Skriftlig fremsættelse (24. april
2025)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (National fordeling og styring af
lægekapaciteter i det almenmedicinske tilbud,
begrænsning i antal ydernumre ejet af én læge og
flere og nye klinikformer i det almenmedicinske tilbud m.v.)
(Lovforslag nr. L 212)
Lovforslaget har til formål at styrke
lægedækningen og sikre en bedre og mere ligelig
fordeling af læger i det almenmedicinske tilbud på
tværs af landet, så alle borgere får let og lige
adgang til en læge tæt på, uanset hvor de
bor.
Formålet er, at det almenmedicinske
tilbud i højere grad kan prioritere indsatserne og
ressourcerne til de mest sårbare og syge borgere.
Borgernes egen læge er en grundsten i
det danske sundhedsvæsen.
Det almenmedicinske tilbud løfter i
dag en stor og vigtig opgave i sundhedsvæsenet. Med Aftale om
Sundhedsreform sættes gang i en omstilling af
sundhedsvæsenet, så langt mere behandling og pleje
kommer til at foregå hos egen læge og tæt
på eller i eget hjem.
Men den nuværende kapacitet,
fordeling af læger og organisering af det almenmedicinske
tilbud er ikke tilstrækkelig til at sikre den
nødvendige udvikling og tilpasning, når det
almenmedicinske tilbud skal varetage en styrket og udbygget rolle i
sundhedsvæsenet.
Derfor indeholder lovforslaget de
lovændringer, der er nødvendige for at sikre en mere
ligelig fordeling af læger i det almenmedicinske tilbud,
styrkede regionale muligheder for kontrol med ydernumre og
anvendelse af forskellige klinikformer og leverandører i det
almenmedicinske tilbud.
Lovforslaget er en del af første
lovpakke, der udmønter dele af Aftale om sundhedsreform 2024
indgået den 15. november 2024 mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne), Danmarksdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale
Venstre.
Med lovforslaget foreslås en
række ændringer i sundhedsloven.
Med lovforslaget foreslås
indførelse af en bemyndigelsesbestemmelse til indenrigs- og
sundhedsministeren. Med bestemmelsen bemyndiges ministeren til at
fastsætte nærmere regler og indhold af en national
model for fordeling og styring af lægekapaciteter i det
almenmedicinske tilbud på grundlag af befolkningens
behandlingsbehov inden for et afgrænset geografisk
område.
Med lovforslaget foreslås også
indførelse af bestemmelse om, at regionernes
planlægning af kapaciteten og placering af de almenmedicinske
tilbud inden for et afgrænset geografisk område skal
ske i overensstemmelse med fordelingsmodellen.
Med lovforslaget foreslås hjemmel til
regionsrådet til at fastlægge patienttallet, en klinik
som minimum skal have tilknyttet, før klinikken får
ret til at lukke for tilgang af patienter på baggrund af
patienternes behandlingsbehov, den nationale fordelingsmodel og
efter dialog med klinikkerne. Dette som et led i at styrke
regionernes muligheder for planlægning og kapacitetsstyring
af det almenmedicinske tilbud.
Med lovforslaget foreslås derudover
hjemmel til at regionsrådet i en periode fra 1. juli 2025 til
og med 31. december 2026 kan indgå aftaler om et midlertidigt
tillæg til læger i områder med
lægemangel.
Videre foreslås, at der foretages en
ændring af bestemmelse om antallet af ydernumre, som kan ejes
af én læge i det almenmedicinske tilbud fra de
nuværende seks til tre, således at sundhedskoncerner
ikke overtager kontrollen med ydernumrene i almen praksis.
Afslutningsvis foreslås en
ophævelse af de lovgivningsmæssige barrierer for
regionerne til at bruge andre permanente klinikformer end alment
praktiserende læger, som virker efter overenskomst om almen
praksis. Regionsrådet gives hermed flere muligheder for at
benytte forskellige klinikformer og leverandører i det
almenmedicinske tilbud.
Fremsættelsen af dette lovforslag
efter den 1. april beror dels på, at det fremgår af
Aftale om sundhedsreform 2024, at de første lovforslag til
gennemførelse af aftalen forventes at kunne blive fremsat i
april 2025, dels på, at det af processuelle årsager
ikke har været muligt at fremsætte det tidligere.
Af hensyn til at lovforslaget skal
træde i kraft den 1. juli 2025, ønsker jeg, at
lovforslaget behandles i indeværende folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.