B 45 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at modvirke EU's servicedirektiv.
Fremsat den 30. marts 2005 af
Morten Messerschmidt (DF), Colette L. Brix
(DF), Bent Bøgsted (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Hans Kristian Skibby (DF) og
Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at modvirke EU€™s
servicedirektiv
Folketinget pålægger regeringen at
meddele EU€™s ministerråd og Europa-Kommissionen,
at Danmark ikke vil kunne medvirke til gennemførelse af et
EU-servicedirektiv, der bygger på
oprindelseslandsprincippet.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget
Formålet med dette forslag til
folketingsbeslutning er, at Folketinget pålægger
regeringen at meddele EU€™s ministerråd og
Kommissionen, at Danmark ikke vil kunne medvirke til
gennemførelse af et EU-servicedirektiv, der bygger på
oprindelseslandsprincippet.
EU€™s
servicedirektiv
Formålet med Kommissionens forslag til
direktiv om tjenesteydelser er at forbedre forholdene for handel
med tjenesteydelser i EU. På baggrund af oplysninger fra
Kommissionen skriver Europa- Parlamentets Udvalg om Det Indre
Marked og Forbrugerbeskyttelse i en meddelelse til medlemmerne af
udvalget bl.a.:
»Formålet med forslaget er at
opnå et egentligt indre marked for tjenesteydelser ved at
fjerne de retlige og administrative hindringer for udviklingen af
servicevirksomhed mellem medlemsstaterne. Hindringerne gør
sig både gældende, når tjenesteydere fra
én medlemsstat ønsker at etablere sig i en anden
medlemsstat (dvs. tage permanent ophold dér), eller
når en tjenesteyder fra sin oprindelsesmedlemsstat
ønsker at udføre tjenesteydelser i en anden
medlemsstat, f.eks. ved midlertidigt at tage til denne medlemsstat.
Det foreslåede direktiv ville sikre tjenesteyderne den
fornødne retssikkerhed, hvis de ønsker at
udøve to af de grundlæggende friheder
(etableringsfriheden og den frie udveksling af tjenesteydelser),
som er knæsat i EF-traktaten. Det er vigtigt at
bemærke, at hindringerne kun fjernes for de områder,
der allerede er åbne for konkurrence. Der stilles i forslaget
ikke krav om, at de tjenesteydelser, der i dag leveres på
nationalt, regionalt eller lokalt plan af den offentlige sektor
eller offentlige enheder, liberaliseres eller
privatiseres.«
Konsekvenser
EU's servicedirektiv indebærer, at
virksomheder, som tilbyder serviceydelser, fremover kun skal
registreres i ét EU-land, og hovedsagelig kun skal overholde
de regler, som gælder i det pågældende land,
selvom virksomheden udfører arbejde i et andet EU-land.
Endvidere vil det med servicedirektivet blive oprindelseslandet,
der skal kontrollere, om reglerne overholdes. I praksis vil dette
betyde, at eksempelvis polske arbejdere kan arbejde efter polske
regler, når de arbejder i Danmark. En polsk servicevirksomhed
kan således underbyde danske virksomheder, idet de danske
arbejdsmiljøregler som bekendt er langt strengere end de
polske. Det danske samfund, som i høj grad er kendetegnet
ved et højt niveau for arbejdsmarkedssikkerhed, social
sikring og rettigheder, vil således blive undergravet af
EU-lande, som endnu ikke har nået samme niveau. Dette forhold
bliver yderligere styrket af, at vort lønniveau er blandt de
højeste i EU.
Det giver således de udenlandske
servicevirksomheder en lang række fordele i konkurrencen mod
danske virksomheder, når de i forhold til lønninger og
andre med arbejdet forbundne produktionsomkostninger, herunder
sociale bidrag og arbejdsmiljøomkostninger, ligger på
et meget lavere niveau.
Som bekendt er der mange indvandrere ansat i
servicesektoren i Danmark. Virksomheder fra de mindre udviklede
EU-lande vil ikke mindst kunne udkonkurrere ikke-europæiske
indvandreres arbejde i Danmark. Desuden indeholder
servicedirektivet også fare for øget indvandring fra
andre EU-lande af borgere, som oprindelig stammer fra
tredjeverdenslande, idet mange indvandrere fra tredjeverdenslande
arbejder i servicejob i de øvrige EU-lande, hvor
lønniveauet og velfærdspolitikken er ringere end hos
os.
På denne baggrund må det konkluderes,
at servicedirektivet udgør en trussel mod de danske
overenskomstsikrede lønninger, som i Danmark kan komme under
pres fra vandrende arbejdstagere fra de nye medlemslande af EU,
hvis lønniveau er langt lavere end det danske.
Servicedirektivet er et farligt tilbageslag for et land som
Danmark. Det vil påføre alle danske serviceerhverv
betydelig konkurrence inden for et område, hvor de danske
lønninger er væsentlig højere end i de fleste
EU-lande. Dansk Folkeparti er ikke modstander af konkurrence, men
finder det afgørende, at denne konkurrence foregår
på lige vilkår.
Direktivet vil betyde en underbydning af mange
danske lønmodtagere og især ramme mennesker med kort
uddannelse, som vanskeligt kan få andet arbejde.
Servicedirektivet udgør derfor en betydelig trussel mod
især ufaglærte arbejdere inden for servicesektoren.
Ufaglærte arbejdere er i forvejen hårdt ramt af den
teknologiske udvikling og udflytningen af arbejdspladser til
lavtlønslande.
Eksempler på direktivets
skadesvirkninger
Servicedirektivet udgør en klar trussel mod
ufaglærte arbejdere i de EU-lande, som har relativt
højere lønninger, fordi det skaber en udvidet
konkurrence på lønningerne mellem landene. Denne
konkurrence har de gamle EU-lande meget vanskeligt ved at vinde,
fordi lønniveauet ganske enkelt er for forskelligt. Nedenfor
ses en tabel, der viser de gennemsnitlige omkostninger pr.
arbejdstime i EU-landene.
Tabel 1: Omkostninger pr. arbejdstime i
euro i EU-landene, 2002
Vesttyskland | 26,36 |
Danmark | 25,73 |
Belgien | 23,35 |
Finland | 23,20 |
Holland | 22,64 |
Sverige | 21,86 |
Østrig | 21,64 |
UK | 19,89 |
Frankrig | 19,50 |
Irland | 17,17 |
Italien | 16,60 |
Østtyskland | 16,43 |
Spanien | 15,37 |
Grækenland | 9,47 |
Cypern | 9,06 |
Slovenien | 9,01 |
Portugal | 6,59 |
Tjekkiet | 4,17 |
Ungarn | 3,97 |
Polen | 3,61 |
Estland | 3,19 |
Slovakiet | 2,91 |
Litauen | 2,83 |
Letland | 2,29 |
Kilde: CESifo, Report on the European Economy
2005.
Lønforskellene mellem EU€™s
medlemslande er enorme. Lønningerne i de gamle medlemslande,
EU-15, er generelt langt højere end i de ti nye EU-lande.
Især hos de nordeuropæiske medlemmer er omkostningerne
pr. arbejdstime høje €" ofte mange gange højere
end hos de østeuropæiske lande. Hermed åbnes der
op for en unfair konkurrence, hvor arbejdstagere i EU-15-landene
udkonkurreres på grund af oprindelseslandsprincippet i
servicedirektivet.
Efter udvidelsen af EU den 1. maj 2004 har flere
af de oprindelige EU-lande oplevet en sand invasion af billig
arbejdskraft fra de nye medlemslande. Da der ofte er tale om
illegal arbejdskraft, er der ingen, der ved, hvor mange
arbejdstagere der er tale om. Beskæftigelsesminister Claus
Hjort Frederiksen har udtalt, at der er givet 1.500
arbejdstilladelser til østeuropæiske arbejdstagere. En
række virksomheder har benyttet østeuropæiske
arbejdskraft under dække af, at arbejderne var udstationeret
af firmaer i de nye medlemslande. I en artikel i Politiken den 15.
marts 2005 bliver beskæftigelsesministeren bedt om at vurdere
omfanget af dette problem. Ministeren svarede: »Der dukker
hele tiden sager op, og dem må vi forfølge. Men
når vi ser på tal og statistik, så er det ikke
så alvorligt.« Alligevel medgiver ministeren dog, at
ingen kender det nøjagtige tal. I en artikel i
Erhvervsbladet den 21. december 2004 udtaler sekretariatsleder i
Bygge- Anlæg og Trækartellet (BAT), Gunde Odgaard:
»75 procent af østarbejderne påkalder sig
udstationering, mens resten påstår, at de er
selvstændige, selvom de ikke er det. Vi har stødt
på 535 østarbejdere på 130 byggepladser €"
derfor regner vi med, at der er ca. 3.000 heroppe.«
Tallene svirrer i luften. Da der er ofte er tale
om illegal arbejdskraft, som altså ikke registreres, er der
ingen, der kender problemets egentlige omfang. Men det ligger dog
fast, at problemet er langt større, end
beskæftigelsesministeren vil erkende. Byggesektoren er
hårdt ramt af dette problem, men det er ikke den eneste
branche, der oplever problemer med illegal arbejdskraft. Brugen af
illegal arbejdskraft er nemlig også meget udbredt inden for
landbruget. Told-Skat gennemførte en razzia mod 41 landbrug.
Her viste det sig, at 14 pct. af landbrugene benyttede illegal
arbejdskraft. Ifølge Morten Fischer-Nielsen fra 3F er der et
meget stort antal illegale udlændinge beskæftiget inden
for land-, gartneri- og skovbrug. Han skønner, at der er
mellem 2.500 og 5.000 illegalt beskæftigede inden for
branchen: »Arbejdsgiverorganisationerne siger, at de har
behov for cirka 6.000 sæsonbeskæftigede, men kun
omkring 2.000 af vores medlemmer bliver beskæftiget. Resten
må komme et sted fra« (»Anmeldelser af illegale
fordoblet på et år«, 3F Fagbladet, den 4. marts
2005).
Tyskland har som ventet oplevet en sand invasion
af østeuropæiske løntrykkere efter EU's
udvidelse med de central- og østeuropæiske lande. En
af de sektorer, der har været hårdest ramt, er de tyske
slagterier. I en artikel i dagbladet Børsen den 8. marts
2005, »Jobtruslen fra øst«, oplyses, at
små- og mellemstore slagterier har erstattet deres tyske
medarbejdere med arbejdstagere fra Tjekkiet, Polen og Ungarn. Det
skønnes, at 26.000 tyske slagteriarbejdere i løbet af
de seneste måneder har mistet deres job, og i hvert eneste af
disse tilfælde er der tale om, at de er blevet erstattet af
arbejdere fra de nye medlemslande. Det oplyses endvidere, at disse
løntrykkere arbejder for en løn på under 1.000
euro om måneden. Dette er ikke bare langt under halvdelen af,
hvad en tysk slagteriarbejder skal have. Østeuropæerne
arbejder også flere timer om ugen, og de får ikke en
betaling til at dække sociale forhold, som det er
tilfældet for tyske slagteriarbejdere (Børsen, den 8.
marts 2005, »Jobtruslen fra øst«). Det vurderes,
at et tysk slagteri kan spare omkring to tredjedele af
lønudgifterne, når de udskifter tyskere med
østeuropæere.
Det er hævet over enhver tvivl, at
gennemførelsen af direktivet vil få meget alvorlige
skadevirkninger for mange danske lønmodtagere. Omkring to
tredjedele af Danmarks økonomi bygger på service- og
tjenesteydelser. Indføres servicedirektivet på en
sådan måde, at det bliver muligt for
østeuropæere at konkurrere på det danske marked
under de forhold, der gør sig gældende i deres
hjemlande, herunder den lavere løn og de slappe
arbejdsmiljøregler m.v., så kan store dele af det
danske arbejdsmarked blive ramt med alvorlige konsekvenser for den
danske velfærdsstat til følge. Ovenfor er nævnt
en række eksempler på, hvordan enkelte brancher i
Danmark allerede benytter lavtlønnede arbejdstagere fra
Østeuropa. Endvidere er nævnt et skrækeksempel
på, hvordan man i Tyskland inden for en branche har
påbegyndt en systematisk udskiftning af tyske medarbejdere
med østeuropæiske for at mindske
lønomkostningerne. Noget sådan har, så vidt
vides, endnu ikke fundet sted i Danmark.
Modstand mod direktivet
Direktivet har været diskuteret
indgående, idet der i brede kredse er stor modstand mod det.
Forslaget har således mødt modstand hos en lang
række politikere, juridiske eksperter og organisationer.
Herunder kan nævnes:
Under en høring i Europa-Parlamentet pegede
Berend Jan Drijber, juridisk rådgiver for den hollandske
regering og tidligere jurist i Kommissionen, netop på
risikoen for, at virksomheder vil arbejde fra de lande, der har de
dårligste arbejdsforhold og de laveste lønninger:
»At opgive ens egne regler er fint nok, hvis der i stedet var
fælles regler. Men er der ikke det, så er det landet
med de laveste standarder, der lægger niveauet.«
(Ugebrevet A4, nr. 39, 2004).
De europæiske byggefags sammenslutning,
FIEC, er også stærkt kritiske over for direktivet, idet
de frygter, at det vil lukke op for illegal arbejdskraft i et
hidtil uset omfang: »Vi frygter, at forslaget åbner for
illegalt arbejde. Det er helt afgørende, at de ansatte er
registreret et sted og har arbejdspapirer med sig,« udtalte
Wilhelm Küchler fra FIEC (ibid).
Amtsrådsforeningen giver i et
høringssvar af 8. november 2004 udtryk for, at man generelt
er positivt indstillet over for tanken om at skabe et indre marked
for tjenesteydelser i EU, men peger på en række
problemstillinger i direktivet især med hensyn til
oprindelseslandsprincippet, herunder at tjenesteydere har ret til
at udføre ydelser i en eller flere andre medlemsstater uden
at være underlagt de pågældende landes
bestemmelser. Amtsrådsforeningen vurderer, at det kan
føre til uhensigtsmæssige konkurrencesituationer og at
det vil kunne medføre uhensigtsmæssig dumpning af
restriktioner i medlemslande, for at blive det mest interessante
land for virksomheder at etablere sig i.
De nordiske fagforeninger i energisektoren frygter
også, at en vedtagelse af servicedirektivet vil føre
til social dumpning i de nordiske lande. Det er hovedsagelig
oprindelseslandsprincippet, der peges på som hovedproblemet i
direktivet. Således udtalte næstformand i
3F€™s offentlige gruppe, Kaj Lynge Jensen, efter en
konference med deltagelse af fagforeninger inden for energisektoren
i de andre nordiske lande: »De nordiske lande tager
samstemmende afstand fra servicedirektivet. Det vil føre til
social dumping, og det går ikke kun ud over de ansatte i
energisektoren, som vil blive udkonkurreret af billigere
arbejdskraft. Det vil også gå ud over el-forbrugerne,
som vil opleve en dårligere vedligeholdelse af
forsyningsnettet € Vi ved jo, at nogle vil gå efter
billig arbejdskraft, selvom de ikke er lige så kvalificerede
som de nordiske ansatte i energisektoren. Det vil gå ud over
forbrugerne.« (»Arbejdskamp om nye EU-regler«, 3F
Fagbladet, den 9. marts 2005).
Den europæiske fagforening for offentligt
ansatte, EPSU, som tæller mere end 8 millioner medlemmer,
anbefaler også, at servicedirektivet forkastes, og advarer
bl.a. mod, at en gennemførelse vil føre til en
generel forringelse af serviceydelser. Endvidere peger EPSU
på problemerne med oprindelseslandsprincippet: »EPSU is
concerned that collective agreements applied through legal
mechanisms may be seen as »barriers to trade« and
subject to challenge by »country of origin« companies.
This will not only undermine these agreements and lead to
social-dumping but it may also make it harder to enforce collective
agreements in countries with non-legal systems too.« (7th
EPSU congress, 14-17 June 2004, Stockholm, Emergency
Resolution).
Servicedirektivets skadelige virkninger erkendes
nu også i en række medlemslande. Senest har Frankrigs
premierminister, Jean-Pierre Raffarin, kaldt servicedirektivet for
uacceptabelt (Dagbladet Arbejderen den 12. februar 2005). Tysklands
kansler, Gerhard Schröder, mener, at servicedirektivet er
så ringe, at det helt skal trækkes tilbage.
Her i landet har der fra faglig side været
peget på den markante vækst i mængden af illegalt
arbejde. I Fagbladet den 4. marts 2005 peges på, at
EU-udvidelsen sidste år ikke gav færre, men markant
flere anmeldelser af illegalt arbejde. Lyssky arbejdsgivere
fravælger legale østarbejdere for at få endnu
billigere arbejdskraft. Fra 2003 til 2004 er der ifølge
Rigspolitiets opgørelser over illegalt arbejde samlet sket
mere end en fordobling af antallet af personer, der er anmeldt for
at arbejde ulovligt eller beskæftige illegal arbejdskraft.
Flest anmeldelser er der i byggebranchen og restaurationsbranchen.
I 3F Fagbladet vurderer forhandlingssekretær Morten
Fischer-Nielsen, at der er et sted mellem 2.500 og 6.000 personer
illegalt beskæftiget i land,- gartneri og skovbrug.
Afsluttende
bemærkninger
Dansk Folkeparti advarede ved udvidelsen af EU med
10 nye medlemslande om, at hele det danske arbejdsmarked kunne
blive hårdt ramt, hvis man ikke gennemførte en
flerårig overgangsaftale med beskyttelse af danske
lønninger, overenskomster og arbejdspladser i en
7-årig periode. Det er på mindre end et år til
fulde bevist, at Dansk Folkepartis antagelser var korrekte.
Forskellen mellem EU-15 og de nye medlemslande var, som vi hele
tiden har påpeget, alt for stor til, at det er forsvarligt at
nedbryde grænserne mellem landenes arbejdsmarkeder. Samtidig
fandt Dansk Folkeparti, at regeringens og Socialdemokratiets
såkaldte sikkerhedsmekanismer slet ikke vil kunne virke
tilfredsstillende. Også på dette punkt har udviklingen
desværre givet Dansk Folkeparti ret, hvilket daglige
begivenheder på det danske arbejdsmarked vidner om.
Der henvises til »Forslag til
folketingsbeslutning om overgangsordning for Danmark ved
EU€™s udvidelse mod øst«,
beslutningsforslag nr. B 63, folketingssamlingen 2003-04. Forslaget
er forsynet med omfattende statistisk materiale, der begrunder
advarslerne. Dette forslag gik ud på at pålægge
regeringen at meddele EU, at Danmark forlanger en overgangsordning,
der ved den forestående udvidelse af EU sikrer, at
arbejdskraft fra de ny medlemslande først kan opnå
arbejdstilladelse i Danmark 7 år efter det
pågældende lands optagelse i EU.
Det ville for så vidt være rimeligt
nok at have et servicedirektiv for de oprindelige EU-lande, hvis
formålet skulle være at udvikle det indre marked. Men
østudvidelsen er en effektiv blokering for et
servicedirektiv, fordi der med de nye østeuropæiske
medlemsstater ikke kan blive tale om et marked med fri og fair
konkurrence. De ekstremt lave lønninger i de nye
medlemslande og de begrænsede og mangelfulde
arbejdsmiljøregler medfører, at de lande, som har en
veludbygget velfærdsstat og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet, vil blive udkonkurreret som følge af
dette.
Naturligvis kan der være fordele ved
konkurrence også på serviceområdet. Men når
vi ser på servicefagene, er det klart, at både
servicevirksomheders og lønmodtagers forhold vil blive
fuldstændig undermineret, hvis udenlandske virksomheder kan
konkurrere sig ind på det danske marked uden at være
undergivet de samme vilkår, som gælder for danske
virksomheder og lønmodtagere. Det gælder inden for
både det offentlige og det private erhvervsliv. Vi taler om
et EU med 25 medlemslande, der har vidt forskellige standarder,
forskellige lønniveauer, forskelligt skatteniveau,
forskellige arbejdsmiljøregler m.v. Hvis direktivet
vedtages, vil vi her i Danmark opleve stærkt faldende
lønninger inden for serviceområdet. Vi vil desuden
opleve, at et meget stort antal udenlandske virksomheder og
udenlandske lønmodtagere overtager servicefunktioner her i
landet. Mange vil sige: Er det ikke en stor fordel, at vi får
udført opgaverne af dem, der kan gøre det billigst?
Polske renovationsarbejdere er billigere end danske, når de
betales efter de polske løntariffer! Lettiske
chauffører er billigere end danske! Litauiske
butikshandlende er billigere end danske! Sygeplejersker fra Ungarn
er billigere end danske, når de får samme løn
som i deres hjemland? Tjekkiske tømrere og arbejdsmænd
kan arbejde til lavere lønninger end dansk etc., etc. Hvis
alting kun skal måles i penge, og vel at mærke i
oprindelseslandets møntfod og priser, så er der store
besparelser at hente for danske forbrugere, men kun ud fra en helt
ureflekteret betragtning. Hvis man blot ganske kort overvejer
konsekvenserne for det danske samfund, er det åbenbart, at
udenlandsk overtagelse af disse vigtige samfundsfunktioner vil
føre til en dramatisk nedlæggelse af danske
arbejdspladser, lukning og betalingsstandsninger, konkurs og
ophør af danske virksomheder.
Servicedirektivet er et livsfarligt eksperiment
med Europas befolkninger og med den nordeuropæiske
velfærd. Der vil kun være få vindere:
storkapitalen, de finansielle institutioner, eliten. Der vil
derimod være millioner af tabere: de små virksomheder,
lønmodtagerne, der mister deres job, alle dem, der er
afhængige af velfærdsstatens
overførselsindkomster og en socialt ansvarsbevidst
holdning.
Politiske overvejelser
Kommissionen har ifølge flere medier sendt
det omstridte forslag til servicedirektiv »til
hjørnespark«. Ved et møde i Kommissionen den 9.
marts er det besluttet at udsætte behandlingen af direktivet,
eller €" som flere medier skriver €" lægge
direktivet i syltekrukke. Mange iagttagere vurderer, at forslaget
skal vente på den franske folkeafstemning om EU-forfatningen.
Imens kan Kommissionen så forhandle med Europa-Parlamentet og
de enkelte medlemslande om forslaget. Iagttagere fremhæver
€" som noget meget væsentligt €" at Kommissionen
har slået fast med syvtommersøm, at der ikke bliver
tale om at opgive selve direktivets grundpille, nemlig
oprindelseslandsprincippet.
Senest har udenrigsminister Per Stig Møller
erkendt, at direktivet kan udgøre en trussel mod
velfærdsstaten, som bygger på et velfungerende
arbejdsmarked. Til Berlingske Tidende den 16. marts 2005 udtaler
han således: »Vi må ikke undergrave de
arbejdsmarkeder, som fungerer.« Han understreger endvidere,
at han er godt tilfreds med, at Kommissionen har trukket forslaget
tilbage, og siger: »EU skal ikke foretage sig ting, som folk
simpelthen ikke fatter og som skader borgerne.«
I fuldstændig kontrast til
udenrigsministerens udtalelser står udtalelser fra
Kommissionens formand, José Manuel Barrosa, der €"
ifølge citat i Dagbladet Børsen den 16. marts 2005,
side 19, udtaler, at »de 15 gamle lande må acceptere
tab af arbejdspladser, hvis det samlet set med østfremgang
gavner Unionens vækst og konkurrenceevne«.
Der hersker her i landet nogen tvivl om, hvorvidt
forslaget er trukket tilbage. Dansk Industri, som er stærk
tilhænger af forslaget, mener f.eks. ikke, at Kommissionen
har trukket forslaget tilbage. »For det første er vi
ikke enige i, at forslaget er trukket tilbage. Og for det andet
ville det være beklageligt, hvis det blev det. Det er Dansk
Industris opfattelse, at servicedirektivet er meget vigtigt for at
få det indre marked til at fungere,« siger
chefkonsulent i Dansk Industri Annette Dragsdahl (Berlingske
Tidende, 16. marts 2005, 1. sektion, forsiden).
Uanset om direktivforslaget slet ikke er trukket
tilbage €" som Dansk Industri mener €" eller om det er
trukket midlertidigt tilbage med henblik på senere
genfremsættelse, er det efter Dansk Folkepartis opfattelse
helt nødvendigt, at regering og Folketing forholder sig til,
hvad der skal være Danmarks holdning til direktivet.
Dansk Folkeparti finder, at regeringen af hensyn
til det danske arbejdsmarked nødvendigvis må meddele
de relevante EU-myndigheder, at Danmark ikke vil medvirke til et
servicedirektiv, der bygger på oprindelseslandsprincippet.
Det vil være det eneste forsvarlige over for de danske
lønmodtagere og de mindre danske virksomheder. Ved at
vedtage nærværende beslutningsforslag kan Folketinget
allerede nu lægge en meget klar politisk linje, så det
står fuldstændig klart både for regeringen og
EU€™s organer og for dansk erhvervsliv og
lønmodtagere, at Danmark ikke medvirker til
gennemførelsen af et servicedirektiv, der er baseret
på oprindelseslandsprincippet.
Skriftlig fremsættelse
Morten Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
modvirke EU€™s servicedirektiv.
(Beslutningsforslag nr. B 45).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.