B 20 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om mindre afhængighed af olie i transportsektoren.
Fremsat den 27. oktober 2005 af
Marie Fugl (SF),
Steen Gade (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om mindre afhængighed af olie i
transportsektoren
Folketinget opfordrer regeringen til
1. at meddele Europa-Kommissionen, at Danmark er
parat til at forpligte sig til at erstatte 5,75 pct. af
olieforbruget i transportsektoren med biobrændstoffer inden
udgangen af 2010 under forudsætning af, at dette kan
gennemføres ved at pålægge olieselskaberne at
tilsætte en bestemt andel biobrændstoffer til benzin og
diesel, og
2. at etablere en forsknings- og udviklingspulje
til produktion af alternativer til benzin og diesel baseret
på affalds- og restprodukter.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Olieforbruget vokser kraftigst i transportsektoren
i Danmark så vel som i resten af verden. I EU-15 forventes
CO2 -emissionerne at vokse med 50 pct. i perioden
1990-2010 til 1.113.000.000 t. Olieafhængigheden er på
98 pct. i transportsektoren i EU. De små gevinster i
energieffektiviteten i nye bilmodeller spises op af væksten i
transportarbejdet. Der er derfor behov for både at forbedre
transportens energieffektivitet, minimere unødvendigt
transportarbejde gennem satsning på bedre kollektiv trafik
m.v. og i videst mulig udstrækning at erstatte olie med andre
brændsler.
Dette beslutningsforslag handler primært om
transportsektorens brændstofforbrug og potentialet for at
erstatte en del af olien i transportsektoren med fornybar energi i
form af biobrændsler. Biobrændslerne kan skaffe et
pusterum i en mellemperiode frem til det tidspunkt, hvor olien og
forbrændingsmotorerne er erstattet af brændselsceller
og »zero emission«-teknologier med el og brint som
energibærere i hovedparten af transportarbejdet.
Man kan ikke løse transportsektorens
miljøproblemer alene ved hjælp af
biobrændstoffer. Biobrændsler kan bidrage med
brændsler, der i et vist omfang kan betegnes som
CO2 -neutrale. Men produktionen af biobrændsler
vil potentielt optage store arealer og påvirke naturens
mangfoldighed, hvis de produceres direkte på afgrøder
og ikke kun på restprodukter. Det er derfor vigtigt, at
råstoffernes belastning minimeres. Socialistisk Folkeparti
mener, at biobrændsler skal produceres ud fra organiske
restprodukter og organisk affald fra landbrug, jordbrug, industri
og husholdninger og ikke på basis af etårige
energiafgrøder, medmindre væsentlige dele af
afgrøden anvendes til foder eller fødevarer. SF mener
derudover ikke, at biobrændstofferne skal afgiftsfritages ud
over differentiering i forhold til CO2 - og
energiindhold. Transporten er uanset brændselsvalg
årsag til mange andre omkostninger ud over
klimapåvirkningen, som begrunder en fortsat afgift. I stedet
foreslås påbud om mindsteindhold af biobrændstof
i benzin og diesel.
Afgrøder til produktion af
biobrændstoffer vil optage 4-13 pct. af det samlede
landbrugsareal i EU-25 afhængigt af afgrødevalg og den
teknologiske udvikling, hvis målsætningen på 5,75
pct. skal nås. Raps er den mest arealkrævende
afgrøde, og anvendelse af biodiesel vil kræve filtre
på dieselkøretøjer for at fjerne
partikelforureningen. Erstatning af hele dieselforbruget i Danmark
med biodiesel vil således kræve 30-40 pct. af det
nuværende landbrugsareal, hvorimod anvendelse af
restprodukter som halm, resttræ m.v. til produktion af
bioætanol og dimetylæter (DME) ikke i samme grad har et
areal- og dermed et biodiversitets- og sprøjtemiddelproblem
som biodiesel.
Regeringen bør arbejde for at fjerne
handelsrestriktioner, også når det gælder
alternativer til olie. Dette vil betyde større import af
ætanol, sandsynligvis fra Brasilien. Ætanol kan i dag
fremstilles til en pris af 3,75 kr./l i EU. Et projekt om en fabrik
i Sønderjylland regner med en pris fremover på 3,40
kr./l. Det er på grundlag af raps, sukkerroer m.v. Til
sammenligning kan Sverige importere ætanol fra Brasilien til
knap 3 kr./l leveret i svensk havn inklusive omkostninger,
forsikring og fragt. Det omfatter 0,76 kr./l i told. Eksklusive
told ville prisen altså være ca. 2,20 kr./l.
Med en råoliepris på 60
USD/tønde er benzinprisen fra raffinaderi på 2,70
kr./l. Ætanol har imidlertid en mindre brændværdi
end benzin. Nævnte benzinpris svarer til en pris på
1,72 kr./l ætanol. Da ætanol er fritaget for
CO2 -afgift, skal der lægges 22 øre til
denne omregnede benzinpris, der så bliver på 1,94
kr./l.
Konklusionen er:
€" Brasiliansk ætanol er
konkurrencedygtigt, selv om EU opfører sig groft
protektionistisk også i dette spørgsmål.
€" Hvis man fjernede tolden, ville der
næsten ingen prisforskel være. Et krav om 10 pct.
ætanol (opgjort som brændværdi) vil koste ca.
1,60 kr. + moms pr. tankfuld ( 40 l x 10 pct. x prisforskel
på 26 øre x 1/0,64 (korrektion for
energieffektivitet)).
Det bemærkes i øvrigt, at
tilsætning af ætanol til benzin vil
overflødiggøre tilsætningsstoffer som MTBE og
andre stoffer, der i dag tilsættes for at kompensere for de
skærpede krav til benzinens indhold af skadelige aromater
(benzen).
Bemærkninger til forslagets
enkelte punkter
Ad 1. EU€™s
biobrændstofdirektiv
Allerede i juni 1998 opfordrede Europa-Parlamentet
til over 5 år at øge biobrændstoffers
markedsandel til 2 pct. bl.a. gennem fastsættelse af en
obligatorisk andel af biobrændstoffer for olieselskaberne,
jf. Europa-Parlamentets beslutning om meddelelse fra
Europa-Kommissionen om energi for fremtiden €" A4-0207/98 (EFT
C 210 af 6.7.1998, s. 215). Samme måned gav Rådet sin
støtte til Kommissionens strategi for vedvarende
energikilder og anmodede om specifikke foranstaltninger inden for
biobrændstofsektoren, jf. Rådets resolution af 8. juni
1998 om vedvarende energikilder (EFT C 198 af 24.6.1998, s. 1).
Ifølge EU€™s
biobrændstofdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/30/EF af 8. maj 2003 om fremme af anvendelsen af
biobrændstoffer og andre fornyelige brændstoffer til
transport (EUT L 123 af 17.5.2003, s. 42)) bør
medlemslandene sikre, at en minimumsandel af biobrændstoffer
og andre fornyelige brændstoffer markedsføres på
deres områder. Dette er reelt blevet til en anbefaling om, at
medlemslandene sikrer en minimumsandel på 2 pct. per 31.
december 2005 og 5,75 pct. per 31. december 2010. Der er dermed
skabt betydelig usikkerhed. Den danske regering bidrog til dette
ved at arbejde aktivt for at udskifte det oprindelige
direktivforslags obligatoriske mål for brug af
biobrændstoffer med frivillige mål.
Den danske regering har tilmed i juni 2005 meddelt
Kommissionen, at Danmarks vejledende mål for brugen af
biobrændstoffer i 2005 fastsættes til nul. Kommissionen
har i juli 2005 i en åbningsskrivelse meddelt, at den ikke
anser det danske mål for at være i overensstemmelse med
direktivet.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at
omstilling af transportsektorens brændsler ikke lader sig
gøre ved frivillige målsætninger og slet ikke
ved fastsættelse af målsætninger på nul.
EU€™s brændstofdirektiv (98/70/EF, ændret
ved 2003/17/EF) gør det desuden ikke muligt at stille krav
om tilsætning af biobrændstoffer, hvilket strider
direkte mod formålet med biobrændstofdirektivet.
Det foreslås derfor, at regeringen meddeler
Kommissionen, at Danmark vil kunne nå målet på
5,75 pct. såfremt der åbnes mulighed for at
påbyde tilsætning af biobrændstoffer til benzin
og diesel i alle medlemslande og målsætningen på
5,75 pct. gøres bindende for medlemslandene.
Det foreslås, at størstedelen af
målsætningen opnås gennem et påbud til
oliebranchen om tilsætning af ætanol til benzin, der
markedsføres i Danmark. For så vidt angår
tilsætning til diesel, foreslås påbud om
anvendelse af dimetylæter (DME) baseret på
restprodukter og organisk affald i en takt, som fremskynder
produktion af DME.
Ad 2. Forskning og
udvikling
Der skal forskes og udvikles i bioætanol,
dimetylæter (DME) og andre alternativer til benzin og diesel
baseret på rest- og affaldsprodukter. Det foreslås, at
ordningen, der fritager landbruget for dieselolieafgift, fjernes,
og at forskning og udvikling modtager en finansiering, der
modsvarer provenuet herfra.
Skriftlig fremsættelse
Marie Fugl (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om mindre
afhængighed af olie i transportsektoren.
(Beslutningsforslag nr. B 20).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.