B 17 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en vejledende folkeafstemning om den danske regerings stilling
til Tyrkiets ønske om medlemskab af Den Europæiske
Union.
Fremsat den 19. oktober 2004 af
Peter Skaarup (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Karina Sørensen (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en vejledende folkeafstemning om den danske
regerings stilling til Tyrkiets ønske om medlemskab af Den
Europæiske Union
Folketinget pålægger regeringen at
afholde en vejledende folkeafstemning, hvor vælgerne skal
besvare følgende spørgsmål med et ja eller et
nej: »Bør den danske regering arbejde for at modvirke,
at Tyrkiet optages som medlem af Den Europæiske
Union?«
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at
pålægge regeringen at afholde en vejledende
folkeafstemning, der kan tjene som orientering for regeringen om,
hvorvidt den danske befolkning ønsker, at regeringen skal
arbejde for eller imod Tyrkiets optagelse som medlem af EU.
Forslaget pålægger dermed regeringen
at fremsætte et lovforslag om afholdelse af en vejledende
folkeafstemning med følgende afstemningstema:
»Bør den danske regering arbejde for at modvirke, at
Tyrkiet optages som medlem af Den Europæiske
Union?«
Baggrund og historik
Mange danske vælgere oplever en voksende
afstand til de folkevalgte, bl.a. som følge af den stigende
integration mellem EU-landene, der har medført, at flere
beslutninger træffes uden for Danmarks grænser. Det kan
føre til afmagt over for de beslutninger, der træffes
på såvel det politiske plan som af de administrative
myndigheder. Det bidrager desværre også til en
manglende folkelig interesse i den demokratiske proces og kan
på længere sigt være medvirkende til, at det
demokratiske system ikke længere er i stand til at forny sig
selv gennem folkeligt engagement og involvering. Mange har peget
på brug af folkeafstemningsinstituttet som en virksom
måde til at få befolkningen til at interessere sig for
og deltage i den politiske proces, idet folkeafstemninger ansporer
folk til at tage del i de politiske beslutninger og tage et
medansvar for samfundsudviklingen.
Allerede under forarbejderne til den
nuværende grundlov forudsås det, at der kunne blive
behov for vejledende folkeafstemninger uden egentlig
grundlovshjemmel. Alf Ross, der var datidens førende
statsretsekspert, skrev herom i et memorandum til
grundlovsbetænkningen i 1953 (Betænkning nr. 66/1953 s.
176 ff.):
»Det kan tænkes, at der opstår
spørgsmål, som repræsentationen er
betænkelig ved at afgøre i kraft af sit almindelige
mandat. Den er måske selv i tvivl om, hvorledes sagen
bør afgøres, og betænkelig ved at påtage
sig ansvar herfor. Dette kan især tænkes at forekomme
ved spørgsmål, der ikke står i typisk
forbindelse med de interesser og ideer, der i første
række afspejler den politiske inddeling, og hvor derfor
repræsentationens politiske sammensætning ikke med
sikkerhed kan antages at afspejle befolkningens indstilling netop
til dette spørgsmål. De politiske partier er
måske selv splittede« € »I sådanne
tilfælde kan det være rimeligt at give
repræsentationen adgang til at befri sig for ansvaret og
gennem en appel til folket at skaffe sig det fornødne
grundlag for en afgørelse.«
Netop ved en så vidtrækkende politisk
overvejelse som den om Tyrkiets eventuelle optagelse i EU er der,
jf. nedenfor, tvivl og splittelse inden for de forskellige
politiske partier. Ingen af de politiske partier er hidtil
gået til valg på et krav om, at Tyrkiet skal optages i
EU. Der er derfor gode argumenter for at inddrage befolkningen i
afgørelsen om, hvilken stilling den danske regering skal
indtage på Danmarks vegne.
Folkeafstemning med eller uden
grundlovshjemmel
Folketinget kan til enhver tid beslutte, at der
skal afholdes en vejledende folkeafstemning i Danmark. Der er ingen
begrænsninger i emnekredsen for vejledende folkeafstemninger.
Af de i alt 16 landsdækkende folkeafstemninger, der har
været afholdt her i landet, har to været vejledende.
Der har her i landet været afholdt seks EU-relaterede
folkeafstemninger. Den første var i 1972 om Danmarks
medlemskab af EF. Den anden var en vejledende afstemning om
Fællesakten i 1986, den tredje om Maastrichttraktaten i 1992,
den fjerde i 1993 om Edinburghafgørelsen. Den femte var om
Amsterdamtraktaten i 1998, og den sjette var euroafstemningen i
2000. Foruden Danmark har kun seks af de »gamle«
EU-lande (EU-15) afholdt folkeafstemninger om EU-relaterede emner,
mens de ti lande, der opnåede medlemskab af EU i 2004, alle
på nær Cypern, har afholdt folkeafstemning om
medlemskab af EU.
De fleste folkeafstemninger i EU-landene om
EU-relaterede spørgsmål har drejet sig enten om,
hvorvidt et lands befolkning har ønsket medlemskab, eller om
man ønskede at afgive mere suverænitet til det
europæiske samarbejde. Det eneste tilfælde, hvor en
befolkning i et EU-land har fået lov til at tage stilling
til, om samarbejdet skulle udvides til at omfatte andre lande, var
i 1972, hvor de franske vælgere skulle tage stilling til, om
EF skulle udvides med Storbritannien, Danmark og Irland.
Valgdeltagelsen ved denne afstemning var på 60,2 pct. 68,3
pct. stemte for, og 31,7 pct. stemte imod.
Politiske overvejelser
Forslagsstillerne har den principielle opfattelse,
at regeringen bør modarbejde enhver beslutning i Det
Europæiske Råd, som kan føre til, at der stilles
Tyrkiet et medlemskab af EU i udsigt. Forslagsstillerne mener, at
Tyrkiets samarbejde med EU må finde sted inden for rammerne
af EU€™s naboskabspolitik. Forslagsstillerne ser helst,
at den danske regering og EU meget klart lader Tyrkiet
forstå, at der ikke er grundlag for, at Tyrkiet kan have
forventninger om at blive optaget som medlem af EU. Uanset om
optagelsesforhandlinger indledes, bør det gøres klart
for Tyrkiet, at de aldrig vil kunne føre til det resultat,
Tyrkiet ønsker, nemlig EU-medlemskab.
Det er dokumenteret, jf. nedenfor, at denne
opfattelse deles af en meget stor del af den danske befolkning og
er den fremherskende opfattelse blandt vælgerne hos Dansk
Folkeparti, Socialdemokraterne, Venstre og Konservative og
også i andre partier.
Der skal ikke herske tvivl om, at Tyrkiet selv
gerne vil optages i EU. Det er åbenbart, at Tyrkiet kan have
økonomiske fordele herved. For EU derimod ville det
være den sikre vej til økonomisk kaos og
opløsning, og det er i sig selv grund nok til, at Danmark
bør modarbejde optagelsen af Tyrkiet i EU.
Den dybe uenighed mellem borgerne og de
politikere, der ønsker tyrkisk optagelse, kan €"
allerede hvis forhandlingerne sættes i gang mod
befolkningernes ønske, for slet ikke at tale om, hvis dette
fører til aftaler om tyrkisk medlemskab €" lede til
store spændinger i såvel den danske som andre
europæiske befolkninger samt til spændinger i forholdet
mellem flertallet af borgerne på den ene side og de
folkevalgte på den anden.
Forslaget om at afholde en folkeafstemning skal
ses i dette lys. Danmark har en flot tradition for at afholde
folkeafstemninger, når det gælder vigtige EU-relaterede
spørgsmål. Erfaringerne fra Frankrig viser desuden, at
en befolkning i ét EU-land efter en udbytterig folkelig
debat er ganske udmærket i stand til at træffe en
velovervejet og fornuftig beslutning med hensyn til andre landes
eventuelle medlemskab af det europæiske samarbejde.
Argumenter mod optagelse af
Tyrkiet i EU
Forslagsstillerne vil i det følgende angive
en række argumenter, der taler mod optagelse af Tyrkiet i EU.
Disse argumenter har også €" i forskellig udformning
€" været fremført af en lang række
prominente politikere og embedsmænd i Danmark og i
udlandet.
1. Geografi
Tyrkiet er ikke et europæisk land i
geografisk henseende. Kun en lille del af Tyrkiet, nogle få
procent af landets areal, er placeret på det europæiske
kontinent. Tyrkiet hører til Mellemøsten, og dets
befolkning er ikke europæere. Lande som Rusland, Ukraine og
Hviderusland er europæiske. Det virker grundlæggende
forkert og ulogisk at søge Den Europæiske Union
udvidet med ikkeeuropæiske lande.
2. Økonomi
Tyrkiet er i økonomisk henseende slet ikke
udviklet i europæisk forstand. Landet er
tilbagestående, det er et klassesamfund, og det er mere
korrupt end noget andet EU-land, inklusive de ti lande, der blev
medlemmer den 1. maj 2004.
Tabel nr. 1: Økonomiske
nøgletal
| BNP1 (KKS) | Inflation2 (Pct.) | Arbejdsløshed3 (Pct.) |
Beskæftigelsesfrekvens4 (Pct.) | Beskæftigelsesfrekvens for
kvinder4 (Pct.) |
Tyrkiet | 5.400 | 25,3 | 9,0 | 45,6 | 25,5 |
Danmark | 25.800 | 2,0 | 5,6 | 75,1 | 70,5 |
EU-25 | 20.300 | 1,9 | 9,0 | 62,9 | 55,1 |
EU-15 | 22.400 | 2,0 | 8,0 | 64,4 | 56,0 |
Kilde: Eurostat. (1) fra 2001. (2) fra 2003
€" Tyrkiet data fra OECD. (3) fra 2003. (4) fra 2003 €"
Tyrkiet dog 2002.
Tyrkiets meget svage økonomi viser sig
også i et meget lavt bruttonationalprodukt (BNP). I
ovenstående tabel er BNP pr. indbygger omregnet til den
kunstige valutaenhed KKS (købekraftstandard), som anvendes
for at udligne indvirkningen af prisforskelle for sammenlignelige
produkter og tjenesteydelser i hvert land og dermed så vidt
muligt nå frem til den reelle levestandard i de betragtede
lande. Ifølge Eurostat var BNP pr. indbygger i Tyrkiet i
2001 5.400 KKS. Gennemsnittet for EU-15 var på 22.400
KKS.
Inflationen i Tyrkiet var ifølge OECD i
2001 på 54,4 pct. mod 2 pct. i EU-15. Den gennemsnitlige
inflation i de ti lande, der blev medlem i 2004, var omkring 6 pct.
Ifølge OECD Economic Outlook, juni 2004, faldt inflationen i
Tyrkiet i 2002 til 45 pct. I 2003 udgør den 25,3 pct. Et
fortsat fald forventes, men dog stadig på et niveau langt
over EU-medlemslandenes niveau.
Arbejdsløsheden i Tyrkiet er tilsyneladende
på niveau med EU-gennemsnittet, men det skyldes, at en meget
mindre del af den tyrkiske befolkning deltager på
arbejdsmarkedet, end det er tilfældet for befolkningerne i de
europæiske lande. Det kan dertil nævnes, at en meget
stor del af den tyrkiske arbejdsstyrke er beskæftiget inden
for landbruget, nemlig omkring en tredjedel af alle i
beskæftigelse. Til sammenligning kan det nævnes, at de
tilsvarende tal for de ti nyeste medlemmer af EU var på 12,4
pct. i 2003 ifølge Eurostat. I EU-15 var 4,0 pct. af
arbejdsstyrken beskæftiget inden for landbruget. Dette
gør det aldeles klart, at eventuelt tyrkisk medlemskab af EU
vil føre til enorme landbrugsreformer i Tyrkiet, der vil
kaste mange millioner landarbejdere ud i arbejdsløshed med
risiko for deraf følgende social uro.
Beskæftigelsesfrekvensen angiver den andel
af befolkningen mellem 15 og 64 år, som er i arbejde ud af
det samlede antal af de 15-64-årige. Som det fremgår af
ovenstående tabel, er den tyrkiske
beskæftigelsesfrekvens på omkring 45 pct., mens
gennemsnittet for EU-15 er på næsten 65 pct. De mest
interessante tal er dog kvindernes beskæftigelsesfrekvens.
Så vidt det vides, findes der intet land i verden, hvor
kvinder har en højere beskæftigelsesfrekvens end
mænd. I de nordiske lande har kvindernes
beskæftigelsesfrekvens tilnærmet sig mændenes,
hvilket også ses af ovenstående tabel, hvoraf det for
Danmark fremgår, at kvindernes deltagelse er på 70,5
pct. mod et gennemsnit på 75,1 pct. for hele befolkningen.
Som det ses, er kvindernes deltagelse på arbejdsmarkedet lidt
lavere i de øvrige europæiske lande. Kvinders
beskæftigelsesfrekvens siger noget om et lands syn på
kvinder. Stor forskel på kvinders og mænds
beskæftigelsesfrekvens indikerer, at der er tale om en
tilbage-stående kultur, hvor kvinder ikke har de rettigheder
og muligheder, som de har i et moderne land. Den ekstremt lave
beskæftigelsesfrekvens for kvinder i Tyrkiet indikerer, at
kvinder bevidst holdes væk fra arbejdsmarkedet. Dette
må siges at være i direkte modstrid med, hvad
EU€™s medlemslande står for på
ligestillingsområdet. Der er intet, der peger i retning af,
at Tyrkiet nogen sinde vil kunne leve op til EU-landenes standarder
på ligestillingsområdet.
Endelig kan det også nævnes, at
Tyrkiet gennem mange år har haft et betydeligt underskud
på statsbudgettet. I 2003 var det ganske vist faldet
kraftigt, men udgjorde dog fortsat 8,8 pct. af BNP. Til
sammenligning var underskuddet i EU-15 på 2,7 pct. af BNP,
mens Danmark i 2003 havde et overskud svarende til ca. 0,3 pct. af
BNP. Det er vanskeligt at forestille sig, at Tyrkiet kan vende
underskuddet til positive tal i en overskuelig fremtid.
Det er således helt åbenbart, at
Tyrkiets økonomi €" set i sammenligning med
økonomien i landene i Europa €" er meget
tilbagestående. Dette i sig selv gør enhver tanke om
optagelse af Tyrkiet som medlemsland helt urealistisk.
3. Administration
Tyrkiet er utvivlsomt langt mere belastet af
korruption end EU-landene. Transparency International er en
uafhængig international organisation, hvis formål er at
bekæmpe økonomisk korruption på verdensplan.
Transparency fastsætter indekstal, der angiver udbredelsen af
korruption. Jo mindre korruption, desto højere placering
på listen. Seneste oversigt er »Transparency
International Corruption Perceptions Index 2003«. Blandt de
bedst placerede lande med mindst korruption er Finland på en
førsteplads, Danmark på en tredjeplads og Sverige
på en sjetteplads. Andre placeringer er Tyskland som nr. 16,
Estland nr. 33, Italien nr. 35, Litauen nr. 41, Tjekkiet nr. 54 og
Letland nr. 57. Polen er nr. 64 på listen over korrupte lande
og dermed det værste af de ti nye medlemslande i EU. Tyrkiet
er nummer 77 på listen og er således langt mere korrupt
end de andre lande. Graden af korruption i et land kan tolkes som
et tegn på underudvikling, idet omfattende korruption
indikerer mangler i det administrative system. Demokratiske lande
er afhængige af en saglig, objektiv og hæderlig
administration €" både på lokalt, regionalt og
centralt niveau. Dette er en forudsætning for, at det
demokratiske system kan reproducere sig selv. Hvis der er udbredt
korruption i forvaltningen, medfører det, at borgerne mister
tilliden til systemet. Tyrkiets placering på
korruptionslisten indikerer, at noget sådant kan ske €"
eller allerede er sket €" i landet, og det vil være til
gavn for yderligtgående kræfter.
4. Grundrettigheder
Det er fortsat et problem, at Tyrkiet ikke
overholder almindelig lov og ret. Af den sammenfattende omtale af
Tyrkiet i »Amnesty International Report 2003« side 253,
fremgår følgende (oversat fra engelsk af
forslagsstillerne): Juridiske reformer førte til afskaffelse
af dødsstraf for forbrydelser begået i fredstid og til
ændringer i love, der begrænsede ytringsfriheden.
Imidlertid havde mange samvittighedsfanger fortsat udsigt til
rettergang eller fængsling, i særdeleshed for at
udtrykke synspunkter om det kurdiske spørgsmål eller
højsikkerheds »F-type«-fængsler, eller for
at udtale islamistiske synspunkter. Torturering i politiets
varetægt er stadig udbredt og praktiseres systematisk i
antiterrorafdelinger på politistationer i det
sydøstlige Tyrkiet. Der holdes sjældent rettergang
over gerningsmændene. Dusinvis af drab udført af
sikkerhedsofficerer er blevet rapporteret; nogle af dem kan have
været ulovlige henrettelser. Det kan i den forbindelse
bemærkes, at man ved fængsler af F-typen forstår
en type fængsler, der især er kendt for den bevidste
ødelæggelse af personligheden €" via den
såkaldt hvide tortur. Metoden går ud på at
anbringe fangerne i højsikkerhedsceller, der er indrettet
således, at fangerne berøves enhver stimulation af
sanserne; bl.a. er vægge og udstyr totalt i hvidt. Deraf
navnet den hvide tortur.
5. Kultur
Tyrkiet er præget af en kultur og nogle
sociale normer, som ligger så fjernt fra EU€™s, at
dette i sig selv udelukker landet fra at blive medlem af EU. Dette
har senest afspejlet sig i en række lovforslag, som den
tyrkiske regering har fremlagt. Frem til 1996 var utroskab
strafbart i Tyrkiet, men denne lov blev ændret af den
daværende regering. Det tyrkiske regeringsparti, AKP, med
regeringsleder Tayyip Erdogan har bragt dette emne på banen
igen, og et forslag om at strafbelægge utroskab med op til 2
års fængsel har været en del af den politiske
debat i Tyrkiet i 2004.
Hidtil har tyrkiske sikkerhedsstyrker i visse
tilfælde kunnet beslutte, om en kvindelig mistænkt skal
underkastes en undersøgelse for at afgøre, om den
mistænkte er jomfru. Et af de forslag fra det tyrkiske
regeringsparti, der har været diskuteret, ville have
ændret dette således, at undersøgelser fremover
kun måtte foretages, hvis en dommer beordrede det. Ved en
tidligere lejlighed har den nuværende tyrkiske regering
foreslået, at en voldtægtsforbryder skulle kunne
få straffen nedsat, hvis han giftede sig med sit offer.
De ovenfor beskrevne lovforslag fra det tyrkiske
regeringsparti er kun nogle få eksempler på den store
kulturelle afstand, der er mellem Europa og Tyrkiet. Forslagene
virker decideret stødende over for en moderne, nordisk
tankegang. Selv om forslagene tilsyneladende er blevet taget af
bordet i den aktuelle debat i Tyrkiet, vidner deres fremkomst om en
tankegang, der er uforenelig med moderne samfundsopfattelse, som
den kendes i de fleste EU-lande.
6. Sekularisering
Tyrkiet er et islamisk land. Formelt er Tyrkiet et
sekulariseret samfund, men under den overflade er landet islamisk.
Det sekulariserede Tyrkiet opretholdes kun, så længe
den uddannede elite og det tyrkiske militær har et fast greb
om udviklingen. Disse har indset, at Tyrkiet må ændres
fundamentalt, hvis demokratiet skal have en chance, men det store
flertal i befolkningen og landet er tilbagestående, og det
varer i bedste fald århundreder at ændre
grundlæggende kulturelle vaner. Tyrkiet er ganske vist
sekulariseret, men at hævde, at islam ikke betyder noget i
det tyrkiske samfund, svarer til at påstå, at
kristendommen ikke har nogen betydning i Europa. Hvis EU-landene i
misforstået demokratisk ånd kræver demokratiske
reformer i Tyrkiet, kan de risikere at få det modsatte i form
af et islamisk præstestyre. Kemal Atatürk, generalen,
som i 1923 styrtede Osmannerriget og oprettede republikken Tyrkiet,
sagde: »Der findes kun én civilisation, den
vesterlandske.« Desværre lykkedes det ikke for ham at
få alle tyrkere overbevist om rigtigheden heraf, og de
islamiske kræfter står stærkt i Tyrkiet. EU kan
indgå forbedrede handelsaftaler med Tyrkiet, men at give
landet medbestemmelsesret over de vesteuropæiske landes
fremtid vil dramatisk ændre samarbejdsvilkårene i
Europa.
7. Okkupationsmagt
Det er fortsat et stort og uløst problem,
at Tyrkiet har besættelsestropper i et af EU€™s
nuværende medlemslande, nemlig Cypern. Siden Tyrkiet i juli
1974 invaderede den selvstændige republik Cypern, har
tyrkiske tropper besat 38 pct. af Cyperns areal, og siden har
FN-tropper måttet opretholde en stødpudezone mellem
den tyrkiske besættelseszone og republikken Cypern. Tyrkiet
har fortsat store troppekontingenter på Cypern, og det er et
overgreb, som i sig selv er nok til at forhindre Tyrkiets optagelse
i EU.
8. Indvandring
Der er overvejende sandsynlighed for, at et
tyrkisk medlemskab vil føre til en omfattende indvandring
fra Tyrkiet til en række af de nuværende EU-lande.
Tyrkiet indgav formelt ansøgning om optagelse i EF i 1987,
men fik afslag. Ifølge den daværende tyske
forbundskansler, Helmut Schmidt, var frygten for en større
tyrkisk indvandringsbølge en af de væsentligste
begrundelser for afslaget. Over halvdelen af alle tyrkere og
personer af tyrkisk afstamning i EU er bosat i Tyskland. Det var
også tilfældet i 1987. Helmut Schmidt vurderede
på daværende tidspunkt, at yderligere tyrkisk
indvandring ville umuliggøre integrationen af de tyrkere,
som allerede var kommet til Europa, for slet ikke at tale om dem,
der ville komme til (Berlingske Tidende den 28. oktober 2000,
»Hvor går grænsen i Europa?«, 2. sektion
side 7). Denne problematik er endnu mere udtalt i dag, hvor der
allerede bor ca. 4 mio. tyrkere eller personer af tyrkisk
afstamning i EU.
Udvidelse og folkelig
opbakning
Det er forslagsstillernes opfattelse, at EU i de
næste mange år vil have store udfordringer med
optagelsen af de ti lande, som opnåede medlemskab af EU den
1. maj 2004. Med få undtagelser er disse lande
økonomisk mere tilbagestående end selv de fattigste
lande i »EU-15«. Og når det gælder
kompetente offentlige administrationer, halter mange af de nye
medlemmer også bag efter de gamle EU-lande. EU har aldrig
tidligere optaget så mange nye medlemmer, og der ligger et
stort arbejde i at få EU til at fungere. Det vil
skræmme de allerfleste europæere fra nye vovede
udfordringer i mange år. Man må huske på, at de
vesteuropæiske lande aldrig før har været udsat
for så omfattende forandringer som i de seneste årtier.
Også Europa rammes af globaliseringens negative side:
øget konkurrence i form af billige produkter udefra,
udflytning af virksomheder, indvandring af store grupper
ikkeuddannede mennesker, en kulturel trussel og terrortruslen.
Forslagsstillerne er af den overbevisning, at udvidelsen med ti nye
lande fra den 1. maj 2004 vil påføre den svageste del
af den europæiske arbejderklasse en alvorlig konkurrence, og
den vil koste de gamle EU-lande store beløb. En optagelse af
Tyrkiet inden for en årrække vil yderligere
svække EU økonomisk og kunne risikere at knække
EU€™s og medlemslandenes økonomier.
Europa-Kommissionen har ikke fremlagt beregninger
for, hvor meget det vil være nødvendigt at hæve
EU-landenes bidrag til EU-budgettet, såfremt Tyrkiet skulle
blive fuldgyldigt medlem med alt, hvad det indebærer af
økonomisk støtte. Der er dog ikke nogen tvivl om, at
det økonomisk meget tilbagestående Tyrkiet med dets 68
mio. indbyggere vil kunne kræve en strukturstøtte, der
er langt højere end, hvad de ti nye medlemslande har krav
på i år 2013. Disse ti lande har tilsammen en
befolkning på ca. 75 mio. mennesker, men disse landes
økonomier er samtidig langt stærkere end den
tyrkiske.
Spørgsmålet om tyrkisk medlemskab af
EU har medført stærke reaktioner, blandt både
vælgere og politikere i alle EU-landene. Ifølge
Ahtisaarirapporten (Report on the Independent Commission on Turkey,
2004) ser det dog ud til, at de stærkeste reaktioner kommer
fra de lande, der har flest tyrkiske indvandrere. Ifølge
rapporten er der kun foretaget meningsmålinger om
spørgsmålet i et fåtal af EU-landene. Der er dog
ingen tvivl om, at der er en udbredt skepsis over for tyrkisk
medlemskab i befolkningerne. I rapporten advares der mod, at dette
kan føre til en splittelse mellem befolkningen og de
folkevalgte: »Should the European Council approve accession
negotiations in December, a rift between government policy and
public opinion could deepen in some countries. While this devide
would not directly affect the negotiations, it could develop into a
serious problem by the time an eventual accession treaty came to be
ratified.«
I Danmark har der dog været foretaget flere
meningsmålinger om, hvorvidt Tyrkiet bør optages i EU.
Nedenfor er gengivet en meningsmåling foretaget af Gallup for
Ugebrevet A4.
Tabel nr. 2: Svar på
spørgsmålet: »Bør Tyrkiet optages i EU
inden for en overskuelig årrække?«
| Alle | DF | V | KF | RV | S | SF+EL |
Ja | 38 | 22 | 40 | 38 | 46 | 37 | 40 |
Nej | 53 | 74 | 54 | 56 | 47 | 54 | 55 |
Ved ikke | 9 | 3 | 6 | 5 | 7 | 9 | 5 |
Kilde: Ugebrevet A4 nr. 17, den 10. maj 2004.
Som det fremgår af målingen, er der
stor folkelig modstand mod at optage Tyrkiet i EU. Selv blandt de
mest EU-venlige partier er der større modstand, end der er
opbakning. 47 pct. af Det Radikale Venstres vælgere er
således imod, mens 46 pct. er for. I alt siger 53 pct. af de
adspurgte, at de er imod tyrkisk optagelse. Hvis vælgerne i
forbindelse med en sådan meningsmåling blev oplyst om
prisen for tyrkisk medlemskab samt konsekvenserne for
skatteopkrævningen i Danmark eller kvaliteten af
velfærdsydelserne, ville endnu flere formentlig være
betænkelige ved at optage Tyrkiet som medlem af EU.
Der er i september 2004 foretaget en ny
meningsmåling, denne gang af Rambøll Management for
Jyllands-Posten. Denne måling viser en mindst lige så
stærk modstand mod tyrkisk medlemskab af EU, idet kun 31 pct.
af de adspurgte €" mod 38 pct. i den førnævnte
undersøgelse €" går ind for medlemskab.
Modstanderne udgør i den nye undersøgelse 49 pct. mod
53 pct., mens ved ikke-procenten er øget fra 9 pct. til 20
pct. Inden for oppositionspartierne S, RV, SF, KD og EL er der i
den nye undersøgelse 48 pct. modstandere og kun 36 pct.
tilhængere, mens der blandt regeringspartiernes og Dansk
Folkepartis vælgere er målt 61 pct. modstandere og blot
27 pct. tilhængere af tyrkisk medlemskab. Der er så
vidt vides ikke gennemført målinger, der har vist
enten dødt løb mellem tilhængere og modstandere
eller flertal af tilhængere. Modstanden må
således siges at være massiv, og det er den i
øvrigt også i andre EU-lande.
Spørgsmålet om Tyrkiets medlemskab af
EU er således en sag, der rummer uhyre meget konfliktstof.
Ved den debat, der nødvendigvis må føres af
danske politikere i det danske Folketing, er det en nyttig
basisviden, at befolkningens flertal er imod tanken om, at Tyrkiet
skal kunne indtræde i EU. Forslagsstillerne mener, at
politikerne vil stå sig ved at lytte til befolkningen.
Politiske udtalelser m.v.
En lang række politikere har udtalt skepsis
over for optagelse af Tyrkiet som EU-medlem. På det seneste
har også en række fremtrædende embedsmænd
advaret mod at optage Tyrkiet, herunder kommissæren for det
indre marked, Frits Bolkestein, samt kommissæren for fiskeri
og landbrug, Franz Fischler.
Som eksempler på politiske udtalelser kan
nævnes tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, der til
Politiken den 15. marts 2004 udtalte: »Der kommer til at
gå mere end én generation, før vi ser dem som
medlemmer af EU. Tyrkiet har stadig alvorlige problemer med
menneskerettigheder og med deres retssystem. Vi står over for
en ret lang årrække, før de problemer er
løst.«
Den udtalelse foranledigede en del debat, hvorfor
Poul Nyrup Rasmussen i en række læserbreve uddybede sin
holdning, således i et læserbrev i Jyllands-Posten den
19. marts 2004, hvoraf det fremgik: »I 1999 var jeg med til
at give Tyrkiet status som kandidatland på topmødet i
Helsinki. Den beslutning vedstår jeg fuldt og helt. Det
perspektiv er stadig vigtigt. Men jeg har ikke tilrådet at
give Tyrkiet en vurderingsdato og evt. forhandlingsstart allerede i
år. Der er en meget afgørende forskel på at
få status som kandidatland til EU og det, at EU og et land
går i gang med reelle optagelsesforhandlinger. Lad os dog
erkende fakta: Tyrkiet er ikke klar. Derfor har jeg sagt, at der
kommer til at gå mange år, før vi ser det som
fuldgyldigt medlem af EU. Tyrkiet har stadig alvorlige problemer
med menneskerettigheder, med ligestilling mellem mænd og
kvinder, med sit retssystem, med samfundsøkonomien,
forholdet mellem demokratiet og militæret. Og vi står
over for en ret lang årrække, før de problemer
er løst. Tyrkiets situation understreger, at vi i mange
år har været for optaget af, hvem der er medlem eller
ikke medlem af EU. Vi skal ikke skubbe Tyrkiet fra os. I de
kommende år må vi i stedet udvikle regionale
samarbejder med de arabiske lande ved Middelhavet mere. Om handel,
indvandring, socialt og økonomisk samarbejde. Vi skal
gøre noget for landene omkring os i stedet for kun at
tænke på at fare derudad med en videre
udvidelse.«
Den tidligere statsminister bekræftede sine
holdninger flere gange under den seneste valgkamp til
Europa-Parlamentet, hvor han i et svar til MEP Mogens Camre om sine
holdninger til tyrkisk medlemskab skrev: »Tyrkiet kan godt
blive medlem en dag, men der er ingen forhåndsgaranti herfor
€" og det vil i givet fald tage mange, mange år, og det
vil i så fald være et helt andet moderne Tyrkiet, end
det vi kender i dag.«
Tidligere indenrigsminister Karen Jespersen har
også talt imod tyrkisk medlemskab. I et svar på et
læserbrev i Politiken den 29. maj 2004 skriver hun, at en
konsekvens af tyrkisk medlemskab vil være stigende
indvandring fra Tyrkiet pga. reglerne for arbejdskraftens frie
bevægelighed, samt at reglerne for familiesammenføring
ikke længere vil være gældende for tyrkere. Hun
advarer endvidere mod de økonomiske omkostninger ved en
sådan indvandring: » Hidtil har indvandringen ikke
styrket, men trukket fra samfundsøkonomien.
Velfærdskommissionen peger på, at hvis indvandringen
skulle løse de kommende årtiers økonomiske
problemer, skulle indvandrerne have samme kvalifikationer som
danskerne, og de skulle undlade at tage deres familie med (ellers
er følgeomkostningerne for store).« Hun advarer
endvidere mod, at en sådan indvandring » vil øge
den opsplitning af samfundet i etniske parallelsamfund, som vi i
forvejen arbejder hårdt for at begrænse« €
»samtidig præges store dele af landet af en kultur og
nogle sociale normer, der ligger langt fra de nuværende
EU-lande, hvilket også afspejler sig på det politiske
plan under den nuværende islamiske AKP-regering«. Som
eksempler nævner hun, at den tyrkiske regering har
foreslået, »at en voldtægtsmand kan slippe for
straf, hvis han gifter sig med sit offer. Det afspejler et
værdisæt, hvor familiens ære er vigtigere end
kvindens rettigheder. Og nu er der en lov på vej, der vil
give elever fra religiøse skoler adgang til alle
højere uddannelser og dermed til alle offentlige embeder. De
religiøse skoler er etableret for at uddanne
religiøse ledere og giver i dag kun adgang til at studere
religion«.
Statsminister Anders Fogh Rasmussen har fremsat
modstridende udtalelser om Tyrkiets eventuelle medlemskab af EU. I
bogen »I godtvejr og storm« fra 2000 udtaler han (side
226-227), at, »det er nødvendigt at gøre sig
overvejelser om, hvor stort og omfattende EU-samarbejdet kan
være, samtidig med at det skal fungere som en effektiv og
beslutningsdygtig organisation«. Dette forklarede han, kunne
opnås ved en model, som består i, »at der er en
kerne af EU-lande, og udenom er der cirkler af lande med en
stærkere eller løsere tilknytning til kernen«.
Herefter gjorde Anders Fogh Rasmussen det meget klart, at han ikke
kunne forestille sig Tyrkiet som medlem af EU: »Jeg kan ikke
forestille mig Tyrkiet som medlem af EU. Politisk, økonomisk
og kulturelt ville landet blive en fremmed fugl i samarbejdet, og
et tyrkisk medlemskab kunne gøre samarbejdet ustabilt. Et
tyrkisk medlemskab ville udvide EU€™s ydre grænse
til Iran og Irak, og dermed vil vi bevæge os ind i
Mellemøstens urocentre.« I en besvarelse af 20.
november 2002 på spm. nr. US 27 gav statsministeren derimod
udtryk for, at optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet kan
påbegyndes, så snart landet opfylder
Københavnskriterierne.
Frankrigs tidligere præsident Valéry
Giscard d€™Estaing har tidligere advaret mod tyrkisk
medlemskab på grund af den store religiøse og
kulturelle afstand mellem Tyrkiet og Europa, men på det
seneste har han også advaret om, at Tyrkiet vil få alt
for stor indflydelse i EU. Dette skyldes for det første, at
de ændringer, som den nye EU-forfatning lægger op til,
vil give de store lande mere indflydelse, end de har i dag. Flere
beslutninger vil fremover blive taget ved dobbelt flertal i
Ministerrådet. Giscard d€™Estaing har udtalt, at
»med de kommende regler i EU vil konsekvenserne af et tyrkisk
EU-medlemskab blive meget større end med dem, der er i
dag« € »hvis man bringer et land ind, som alene
tæller 16-17 procent af EU€™s samlede befolkn ing,
vil det ændre EU fuldstændig« ( Kristeligt
Dagblad den 14. september 2004, »Fransk advarsel mod tyrkisk
EU-medlemskab« side 5).
Medlem af Europa-Kommissionen Franz Fischler har i
et brev til de andre medlemmer af Kommissionen advaret mod Tyrkisk
medlemskab (Berlingske Tidende, 11. september 2004 side 12).
Fischlers tre væsentligste begrundelser er for det
første: »Tyrkiet er i bund og grund ikke et
europæisk land, og muslimske fundamentalister kan hurtigt
vende den demokratiske udvikling i landet. Tyrkiet er langt mere
orientalsk end katolsk. Der må være en alvorlig
bekymring for, om Tyrkiet i det lange løb kan forblive
sekulært demokratisk.« For det andet mener han:
»En optagelse af Tyrkiet vil sprænge EU€™s
budget. Den årlige omkostning alene på
landbrugsområdet vil blive større end for de 10 nye
medlemslande tilsammen.« For det tredje frygter han, at
optagelse af Tyrkiet vil ødelægge det fremtidige
europæiske samarbejde. I den forbindelse gør han
opmærksom på, at de to største støtter af
tyrkisk medlemskab er USA og Storbritannien, og skriver, at disse
lande »ikke er bekymret for, om optagelsen af Tyrkiet vil
svække Unionens politiske udvikling«.
Kommissæren for det indre marked, Frits
Bolkestein, udtrykte en stærk skepsis ved Tyrkiet som
medlemsland af EU under en forelæsning på Leiden
Universitet i Holland (Kristeligt Dagblad den 9. september 2004
side 5). Han udtalte: »Det vil blive enden på EU i dets
nuværende form, hvis et land med 68 millioner indbyggere, der
måske vokser til 83 millioner i 2010, lukkes ind.«
Under forelæsningen citerede Bolkestein den meget omstridte
amerikanske historiker Bernard Lewis, som bl.a. har udtalt, at
Europa vil være islamiseret ved udgangen af dette
århundrede. Kommissæren mener, at tyrkerne helt skal
ændre deres identitet, hvis landet skal med i EU, og udtalte,
at »hvis tyrkerne lukkes ind, er befrielsen (fra osmannerne)
ved Wien i 1683 en spildt indsats«. Bolkestein gjorde
endvidere opmærksom på de økonomiske
konsekvenser, en optagelse af Tyrkiet vil få, og sagde, at
det ville være umuligt at fortsætte med de
nuværende landbrugsstøtte- og
strukturstøtteordninger (Nyhedsbrevet
»EUObserver.com« 7. september 2004). Endvidere
påpegede han, at hvis Tyrkiet optages, bør nogle af de
lande, der ligger langt tættere på Europa €"
både geografisk og kulturelt €" også optages. Han
nævnte bl.a. Ukraine og Hviderusland, men sagde, at i
løbet af 15 til 20 år kan vi have et EU med op til 40
medlemmer.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader
jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
vejledende folkeafstemning om den danske regerings stilling til
Tyrkiets ønske om medlemskab af Den Europæiske
Union.
(Beslutningsforslag nr. B 17).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.