B 81 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge regeringen at meddele, at Danmark afviser
den retspraksis, der er skabt af EF-Domstolen med dom C-176/03,
hvor kompetence er flyttet fra søjle III til søjle
I.
Fremsat den 21. februar 2006 af
Morten Messerschmidt (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Peter Skaarup (DF) og Hans Kristian Skibby (DF).
Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge
regeringen at meddele, at Danmark afviser den retspraksis, der er
skabt af EF-Domstolen med dom C-176/03, hvor kompetence er flyttet
fra søjle III til søjle I
Folketinget opfordrer regeringen til at afvise den
retspraksis, som EF-Domstolen har skabt med dom C176/03, hvor
kompetence er flyttet fra søjle III til søjle I. Med
dommen har EF-Domstolen flyttet kompetencen uden parlamentarisk
eller demokratisk indflydelse og gjort strafferetten til et
område, som kan afgøres med
flertalsafgørelser.
Bemærkninger til forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
EF-Domstolens politiske virke må høre op, og at den
danske regering klart må sige fra over for den
integrationsivrige linje, som bliver ført af EF-Domstolen
uden parlamentarisk eller demokratisk indflydelse.
Begrundelse
Det er talrige gange vist, at aktøren,
når det gælder om at skabe yderligere integration i EU,
ikke er et folkevalgt organ. Det er derimod EF-Domstolen, som i dom
på dom udvider EU€™s magtområder,
tillægger EU-institutionerne kompetencer, som traktaterne
ikke har tiltænkt dem, eller overfører kompetencer
mellem traktater og ændrer på de traktatfæstede
spilleregler. Forslagsstillerne er stærkt bekymrede over
denne udvikling med EF-Domstolen som politisk aktør og ser
det som en trussel mod de grundlæggende demokratiske
principper, at en ikke-folkevalgt domstol kan træffe
afgørelser om traktaternes grundlæggende
udformning.
Eksempelvis sås det i Keckdommen (C-268/91),
hvor EF-Domstolen detaljeregulerede inden for
markedsføringsreglerne. I bogen »EU-ret i
kontekst« side 218 formulerer Hjalte Rasmussen det
således: »Keck-dommen illustrerer godt et aspekt af det
problem, som handler om EF-domstolens angivelige policymaking eller
ligefrem dens judicielle aktivisme, dens judicial activism, som er
omhandlet i kapitlerne 1 og 6 ovenfor. Dette problem handler om,
hvorvidt det er videnskabeligt hensigtsmæssigt at underkaste
en institution som Domstolen en policy-analyse, hvilket jo
forudsætter, at den i større eller mindre grad er
involveret i politiceren €" i politikmageri.« (Hjalte
Rasmussen: »EU-ret i kontekst« 5. udgave, 2003)
Af andre domme, hvor EF-Domstolen har
optrådt politisk eller ændret i de grundlæggende
spilleregler, skal følgende nævnes:
·
Tjernobyldom i C-70/88, hvor domstolen ved at tillægge
Europa-Parlamentet søgsmålskompetence ændrede
på magtdelingen i traktaterne.
·
Costa/ENEL-dommen C-6/64, hvor EU-retten blev givet forrang frem
for national ret, og i øvrigt komplimenteres af C-106/77,
der tillægger de nationale domstole kompetence til at
tilsidesætte de nationale parlamenters love, såfremt de
er i strid med EU-retten.
·
Cassis de Dijon-dommen C-120/78, som udvidede
undtagelsesbestemmelserne i TEF, artikel 30.
Hertil knytter sig den nylige afgørelse fra
Retten i Første Instans, der flytter dele af søjle II
om det forsvars- og udenrigspolitiske samarbejde til søjle
I, jf. T-306/01. Der er i den juridiske teori bred enighed om, at
disse domme er eksempler på markante ændringer i
EF-traktaternes indhold.
Danske regeringer har i årtier accepteret
denne udvikling og bøjet sig for den €" upåagtet
at tiltrædelsesloven af 1972 kun forpligter Danmark til at
respektere de indgåede traktater, jf. lovens § 2, jf.
§ 4. Det hidtil mest bemærkelsesværdige eksempel
på EF-Domstolens politiseren er dommen C-176/03, hvor
EF-Domstolen opfandt ny hjemmel til inden for det indre marked
(søjle I) at kunne strafpålægge manglende
overholdelse af vedtagne regler. En sådan hjemmel findes ikke
i nogen af de i tiltrædelsesloven nævnte traktater
eller konventioner.
Uanset at tiltrædelsesloven ikke indeholder
denne hjemmel, har justitsministeren i flere udtalelser €"
bl.a. i samråd i Europaudvalget den 14. oktober 2005 €"
givet udtryk for, at den danske regering agter at følge
EF-Domstolens politiske beslutning om at overføre magt fra
den mellemstatslige del af EU-samarbejdet (søjle III) til
det overstatslige samarbejde i det indre marked (søjle I) og
således vil lade sig forpligte af de beslutninger, denne nye
institutionelle indretning vil afstedkomme.
Uanset at danske regeringer i årtier har
siddet denne udvikling overhørig, er der god grund til at
huske, hvad Højesteret sagde om grundlovens § 20 i sin
dom af 6. april 1998 (grundlovssagen). Her anføres
følgende under punkt 9.6: »Danske domstole må
derfor anse en EF-retsakt for uanvendelig i Danmark, hvis der
skulle opstå den ekstraordinære situation, at det med
den fornødne sikkerhed kan fastslås, at en EF-retsakt,
der er opretholdt af EF-Domstolen, bygger på en anvendelse af
Traktaten, der ligger uden for suverænitetsafgivelsen
ifølge tiltrædelsesloven. Tilsvarende gælder med
hensyn til fællesskabsretlige regler og retsprincipper, som
beror på EF-Domstolens praksis.«
Der ses med andre ord helt klart at være
taget stilling til, at Danmark ikke er bundet af afgørelser,
som ikke har klar hjemmel i tiltrædelsesloven. Dette er netop
kerneområdet for denne sag.
Det afgørende ved forståelsen af
grundlovens § 20 er, at enhver form for
suverænitetsafgivelse til mellemfolkelige sammenslutninger
skal være fastslået »ved lov«. Den
nuværende tiltrædelseslov, ifølge hvilken
EF€™s/EU€™s regler (Traktaterne om Den
Europæiske Union og Det Europæiske Fællesskab)
får retskraft i Danmark, omtaler ikke EF-Domstolens politiske
domme som en af de »traktater mv.«, der ifølge
lovens § 4 kan udøves af fællesskabets
institutioner. Da dette, jf. det fra Maastricht-dommen citerede
ovenfor, er en ufravigelig betingelse, for at Danmark kan lade sig
forpligte, er det hensigten med dette lovforslag at forpligte
regeringen at meddele EF-Domstolen, at Danmark ikke kan lade sig
forpligte af denne som så mange andre politiske
domsafgørelser.
Forslagsstillerne er utilfredse med, at det i EU
er EF-Domstolen, som træffer de afgørende beslutninger
om, i hvilken retning samarbejdet skal udvikle sig. En lang
række domme understreger som beskrevet ovenfor, hvordan
EF-Domstolen har tiltaget sig kompetence til at foretage
grundlæggende ændringer i de eksisterende traktater for
derved at virke for øget politisk integration. Det er
uacceptabelt, at folkevalgte politikere skal se passivt til, mens
EF-Domstolen træffer de virkelig afgørende
beslutninger i EU som i C-176/03, hvor der flyttes kompetence fra
søjle III til søjle I, der i sit væsen er
afgørende forskellige fra hinanden, jf. nedenfor. Opdelingen
af EU-samarbejdet mellem de tre søjler er ingenlunde
inferiør. Søjlerne II og III er mellemstatslige, og
det er suverænt medlemsstaterne, som gennem deres regeringer
har magten. Forslagene vedtages i enighed, og EF-Domstolen har kun
meget begrænset kompetence over disse. Under det indre marked
i søjle I har EF-Domstolen fuldstændig magt til at
fortolke og afgøre retsakter, og det er Europa-Kommissionen,
der har eneret til at fremsætte forslag, som oftest vedtages
med flertalsafgørelse, efter at Europa-Parlamentet er blevet
hørt. Der er derfor afgrundsdyb forskel på, hvem der
inden for de tre søjler har indflydelse på
udformningen af lovene. Af den grund er det skræmmende, at
EF-Domstolen træffer beslutninger om ophævelse af
skellet imellem søjlerne.
Som bekendt skulle den nu hedengangne
EU-forfatning have smeltet de tre søjler sammen til
én, og artikel III-271 skulle have åbnet
mulighed for, at EU kunne strafpålægge handlinger. Der
er en slående lighed mellem denne artikel og den dom, som
nærværende lovforslag angår. Artikel III-271
må anses for død efter afstemningerne i Holland og
Frankrig. Det forekommer derfor foruroligende, at EF-Domstolen
aktivt trodser afvisningen af forfatningen og tænkepausen i
EU og med sine dybt politiserende afgørelser medvirker til
at indføre dele af forfatningen €" uden befolkningernes
opbakning. Det er politisk uholdbart i en tid, hvor regeringen har
lovet befolkningerne en tænkepause. Og det er juridisk
uhæderligt, fordi der hverken er hjemmel i EF/EU-traktaterne
eller i tiltrædelsesloven.
På denne baggrund indstiller
forslagsstillerne nærværende beslutningsforslag til
Tingets velvillige behandling, idet det er håbet, at et
samlet flertal klart og utvetydigt vil signalere, at det i EU er
politikere €" og ikke dommere €" der skal bestemme
udviklingen, og at Danmark ikke vil lade sig binde af politiske
domme fra EF-Domstolen, som går langt ud over, hvad den
danske grundlov og tiltrædelseslov muliggør.
Virkningen af en vedtagelse af
nærværende beslutningsforslag vil være, at den
danske regering klart meddeler EF-Domstolen, at Danmark fremover
vil afholde sig fra at følge decideret politiske domme, som
udbygger eller ændrer EF- og EU-traktaternes magtfordeling,
in casu altså C176/03. Derfor indstiller forslagsstillerne
forslaget til Tingets velvillige behandling og vedtagelse.
Skriftlig fremsættelse
Morten Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
pålægge regeringen at meddele, at Danmark afviser den
retspraksis, der er skabt af EF-Domstolen med dom C-176/03, hvor
kompetence er flyttet fra søjle III til søjle I.
(Beslutningsforslag nr. B 81).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.