§ 20-spørgsmål S 289 Om stramninger af miljøzoneloven.

Til: Miljøminister Lea Wermelin (S)
Dato: 12-11-2019
Samling: 2019-20
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 12-11-2019
Endelig besvarelse 20-11-2019
Spørgsmålets ordlyd:
Er de stramninger af miljøzoneloven, som beskrevet i S, R, SF, Å og Ø’s fælles betænkningsbidrag til L 191, folketingsåret 2018-19, 1. samling, fortsat Socialdemokratiets og dermed miljøministerens og regeringens holdning, herunder at alle kommuner skal have mulighed for at indføre miljøzoner i bymæssige områder af en vis størrelse, at der for lastbiler, busser og varebiler skal stilles krav om overholdelse af Euro VI-normer, og de nye Eurokrav skal gælde fuldt ud for både partikler og NOx, når de træder i kraft, der skal således ikke være noget smuthul, hvor kørsel tillades, alene fordi man eftermonterer et partikelfilter, at der for personbiler skal stilles krav om Euro V-normer eller bedre, at kommunerne skal kunne fastsætte normer for forurening fra arbejdsmaskiner i miljøzonen, og at S, EL, ALT, RV og SF vil arbejde for, at stramningerne træder i kraft hurtigst muligt?
Skriftlig begrundelse:
Ingen.
Dokumentdato: 20-11-2019
Modtaget: 20-11-2019
Omdelt: 21-11-2019

Svar på spm. nr. S 289: Er de stramninger af miljøzoneloven, som beskrevet i S, R, SF, Å og Ø’s fælles betænkningsbidrag til L 191, folketingsåret 2018-19, 1. samling, fortsat Socialdemokratiets og dermed miljøministerens og regeringens holdning, herunder at alle kommuner skal have mulighed for at indføre miljøzoner i bymæssige områder af en vis størrelse, at der for lastbiler, busser og varebiler skal stilles krav om overholdelse af Euro VI-normer, og de nye Eurokrav skal gælde fuldt ud for både partikler og NOx, når de træder i kraft, der skal således ikke være noget smuthul, hvor kørsel tillades, alene fordi man eftermonterer et partikelfilter, at der for personbiler skal stilles krav om Euro V-normer eller bedre, at kommunerne skal kunne fastsætte normer for forurening fra arbejdsmaskiner i miljøzonen, og at S, EL, ALT, RV og SF vil arbejde for, at stramningerne træder i kraft hurtigst muligt?

Svar på spm. nr. S 289. (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 12-11-2019
Modtaget: 12-11-2019
Omdelt: 12-11-2019

Er de stramninger af miljøzoneloven, som beskrevet i S, R, SF, Å og Ø’s fælles betænkningsbidrag til L 191, folketingsåret 2018-19, 1. samling, fortsat Socialdemokratiets og dermed miljøministerens og regeringens holdning, herunder at alle kommuner skal have mulighed for at indføre miljøzoner i bymæssige områder af en vis størrelse, at der for lastbiler, busser og varebiler skal stilles krav om overholdelse af Euro VI-normer, og de nye Eurokrav skal gælde fuldt ud for både partikler og NOx, når de træder i kraft, der skal således ikke være noget smuthul, hvor kørsel tillades, alene fordi man eftermonterer et partikelfilter, at der for personbiler skal stilles krav om Euro V-normer eller bedre, at kommunerne skal kunne fastsætte normer for forurening fra arbejdsmaskiner i miljøzonen, og at S, EL, ALT, RV og SF vil arbejde for, at stramningerne træder i kraft hurtigst muligt?

Er de stramninger af miljøzoneloven, som beskrevet i S, R, SF, Å og Ø’s fælles betænkningsbidrag til L 191, folketingsåret 2018-19, 1. samling, fortsat Socialdemokratiets og dermed miljøministerens og regeringens holdning, herunder at alle kommuner skal have mulighed for at indføre miljøzoner i bymæssige områder af en vis størrelse, at der for lastbiler, busser og varebiler skal stilles krav om overholdelse af Euro VI-normer, og de nye Eurokrav skal gælde fuldt ud for både partikler og NOx, når de træder i kraft, der skal således ikke være noget smuthul, hvor kørsel tillades, alene fordi man eftermonterer et partikelfilter, at der for personbiler skal stilles krav om Euro V-normer eller bedre, at kommunerne skal kunne fastsætte normer for forurening fra arbejdsmaskiner i miljøzonen, og at S, EL, ALT, RV og SF vil arbejde for, at stramningerne træder i kraft hurtigst muligt? (pdf-version)
Html-version