathedsvurdering).

Af: Undervisningsminister Merete Riisager (LA)
Udvalg: Undervisningsudvalget
Samling: 2017-18
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 23-01-2018

Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 23. januar 2018

20171_l85_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 23. januar 2018

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2017 og var til 1. behandling den 1. december 2017. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Undervisningsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 31. august 2017 dette udkast til udvalget, jf. UNU alm. del ? - bilag 146 (folketingsåret 2016-17). Den 9. november 2017 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra LO og DA.

Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 8 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget er som udgangspunkt positivt indstillet over for ideen om at indføre en form for praksisfaglig dimension i uddannelsesparathedsvurderingen. En række centrale høringsparter har imidlertid i deres høringssvar rettet en skarp kritik af lovforslaget. Den foreslåede ordning beskrives som unødvendig, bureaukratisk og ekstra arbejdskrævende, og der udtrykkes bekymring for, at bedømmelserne af eleverne vil blive præget af tilfældigheder. Enhedslisten og Alternativet kan derfor ikke støtte lovforslaget, men vil anbefale, at stillingtagen til indførelse af en praksisfaglig dimension i uddannelsesparathedsvurderingen udskydes.

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) nfmd. Alex Ahrendtsen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF) Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Eva Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene Borst Hansen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)46
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)10
Radikale Venstre (RV)? ? ?8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 85

Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
2
Henvendelse af 30/11-17 fra LO og DA
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Udkast til betænkning
6
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 85

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-17 fra LO og DA, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvor mange elever der i dag bliver vurderet ikkeuddannelsesparate på baggrund af manglende sociale eller personlige kompetencer, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. er taget tilbage
4
Spm. om, hvor mange flere elever der vil kunne blive erklæret uddannelsesparate til en erhvervsuddannelse end i dag på baggrund af lovændringen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvilke lærere der skal foretage vurderingen af elevernes praksisfaglige kompetencer, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvilke fag eller timer i 8. og 9. klasse elevernes praksisfaglighed skal vurderes ud fra, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvad en »begrundet forventning« konkret skal bygge på i tilfælde, hvor en elev løftes fra ikkeuddannelsesparat til uddannelsesparat, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvad man lægger til grund for vurderingen af, at det blot vil være af »marginalt omfang«, at elever bliver løftet fra ikkeuddannelsesparate til uddannelsesparate, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå