Margrethe Vestager besøger Digitaliseringsudvalget: Forordningen om digitale tjenester er på dagsordenen

26.04.2023

Europa-Kommissionen har udpeget 19 store online platforme som fremover skal leve op til EU’s Forordning om digitale tjenester. Dét skal næstformand i Europa-Kommissionen, Margrethe Vestager, i dag drøfte med Folketinget.

I kølvandet på, at Europa-Kommissionen har udpeget 19 store online platforme under Forordningen om digitale tjenester, besøger Margrethe Vestager Folketingets Udvalg for Digitalisering og IT, hvor også medlemmer af Europaudvalget og Erhvervsudvalget deltager. Google, Instagram og Amazon er blot et lille udpluk af de mange online platforme, som fremover skal opfylde EU’s regler om blandt andet online beskyttelse af mindreårige og bekæmpelse af ulovligt indhold på internettet.

Hvad skal de store online platforme leve op til?

Formålet med Forordningen om digitale tjenester er at sikre europæernes online rettigheder, så de trygt og sikkert kan begå sig på internettet. De 19 store online platforme, som minimum har 45 millioner månedlige brugere, skal dermed leve op til en række EU-krav, der kan inddeles i fire områder: Mere brugerindflydelse, stærk beskyttelse af mindreårige, mindre desinformation samt større åbenhed og transparens om blandt andet platformens brug af data.

Eksempler på konkrete tiltag indenfor hovedområderne er, at reklamer fremover ikke må målrettes til specifikke brugere ud fra deres følsomme data, såsom seksuel orientering eller etnisk ophav. Derudover skal de store online platforme sørge for et højere niveau af privatliv og sikkerhed for mindreårige brugere.

Komplet liste over de store online platforme

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Google Maps
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitter
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando
  • Bing
  • Google Search

Danmark er europamester i online shopping og sociale medier

Størstedelen af danskerne er aktive på sociale medier og shopper online. Med knap 85 procent, der deltager i et socialt netværk og 88 procent, der shoppede online i 2022, holder Danmark EU-rekorden. Det viser nye tal fra Eurostat.  Med en stor digital aktivitet blandt danskerne, er der i særdeleshed behov for at kunne begå sig trygt og sikkert på internettet.