Fremsat den 22. april 2025 af social- og boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Mulighed for opsigelse af
ægtefælle, samlever eller registreret partner fra et
længerevarende botilbud)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 155 af 11. februar 2025, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1703 af 30. december 2024,
foretages følgende ændring:
1. § 108,
stk. 3, 3. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Kommunalbestyrelsen kan, når den person, som modtager
tilbud efter stk. 1, dør, inden for 6 måneder efter
dødsfaldet og med et varsel på 3 måneder,
pålægge den efterlevende ægtefælle,
samlever eller registrerede partner at fraflytte botilbuddet. Har
den efterlevende også selv behov for tilbud efter § 108,
stk. 1, som kan imødekommes af samme tilbud eller et
tilsvarende, som det, hvor den pågældende bor, kan
kommunalbestyrelsen ikke opsige vedkommende efter bestemmelsen i 3.
pkt. Kommunalbestyrelsens afgørelse efter 3. pkt. kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. § 108, stk.
3, 3.-5. pkt., i lov om social service, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendelse for en efterlevende
ægtefælle, registreret partner eller samlever, der er
indflyttet i boligen i botilbuddet inden den 1. juli 2025. For
sådanne personer finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det er aftalt i Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet indgået mellem regeringen
og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale
Venstre den 2. maj 2024 og i Aftale om kommunernes økonomi
for 2025 (ØA25), at der indføres en tidsgrænse
på 3 måneder for den ret, som en ægtefælle,
samlever eller registreret partner til en afdød borger med
handicap har til at blive boende i et længerevarende
botilbud. Visse botilbud tildeles par på baggrund af den ene
ægtefælles, samlevers eller registrerede partners
støttebehov. Det følger af de nævnte aftaler,
at der i disse sager er behov for, at den efterlevende kan opsiges
fra boligen med det formål at fremme, at botilbud efter
§ 108 i lov om social service, primært benyttes af
borgere med støttebehov.
Hvis en person, der er visiteret til længerevarende
botilbud efter § 108 i lov om social service, ønsker,
at dennes ægtefælle, samlever eller registreret partner
fortsat skal indgå i husstanden, skal tilbuddet være
egnet til to personer. Den efterlevende ægtefælle,
samlever eller registrerede partner har ret til at blive boende i
botilbuddet efter den person, der er visiteret til botilbuddet
dør.
Med henblik på implementering af initiativet, indeholder
lovforslaget en ændring af lov om social service
således, at kommunalbestyrelsen gives hjemmel til, at den
efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede
partner kan opsiges fra botilbuddet, efter personen, der er
visiteret til botilbuddet, er afgået ved døden.
Det foreslås således med lovforslaget, at den
tidsubegrænsede ret til at forblive i botilbuddet for
ægtefællen, samleveren eller den registrerede partner,
ændres til en mulighed for at kommunalbestyrelsen inden for 6
måneder efter dødsfaldet kan pålægge den
efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede
partner at fraflytte § 108-botilbuddet med et varsel på
3 måneder.
I Aftale om udmøntning af tre initiativer i rammeaftale
af 2. maj 2024 om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet indgået den 20. januar 2025
fremgår, at regeringen (SVM) og Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti samt Radikale Venstre, er enige om
udmøntningen af tre af rammeaftalens initiativer, herunder
initiativ 13: Ændrede regler for at forblive på
botilbud for ægtefæller til afdøde borgere med
handicap.
2. Tidsgrænse for retten for en
ægtefælle, samlever eller registreret partner til at
forblive i et længerevarende botilbud
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 108, stk. 1, i lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 11. februar 2025,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1703 af 30. december 2024
(herefter serviceloven), at kommunalbestyrelsen skal tilbyde ophold
i boformer, der er egnet til længerevarende ophold, til
personer, som på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne har behov for omfattende hjælp
til almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg eller
behandling, og som ikke kan få dækket disse behov
på anden vis.
Det følger af § 108, stk. 2, i serviceloven, at
personer, som modtager tilbud efter stk. 1, og som ønsker at
flytte til en anden kommune, har ret til et tilsvarende tilbud i en
anden kommune. Det er en forudsætning, at den
pågældende opfylder betingelserne for at blive optaget
i både fraflytningskommunen og tilflytningskommunen.
Ifølge § 108, stk. 3, i serviceloven omfatter retten
til frit valg efter stk. 2 ret til, at ens ægtefælle,
samlever eller registrerede partner fortsat kan indgå i
husstanden. Hvis en person ønsker, at en
ægtefælle, samlever eller registreret partner fortsat
skal indgå i husstanden, skal det tilbud, der gives efter
stk. 1, være egnet til to personer. Hvis den
pågældende person med handicap eller sindslidelse
dør, har den efterlevende person ret til at blive
boende.
Det følger af § 111, stk. 1, i serviceloven, at
boformer efter serviceloven ikke er omfattet af lejelovgivningen.
Ifølge § 111, stk. 2, i serviceloven fastsætter
social- og boligministeren nærmere regler om lejerrettigheder
for beboere i længerevarende botilbud efter serviceloven.
Bemyndigelsen i § 111, stk. 2, er udmøntet med
bekendtgørelse nr. 715 af 19. juni 2013 om lejerrettigheder
til beboere i visse botilbud efter serviceloven.
Bekendtgørelsen gælder ifølge § 1, stk.
1, for det første for beboere i længerevarende
botilbud efter § 108, i serviceloven og for det andet for
beboere i plejehjem og beskyttede boliger efter § 192 i
serviceloven og beboere i plejehjem og beskyttede boliger, som
drives efter § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1385 af
12. december 2006 om plejehjem og beskyttede boliger.
For beboere, dvs. også en efterlevende
ægtefælle, samlever eller registreret partner, i §
108-botilbud gælder de lejerettigheder, som er fastsat i
bekendtgørelse om lejerrettigheder til beboere i visse
botilbud efter serviceloven.
Det følger af bekendtgørelsens § 4, at
beboeren ved anvisning af boligen skal have udleveret et
boligdokument af kommunalbestyrelsen. Boligdokumentet skal
indeholde oplysninger om beboerens rettigheder vedrørende
boligen efter bekendtgørelsen. Det skal endvidere indeholde
oplysninger om boligbetalingen, boligens fysiske beliggenhed,
faciliteter og areal, herunder boligareal, der deles med andre, jf.
bekendtgørelsen § 4, stk. 2. Boligdokumentet må
ikke indeholde vilkår om opsigelsesvarsler eller andre
vilkår, som fraviger gældende lovgivning.
Det fremgår af § 3 i bekendtgørelsen, at hvis
beboeren i forhold til kommunalbestyrelsen har opnået
større rettigheder vedrørende boligen end efter
bekendtgørelsen, bevarer beboeren disse rettigheder i
forhold til kommunalbestyrelsen.
Bestemmelser om opsigelsesvarsel er fastsat i
bekendtgørelsen § 20, hvoraf det følger, at har
kommunalbestyrelsen besluttet, at et botilbud skal reorganiseres
eller nedlægges, og indebærer det, at beboeren må
flytte, har beboeren krav på et opsigelsesvarsel på 3
måneder. Ifølge bekendtgørelsen § 20, stk.
2, skal opsigelse af boligen ske skriftligt og til den
første hverdag i en måned, der ikke er dagen
før en helligdag. Det følger desuden af § 20,
stk. 3, at har kommunalbestyrelsen opsagt boligen i henhold til
stk. 1, har beboeren ret til at få en anden bolig stillet til
rådighed, svarende til den bolig som beboeren er berettiget
til i henhold til kommunalbestyrelsens afgørelse.
Det er således i udgangspunktet ikke muligt at udvisitere
borgere i § 108-tilbud uden samtykke, medmindre botilbuddet
nedlægges eller reorganiseres. Dog vil reglerne om optagelse
i særlige botilbud uden samtykke, jf. §§ 129, 129 a
eller 136 f i serviceloven kunne finde anvendelse. §§ 129
og 129 a indgår i servicelovens kapitel 24, der indeholder
bestemmelser om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten over for voksne med betydelig og varigt
nedsat psykisk funktionsevne. § 136 f indgår i
servicelovens kapitel 24 b, der indeholder særlige regler om
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som
er en konsekvens af demens eller anden erhvervet og fremadskridende
mental svækkelse.
Det følger af servicelovens § 81, at formålet
med at yde støtte efter denne lov til voksne med nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale
problemer er at sikre, at den enkelte får en
sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer
den enkeltes behov. Støtten skal ydes med det formål
at styrke den enkeltes egne muligheder og eget ansvar for at
udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er muligt
for den enkelte. Desuden er formålet at medvirke til at
sikre, at den enkelte kan fastholde sit aktuelle funktionsniveau,
og at yde kompensation, omsorg og pleje. Indsatserne til voksne
skal således
1) forebygge, at den enkeltes problemer forværres,
2) understøtte den enkeltes muligheder for at fastholde
egne ressourcer eller fremme øget selvstændighed samt
forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion,
3) forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gennem
kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg og
pleje,
4) fremme inklusion i samfundet, herunder medvirke til at
øge den enkeltes mulighed for deltagelse i uddannelse,
beskæftigelse og sociale relationer, og
5) sikre en helhedsorienteret støtte med tilbud afpasset
efter den enkeltes særlige behov i egen bolig, herunder i
botilbud efter lov om almene boliger m.v. eller i botilbud efter
denne lov.
Ifølge servicelovens § 82, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen yde hjælp efter denne lov i
overensstemmelse med formålet, jf. § 81, til personer
med betydelig nedsat psykisk funktionsevne, der ikke kan tage vare
på deres egne interesser, uanset om der foreligger samtykke
fra den enkelte. Hjælpen kan dog ikke ydes ved brug af fysisk
tvang. Ifølge § 82, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen
påse, om der er pårørende eller andre, der kan
inddrages i varetagelsen af interesserne for en person med
betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Kommunalbestyrelsen skal
være opmærksom på, om der er behov for at bede
Familieretshuset om at beskikke en værge efter
værgemålsloven.
Det følger af servicelovens § 166, at
kommunalbestyrelsens afgørelser efter denne lov, medmindre
andet er fastsat i denne lov eller i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, kan indbringes
for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Det følger af § 59, stk. 1, 1. pkt., i lov om almene
boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1171 af 11. november
2024 med senere ændringer, at den almene boligorganisation
efter kommunalbestyrelsens bestemmelse skal stille indtil hver
fjerde ledige almene familiebolig til rådighed for
kommunalbestyrelsen til løsning af påtrængende
boligsociale opgaver i kommunen.
Anvisning sker på baggrund af en vurdering af den
boligsøgendes behov og beboersammensætningen i den
afdeling, den boligsøgende anvises til eller bor i på
anvisningstidspunktet, jf. § 59, stk. 1, 2. pkt., i lov om
almene boliger m.v.
Boligorganisationen kan desuden indgå aftale med
kommunalbestyrelsen om at stille ledige familieboliger til
rådighed for kommunalbestyrelsen til løsning af
påtrængende boligsociale opgaver i kommunen, § 59,
stk. 2, 1. pkt., i lov om almene boliger m.v. Anvisning sker
på baggrund af en vurdering af den boligsøgendes behov
og beboersammensætningen i den afdeling, den
boligsøgende anvises til eller bor i på
anvisningstidspunktet, jf. § 59, stk. 2, 2. pkt., i lov om
almene boliger m.v.
2.2. Social-
og Boligministeriets overvejelser
Retten for en efterlevende ægtefælle, registreret
partner eller samlever til at blive boende i et § 108-tilbud
er efter de gældende regler som udgangspunkt
tidsubegrænset.
Social- og Boligministeriet finder, at det er
hensigtsmæssigt, at bestemmelsen om tidsubegrænset ret
ændres med det formål at give kommunalbestyrelsen
mulighed for at opsige ægtefællen, samleveren eller den
registrerede partner fra botilbuddet, efter personen, som modtager
tilbud efter § 108, stk. 1, afgår ved døden.
Det er ministeriets opfattelse, at en sådan ændring
vil indebære en ændring af den frit valgs-ordning, der
gælder for § 108-tilbud. Samtidig finder ministeriet
dog, at det vil være et tungtvejende hensyn at fremme
mulighederne for, at § 108-tilbud anvendes til de borgere, som
har et behov herfor.
Ministeriet vil med en sådan ændring implementere de
pågældende initiativer fra de politiske aftaler, som er
omtalt i indledningen til lovforslaget.
Social- og Boligministeriet skønner med betydelig
usikkerhed, at tilgangen af nye efterlevende
ægtefæller, samlevere eller registrerede partnere
på botilbud er under fem personer om året.
Skønnet er baseret på en opgørelse fra 2021,
der ikke alene omfatter tilbud efter serviceloven § 108, men
også midlertidige botilbud efter serviceloven § 107 og
botilbudslignende tilbud. Opgørelsen er endvidere kun
baseret på personer i alderen 25 år og derover. Det er
i skønnet usikkert, hvorvidt ægtefællen, den
registrerede partner eller samleveren også var visiteret til
ophold på botilbuddet eller det botilbudslignende tilbud, og
hvorvidt parret faktisk boede sammen på botilbuddet eller det
botilbudslignende tilbud. Det er endvidere usikkert, hvorvidt og
hvornår den efterlevende ægtefælle, den
registrerede partner eller samleveren fraflyttede botilbuddet efter
dødsfaldet.
Social- og Boligministeriet forventer på den baggrund, at
ændringen vil berøre få personer i praksis,
henset til skønnet over omfanget af botilbud og personer,
som vil kunne blive omfattet. Det kan dog for den enkelte kommune
have stor betydning i forhold til at kunne skaffe de
nødvendige botilbudspladser også at kunne
frigøre en enkelt eller få ekstra pladser. Initiativet
om at indføre mulighed for at opsige den efterlevende
ægtefælle, registreret partner eller samlever skal ses
i sammenhæng med visse af de øvrige initiativer fra
Rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet indgået mellem regeringen og Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre den 2.
maj 2024, Aftale om kommunernes økonomi for 2025
(ØA25) og Aftale om udmøntning af tre initiativer i
rammeaftale af 2. maj 2024 om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet indgået den 20. januar
2025, som også har fokus på botilbudskapaciteten og
problemstillingen om mangel på botilbudspladser.
2.3. Den
foreslåede ordning
Den foreslåede ændring vil betyde, at den
tidsubegrænsede ret til at forblive i et botilbud efter
§ 108 i serviceloven for ægtefællen, samleveren
eller den registrerede partner til en afdød person, som har
modtaget tilbud efter § 108, stk. 1, ændres til en
bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen kan pålægge den
efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede
partner at fraflytte § 108-botilbuddet med et varsel på
3 måneder. Den foreslåede ændring vil desuden
betyde, at kommunalbestyrelsen skal have varslet den efterlevende
inden for 6 måneder efter dødsfaldet. Den
foreslåede ændring vil betyde, at har den efterlevende
også selv behov for tilbud efter § 108, stk. 1, som kan
imødekommes af samme tilbud eller et tilsvarende, som det,
hvor den pågældende bor, kan kommunalbestyrelsen ikke
opsige vedkommende efter bestemmelsen i 3. pkt. Endelig vil den
foreslåede ændring betyde, at kommunalbestyrelsens
afgørelse om opsigelse fra botilbuddet ikke vil kunne
påklages til anden administrativ myndighed.
En tidsmæssig afgrænsning på 3 måneder
vurderes at udgøre et rimeligt varsel i en situation som
denne, da samme opsigelsesvarsel på 3 måneder
gælder ved opsigelse fra botilbud som følge af
nedlæggelse eller reorganisering, og det vurderes at
være rimelig tid til at finde en anden bolig. Kommunen vil
kunne vælge, hvornår efter dødsfaldet, de
varsler den efterlevende, dog ikke senere end 6 måneder efter
datoen for dødsfaldet. Såfremt kommunalbestyrelsen
ikke varsler dette inden for 6 måneder efter
dødsfaldet eller hvis kommunalbestyrelsen ikke overholder
opsigelsesvarslet på 3 måneder, vil det betyde, at den
efterlevende har ret til at blive boende i botilbuddet, medmindre
vedkommende opsiges efter reglerne om opsigelse ved
nedlæggelse eller reorganisering.
Den foreslåede ændring vil alene omfatte par, som
bor i botilbud efter § 108 i serviceloven, hvor retten til, at
en ægtefælle, samlever eller registreret partner kan
indgå i husstanden og til at blive boende som efterlevende,
følger af § 108, stk. 3.
Såfremt den efterlevende også selv måtte have
behov, som gør at vedkommende er berettiget til et
længerevarende botilbud efter § 108, stk. 1, som vil
kunne imødekommes af samme botilbud eller et tilsvarende,
som det hvor den pågældende bor, vil vedkommende ikke
kunne opsiges, når den anden part dør.
Den foreslåede ændring vil forudsætte, at
kommunen sikrer, at den pågældende efterlevende person,
der er opsagt fra boligen, hjælpes inden for de eksisterende
forpligtelser, som kommunerne har til at hjælpe og vejlede
borgerne efter bl.a. serviceloven.
I alle tilfælde, også hvor de pågældende
to personer, bor på et botilbud, som ligger i en anden
kommune end deres handlekommune(r), vil det være
handlekommunen, som har beføjelsen til at opsige en
efterlevende ægtefælle, samlever eller registreret
partner efter den foreslåede bestemmelse efter at have
fået oplysning om dødsfaldet fra f.eks. tilbuddet.
Tilbuddet vil i øvrigt kunne kontakte handlekommunen med
henblik på en dialog om mulighederne for benyttelse af
boligen i det pågældende botilbud. Det er
handlekommunen, som beslutter, om denne vil benytte muligheden for
at opsige den efterlevende person.
Kommunen vil i vurderingen af, om den i et konkret
tilfælde vil benytte muligheden for at opsige den
efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede
partner skulle lægge vægt på, om der er
større behov for boligen i det pågældende
botilbud til en anden borger med behov for tilbud efter § 108,
stk. 1. Dette vil være en konkret og individuel afvejning af
den efterlevendes situation og behov overfor en anden borgers
behov, og hvorvidt disse bedst vil kunne imødekommes ved, at
sidstnævnte tilbydes den konkrete bolig. Kommunen kan evt.
have oplysninger om behov for boligen fra selve botilbuddet.
Kommunen vil desuden skulle inddrage overvejelser om
efterlevendes behov og muligheder for at kunne etablere sig i en
anden bolig, herunder eksempelvis en vurdering af den efterlevendes
alder, psykiske og fysiske funktionsevne, og om vedkommende har
andre pårørende m.v.
Den foreslåede ændring vil betyde, at
kommunalbestyrelsens afgørelse om opsigelse fra botilbuddet
ikke vil kunne påklages til anden administrativ
myndighed.
Den foreslåede ændring vil finde anvendelse for
personer, der er indflyttet i en bolig for to personer i et §
108-botilbud, efter den foreslåede ændring
foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne dertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Initiativet motiveres først og fremmest af ønsket
om at give kommunerne øget fleksibilitet og prioriteringsrum
ift. anvendelsen af botilbudspladser, jf. nedenfor. Initiativet
skønnes at indebære mindre såvel positive som
negative økonomiske konsekvenser for kommunerne, som
vurderes at udligne hinanden. Dertil bemærkes at
målgruppen er meget lille. Lovforslaget vurderes derfor ikke
at medføre væsentlige økonomiske
konsekvenser.
Konsekvenser for kommunernes styrbarhed og
prioriteringsrum
Initiativet vil medføre en bedre kapacitetsudnyttelse for
kommunerne ved at indføre en styringsmulighed i konkrete
situationer med en ægtefælle, en samlever eller en
registreret partner til en afdød borger på et
botilbud. Det vil alt andet lige give bedre muligheder for at
visitere borgere med behov for sociale indsatser til botilbud, der
er målrettet til deres behov. Den bedre kapacitetsudnyttelse
beror på, at boliger målrettet borgere med behov for
sociale indsatser, der leveres på tilbuddet, ikke optages af
borgere, der ikke har behov for disse indsatser. Initiativet
vurderes således at bidrage til bedre styringsmuligheder for
kommunerne.
I relation til principperne for digitaliseringsklar lovgivning,
opfylder lovforslaget princippet om klare og enkle regler, men
lovforslaget opfylder ikke princippet om automatisk sagsbehandling.
Dette skyldes, at det er nødvendigt, at de involverede
myndigheder behandler hver sag individuelt, hvilket indebærer
konkrete, faglige skøn. De øvrige principper for
digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. januar 2025
til den 21. februar 2025 (29 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Arbejdsgiverforeningen KA, ATP, Autismeforeningen,
Autisme- og Aspergerforeningen, Bedre Psykiatri,
Beskæftigelsesrådet, Børnerådet,
Børns Vilkår, BUPL - forbundet for pædagoger og
klubfolk, Center for Offentlig-Privat Innovation, CP Danmark,
DanishCare, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske Familieadvokater, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Samfundsmedicinsk Selskab, Dataetisk Råd, Datatilsynet, DAV -
De Anbragtes Vilkår, Den Danske Dommerforening, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet - DUKH, Det
Centrale Handicapråd, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Epilepsiforeningen,
Ergoterapeutforeningen, 3F - Fagligt Fælles Forbund, FH -
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Familieretshuset, FOA - Fag
og Arbejde, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige,
Foreningen Svær Autisme, Handicapbranchen Danmark, Health
Tech Hub Copenhagen, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen, HK
Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, IT-Branchen, KL,
Kommunale Velfærdschefer, Kristelig Fagbevægelse,
Landsorganisationen for Sociale Tilbud - LOS, LEV,
Muskelsvindfonden, Nationalt Videnscenter for Demens,
Psykiatrifonden, Red Barnet, Rigsrevisionen, Røde Kors,
Sammenslutningen af Unge med Handicap, Selveje Danmark, SIND -
Landsforeningen for psykisk sundhed, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt Lederforum,
Socialtilsyn Hovedstaden, Socialtilsyn Midt, Socialtilsyn Nord,
Socialtilsyn Syd, Socialtilsyn Øst, Udbetaling Danmark, ULF
- Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældre Sagen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget skønnes at have
begrænsede positive økonomiske konsekvenser, som
vurderes opvejet af de negative økonomiske
konsekvenser. | Lovforslaget skønnes at have
begrænsede negative økonomiske konsekvenser, som
vurderes opvejet af de positive økonomiske
konsekvenser. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikkeerhvervsrettet EUregulering) (sæt X) | Ja | Nej X | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er ikke i dag hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan
pålægge en efterlevende ægtefælle, samlever
eller en registreret partner til en afdød borger, som har
modtaget tilbud efter § 108, stk. 1, at fraflytte et §
108-botilbud, som vedkommende bor i som følge af retten til
frit valg i § 108, stk. 3, 1. og 2. pkt. i serviceloven.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 108, stk. 3,
3. pkt., ophæves og i stedet indsættes:
»Kommunalbestyrelsen kan, når den person, som modtager
tilbud efter stk. 1 dør, inden for 6 måneder efter
dødsfaldet og med et varsel på 3 måneder
pålægge den efterlevende ægtefælle,
samlever eller registrerede partner at fraflytte botilbuddet. Har
den efterlevende også selv behov for tilbud efter § 108,
stk. 1, som kan imødekommes af samme tilbud eller et
tilsvarende, som det, hvor den pågældende bor, kan
kommunalbestyrelsen ikke opsige vedkommende efter bestemmelsen i 3.
pkt. Kommunalbestyrelsens afgørelse efter 3. pkt. kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.«
Forslaget vil betyde, at kommunalbestyrelsen vil kunne
ophæve den tidsubegrænsede ret til at forblive i et
botilbud efter § 108 i serviceloven for
ægtefællen, samleveren eller den registrerede partner
til en afdød person, som har modtaget tilbud efter §
108, stk. 1, ved, at kommunalbestyrelsen kan pålægge
den efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede
partner at fraflytte § 108-botilbuddet med et varsel på
3 måneder. Kommunalbestyrelsen skal have varslet den
efterlevende inden for 6 måneder efter dødsfaldet.
Kommunalbestyrelsen vil kunne vælge, om den vil benytte
denne mulighed, og hvornår efter dødsfaldet de varsler
den efterlevende, dog ikke senere end 6 måneder efter datoen
for dødsfaldet. Varslet skal være skriftligt og
være modtaget inden 6 måneder efter dødsfaldet.
Opsigelse af boligen skal ske skriftligt og til den første
hverdag i en måned, der ikke er dagen før en
helligdag. Borgeren antages at have modtaget afgørelsen,
når afgørelsen er kommet frem til borgeren enten i
borgerens e-boks eller ved almindeligt brev.
I tilfælde hvor en person, som allerede bor på
botilbud, når den foreslåede ændring træder
i kraft, efterfølgende indgår ægteskab,
registreret partnerskab eller i et samleverforhold, og hvor denne
ægtefælle, samlever eller registrerede partner flytter
ind på botilbuddet, vil kommunalbestyrelsen også kunne
opsige en efterlevende ægtefælle, samlever eller
registreret partner efter den foreslåede bestemmelse.
Det foreslås med bestemmelsens 4.
pkt., at har den efterlevende også selv behov for
tilbud efter § 108, stk. 1, som kan imødekommes af
samme tilbud eller et tilsvarende, som det, hvor den
pågældende bor, kan kommunalbestyrelsen ikke opsige
vedkommende efter bestemmelsen i 3. pkt.
Forslaget vil betyde, at i tilfælde, hvor den efterlevende
selv måtte have behov, som berettiger til tilbud efter
serviceloven § 108, stk. 1, som vil kunne imødekommes
af samme botilbud eller et tilsvarende, som det hvor den
pågældende bor, vil den foreslåede bestemmelse
ikke finde anvendelse. Kommunen vil i vurderingen af, om den i et
konkret tilfælde vil benytte muligheden for at opsige den
efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede
partner, skulle lægge vægt på, om der er
større behov for boligen i det pågældende
botilbud til en anden borger med behov for tilbud efter § 108,
stk. 1. Dette vil være en konkret og individuel afvejning af
den efterlevendes situation og behov overfor en anden borgers
behov, og hvorvidt disse bedst vil kunne imødekommes ved, at
sidstnævnte tilbydes den konkrete bolig. Kommunen kan evt.
have oplysninger om behov for boligen fra selve botilbuddet.
Kommunen vil desuden skulle inddrage overvejelser om
efterlevendes behov og muligheder for at kunne etablere sig i en
anden bolig, herunder eksempelvis en vurdering af den efterlevendes
alder, psykiske og fysiske funktionsevne, og om vedkommende har
andre pårørende m.v.
Den foreslåede ændring vil forudsætte, at
kommunen sikrer, at den pågældende efterlevende person,
der er opsagt fra boligen, hjælpes inden for de eksisterende
forpligtelser, som kommunerne har til at hjælpe og vejlede
borgerne.
I tilfælde, hvor den efterlevende selv har nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne, finder den generelle bestemmelse i
§ 81 i serviceloven anvendelse. Det følger bl.a. af
§ 81, at formålet med at yde støtte efter denne
lov til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
med særlige sociale problemer er at sikre, at den enkelte
får en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der
modsvarer den enkeltes behov.
Hvis den efterlevende har betydeligt nedsat psykisk
funktionsevne, gælder desuden omsorgspligten i § 82 i
serviceloven, hvoraf det følger, at kommunalbestyrelsen skal
yde hjælp efter serviceloven i overensstemmelse med
formålet, jf. § 81, til personer med betydelig nedsat
psykisk funktionsevne, der ikke kan tage vare på deres egne
interesser, uanset om der foreligger samtykke fra den enkelte.
I forhold til den efterlevende vil kommunens generelle
vejledningspligt efter forvaltningsloven, efter almindelige
forvaltningsretlige retsgrundsætninger og som følge af
god forvaltningsskik også gælde. Desuden vil
vejledningspligten efter § 5 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, jf.
lovbekendtgørelse nr. 261 af 13. marts 2024 med senere
ændringer (herefter retssikkerhedsloven), finde anvendelse.
Det fremgår af § 5 i retssikkerhedsloven, at kommunen
skal behandle ansøgninger og spørgsmål om
hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at
give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også
rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden
være opmærksom på, om der kan søges om
hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.
Det kan f.eks. være at vejlede om mulighederne for at
søge økonomisk tilskud til enkeltudgifter til f.eks.
flyttehjælp, hjælp til stigende huslejeudgifter
m.v.
Kommunalbestyrelsen vil desuden kunne anvise en bolig, hvis
borgeren vurderes at have et akut boligsocialt behov, jf. §
59, stk. 1, 2. pkt., i lov om almene boliger m.v. Bestemmelsen
giver ikke borgeren et krav på at få anvist en almen
bolig.
Efter en konkret vurdering vil personer, som står til at
skulle fraflytte et § 108-tilbud, kunne have et behov, som vil
være omfattet af denne ordning, og kunne blive anvist en
almen bolig i kommunen. Det er dog ikke alle kommuner, som benytter
ordningen. Der kan endvidere være forskelle ift., at nogle
kommuner har mangel på ledige almene boliger, mens andre har
nemmere adgang til almene boliger.
Kommunalbestyrelsen skal, i forbindelse med beslutning om man
vil benytte muligheden for at opsige den pågældende fra
boligen i botilbuddet, være opmærksom på den
efterlevendes hjælpebehov. Eksempelvis kan den
pågældende selv være visiteret til støtte
efter § 83 eller § 85 i serviceloven, der modtages fra
samme § 108-tilbud. Der bør desuden være
opmærksomhed på, at vedkommendes trivsel og
helhedssituation vil kunne være forbundet med de relationer,
der er opstået i botilbuddet, både til andre beboere og
til fag- og støttepersoner.
Det følger af servicelovens § 111, stk. 1, at
boformer efter serviceloven ikke er omfattet af lejelovgivningen.
Ifølge servicelovens § 111, stk. 2, fastsætter
social- og boligministeren nærmere regler om lejerrettigheder
for beboere i længerevarende botilbud efter serviceloven.
Bemyndigelsen i § 111, stk. 2, er udmøntet med
bekendtgørelse nr. 715 af 19. juni 2013 om lejerrettigheder
til beboere i visse botilbud efter serviceloven. Ministeriet har
til hensigt at foretage en præcisering af denne
bekendtgørelse, så det vil fremgå af
bekendtgørelsen, at opsigelse efter den i lovforslagets
§ 1, nr. 1, foreslåede bestemmelse i § 108, stk. 3,
3. pkt., i serviceloven ikke giver den efterlevende beboer ret til
at få en anden bolig stillet til rådighed, svarende til
den bolig som beboeren er berettiget til i henhold til
kommunalbestyrelsens afgørelse, sådan som det
gælder i dag ved opsigelse på grund af
nedlæggelse eller reorganisering. Bekendtgørelsen vil
desuden blive ændret for at præcisere bilag 1 i
bekendtgørelsen, som indeholder et forslag til udformning af
boligdokumentet, så det indeholder oplysninger om
opsigelsesvarsel ved opsigelse af en efterlevende. Endelig vil
bekendtgørelsen blive ændret, så det vil
fremgå, at opsigelse af boligen skal ske skriftligt og til
den første hverdag i en måned, der ikke er dagen
før en helligdag.
Det fremgår af servicelovens § 166, at
kommunalbestyrelsens afgørelser efter denne lov, medmindre
andet er fastsat i denne lov eller i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, kan indbringes
for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Det foreslås med bestemmelsens 5.
pkt., at kommunalbestyrelsens afgørelse efter 3. pkt.
om fraflytning ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed.
Forslaget vil betyde, at kommunalbestyrelsens afgørelse
om opsigelse fra botilbuddet ikke vil kunne påklages til
anden administrativ myndighed. Dette begrundes med, at der ikke som
del af initiativet i de bagvedliggende politiske aftaler er afsat
midler til ressourcer til klagebehandling. Såfremt
kommunalbestyrelsen ikke opfylder de formelle krav i den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 1, har
den efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede
partner ret til at blive boende.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3 i de almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Det foreslås med stk. 2 at
indføre en bestemmelse om, at den foreslåede
ændring, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ikke
finder anvendelse for en efterlevende ægtefælle,
registreret partner eller samlever, der er indflyttet i boligen i
botilbuddet inden den 1. juli 2025. For sådanne personer
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Forslaget vil betyde, at personer der er indflyttet i boligen i
botilbuddet inden den 1. juli 2025 ikke vil kunne opsiges efter den
i lovforslagets § 1, nr. 1 foreslåede bestemmelse, om at
kommunalbestyrelsen kan opsige en efterlevende
ægtefælle, samlever eller registreret partner fra et
botilbud, hvor parret har boet efter § 108, stk. 3, 1. og 2.
pkt. Det følger af bekendtgørelse nr. 715 af 19. juni
2013 om lejerrettigheder til beboere i visse botilbud efter
serviceloven § 4, at beboeren ved anvisning af boligen skal
have udleveret et boligdokument af kommunalbestyrelsen.
Boligdokumentet skal indeholde oplysninger om beboerens rettigheder
vedrørende boligen efter bekendtgørelsen. Et eksempel
på et boligdokument er indeholdt i bilag 1 i
bekendtgørelsen. Boligdokumentet skal endvidere indeholde
oplysninger om boligbetalingen, boligens fysiske beliggenhed,
faciliteter og areal, herunder boligareal, der deles med andre, jf.
bekendtgørelsen § 4, stk. 2. Boligdokumentet må
ikke indeholde vilkår om opsigelsesvarsler eller andre
vilkår, som fraviger gældende lovgivning. I
boligdokumentet i bilag 1 i bekendtgørelsen fremgår
som punkt 3: "Dato for indflytning". Indflytningstidspunktet i
lovforslagets § 2, stk. 2, betragtes som den dato, som er
angivet under dato for indflytning i boligdokumentet.
Den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse, uanset at
den efterlevende først er blevet en del af husstanden i
§ 108-botilbuddet efter, at den nu afdøde person, der
modtog tilbud efter servicelovens § 108, stk. 1, flyttede ind.
I tilfælde hvor en person, som allerede bor på
botilbud, når loven træder i kraft,
efterfølgende indgår ægteskab, registreret
partnerskab eller i et samleverforhold, og hvor denne
ægtefælle, samlever eller registrerede partner flytter
ind på botilbuddet, vil den efterlevende således
også kunne opsiges efter den foreslåede bestemmelse i
tilfælde af, at personen, som modtager tilbud efter §
108, stk. 1 dør.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland, da serviceloven, jf. § 196, stk. 1, ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft for disse dele af riget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 155 af 11. februar 2025, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1703 af 30. december 2024,
foretages følgende ændring | | | | §
108. --- | | | Stk.
2. --- | | 1. § 108, stk. 3, 3. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes: | Stk. 3. Retten
til frit valg efter stk. 2 omfatter ret til, at ens
ægtefælle, samlever eller registrerede partner fortsat
kan indgå i husstanden. Hvis en person ønsker, at en
ægtefælle, samlever eller registreret partner fortsat
skal indgå i husstanden, skal det tilbud, der gives efter
stk. 1, være egnet til to personer. Hvis den
pågældende person med handicap eller sindslidelse, jf.
stk. 2, dør, har den efterlevende person ret til at blive
boende. | | » Kommunalbestyrelsen kan,
når den person, som modtager tilbud efter stk. 1 dør,
inden for 6 måneder efter dødsfaldet og med et varsel
på 3 måneder, pålægge den efterlevende
ægtefælle, samlever eller registrerede partner at
fraflytte botilbuddet. Har den efterlevende også selv behov
for tilbud efter § 108, stk. 1, som kan imødekommes af
samme tilbud eller et tilsvarende, som det, hvor den
pågældende bor, kan kommunalbestyrelsen ikke opsige
vedkommende efter bestemmelsen i 3. pkt. Kommunalbestyrelsens
afgørelse efter 3. pkt. kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.« | Stk.
5-7. --- | | |
|