L 212 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven.

(National fordeling og styring af lægekapaciteter i det almenmedicinske tilbud, begrænsning i antal ydernumre ejet af én læge og flere og nye klinikformer i det almenmedicinske tilbud m.v.).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-04-2025

Fremsættelse: 24-04-2025

Skriftlig fremsættelse (24. april 2025)

20241_l212_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (24. april 2025)

Indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (National fordeling og styring af lægekapaciteter i det almenmedicinske tilbud, begrænsning i antal ydernumre ejet af én læge og flere og nye klinikformer i det almenmedicinske tilbud m.v.)

(Lovforslag nr. L 212)

Lovforslaget har til formål at styrke lægedækningen og sikre en bedre og mere ligelig fordeling af læger i det almenmedicinske tilbud på tværs af landet, så alle borgere får let og lige adgang til en læge tæt på, uanset hvor de bor.

Formålet er, at det almenmedicinske tilbud i højere grad kan prioritere indsatserne og ressourcerne til de mest sårbare og syge borgere.

Borgernes egen læge er en grundsten i det danske sundhedsvæsen.

Det almenmedicinske tilbud løfter i dag en stor og vigtig opgave i sundhedsvæsenet. Med Aftale om Sundhedsreform sættes gang i en omstilling af sundhedsvæsenet, så langt mere behandling og pleje kommer til at foregå hos egen læge og tæt på eller i eget hjem.

Men den nuværende kapacitet, fordeling af læger og organisering af det almenmedicinske tilbud er ikke tilstrækkelig til at sikre den nødvendige udvikling og tilpasning, når det almenmedicinske tilbud skal varetage en styrket og udbygget rolle i sundhedsvæsenet.

Derfor indeholder lovforslaget de lovændringer, der er nødvendige for at sikre en mere ligelig fordeling af læger i det almenmedicinske tilbud, styrkede regionale muligheder for kontrol med ydernumre og anvendelse af forskellige klinikformer og leverandører i det almenmedicinske tilbud.

Lovforslaget er en del af første lovpakke, der udmønter dele af Aftale om sundhedsreform 2024 indgået den 15. november 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre.

Med lovforslaget foreslås en række ændringer i sundhedsloven.

Med lovforslaget foreslås indførelse af en bemyndigelsesbestemmelse til indenrigs- og sundhedsministeren. Med bestemmelsen bemyndiges ministeren til at fastsætte nærmere regler og indhold af en national model for fordeling og styring af lægekapaciteter i det almenmedicinske tilbud på grundlag af befolkningens behandlingsbehov inden for et afgrænset geografisk område.

Med lovforslaget foreslås også indførelse af bestemmelse om, at regionernes planlægning af kapaciteten og placering af de almenmedicinske tilbud inden for et afgrænset geografisk område skal ske i overensstemmelse med fordelingsmodellen.

Med lovforslaget foreslås hjemmel til regionsrådet til at fastlægge patienttallet, en klinik som minimum skal have tilknyttet, før klinikken får ret til at lukke for tilgang af patienter på baggrund af patienternes behandlingsbehov, den nationale fordelingsmodel og efter dialog med klinikkerne. Dette som et led i at styrke regionernes muligheder for planlægning og kapacitetsstyring af det almenmedicinske tilbud.

Med lovforslaget foreslås derudover hjemmel til at regionsrådet i en periode fra 1. juli 2025 til og med 31. december 2026 kan indgå aftaler om et midlertidigt tillæg til læger i områder med lægemangel.

Videre foreslås, at der foretages en ændring af bestemmelse om antallet af ydernumre, som kan ejes af én læge i det almenmedicinske tilbud fra de nuværende seks til tre, således at sundhedskoncerner ikke overtager kontrollen med ydernumrene i almen praksis.

Afslutningsvis foreslås en ophævelse af de lovgivningsmæssige barrierer for regionerne til at bruge andre permanente klinikformer end alment praktiserende læger, som virker efter overenskomst om almen praksis. Regionsrådet gives hermed flere muligheder for at benytte forskellige klinikformer og leverandører i det almenmedicinske tilbud.

Fremsættelsen af dette lovforslag efter den 1. april beror dels på, at det fremgår af Aftale om sundhedsreform 2024, at de første lovforslag til gennemførelse af aftalen forventes at kunne blive fremsat i april 2025, dels på, at det af processuelle årsager ikke har været muligt at fremsætte det tidligere.

Af hensyn til at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2025, ønsker jeg, at lovforslaget behandles i indeværende folketingsår.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.