Fremsat den 17. marts 2023 af Lisbeth Bech-Nielsen (SF) og Signe Munk (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indskrive klima- og naturhensyn i
Nationalbankens mandat
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2023 at fremsætte et lovforslag om at
indskrive hensyn til klimakrisen og biodiversitetstab i
Nationalbankens formålsparagraf i lov om Danmarks
Nationalbank (§ 1).
Bemærkninger til forslaget
Finanssektoren spiller en væsentlig
rolle i løsningen af klimakrisen, da den finansielle sektor
ikke blot former nutiden, men også i høj grad
fremtiden, i kraft af bl.a. investeringer og udlån. F.eks.
beskriver FN's klimapanel, The Intergovernmental Panel on Climate
Change (IPCC), at de årlige grønne investeringer skal
øges tre til seks gange i forhold til det nuværende
niveau frem mod 2030, hvis Parisaftalens temperaturmål skal
efterleves (»Climate change 2022 - Mitigation of climate
change«, IPCC, april 2022). Klimarådet anbefaler
ligeledes regeringen at etablere rammebetingelser, der ikke kun
fremmer grønne investeringer, men som også
begrænser sorte investeringer (»Vende private
investeringer fra sort til grøn«, Klimarådet,
november 2022). I kraft af sin rolle over for de private
finansielle institutioner er Nationalbankens ageren af
afgørende betydning for, at vi når i mål med den
grønne omstilling. Derfor bør hensynet til
klimakrisen indskrives i Nationalbankens mandat med inspiration fra
den britiske nationalbanks klimamandat.
Klimakrisen og biodiversitetstab skaber
betydelige finansielle risici, hvis de ikke adresseres rettidigt.
Frank Elderson fra Den Europæiske Centralbank, ECB, indfanger
essensen af problemstillingen i dette citat: »Naturen er det,
som sikrer, at økonomien trives« (»Keynote
speech, Frank Elderson«, ECB, oktober 2021). Ud over konkrete
fysiske risici ved klimaforandringer for f.eks. bygninger og
infrastruktur, indebærer den grønne omstilling
også såkaldte transitionsrisici
(»Klimaforandringer og bæredygtig finansiering i den
finansielle sektor-Fokusområde«, Finanstilsynet,
2021).
Ifølge Nationalbanken risikerer
institutioner og investorer at tabe på lån og
investeringer til store CO2-udledere, der ikke omstiller sig i tide
(»Virksomheders klimakommunikation er ikke forbundet med
færre udledninger«, Danmarks Nationalbank, oktober
2022). Når fossile brændsler over tid bliver mindre
konkurrencedygtige vis-a-vis vedvarende energi, risikerer
institutioner og investorer at ende med strandede aktiver, hvilket
vil sige aktiver, som har tabt store dele af deres værdi.
IPCC påpeger i deres rapport fra 2022, at en
begrænsning af klimaforandringerne til en temperaturstigning
på 2 grader celsius vil resultere i strandede aktiver for
over 4 billioner US dollar, og at en opfyldelse af Parismålet
om 1,5 grader celsius forventes at føre til et beløb,
der er signifikant højere (»Climate change 2022 -
Mitigation of climate change«, IPCC, 2022).
Blandt centralbanker og finansielle tilsyn er
der konsensus om, at hverken prisstabilitet eller finansiel
stabilitet kan opretholdes uden at tage hensyn til klimakrisens
implikationer. Der er således en stigende anerkendelse af, at
både centralbankerne og de finansielle tilsyn bærer et
ansvar for at sikre, at kampen mod klimaforandringerne bliver en
succes - dels som et mål i sig selv, dels for at
afbøde finansielle risici (»What do central bank
mandates mean for climate and nature? «, Green Central
Banking, 2022). I 2017 oprettede en gruppe af centralbanker og
finanstilsyn The Central Banks and Supervisors Network for Greening
the Financial System, NGFS (»Origin and Purpose«, NGFS,
2019), med det formål at hjælpe med at styrke de
globale tiltag, som er nødvendige for at møde
Parisaftalens mål og styrke det finansielle systems rolle i
forhold til at håndtere risiko og mobilisere kapital til
grønne investeringer i en bredere kontekst af
bæredygtig udvikling. NGFS har i dag over 120 medlemmer,
herunder Danmarks Nationalbank og Finanstilsynet, som har
været medlemmer siden 2019 (»Membership«, NGFS,
2022). NGFS påpeger bl.a., at natur-relaterede risici kan
få signifikante makroøkonomiske implikationer, og at
en manglende evne til at tage hensyn til, afbøde og tilpasse
sig dette er en kilde til risici for den finansielle stabilitet
(»NGFS acknowledges that nature-related risks could have
significant macroeconomic and financial implications«, NGFS,
2022).
I Danmark har Nationalbanken taget de
første vigtige skridt mod at forholde sig til klimakrisen,
da Nationalbanken foretog sin første mindre klima-stresstest
af det danske finansielle system i oktober 2020, jf. ERU alm. del -
spørgsmål 197, folketingsåret 2021-22. Dette var
et positivt skridt, men der er fortsat behov for yderligere
tiltag.
Storbritanniens nationalbank, Bank of England
(BoE), har siden 2021 haft et klimamandat, hvilket indebærer,
at alle BoE's aktiviteter skal være i overensstemmelse med
den britiske net zero-strategi. Ligesom den finansielle
portefølje, herunder investeringer i aktier og
virksomhedsobligationer, skal være i overensstemmelse med
klima- og bæredygtighedskriterier. BoE's klimamandat er et
væsentligt bidrag til at nå Parisaftalens
målsætninger og til at sikre finansiel stabilitet.
Forslagsstillerne mener, at vi i Danmark bør lade os
inspirere af BoE's klimamandat til at lave en lignende model for
Danmarks Nationalbank.
Klimamandat
Forslagsstillerne foreslår derfor, at
der indskrives et klimamandat, dvs. et mandat om, at der skal tages
hensyn til klimarisici og naturrisici (klimakrise og naturtab) og
den grønne omstilling i alle Nationalbankens operationer og
aktiviteter. Det skal indskrives i Nationalbankens
formålsparagraf i lov om Danmarks Nationalbank.
Et klimamandat vil
betyde, at Nationalbanken, med inspiration fra BoE, skal tage
betydningen af klimaforandringer i betragtning i bankens
operationer, i forhold til følgende:
1) Reservekrav til
banker og finansielle institutioner.
2)
Overvågning og håndtering af finansielle risici.
3) Tiltag til at
fremme udviklingen af et robust og bæredygtigt dansk
finansielt system.
Klimamandatet skal skrives ind i det
eksisterende mandat i § 1 om at »opretholde et sikkert
Pengevæsen her i Landet samt at lette og regulere
Pengeomsætning og Kreditgivning« (lov om Danmarks Nationalbank), som
af Nationalbanken udmøntes i tre opgaver: at sørge
for stabile priser, at muliggøre sikre betalinger og at
sikre stabilitet i det finansielle system (»Nationalbankens
formål«, www.nationalbanken.dk). At skrive
klimamandatet ind i det eksisterende mandat har til formål at
præcisere, at Nationalbankens arbejde med at sikre finansiel
stabilitet uundgåeligt involverer et hensyn til klima- og
naturrisici, da klimakrisen, jf. ovenstående
redegørelse, udgør væsentlige finansielle
risici. Hensynet til klimakrisen er absolut nødvendigt for
at opretholde et sikkert pengevæsen og sikre finansiel
stabilitet på lang sigt.
Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at den store usikkerhed om konsekvenserne af
klimaforandringerne gør det til en omfangsrig opgave for
Nationalbanken at vurdere betydningen af klimarelaterede trusler
mod den finansielle stabilitet. Derfor pålægges
Nationalbanken med dette forslag ikke bestemt handling eller
specifikke analysemetoder. Ændringen af
formålsparagraffen muliggør således klimatiltag
i Nationalbankens aktiviteter, hvor det er op til Nationalbanken
selv at definere, hvordan dette skal udmøntes.
Klimakrisens påtrængenhed
gør det dog afgørende, at udviklingen af nye
analysemetoder og viden ikke bliver en sovepude, som
retfærdiggør at udsætte konkrete tiltag.
Ifølge forslagsstillerne vil et oplagt første skridt
for Nationalbanken være at igangsætte en
undersøgelse af, hvordan Nationalbanken konkret kan spille
en aktiv og konstruktiv rolle i den grønne omstilling. Her
kunne relevante områder være en evaluering af
prisfastsættelsen af risici for klimaforandringer og
naturtab, en undersøgelse af mulighederne for og effekterne
af forskellige klimatiltag og at afdække muligheden for
klimadifferentiering af pengepolitiske instrumenter.
Klimamandatet vil kunne medføre et
behov for øgede ressourcer i Nationalbanken, afhængigt
af hvordan Nationalbanken vælger at udmønte
klimamandatet. Udgifter til disse finansieres inden for
Nationalbankens forretning ligesom for Nationalbankens
øvrige opgaver.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech-Nielsen
(SF)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indskrive klima- og naturhensyn i Nationalbankens mandat.
(Beslutningsforslag nr. B 88)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.