Opgave 3 

Læs forhandlingsoplægget om flypassagerforordningen, fremlagt i Folketingets Europaudvalg den 21. maj 2025.

  

  • Hvad er baggrunden for flypassagerforordningen?

  • Hvordan stiller Transportministeren sig til forordningen? 

  • Hvilke partier ytrer sig imod forslaget? 

  • Find 3 argumenter partierne stiller som bekymringer.

  • Hvordan matcher medlemmernes kommentarer til ministerens forhandlingsoplæg med partiernes generelle politiske standpunkter? (inddrag det politiske koordinatsystem med både den fordelingspolitiske og værdipolitiske skala samt ideologierne) - giv eksempler.

Opgave 2


Uddrag:
2:57:33- 3:20:50 = (Europaministeren fremlægger forhandlingsoplæg vedr. en ny europæisk valglov)

Uddrag: 

Se uddraget fra Europaudvalgsmødet den 13. december 2024, hvor Europaministeren fremlægger sit forhandlingsoplæg. 

  • Beskriv, hvordan det foregår fra punktet går i gang, til det er færdigt. 

  • Hvorfor er denne sag af ”større rækkevidde”?

  • Får Europaministeren det ønskede mandat?

  • Hvilke indvendinger har medlemmerne af Folketingets Europaudvalg?

  • Hvilke fordele har Folketinget i at blive inddraget i en sag som denne?

  • Hvilke fordele har regeringen ved at inddrage Folketinget i en sag som denne?

Opgave 1 


Læs
uddraget om Europaudvalget og teksten om udvalget arbejde på hjemmesiden, se derefter videoen.

  • Beskriv med egne ord, hvorfor Danmark har et europaudvalg – hvad er idéen i at have et sådant udvalg?

  • Overvej, hvorfor særligt Danmark har en stærk tradition for parlamentarisk kontrol med EU-politikken.

  • Forklar, hvorfor en minister kun behøver at orientere Folketingets Europaudvalg i sager af ”væsentlig betydning”, mens ministeren skal have et decideret forhandlingsmandat af Folketingets Europaudvalg i sager af ”større rækkevidde”.

  • Burde forhandlingsmandaterne også gælde sager af væsentlig betydning? Opstil fordele og ulemper.

  • Undersøg, hvorfor så stor en andel af ministrenes forhandlingsoplæg godkendes af Folketingets Europaudvalg.

  • Diskuter, hvilke konsekvenser det ville have, hvis Folketinget ikke havde Folketingets Europaudvalg. Hvilke tiltag ville da være nødvendige?

Relevante links:

Folketingets Europaudvalg / Folketingets EU-Oplysning

Elevopgaver til tema om Europaudvalget

Elevopgaverne er produceret til faget samfundsfag. Opgaver og lærermateriale er udviklet i samarbejde med lektor Freja Schloss og lektor Claus Corneliussen.