L 120 Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven.

(Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 02-03-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l120_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (2. marts 2005)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligten vedrørende transfer pricing)

(Lovforslag nr. L 120).

Der er med enkelte ændringer tale om en genfremsættelse af lovforslag nr. L 140 om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven og ligningsloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligten vedrørende transfer pricing), folketingssamlingen 2004-05 (1. samling).

Regeringen mener at alle €" private såvel som selskaber €" skal betale den skat, de er forpligtet til i Danmark, hverken mere eller mindre. Set i lyset af den stigende internationalisering vokser muligheden for at flytte overskud fra Danmark til (lavere) beskatning i andre lande gennem fejlagtige interne afregningspriser €" transfer pricing.

Regeringen har siden sin tiltrædelse i 2001 løbende gennemført en række initiativer for at sikre korrekt anvendelse af interne afregningspriser og dermed en korrekt skattebetaling i Danmark. Med lovforslaget fortsætter regeringen konsekvent denne linie.

Lovforslaget har to hovedformål. For det først at sikre, at reglerne om oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende koncerninterne transaktioner (transfer pricing) er i overensstemmelse med EU-retten. For det andet at skabe yderligere incitamenter til at udarbejde dokumentationen, og at gøre dette i den ønskede kvalitet og til rette tid.

På baggrund af udviklingen i EF-domstolens praksis, jf. bl.a. EF-domstolens dom af 12. december 2002 i sagen C-324/00, Lankhorst-Hohorst, og for at sikre, at reglerne utvivlsomt er i overensstemmelse med EU-retten, foreslås det, at reglerne om oplysnings- og dokumentationspligt udvides til også at finde anvendelse i forhold til indenlandske koncerninterne transaktioner - i dag omfatter reglerne kun grænseoverskridende koncerninterne transaktioner.

I lyset af denne udvidelse af anvendelsesområdet foreslås samtidig to undtagelser. For det første foreslås en lempeligere dokumentationspligt for små og mellemstore virksomheder. Disse virksomheder skal efter forslaget alene udarbejde dokumentation for grænseoverskridende koncerninterne transaktioner med selskaber m.m., der er beliggende i lande uden for EU, som Danmark ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med. For det andet foreslås det, at tonnagebeskattede selskaber undtages fra oplysnings- og dokumentationspligten i forhold til grænseoverskridende koncerninterne transaktioner, hvor den indkomst, der oppebæres ved transaktionen, skal henføres til den tonnagebeskattede indkomst.

Endvidere indeholder lovforslaget en række ændringer, som fremsættes ud fra en vurdering af, at der er behov for yderligere incitamenter for at sikre, at kravene til den skriftlige dokumentation efterleves. Baggrunden herfor er primært Told- og Skattestyrelsens undersøgelse fra 2003 af den transfer pricing dokumentation, som selskaber med grænseoverskridende transaktioner med forbundne parter havde pligt til at udarbejde. Undersøgelsen viste, at kun lidt over halvdelen af selskaberne havde udarbejdet en dokumentation, som var "ikke åbenlyst mangelfuld". Undersøgelsen er indeholdt i Redegørelse af 7. oktober 2003 til Folketinget om multinationale selskaber og transfer pricing (R4).

For at få højnet kvaliteten foreslås det, at der gennem fastsættelse af nye regler for indholdet af den skriftlige dokumentation, lægges nogle fastere rammer herfor. Samtidig foreslås det, at databaseundersøgelser kun skal udarbejdes, hvis skattemyndighederne beder herom. Det er ud fra en proportionalitetsbetragtning vurderet, at det er rimeligt, at virksomhederne alene pålægges at udarbejde sådanne ressourcekrævende analyser, hvis de efterspørges specifikt af skattemyndighederne.

Endvidere foreslås det, at der indføres bøder ved manglende opfyldelse af dokumentationspligten, og at adgangen til at få omkostningsgodtgørelse for dokumentation, der først udarbejdes under en klagesag, afskaffes. Kravet for at kunne pålægge bøder er, at der foreligger forsæt eller grov uagtsomhed fra den skattepligtiges side. Med afskaffelse af adgangen til omkostningsgodtgørelse sikres det, at der ikke kan spekuleres i at vente med at udarbejde dokumentationen og på den måde opnå en dækning på 50 eller 100 pct. af udgiften €" afhængig af sagens udfald €" mod den almindelige fradragsværdi svarende til selskabsskatteprocenten ved rettidig udarbejdelse.

Lovforslaget vil som udgangspunkt ikke have provenumæssige konsekvenser. Ændringerne vedrørende oplysnings- og dokumentationspligten skal efter forslaget have virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere, mens ændringen vedrørende omkostningsgodtgørelsen skal have virkning i forhold til klagesager, der indledes efter fremsættelsen af nærværende lovforslag. For så vidt angår den foreslåede bestemmelse om tonnagebeskattede selskabers undtagelse fra oplysnings- og dokumentationspligten i forhold til visse grænseoverskridende kontrollerede transaktioner, skal ikrafttræden heraf fastsættes ved bekendtgørelse. Dette skyldes, at bestemmelsen skal notificeres over for Europa-Kommissionen.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne i lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.