Øvelsen er baseret på, at holdet har arbejdet med integrationsteorierne, da den er velegnet til at få sat teorierne helt på plads på en sjov måde. Eleverne får en lille seddel af læreren med navnet på den teori, som de skal repræsentere. Eleverne må ikke afsløre teorinavnet på sedlen for de andre på holdet, da de andre senere skal gætte ud fra godt skuespil.
Eleverne får nu 5-10 min. til individuelt at genopfriske den teori, de har trukket (specielt hvis det er nogle dage siden, teorierne blev gennemgået). Her kan de anvende bøger, notater osv. Visse svage elever, der på trods af lidt repetitionstid stadig er usikre på, hvordan de skal spille rollen og indholdet i deres teori, får mulighed for at konsultere læreren (evt. på gangen, hvor de andre ikke hører det), så de kan føle sig trygge ved øvelsen.
Det anbefales at tilstræbe en nogenlunde normalfordeling af teorirollerne. Hvis man kun har gennemgået de tre klassiske integrationsteorier – føderalisme, (neo)funktionalisme og intergovernmentalisme – kan det være en god idé at dele et stort hold op i to, da der vil blive for mange genganger-roller på et 30-personers hold. Hvis man har nyere integrationsteorier med, så kan hele holdet sagtens være med i samme omgang.
Eleverne cirkulerer nu rundt med hver deres ark, interviewer hinanden og noterer deres gæt på deres egen seddel. Det anbefales, at eleverne kun interviewer hinanden 2 og 2, da der er risiko for, at det kan blive mere useriøst/uselvstændigt, når de klumper sammen i grupper med 3 eller flere. Formelt er målet, at alle får udfyldt deres ark, så man ved, hvilken teorirolle alle på holdet har spillet, men reelt er formålet, at eleverne får opøvet kompetencen til at identificere de forskellige integrationsteorier (og derfor betyder det ikke så meget, om eleverne når rundt om alle på holdet, inden timen slutter).
Spørgsmålet, som eleverne kan stille hinanden i starten af interviewet, kunne f.eks. lyde således ”Hvordan vil du forklare EU’s udvikling?”. Bagefter kan eleverne bede hinanden om at uddybe, så de lettere kan gætte, hvilken integrationsteori der er tale om. Eleverne må selvfølgelig ikke afsløre deres egen teori, men hvis makkeren undervejs i interviewet gætter, er de velkomne til at svare ja/nej.