L 74 Forslag til lov om vejafgift.

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 3

Vil ministeren forholde sig til, at DTL – Danske Vognmænd i sit høringssvar af 7. oktober 2022 anfører, at de må stille et meget stort spørgsmål ved lovforslagets antagelse om, at vejafgiften vil reducere trafikarbejdet med lastbiler med ca. 9 pct. i 2025 og ca. 10 pct. i 2030 på baggrund af de opgjorte omkostninger og forudsatte elasticiteter. Ifølge DTL – Danske Vognmænd lyder det som meget store reduktioner i lastbilernes trafikarbejde, og der må ligge en forudsætning om en priselasticitet nær -1. Efter DTL – Danske Vognmænds viden og med henvisning til COWI (2021) vil et centralt bud på priselasticiteten på vejgodstransport være -0,22 inden for et interval fra -0,13 til -0,58? Vil ministeren desuden bekræfte, at der ikke ventes et fald i trafikken på 10 pct. men nærmere 2 pct. (inden for et interval på 1-6 pct.)? Vil ministeren i forlængelse heraf vurdere, i hvilket omfang faldet vil ske i yderområder i Danmark sammenholdt med mere centrale dele af landet, og i hvilket omfang faldet i trafikken skyldes, at erhvervsaktivitet helt forsvinder fra Danmark?
Dato: 17-04-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne: miljøafgifter
Dokumentdato: 17-05-2023
Modtaget: 17-05-2023
Omdelt: 17-05-2023

L 74 - svar på MFU spm. 3 om, at DTL – Danske Vognmænd stiller spørgsmål ved antagelsen om, at vejafgiften vil reducere trafikarbejdet med lastbiler med ca. 9 pct. i 2025 og ca. 10 pct. i 2030

SAU L 74 - svar på spm. 3 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 17-04-2023
Modtaget: 17-04-2023
Omdelt: 17-04-2023

MFU spm. om, at DTL – Danske Vognmænd stiller spørgsmål ved antagelsen om, at vejafgiften vil reducere trafikarbejdet med lastbiler med ca. 9 pct. i 2025 og ca. 10 pct. i 2030

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version