B 25 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om, at Danmark ikke kan tilslutte sig EU-fiskeriaftale med Marokko,
såfremt den omfatter Vestsaharas territorialfarvand.
Fremsat den 1. november 2005 af
Rune Lund (EL), Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Line
Barfod (EL),
Per Clausen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at Danmark ikke kan tilslutte sig
EU-fiskeriaftale med Marokko, såfremt den omfatter
Vestsaharas territorialfarvand
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for, at den fiskeriaftale, der forhandles mellem
Europa-Kommissionen og Marokko, ikke kommer til at omfatte
Vestsaharas farvand, dvs. farvandet syd for den af FN anerkendte
grænse mellem Marokko og Vestsahara. Såfremt aftalen
kommer til at omfatte Vestsaharas farvand, pålægges
regeringen at stemme nej til fiskeriaftalen, når den
forelægges EU€™s Ministerråd.
Bemærkninger til forslaget
Da Spanien i 1975 som følge af
saharianernes frihedskamp trak sig ud af Vestsahara, hævdede
Marokko, at området tilhørte dem. FN€™s
Internationale Domstol i Haag erklærede allerede i juli 1975,
at Marokkos krav ingen gyldighed havde. Siden har FN ved
årlige resolutioner gentaget kravet om afkolonisering og
folkeafstemning €" altid støttet af Danmark. Ikke desto
mindre lavede Spanien ved sin tilbagetrækning en aftale om
marokkansk overtagelse af Vestsahara, bl.a. mod at Marokko ikke
ville rejse territorialkrav på Ceuta og Melilla, samt
garantier for fiskerettigheder og del i udnyttelsen af de
vestsaharianske fosfatminer. Desværre svigtede FN og det
internationale samfund ved kun i tale at vende sig imod invasionen.
Og da det 3 år senere lykkedes POLISARIO (Folkefronten til
befrielse af Saguia el Hamra og Rio de Oro) at bekæmpe den
mauretanske besættelsesstyrke, protesterede FN over, at
Marokko overtog de mauritianske stillinger. Den fortsatte
befrielseskamp fik i 1980 Marokko til at bygge vor tids
største fæstningsværk: en 2.200 km lang mur
omkranset af verdens største minefelt.
Først i 1991 stoppede krigen ved
FN€™s mellemkomst. Den væsentligste del af denne
FN-våbenhvile var opsætningen af
FN-overvågningsstyrken MINURSO, som Danmark har
støttet og deltaget i fra starten, og som nu har fået
dansk ledelse. Overvågningsstyrkens opgave var bl.a. at
gennemføre en folkeafstemning om selvbestemmelse, der senest
skulle være gennemført i 1992. Siden da har FN brugt
600 mio. dollar til vælgerregistrering, men det har
været spildt arbejde, da Marokko hver gang har afvist hele
grundlaget.
I den situation blev den tidligere amerikanske
udenrigsminister James Baker udpeget til mægler af Kofi
Annan. I januar 2003 fremlagde James Baker den såkaldte
Baker-plan, der forudsætter, at Vestsahara ved en
folkeafstemning om autonomi gives autonomi inden for Marokko over
en periode på mindst 4 år. Det vil være Marokko,
der får suveræniteten over landet, mens de lokale og
indenrigspolitiske spørgsmål overlades til Vestsaharas
befolkning. Efter denne periode gennemføres i 2007-2008 en
folkeafstemning om selvbestemmelse. Den danske regerings holdning
til løsningen af konflikten bygger på
Baker-planen.
Et hovedelement i planen er, at de marokkanske
bosættere, som vil udgøre et flertal, gives stemmeret
i en folkeafstemning om områdets status. Ikke desto mindre
accepterede POLISARIO planen ud fra ønsket om fred, og at
det flertal af saharianere, der befinder sig i flygtningelejrene,
får mulighed for at vende hjem. Marokko derimod har afvist
planen; givetvis ud fra en frygt for, at deres bosættere vil
stemme for selvstændighed eller selvstyre, da de hellere vil
være borgere i et demokratisk Vestsahara end være
undergivet et Marokko, som konstant forbryder sig imod
menneskerettigheder m.v.
Og nu som før lider det saharianske folk.
Dels som flygtninge i lejre på et af klodens mest barske
steder. Dels som undertrykte under den marokkanske
besættelse. Fredelige demonstrationer er blevet besvaret med
voldelig undertrykkelse og massearrestationer. Og som vi har set
siden maj måned i år, er udenlandske reportere og
parlamentariske delegationer fra bl.a. Spanien blevet nægtet
adgang til det besatte land. Den aktuelle situation har da
også fået FN€™s hovedtalsmand Stephane
Dujarric til den 21. september 2005 at udtrykke sin bekymring. Som
følge deraf vil FN nu have undersøgt
krænkelserne nærmere.
POLISARIO€™s frigivelse af de sidste
krigsfanger, som er blevet hilst velkommen af FN, USA og EU, er
ikke blevet mødt med tilsvarende velvilje fra Marokkos side,
hverken hvad angår krigsfanger eller redegørelse om de
tusinder forsvundne saharianere.
Ingen stiller således
spørgsmålstegn ved saharianernes ret til
selvbestemmelse. Ingen har kunnet sætte en finger på
den kamp for frihed, som de har ført med våben siden
starten af 1900-tallet. En kamp der aldrig har været
ført mod civile mål. Og siden 1991 har POLISARIO i
tillid til FN og den internationale retsorden valgt en fredelig vej
til løsning.
Der er således efter vores opfattelse
rigelige grunde til, at Marokko burde lægges under pres og
gerne i form af en egentlig handelsembargo. Vores ærinde med
dette beslutningsforslag er dog mere beskedent, nemlig at sikre, at
Marokko overholder sine forpligtelser som besættelsesmagt, og
at Danmark og EU ikke bidrager til krænkelser af
FN€™s charter. I den forbindelse henvises til brev af
29. januar 2002 fra FN€™s undergeneralsekretær for
retlige anliggender, Hans Corell, til præsidenten for
FN€™s Sikkerhedsråd, der omhandler situationen i
Vestsahara og udnyttelsen af områdets naturressourcer. Som
det fremgår heraf, følger det af reglerne i
FN-charteret, herunder artikel 73, og talrige resolutioner fra
FN€™s Generalforsamling, herunder resolutionerne 48/46
af 10. december 1992 og 49/40 af 9. december 1993, at enhver
besættelsesmagt, som berøver de oprindelige folk i et
ikke selvstyrende område deres ret til egne råstoffer,
bryder sine forpligtelser i henhold til FN-charteret. Det
følger heraf, at kontrakter med besættelsesmagten om
udnyttelse af råstoffer i besatte områder er
retsstridige og ulovlige.
En fiskeriaftale mellem EU og Marokko, der
omfatter det besatte Vestsaharas fiskevande, er således i
strid med international lov. Det er da også derfor, at
USA€™s handelsaftale med Marokko undtager
økonomiske aktiviteter, der har med Vestsahara at
gøre. EU€™s fiskeriaftale vil, som den nu
foreligger, være en utilstedelig opmuntring for Marokko, der
ikke på noget tidspunkt har vist vilje til fred; og samtidig
et signal til legitime befrielsesbevægelser om, at fredelige
midler og accept af FN€™s planer kun fører til
uopmærksomhed og forværring af lidelserne.
Skriftlig fremsættelse
Rune Lund (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
Danmark ikke kan tilslutte sig EU-fiskeriaftale med Marokko,
såfremt den omfatter Vestsaharas territorialfarvand.
(Beslutningsforslag nr. B 25).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.